اقتصادیکسب و کار ایرانی

شرکت تولید کننده قالب بتن

در ابتدا قصد داریم شما را با قالب بتن آشنا کنیم و سپس بهترین تولید کننده قالب بتن در کشور را معرفی نماییم. امید است برای شما مثمر ثمر واقع گردد. بتن و ساخت قالب بتن پیشینه‌ای طولانی دارد. بیش از ۲۰۰۰ سال مردم تلاش کرده‌اند تا بیشترین بهره را از بتن یا مواد شبیه بتن در راستای ساخت سازه‌هایی بی‌خطر، با دوام و منحصر به فرد ببرند.

امروزه ما از بتن از بزرگراه‌ها گرفته تا روگذر بزرگراه‌ها و ساخت و ساز خانه‌ها استفاده می‌گردد. بتن سازی و ابزارها و روش‌هایی که برای بهبود آن توسعه یافته‌اند؛ بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما هستند، حتی اگر هر روز متوجه آن‌ها نشویم.

بتن به دلیل دارا بودن خواص بسیار مفید به عنوان مصالح ساختمانی ویژه مورد توجه می‌باشد و به علت ایمنی، دوام بالا و مقرون به صرفه بودن، هنوز یکی از بهترین مصالح ساختمانی است. یکی از محصولات ضروری مورد استفاده در ساخت و ساز بتن، قالب بندی و قالب های بتن است.

قالب بتن چیست؟

قالب بتن به تجهیزاتی گفته می شود که در اجرای مختلف سازه بتنی و به منظور سفت و سخت شدن بتنی استفاده می‌گردد. که برای ساخت اجزای مختلف سازه های بتنی مانند سقف، فونداسیون، تیر و ستون استفاده می شود. به این صورت که ابتدا ملات متشکل از سیمان تازه و آب را آماده می کنند سپس داخل قالب های فلزی یا چوبی می ریزند به شکلی که گنجایش قالب بتنی و تمام فضا پر از ملات شود، بعد از فرایند گیرندگی و سفت شدن سیمان، بتنی با ظاهر و شکل دلخواه به دست می آید. وضعیت فرایند قالب بندی یکی از مراحل با اهمیت و اساسی در ساخت سازه بتنی می‌باشد.

در شرکت قالب بتن انواع قالب های موقتی و یا دائمی ارائه می گردد. کاربرد آن در ساخت و ساز بتن مورد استفاده قرارگرفته می‌شود.

ویژگی قالب خوب

قالب های زیادی با جنس های مختلف در بازار وجود دارند. ویژگی های قالب مناسب و استاندارد به به شرح زیر است:

  1. توانایی تحمل بارهای مرده و زنده را داشته باشند.
  2. اتصالات باید ضد نشتی باشند.
  3. اگر قالب قابل جابجایی باشد، لازم است با نهایت دقت قالب ها برداشته گردد تا به بتن آسیب نرسد.
  4. وزن سبک داشته باشند.
  5. قالب ها تاب خورده نباشند.

انواع قالب بتن از نظر جنس

  1. چوبی
  2. پلیمری
  3. فولادی
  4. عایق دائم (ICF)
  5. قالب چوبی

یکی از قدیمی‌ترین و متداول‌ترین انواع قالب، قالب های چوبی می‌باشند که عموماً از چوب یا تخته سه لا ساخته می‌گردند. ساخت این نوع قالب بسیار آسان است و معمولا در محل تولید می شوند؛ اما برای سازه های بزرگ زمان گیر می باشد. نکته قابل توجه درباره قالب چوبی این است که قبل از استفاده از الوارهای چوبی باید وضعیت آن را بررسی کرد. قالب‌ های چوبی در جاهایی که هزینه‌ های نیروی کار پایین می‌باشد و به قالب ‌های بسیار انعطاف‌پذیر نیاز باشد، استفاده می‌گردد.

