اقتصادیکسب و کار ایرانی

راهنمای انتخاب کیف پول مناسب اتریوم

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول به فضایی گفته می‌شود که کلیدهای خصوصی و عمومی شما داخل آن ذخیره می‌شود و دسترسی به دارایی‌های رمزارز را برای شما آسان‌تر می‌کند. یک آموزش کیف پول ارز دیجیتال ممکن است در انواع مختلفی مثل سخت افزاری، نرم افزاری، امانی یا غیرامانی عرضه شود.

با استفاده از این ابزار می‌توانید کارهای زیر را به راحتی انجام دهید:

  • مدیریت تمام دارایی‌های دیجیتالی در یک مکان امن
  • کنترل کلیدهای خصوصی و عمومی
  • ارسال و دریافت انواع رمزارزها
  • استفاده از رمز عبور به جای آدرس‌ها و کلیدهای عمومی و خصوصی طولانی

کیف پول اتریوم چیست؟

کیف پول اتریوم پلتفرمی برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال اتر (ETH) است. والت‌های اتریومی به شما امکان دسترسی به این شبکه و مدیریت دارایی‌های‌تان را می‌دهند. ارز دیجیتال اتر یکی از دارایی‌های آینده دار بازار است که به زعم برخی می‌تواند حتی جایگاه بیت کوین را نیز تصاحب کند، هرچند در حقیقت ماهیت این دو شبکه تا حد زیادی متفاوت است. در مقاله «» به مقایسه این دو شبکه پرداخته‌ایم.

برای انتخاب کیف پول باید چه ویژگی‌هایی را مدنظر قرار دهیم؟

موارد زیر همگی در انتخاب کیف پول موثر هستند و با رعایت آن‌ها شما می‌توانید کیف پولی انتخاب کنید که تمام نیازهای شما را به راحتی پوشش می‌دهد:

  • نحوه نگهداری ارزهای دیجیتال: اولین چیزی که باید در زمان انتخاب بهترین کیف پول اتریوم در نظر داشته باشید، این است که قصد دارید چطور از ارزهای دیجیتال خودتان استفاده کنید. برای مثال افرادی که قصد دارند ترید کنند باید به دنبال والتی باشند که امکان انتقال سریع و راحت ارزها را به آن‌ها بدهد اما اگر قرار است ارزها را مدت زمان زیادی نگهداری کنید، بهتر است از کیف پول‌های سرد استفاده کنید. این کیف پول‌ها امنیت بسیار زیادی دارند اما نمی‌توانید به راحتی ارزهای خریداری شده را جابه‌جا کنید.
  • تعداد تراکنش در روز: فاکتور مهم بعدی تعداد تراکنش‌هایی است که در طول روز انجام می‌دهید. شما باید مشخص کنید که چند وقت یکبار قصد انجام تراکنش را دارید. مثلا اگر قرار است تراکنش‌های ورودی و خروجی زیادی داشته باشید، بهتر است از کیف پول‌هایی مثل کیف پول صرافی یا کیف پول نرم افزاری استفاده کنید.
  • پلتفرم مورد استفاده (دسکتاپ، وب، موبایل): اینکه می‌خواهید روی کامپیوتر از کیف پول استفاده کنید یا روی موبایل تفاوت خیلی زیادی دارد. برخی از کیف پول‌ها برای موبایل طراحی شده‌اند و برخی دیگر هم فقط روی کامپیوترهای دسکتاپ اجرا می‌شوند. البته برخی کیف پول‌ها هستند که هم روی دستگاه‌های موبایل و هم روی دستگاه‌های دسکتاپ اجرا می‌شوند. سیستم عامل مورد استفاده در دستگاه مورد نظر هم از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل باید نوع دستگاه و سیستم عامل خودتان را قبل از انتخاب کیف پول تعیین کنید.

روش ساخت کیف پول اتریوم

ایجاد کیف پول اتریوم بسیار آسان است. گزینه‌های مختلفی به عنوان اتریوم ولت برای ذخیره اتر وجود دارند. هر نوع کیف پول ویژگی‌های خاص خودش را دارد و از نظر سهولت استفاده و ایمنی متفاوت است. کیف پول‌های موبایل و دسکتاپ نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری از نظر سهولت استفاده بیشتر مورد پسند کاربران هستند اما امنیت کمتری دارند. اینکه شما کدام کیف پول را انتخاب کنید بستگی به این امر دارد که می‌خواهید برای چه کاری از آن استفاده کرده و چه میزان اتر نگهداری کنید.

چند نمونه از بهترین والت‌های اتریوم

گزینه‌های مختلفی برای نگه‌داری اتر وجود دارند. در زیر صرفا بهترین نمونه‌های کیف پول برای ذخیره ارز اتر (ETH) به شما معرفی می‌شود.

  • کیف پول سخت افزاری Ledger Nano X
  • Trezorسخت افزاری
  • تراست والت (موبایل).

 

اتمیک والت (دسکتاپ و موبایل)

کیف پول اتمیک برای نگهداری تمامی توکن‌های ERC20 کاربرد دارد

این کیف پول تقریبا روی تمامی سیستم‌عامل‌های دسکتاپ و سیستم عامل‌های اندروید و iOS قابل دسترسی است.

