کسب و کار ایرانی

راه های پیشگیری از ویروسی شدن موبایل

  1. آپدیت سیستم عامل گوشی

به نقل از نود ایست اولین توصیه مهمی که داریم این می باشد که حتما آپدیت جدید سیستم عامل خود را در صورت منتشر، دانلود و نصب کنید. اما چرا ما باید حجم اینترنت را برای دانلود آپدیت سیستم عامل گوشی بسوزانیم؟ هر آپدیت جدید که برای سیستم عامل گوشی شما منتشر می شود، حاوی تغییرات و رفع باگ های نسخه قبلی منتشر می شود و شما باید آنها را دانلود کنید. از این رو شاید سیستم عاملی که هم اکنون در حال استفاده از آن هستید، باگی داشته باشد که اگر آنرا آپدیت نکنید، روزنه ای برای ویروسی شدن گوشی شما خواهد بود که با نصب آپدیت جدید می توانید این مشکل را برطرف کنید. درضمن، توجه داشته باشید که دانلود فایل آپدیت، هرچند حجیم باشد، اما بسیار کاربردی خواهد بود.

خرید لایسنس eset: همچنین برای آپدیت کردن گوشی خود، می توانید از بخش تنظیمات اقدام کنید. در غیر اینصورت اگر با جزئیات آپدیت کردن گوشی آشنا نیستید، می توانید با یک جستجو ساده در بستر اینترنت، با نحوه صحیح آپدیت گوشی آشنا شوید. این در حالی است که با ارائه آپدیت جدید برای هر سیستم عامل، در گوشی خود نوتیفیکیشنی را از سیستم عامل گوشی، مبنی بر عرضه آپدیت جدید دریافت خواهید کرد که باید انتخاب آن، به‌صورت مستقیم آپدیت جدید را می توانید دریافت کنید.

  1. عدم نصب برنامه های ناشناس

نصب آفلاین نود 32: اگر یک نتیجه گیری بخواهیم بکنیم، تا 2 فروشگاه برنامه معتبر به نام های اپ استور و پلی استور (گوگل پلی) وجود دارند و مابقی فروشگاه ها گرچه معتبر باشند، اما توصیه ای که ما داریم این است حتما از این دو فروشگاه رسمی اقدام به دانلود اپ های مدنظر خود کنید. در غیر اینصورت ممکن است گوشی شما با نصب برنامه های مختلف، آلوده شود و تمام اطلاعاتتان نیز از بین بروند. از این رو توصیه می شود که صرفا برنامه های مدنظر خود را از دو فروشگاه مذکور، دانلود و نصب کنید.

  1. بررسی دسترسی برنامه ها

به‌صورت پیش فرض با نصب برخی برنامه ها، از شما دسترسی به گوشی خواهد گرفت تا بتواند قابلیت های خودش را به شما ارائه دهد. برای مثال زمانیکه شما برنامه واتساپ را نصب می کنید، باید دسترسی مدیا، اینترنت، میکروفون و مخاطبانتان را به آن بدهید تا بتوانید از قابلیت های آن استفاده کنید. در غیر اینصورت صرفا فقط برنامه را نصب کرده اید و از هیچ یک از قابلیت های آن نمی توانید استفاده کنید. با این وجود اگر برنامه ای را از فروشگاه غیر معتبری دانلود کرده اید، توصیه می شود که دسترسی های داده شده به آن را نیز بررسی کنید.

همچنین برای مدیریت دسترسی هر برنامه ای که در گوشی شما نصب شده است، می توانید بسیار ساده از تنظیمات گوشی اقدام کنید. برای مثال اگر گوشی شما اندروید می باشد، از تنظیمات گوشی وارد بخش برنامه ها یا همان Apps شوید و سپس برنامه دلخواه خود را انتخاب کنید. وارد بخشی خواهید شد که تمام اطلاعات برنامه نصب شده را می توانید مشاهده کنید. از این رو گزینه Permissions را انتخاب کرده و سپس دسترسی های اضافی را برای همیشه ببندید.

  1. نصب برنامه های آنتی ویروس

اما یکی دیگر از راه حل های کاربردی در این زمینه، نصب آنتی ویروس هایی می باشد که بتوانند از ورود هر گونه ویروس جلوگیری کنند. با این وجود با جستجویی در بستر اینترنت، می توانید برنامه های آنتی ویروس رایگانی را مشاهده کنید که کاربرد آنها شاید 20% باشد. اما برخی از برنامه های آنتی ویروس وجود دارند که شما باید حساب کاربری سالانه با هزینه ناچیز خریداری کنید. این برنامه ها بسیار کاربردی تر از سایر برنامه هایی خواهند بود که شما می توانید به‌صورت رایگان از آنها استفاده کنید. با این وجود توصیه ای که داریم این است که حتما در مورد برخی از این برنامه ها تحقیق کنید و سپس اقدام به خرید اشتراک آنها کنید.