مزایای قالب چوبی

  1. الوار را به شکل های مورد نیاز می‌توان برش داد.
  2. به علت سبک وزن بودن و به راحتی قابل حمل می باشد.
  3. الوار مقاومت حرارتی خوبی دارد که از آسیب بتن در مناطق سرد جلوگیری می کند.
  4. قالب های چوبی را می توان به راحتی جدا نمود.
  5. در پروژه های کوچک صرفه اقتصادی دارد.

قالب پلیمری (پلاستیکی)

در کارخانه تولید قالب پلاستیکی بتن، این قالب از پلاستیک سبک وزن و مستحکم ساخته می‌شود. این نوع قالب برای پروژه های ساختمانی کوچک اما شبیه به هم مانند شهرک های مسکونی ارزان قیمت، انتخاب بسیار خوبی می باشد. قالب های پلاستیکی دارای سطحی غیر قابل نفوذ می‌باشد که معمولاً به بتن یک سطح صاف می‌بخشد.

مزایای قالب پلیمری

  1. از لحاظ وزن سبک تر از دیگر قالب می‌باشند.
  2. آن را به سادگی می‌توان برش داد و میخ کرد.
  3. آسیب دیدگی آن‌ها ممکن است به سادگی از بین برود.
  4. برای شکل های پیچیده و خاص بسیار مفید می‌باشند.
  5. به راحتی با آب تمیز قابل تمیز کردن می‌باشد.

قالب فولادی

این نوع قالب از پانل های صفحات فولادی نازک ساخته می‌گردد و می توان آن‌ها را با استفاده از پیچ و مهره در کنار هم متصل نمود.

این قالب‌ها را در تعداد زیاد در هر شکل یا اندازه دلخواه می‌توان ساخت. قالب ‌های فولادی در پروژه ‌های بزرگ یا در شرایطی که امکان استفاده مجدد از قالب وجود داشته باشد، گزینه ای مناسبی می‌باشد. برای سازه های دایره ای یا منحنی، بهترین قالب می باشد.

قالب آلومینیومی شباهت زیادی به قالب فولادی دارد. تفاوت آن‌ها این است که آلومینیوم چگالی کمتری نسبت به فولاد دارد و همین باعث سبک ‌تر شدن قالب می‌شود. آلومینیوم نیز از استحکام کمتری نسبت به فولاد برخوردار می‌باشد و این مورد را باید قبل از استفاده از آن در نظر گرفته شود.

مزیت قالب های فولادی

  1. به راحتی قابل نصب و برچیده شدن می‌باشد.
  2. مناسب برای سازه های منحنی می‌باشند.
  3. بسیار مستحکم بوده و ظرفیت تحمل بار را دارند.
  4. تعمیر آن‌ها آسان می‌باشد.
  5. می توان از آن‌ها در تعداد بیشتری استفاده نمود.
  6. دوام و طول عمر بیشتری نسبت به قالب های چوبی دارا می‌باشند.
  7. یک سطح صاف بر روی سطوح بتنی ایجاد می کند.

قالب عایق دائم (ICF)

یکی از رایج ترین انواع قالب های بتن، عایق (ICF) است، این قالب پیشرفته، عایق حرارتی و صوتی است که در برابر آتش و رطوبت دارای مقاومت می‌باشند. این نوع قالب با فوم پلی استایرن عایق بندی می‌گردند که پس از سفت و سخت شدن بتن در جای خود باقی می ماند. قالب عایق (ICF) بسیار سازگار با محیط زیست است.

بهترین تولید کننده قالب بتن در کشور شرکت بنیامین سازه نفیس می باشد اما جهت آشنایی بیشتر با  ۱۰ تا از بهترین تولید کننده قالب بتن با ما همراه باشید.

پارسین قالب

شرکت پارسیان قالب از سال ۱۳۵۷ در زمینه ارائه خدمات صنعتی و بازرگانی در دو کارخانه مجزا شروع به کار کرد. این شرکت با توان اجرایی و امکانات پیشرفته تولید و ابزار آلات ساختمانی و اخذ مجوزهای تخصصی لازم، بر اساس آئین نامه‌ها و استانداردهای معتبر داخلی، در زمینه مشاوره، طراحی و ساخت هر نوع تجهیزات قالب بندی بتن و اجرای پروژه های عمرانی و مشارکت در پروژه های ساخت و ساز در تمامی زمینه‌ها را دارا می‌باشد.

