اقتصادیکسب و کار ایرانی

بهترین راههای تبلیغات برای جذب مشتری

بهترین انواع تبلیغات برای جذب مشتری

شاید تعجب کنید اگر بدانید قدرت تبلیغات از سبک زندگی تا لقمه‌ای که می‌خورید، روی همه جنبه‌های مهم زندگی‌تان تاثیر گذاشته است. هر روز با نمونه‌های مختلفی از تبلیغات سروکار داریم که از طرز لباس پوشیدن تا تماشای فیلم در اوقات فراغتمان را تبلیغ می‌کند. باتوجه‌به نوع کسب‌وکارتان، انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارد که موجب افزایش فروش یا آگاهی کاربران از برند می‌شود. در این مطلب انواع تبلیغات و چند نمونه از تبلیغات در سایت کاغذبازی را بررسی خواهیم کرد. پس از خواندن این مقاله، خواهید توانست تا بهترین و موثرترین روش تبلیغاتی را با‌توجه‌به نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید.

۱-تبلیغات پیامکی؛ موثرترین متن تبلیغاتی را برای جذب مشتری پیامک کنید

شاید تصور کنید با وجود شبکه‌های اجتماعی دیگر کسی نگاهی به پیامک‌های تبلیغاتی نمی‌اندازد. جالب است بدانید آخرین آمار راجع‌به نرخ تبدیل کمپین‌های پیامکی نزدیک 29 درصد بوده است. برخلاف ایمیل‌های تبلیغاتی که اغلب آن‌ها در پوشه اسپم دست‌نخورده باقی می‌ماند، ارسال یک پیامک تبلیغاتی جذاب، شانس شما را برای جذب مشتری بیشتر می‌کند. مطالعه‌ای نشان داد تقریبا 98 درصد از افرادی که اس‌ام‌اس تبلیغاتی دریافت کردند، آن را باز کرده و خواندند. درحالی‌که میزان باز شدن ایمیل توسط کاربران، تنها 20 درصد بوده است.

فارغ از اینکه کسب‌وکارتان در حوزه آنلاین یا آفلاین فعالیت می‌کند، ارسال اس‌ام‌اس از طریق پنل پیامکی همچنان یکی از بهترین و موثرترین روش‌ها برای تبلیغات به شمار می‌رود. البته به‌خاطر داشته باشید که تبلیغات پیامکی شما زمانی موثر است که کاربر برای خواندن کامل پیامک و دعوت به اقدام مشتاق شود.

برای مثال با دیدن پیامکی که با جمله «این غذا گرمت می‌کنه عزیزم» آغاز شده است، احتمالا مشتاق شوید پیامک را باز کرده و آن را بخوانید. این پیامک، نمونه‌ای از پیامک تبلیغاتی یکی از پلتفرم‌های معروف تهیه غذا در ایران است.

۲-تبلیغات بیلبوردی؛ در کسری از ثانیه به ذهن مخاطب بنشینید

به‌محض خروج از درب خانه و حرکت در مسیر خیابان و بزرگراه، انواع بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهر می‌بینید. برخی از آن‌ها به‌قدری حرفه‌ای و جذاب است که با همان نگاه اول در ذهنتان ثبت می‌شود و به‌خاطر می‌ماند. احتمالا بیلبوردهایی را دیده باشید که با وجود صرف هزینه زیاد، تبلیغات گسترده و استفاده از سوپراستارها، برای نقش بستن در ذهن مخاطب چندان موفق عمل نکردند.

یک تبلیغات بیلبوردی خوب، باید در کسری از ثانیه پیام را به‌ مخاطب منتقل کند؛ زیرا باتوجه‌به موقعیت قرارگیری بیلبوردها در خیابان، صرفا شانس دیدن تبلیغات حین عبور و مرور افراد است. باتوجه‌به هزینه و نرخ پرش این نوع تبلیغات، خرید سامانه پیامکی و استفاده از تبلیغات پیامکی برای کسب‌وکارهای نوپا به‌صرفه‌تر است.