  1. عدم اجرای لینک های ناشناس

در شبکه های اجتماعی در هر قالبی ممکن است برخی لینک های آلوده را جای گذاری کنند و از شما درخواست کنند که آنرا انتخاب کنید. برای مثال یک خبر مهم بولد می کنند و در قسمت پایین خبر می نویسند که برای اطلاع بیشتر، لینک ذیل را انتخاب کنید! با انتخاب این لینک علنا وارد صفحه بخصوصی نخواهید شد و اما بهترین راه حل برای هک گوشی شما می باشد چرا که با اجرای این گونه لینک ها، به‌صورت خودکار فایل بد افزاری بر روی گوشی شما دانلود خواهد شد که به مخابره اطلاعات شما به سرور مقصد کمک خواهد کرد و سپس شاهد ویروسی شدن گوشی و همچنین از بین رفتن امنیت گوشی خواهید بود

 آموزش جلوگیری از ویروسی شدن اندروید و آلوده گشتن به بد افزار

خوب است بدانید که محصولات هوشمند اندرویدی نیز به مقدار زیادی ممکن است به ویروس و بد افزارها یا Malware آلوده شوند. در نتیجه پیشنهاد ما این است که قطعا جهت جلوگیری از ویروسی شدن دستگاه خود از راه های پیشگیری کمک بگیرید. در این مطلب سعی بر آن است که چگونگی پیشگیری از ویروسی شدن دستگاه های هوشمند اندروید را به شما بیاموزیم. با ما همراه باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

سیستم عامل اندروید در حال حاضر معروف ترین و بیشترین سیستم عامل موبایلی در جهان می باشد که امکانات بسیاری را برای کاربرانش فراهم می کند. در حال حاضر خیلی از کاربران بیشتر کارهای خود از جمله کارهای مالی و تجاری را نیز با موبایل های همراه خود انجام می‌دهند. اکنون فرض کنید که گوشی شما با این اطلاعات در دسترس افراد سودجو باشد. قطعا در این وضعیت برای شما اتفاقات خوبی نخواهد افتاد. کاربردهای فراوان تبلت و گوشی‌های اندرویدی باعث شده که افراد سودجو و هکرها به دنبال هک کردن این سیستم عامل و استفاده از اطلاعات کاربران بروند. در نتیجه شما جهت حفظ حریم خصوصی خود و پیشگیری از جاسوسی داده‌های محصول اندرویدی خود می بایست تا مسائل امنیتی دستگاه خود را در اولویت قرار دهید.

یکی از مهم ترین شیوه هایی که هکرها با کمک آن داده های خصوصی گوشی یا تبلت و سیستم شما را می‌دزدند به ویروس و بدافزار ارتباط دارد. افراد سودجو یا هکرها با ساخت بد افزارها و ویروس های اندرویدی قادر می باشند تا به شما صدمه بزنند. در نتیجه شما می بایست در همه حال سعی کنید که محصول اندرویدی خود را از ویروسی شدن یا نصب بد افزار در آن حفظ کنید، حال این سوال پیش می آید که چگونه باید از این کار جلوگیری کنیم. در این مطلب سعی بر آن است تا سه راه مهم و مناسب را بیان کنیم که با کمک آن‌ها بتوانید کاری کنید که اندروید به بد افزار و ویروس آلوده نشود. اگر در مورد هر کدام از قسمت ها و شیوه های بیان شده در این مقاله سوال و یا نظری دارید در بخش نظرات و پیشنهادات با ما در میان بگذارید تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

گوگل پلی استور یا Google Play Store یک منبع مورد اطمینان و رسمی می باشد که شما قادر می باشید تا به وسیله آن برنامه های قابل اعتمادی را دانلود نمایید. در نتیجه کاربرد دیگر منابع و سایت‌ها جهت دانلود برنامه‌های اندرویدی می تواند موجب به وجود آمدن مسائل امنیتی و ورود ویروس یا بد افزار به دستگاه هوشمند شما شود. در این بین به علت بعضی از محدودیت‌ها، برخی اوقات ما ایرانی‌ها قادر به استفاده از گوگل پلی استور نمی باشیم. در این وضعیت قادر می باشید تا از برنامه داخلی بازار جهت دانلود برنامه و بازی های مورد علاقه خود استفاده کنید. باید بدانید که برنامه بازار از بهترین، کامل ترین و قابل اطمینان ترین منابع ایرانی جهت دانلود برنامه های اندرویدی می باشد، ولی این برنامه را گوگل قبول ندارد و تایید نکرده است.