گروه صنعتی پارسیان قالب با بهره برداری از ماشین آلات پرس برک هیدرولیک، گیوتین های هیدرولیکی و انواع پرسهای ضربه ای و ماشین آلات صنعتی پیشرفته با ظرفیتهای مختلف مانند: برش، رولینگ، تراش، فرز و CNC و راسته بر، همچنین در زمینه ارائه خدمات تولیدی و صنعتی و اجرایی به کارفرمایان و پیمانکاران و مجریان ارائه خدمت می‌نماید. این شرکت توانایی تولید همزمان قالب های خم دوبل و تسمه جوشی را نیز دارا می‌باشد. این شرکت را نیز می‌توان جزء یکی از بهترین تولید کننده قالب بتن دانست.

شرکت صنعتی فرم کاوان مهر

گروه صنعتی فرم کاوان مهر با بیش از ۲۰ سال تجربه در حال فعالیت می‌باشد. این شرکت در زمینه طراحی، تولید و فروش انواع قالب فلزی، انواع داربست های ساختمانی، انواع مختلف جک های سقفی با کیفیت در ساخت و تولید این محصولات فعال می‌باشد و جزء بزرگترین تولید کنندگان در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات و ملزومات ساختمانی می باشد.

این مجموعه در بین صادرکنندگان قالب و تجهیزات قالب بندی به عنوان بزرگترین صادرکننده در کشور می‌باشد و در این زمینه انواع محصولات خود را به کشورهای همسایه از جمله: تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، عراق، گرجستان، ارمنستان، قطر، امارت متحده عربی صادر می‌کند. این شرکت نیز مانند دیگر شرکتهای معرفی گردیده می‌توان یکی از بهترین تولید کننده قالب بتن در کشور دانست.

شرکت ضمان

شـرکت ضمـان یـک شـرکت پیشـتاز در تولید تجهیـزات قالب بنـدی بتن و داربسـت فلـزی در خاورمیانـه و کشـورهای آسـیای مرکـزی می‌باشد. این شرکت از سـال ۱۳۷۱ فعالیـت خـود را در زمینـه‌ تولید تجهیزات قالـب بنـدی بتن و داربسـت فلزی آغاز نموده است. زمینه فعالیت این شرکت طراحی و تولید کلیـه تجهیـزات قالـب بنـدی بتـن و داربسـت فلـزی می‌باشد.

تولیدات این شرکت شامل انواع : قالب مدولار، داربست، جک و اسپیسر و افزودنی های بتن می‌باشد. این شرکت را می‌توان جزء یکی دیگر از بهترین تولید کننده قالب بتن در کشور نام برد که در حال فعالیت و ارائه خدمات می‌باشد.

شرکت عمود گستر قم

شرکت عمود گستر قم در سال ۱۳۸۰ در شهر قم تاسیس گردید. این شرکت در عرصه تولید تجهیزات قالب های بتن، جک و داربست های مدولار مشغول به فعالیت می‌باشد.  این شرکت با راه اندازی واحدهای مکمل و در اختیار داشتن ماشین آلات سنگین و پیشرفته، توانسته است بخش تولید ادوات غیر مدولار و طراحی ابزار سازه های خاص بتنی را توسعه داده است.

تولیدات این شرکت شامل : تجهیزات قالب بندی، داربست های مدولار، انواع قالب شبه مدولار،  لغزنده، مدولار، تونل، جعبه بتنی، حجیم، خاص، طرح دار، مدور و محصولات استاندارد می‌باشد. این شرکت به عنوان یکی از بهترین تولیدکننده قالب بتن در کشور در حال فعالیت می‌باشد.