۳-تبلیغات ایمیلی؛ یکی از روش‌های تبلیغاتی کم هزینه برای جذب مشتری

در تبلیغات ایمیلی، محصول یا مطالبتان را می‌توانید از طریق سرویس ایمیل مارکتینگ برای کاربران هدف ارسال کنید. لیست ایمیل‌ها را از طریق بانک ایمیلی که در اختیار دارید یا از لیست کاربرانی که عضو خبرنامه یا سایت شما هستند، انتخاب کنید. با وجود اینکه تبلیغات ایمیلی نرخ تبدیل کمتری نسبت‌به ارسال پیامک تبلیغاتی دارد، اما همچنان یکی از روش‌های کم‌هزینه برای تبلیغات به‌شمار می‌رود.

۴-تبلیغات تلویزیونی؛ روش پر‌هزینه برای تبلیغات بین برنامه‌های تلویزیون

این نوع تبلیغات، در حین تماشای برنامه موردعلاقه‌تان یا بین دو برنامه به‌نمایش درمی‌آید. تبلیغات تلویزیونی باید به‌حدی خلاقانه باشد که مخاطب را برای تماشای آن ترغیب کند. درغیراین‌صورت، کاربر تلویزیون را در حالت میوت قرار داده یا کانال را تغییر می‌دهد. با‌وجود مخاطبان فراوانی که این نوع تبلیغات دارند، یکی از روش‌های تبلیغاتی پرهزینه نسبت به روش‌های دیگر مانند تبلیغات پیامکی محسوب می‌شود؛ ضمن‌اینکه شانس تبدیل کاربر به مشتری نیز در این روش‌ سخت‌تر است.

۵-استفاده از روش اینفلوئنسر مارکتینگ؛ یکی از روش‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

ارسال پیامک‌های تبلیغاتی بیش‌ازحد برای کاربران آزار‌دهنده است؛ در‌نتیجه باعث می‌شود تا کاربر راه دریافت اس‌ام‌اس‌های تبلیغاتی‌ را مسدود کند. احتمالا این موضوع را در ارسال مداوم پیامک‌های تبلیغاتی خطوطی مثل ایرانسل تجربه کرده باشید. عاملی که درنهایت موجب می‌شود کاربر اقدام به لغو پیامک تبلیغاتی ایرانسل کند. درحالی‌که تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، دردسرهای لغو دریافت پیامک از طرف کاربر یا الزام داشتن خط خدماتی برای ارسال لینک در پیامک را ندارد.

در بازدید از شبکه‌های اجتماعی احتمالا چشمتان به پست‌هایی خورده باشد که با‌عنوان sponsor یا promoted به نمایش درآمده است. پلتفرم‌هایی مثل فیس‌بوک، توییتر، اینستاگرام، لینکدین، تلگرام، تیک‌تاک از پرطرفدارترین شبکه‌های اجتماعی هستند. باتوجه‌به نوع کسب‌وکارتان می‌توانید از آن‌ها برای معرفی و جذب مخاطب استفاده کنید. برای تبلیغات به این روش، می‌توانید از طریق افراد تاثیرگذار (اینفلوئنسرها) در شبکه‌های اجتماعی، کسب‌وکارتان را معرفی و یا در پیچ خودتان، محصول یا خدماتتان را تبلیغ کنید.