مای اتر والت یکی دیگر از کیف پول‌های اتریوم است. این کیف پول کاملا متن باز است و فقط از اتریوم و توکن‌های مبتنی بر آن پشتیبانی می‌کند. این محصول به عنوان یک رابط کاربری برای کیف پول‌های سخت افزاری هم قابل استفاده است و امکان نقل و انتقال راحت انواع توکن‌های اتریومی که در والت‌های سخت افزاری مثل ترزور و لجر قرار دارند را به شما می‌دهد. در این حالت کلیدهای خصوصی شما در سطح وب قرار نمی‌گیرند و می‌توانید علاوه بر امنیت بالای کیف پول‌های سخت افزاری، راحتی کیف پول‌های نرم افزاری را هم تجربه کنید.

ایجاد یک نمونه کیف پول اندروید برای نگهداری اتریوم

اگر برای اولین بار است که اتر می‌خرید، یک کیف پول مخصوص گوشی هوشمند می‌تواند برای استفاده روزانه، آسان و کاربرپسند باشد. اکثر کیف پول‌های موبایل از توکن‌های اتریوم و ERC-20 پشتیبانی می‌کنند.

برای دانلود کیف پول اتریوم اندروید می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی محبوبی همچون اتمیک ولت، کوینومی، نسخه موبایلی متامسک و تراست والت استفاده کنید. در اینجا طریقه برای موبایل (کوینومی) را توضیح می‌دهیم که می‌توانید برای گوشی‌های اندروید و iOS استفاده کنید:

  1. به اپ استور (iOS) یا Google Play (اندروید) مراجعه کنید.
  2. Coinomi را جستجو کرده و دانلود کنید.
  3. برنامه را باز کرده و کلمات بازیابی را یادداشت کنید. از این کلمات به خوبی محافظت کنید، چرا که نسخه پشتیبان از کیف پول شماست!
  4. یک رمز عبور قوی تنظیم کنید.
  5. اتریوم را به کیف پول خود واریز کنید.
  6. از آدرس دریافتی نیز می‌توانید برای دریافت اتر استفاده کنید.

کیف پول‌های دسکتاپ اتریوم

کیف پول‌های دسکتاپ روی سیستم عامل‌هایی مانند مک، ویندوز یا لینوکس اجرا می‌شوند. این نوع کیف پول‌ها برای کسانی که ترجیح می‌دهند امور مالی خود را روی دسکتاپ انجام دهند ایده‌آل هستند.

مشابه کیف پول‌های موبایلی، کیف پول‌های دسکتاپ نه تنها به کاربران امکان ارسال و را می‌دهند، بلکه امکان ایجاد قراردادهای هوشمند یا اجرای یک گره کامل را فراهم کرده و قابلیت‌های بیشتری را ارائه می‌دهند.

اتمیک ولت، اکسودوس و الکتروم از جمله بهترین کیف پول‌های اتریوم برای ویندوز هستند که رایگان بوده و نصب آنها مشابه کیف پول موبایل است. تنها کافی است به وب سایت موردنظر مراجعه کرده و برنامه را دانلود کنید. کلمات بازیابی را یادداشت کرده و یک رمز عبور قوی تعیین کنید.

دسته دیگر کیف پول‌های دسکتاپ، افزونه‌های مرورگر هستند که می‌توانید به عنوان کیف پول اتریوم برای ویندوز استفاده کنید. متامسک از جمله بهترین افزونه‌های مرورگر است که روی مرورگرهای فایرفاکس و کروم نصب می‌شود. برای جلوگیری از دانلود بدافزارها، توصیه می‌شود حتماً به وب سایت رسمی سازنده برنامه مراجعه کنید.

به طور کلی، کیف پول‌های دسکتاپ امن‌تر از کیف پل‌های تحت وب هستند، به شرطی که رایانه قبل از نصب و استفاده از اتریوم ولت عاری از انواع ویروس و بدافزارها باشد.

کیف پول کاغذی اتریوم

کیف‌پول‌های کاغذی نوع ساده‌تری از کیف‌پول‌های سرد بوده و اساساً شامل چاپ کردن آدرس کیف پول اتریوم و کلیدهای خصوصی به صورت کدهای QR هستند. این کدها قابل اسکن بوده و می‌توانند برای انجام تراکنش‌ها مورد استفاده قرار گیرند. هکرها برای دسترسی به وجوه، باید به آن تکه کاغذ دسترسی داشته باشند. مزیت اصلی این نوع کیف پول در دسترس بودن آن است، زیرا تنها چیزی که لازم است یک خودکار و یک تکه کاغذ است.

هشدار: کیف پول‌های کاغذی به دلیل ماهیت شکننده موادی که روی آنها چاپ می‌شود، ممکن است برای نگهداری طولانی مدت مناسب نباشند، زیرا مواردی وجود داشته که کاغذ از بین رفته یا گم شده است. گزینه‌های جایگزین شامل پلاک‌های تیتانیوم است که به دلیل موادی که از آن ساخته شده‌اند گران‌تر بوده و می‌توانند حتی در برابر بلایای طبیعی مقاومت کنند.