آریا بنیان صنعت

شرکت آریا بنیان صنعت از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را در زمینه قالب بتن آغاز نمود. این شرکت در زمینه تولید محصولات قالب فلزی بتن در حال فعالیت می‌باشد. تولیدات این شرکت شامل انواع: قالب مدولار(فونداسیون، ستون، دیوار و قوسی)، قالب خاص(تونل لاینینگ، تونل فرم، لارج پنل و قالب بتن خاص سفارشی) مشغول به فعالیت می‌باشد. این شرکت نیز همانند دیگر شرکتهای معرفی گردیده جزء یکی از بهترین تولیدکننده قالب بتن در کشور می‌باشد.

طبقه بندی قالب های بتن بر اساس اجزای سازه ای

:قالب ها را می توان بر اساس اجزای ساختمانی نیز طبقه بندی نمود که شامل زیر می‌باشد

  1. قالب دیوار
  2. قالب تیرچه
  3. قالب فونداسیون
  4. قالب تیر و ستون

انواع قالب ها با توجه به نوع سازه، جنس و ضخامت مورد نیاز طراحی میگردند. ساخت قالب نیاز به زمان دارد.

نکات جداسازی قالب های بتن

تا زمانی که بتن استحکام لارم برای تحمل تمام بارهای وارد شده را نداشته باشد، قالب نباید برداشته گردد. زمان لازم برای جداسازی قالب، به عملکرد ساختاری عضو و میزان افزایش مقاومت بتن بستگی دارد.

قطعات و اتصالات قالب باید به گونه ای چیده شده باشند که حذف قالب آسان و ساده باشد و از آسیب به بتن و پانل های قالب جلوگیری شود تا بتوان بدون تعمیرات زیادی از آن ها استفاده دوباره گردد. روش حذف قالب باید توسط مهندسان، نظارت شود تا از کیفیت بتن سخت شده اطمینان حاصل گردد، یعنی بتن از هرگونه عیوب در اندازه، شکل و غیره عاری باشد.

عوامل موثر بر زمان جداسازی قالب بتن

زمان ضربه به قالب های بتن به مقاومت عضو سازه بستگی دارد. توسعه مقاومت سازه بتنی بستگی به موارد زیر دارد:

  1. عیار بتن: بتن هایی با عیار بالا می‌باشند که سرعت مقاومت بیشتری دارند و در نتیجه بتن در زمان کوتاه تری به مقاومت دست می یابد.
  2. عیار سیمان: عیار سیمانها با عیار بالا باعث می‌گردد بتن در زمان کوتاه تری به مقاومت برسد.
  3. نوع سیمان: نوع سیمان بر مقاومت بتن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال: سیمان با حرارت کم نسبت به OPC زمان بیشتری برای به دست آوردن استحکام کافی نیاز دارد.
  4. دما: دمای محیط بالاتر باعث میگردد بتن استحکام بیشتری پیدا کرده و در طول زمستان، زمان افزایش مقاومت بتن طولانی میگردد.

اجرا و نصب قالب بندی

قبل از قالب بندی محل مورد نظر، قالب ها را با روغن هیدرولیکی باید چرب کرده تا در هنگام جداسازی، بتن به قالب نچسبد. سپس با در نظر گرفتن فاصله کاور (فاصله بین میلگردها و قالب)، قالب ها را قرار داده میشود  و با اجزای مناسب قالب ها را به یکدیگر متصل میگردد.

پیشنهاد ما به شما بزرگواران

اکنون که شما سروران گرامی این مقاله را مطالعه کرده‌اید و با لیست ۱۰تایی بهترین تولید کننده قالب بتن در ایران آشنا شده‌اید، می توانید با تحقیقات جامع و کامل، هر کدام از شرکت های تولید کننده قالب بتن که مَد نظرتون می‌باشد را انتخاب و لیست قیمت قالب فلزی بتن را دریافت کنید.

 ساختمونی نیوز امیدوار است، این نگارش خدمت شما عزیزان مثمر ثمر واقع شده باشد و با بررسی دقیق ‌تر بهترین انتخاب را داشته باشید.

خوشحال می‌شویم پس از مطالعه این مقاله برای بهبود هر چه تمام تر این خدمات، ما را از نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود بهره مند سازید.

با تشکر از توجه و همراهی شما
تحریریه