۶- تبلیغات در سایت؛ روش‌ جدید و موثر در تبلیغات اینترنتی

تبلیغات آنلاین در سایت، یکی از روش‌های تبلیغاتی نوین است که کانال‌های مختلفی دارد. شرط اساسی در موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین، داشتن تخصص و مهارت کافی در این زمینه است. در ورودتان به سایت‌های مختلف احتمالا تبلیغات مختلف در گوشه‌وکنار سایت دیده باشید. تبلیغات آنلاین در سایت انواع مختلفی دارد؛ از جمله تبلیغات همسان، ریتارگتینگ و تبلیغات پوش مارکتینگ. در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

تبلیغات همسان؛ کارآمدترین نوع تبلیغات آنلاین

تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات آنلاین است که متناسب با قالب وب‌سایت میزبان به نمایش در‌می‌آید. این نوع تبلیغات، به‌عنوان کارآمدترین نوع تبلیغات، طوری طراحی می‌شود که شبیه به سایت میزبان باشد. تبلیغات همسان نوعی از تبلیغات بوده که احساس مزاحمت برای کاربر ایجاد نمی‌کند؛ درنتیجه نرخ تبدیل بالاتری دارد.

قبل از اینکه مشتری را جذب کنید، او را بشناسید

یک سؤال:

چطور انتظار دارید توجه کسی را جلب کنید که حتی او را نمی‌شناسید؟

قدیمی‌ها و سنتی‌های بازار مغازه‌ای باز می‌کردند و منتظر می‌ماندند تا خواهان و مشتری از در مغازه رد شود. به همین خاطر هم سعی می‌کردند در جاهای شلوغ، مغازه‌‌ای باز کنند.

شناخت مشتری هم در آن شرایط هیچ اهمیتی نداشت. به پیر و جوان دل می‌بستن تا بالاخره بفروشند! بعد از کلی آزمون‌وخطا متوجه می‌شدند که چه کسی بیشترین تاثیر را در فروش آن‌ها می‌گذارد.

اما اگر بخواهید طبق علم روز و اصولی پیش بروید، اولین قدم برای جذب مشتری این است که شناخت کاملی از او ابتدا پیدا کنید.

چه کسی را می‌توانید راحت‌تر متقاعد کنید؟

    غریبه‌ای که نه می‌دانید به چه چیزی نیاز و علاقه دارد و نه می‌دانید توانایی خرید محصول شما را دارد یا خیر!

    آشنایی که مشکلات او را می‌دانید و تا حدودی خبر دارید که از پس خرید محصول برمی‌آید.

بدون شک، دومی دردسر کمتری دارد! چون می‌دانید:

    چند ساله است، چه جنسیتی دارد و به چه چیزی بیشتر علاقه دارد؛

    چه چیزی باعث می‌شود احساسات او تحریک شود؛

    با چه مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛

    از چه راهی و به چه شکلی بیشتر خرید می‌کند.

هرقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، کار راحت‌تری برای جذب مشتریان بیشتر و افزایش فروش خواهید داشت.

برای مثال، وقتی بدانید مشتری ایدئال شما در کجا بیشتر حضور دارد، پیشنهاد خود را از آن کانال ارائه می‌کنید. مثلاً تا همین چهل روز پیش از نوشتن این مقاله، کسب‌وکارهای ایرانی سعی می‌کردند از اینفلوئنسرهای اینستاگرامی برای انتقال پیام بهره ببرند؛ ولی الان اوضاع فرق کرده است.

آن‌ها درک کرده‌اند که مشتری آن‌ها فعلاً در آن کانال حضور ندارد و دیگر به‌اندازهٔ قدیم در آنجا فعالیت نمی‌کنند.

از طرفی هم بهتر است به نیازهای مشتری‌‌های احتمالی خود اشراف کامل داشته باشید. چرا؟ تا بتوانید او را قانع کنید که شما بهترین راهکار برای رفع نیاز آن‌هایید.

اگر هنوز پرسونای خود را مشخص نکرده‌اید می‌توانید از ابزار پرسوناساز هاب‌اسپات استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا ۳ پرسونا به صورت رایگان بسازید. برای آموزش استفاده از ابزار پرسوناساز هاب‌اسپات می‌توانید پست اینستاگرام سایت در تهران کجاست را در این باره مشاهده کنید.