سیستم عامل اندروید به صورتی می باشد که در وضعیت عادی به شما مجوز نصب برنامه های تایید نشده توسط گوگل پلی استور را نمی دهد، ولی با روشن کردن مورد Unknown Sources در تنظیمات دستگاه خود محصول اندرویدی شما اجازه دانلود برنامه های ناشناس را نیز خواهد داشت. در نتیجه در صورتی که Unknown Sources در گوشی اندرویدی شما روشن باشد و از منابع ناشناس جهت دانلود فایل‌های APK استفاده کنید، بدون شک محصول اندرویدی شما ممکن است به ویروس و بد افزار دچار شود. بنابراین جهت پیشگیری از ویروسی شدن اندروید و نصب بد افزار در گوشی خود تنها برتامه های خود را از گوگل پلی استور دانلود نمایید.

 باید بدانید که آپدیت یا به روز رسانی همیشگی سیستم عامل اندروید می تواند نقش بسیار مهمی در پیشگیری از ویروسی شدن اندروید و نصب در دستگاه شما داشته باشد. شرکت های تولید کننده محصولات اندرویدی برخی اوقات به روز رسانی های OTA را برای مسائل امنیتی دستگاه شما تولید می کنند. انجام این به روز رسانی ها می‌تواند لایه‌های امنیتی محصول اندرویدی شما را بهتر کند و مشکلاتی را که در این زمینه ایجاد شده رفع سازد.

بدین گونه محصول اندرویدی شما از لحاظ امنیتی به طور کامل آپدیت می‌شود و در این بین بد افزارها و ویروس هایی که پیش از آپدیت برای دستگاه شما خطر آفرین بودند، دیگر نمی توانند اطلاعات و داده های شما را بدزدند. در نتیجه جهت پیشگیری از ویروسی شدن دستگاه اندرویدی و نصب بدافزارها در آن آچدیت هایی را که به صورت OTA انتشار می یابند را دانلود و نصب نمایید.

 ممکن است که فکر کنید دستگاه های اندرویدی احتیاجی به نصب آنتی ویروس ندارد. ولی در حقیقت این گونه نمی باشد. نصب و به کار گیری یک آنتی ویروس مناسب و قوی در گوشی هوشمند اندرویدی شما می‌تواند باعث پیشگیری از ویروسی شدن اندروید و نصب بد افزار در آن شود. در حال حاضر آنتی ویروس‌های بسیاری برای اندروید وجود دارند. با رفتن به برنامه گوگل پلی استور قادر می باشید تا لیست این آنتی ویروس‌ها را یافته و برترین ان ها را بر اساس نظرات بهتر و یا امتیاز بالاتر انتخاب و دانلود کنید. در این بین آنتی ویروس‌هایی نظیر Kaspersky، McAfee، Avast و … بسیار خوب می باشند که قادر می باشید تا آن ها را در محصول اندرویدی خود نصب کنید.

 برنامه هایی که دانلود می نمایید می بایست تا لیستی از دسترسی‌های موجود در خود را نشان دهند. این لیست با نام Permissions می باشد و تعیین می کند که برنامه‌ی مورد نظر شما به کدام قسمت از داده های دستگاه اندرویدی شما نیاز خواهند داشت. چنانچه دیدید که یک برنامه احتیاج به دسترسی به قسمت ها یا داده های غیر معقولی دارد، آن برنامه را دانلود نکنید زیرا ممکن است که ویروس و یا بدافزاری داشته باشد.

همچنین در اندروید مارشمالو قادر می باشید با رتن به قسمت تنظیمات دستگاه خود و سپس بخش Apps Permissions دسترسی کلیه برنامه‌های نصب شده در دستگاه خود را یافته و هر کدام را که می خواهید تغییر دهید. این امکان به مقدار بسیاری قادر است تا از ویروسی شدن اندروید و نصب بد افزار در دستگاه شما پیشگیری کند. در نسخه‌هایی از سیستم عامل اندروید که این مورد وجود ندارد، قادر می باشید تا با کمک برنامه هایی نظیر MoboClean این کار را به راحتی انجام دهید. در نتیجه جهت پیشگیری از ویروسی شدن اندروید و نصب بد افزار در آن می توانید دسترسی برنامه ها به داده های دستگاه خود را محدود نمایید.