اقتصادی

بیمه کردن مشترکان در برابر بی‌برقی‌ها در زمان‌های پیک مصرف/عارضه‌یابی عدم اجرای قوانین

مدیرعامل شتابدهنده انرژی و هوش مصنوعی با اشاره به دستاوردهای استارت‌آپ‌های مستقر در این شتابدهنده، گفت: این دستاوردها در حالی ارائه شده که علی‌رغم قوانین وضع شده حوزه‌های انرژی و هوش مصنوعی با چالش‌هایی مواجه هستند که باید عارضه‌یابی شود.

علی شفیعی سروستانی در گفت‌وگو با گیلونا، با بیان اینکه شتابدهنده نیروان در دو حوزه “انرژی” و “هوش مصنوعی” فعال است، گفت: چالش ما این است که هر فعالیتی که در این حوزه‌ها اجرایی می‌شود، وابسته به رگولاتوری دولتی است و این در حالی است که ویژگی فعالیت‌های نوآورانه، “خط شکنی” است و در حالتی که همه موارد از جمله قانونگذاری، تصدی و اجرای قوانین انحصارا در اختیار دولت است، نیاز است تا متولیان امر فضایی را باز کنند تا فناوران و شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت ظهور بیابند.

وی با بیان اینکه قوانین زیادی تاکنون برای حمایت از فناوران در کشور وضع شده است، نمونه آن را قانون رفع موانع تولید ذکر کرد و یادآور شد: تاکنون این قوانین کارکردهای لازم را نداشته‌اند که در این زمینه نیاز به عارضه‌یابی است، ولی در این زمینه لازم است چارچوب قانونی وضع شود و بر اساس آن فعالیت‌های دانش‌بنیان توسعه یابد.

شفیعی ادامه داد: تاکنون قوانین خوبی برای حمایت از فناوری وضع شده است، نمونه آن بند “ز” تبصره ۱۵ قانون بودجه ۱۴۰۰ است که مبلغ ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های انرژی و بهره‌وری انرژی در نظر گرفته شد و بند “ط” قانون بودجه ۱۴۰۱ است که اعتباراتی بالغ بر ۲۶۰۰ میلیارد تومان برای فعالیت‌های بهره‌وری انرژی و هزار میلیارد تومان برای صندوق برق و انرژی در نظر گرفته شد. این قوانین خوب است، ولی نیاز به ضمانت اجرایی دارد.

خدماتی که دانش‌بنیان‌ها در حوزه انرژی ارائه دادند

مدیر عامل شتابنده انرژی و هوش مصنوعی نیروان سرمایه‌گذاری خطرپذیر را از ماموریت‌های اصلی این شتابدهنده نام برد و افزود: فناوران این شتابدهنده در حوزه انرژی، پلتفرم تبادل P۲P را به عنوان ظرفیتی برای مشترکان انرژی ارائه کردند. این پلتفرم یک دستگاه آشکارسازی است.

وی در این باره توضیح داد: سال‌ها است که موضوع نصب کنتورهای هوشمند برق مطرح است، ولی از آنجایی که هزینه‌های آن بالا است و بودجه کافی نیست، این طرح اجرایی نشده است و ما مدلی را پیشنهاد دادیم که بر اساس آن بازاری ایجاد شود تا انرژی که از سوی مشترکان خانگی در زمان پیک مصرف، صرفه‌جویی می‌شود، این ظرفیت مصرفی صرفه‌جویی از سوی مشترکان به صنایع به فروش برسد.

شفیعی با تاکید بر اینکه برای اجرایی شدن این پیشنهاد نیاز است تا مشترکان برای اثبات میزان صرفه‌جویی خود در زمان‌های پیک، پروفیل بار آنها آشکار باشد، خاطر نشان کرد: برای این منظور به جای آنکه دولت کنتور هوشمند برای مشترکان نصب کند، کاربر یک دستگاه آشکارساز پروفیل بار را نصب می‌کند و بر اساس آن انرژی ذخیره‌سازی شده را به صنایع به فروش می‌رساند.

وی یکی دیگر از فعالیت فناوران این شتابدهنده را طراحی و ساخت BSS یا ذخیره‌سازهای انرژی الکتریکی دانست و گفت: این فناوری در ایران با توجه به اینکه در حال حاضر ظرفیت تولید و مصرف انرژی همخوانی ندارد، صرفه اقتصادی ندارد؛ ولی می‌تواند فناوران را در برابر بی‌برقی بیمه کند، به این صورت که این دستگاه انرژی را ذخیره‌سازی می‌کند و در زمان‌های خاموشی، مشترکان می‌توانند از این انرژی بهره‌برداری کنند.

شفیعی ادامه داد: این دستگاه کمک می‌کند قیمت‌های مصرف انرژی در زمان‌های پیک واقعی شود.

خدمات ارائه شده به فناوران

مدیر عامل شتابدهنده نیروان ارائه خدمات تخصصی و شتابدهی در مراحل ایده‌یابی، تیم‌سازی، شتابدهی و تجاری‌سازی به تیم‌های پژوهشی و شرکت‌های نوپا را از جمله حمایت‌های این شتابدهنده ذکر کرد و گفت: ایران از غنی‌ترین منابع انرژی دنیا بهره‌مند است و با توجه به ظرفیت جغرافیایی کشور و دانش متخصصان هوش مصنوعی، امکان بهره‌برداری از این منابع با فناوری‌های مدرن و هوش مصنوعی در مقیاس‌های وسیع میسر است. از همین رو، شتابدهنده نیروان برای تسریع فعالیت‌های مربوط به صنعت انرژی و حمایت از تیم‌های فعال، به منظور استفاده هرچه بیشتر از این منابع ملی، خدمات شتابدهی عرضه می‌کند.

وی ادامه داد: برای جذب تیم‌ها در دوره شتابدهی نیاز است تا استارت‌آپ‌ها در حوزه زنجیره ارزش انرژی یا هوشمندسازی فعالیت داشته و بازار مناسبی برای رشد داشته باشند، همچنین استارت‌آپ‌ها ایده نوآورانه‌ای در حل یک مساله ارائه دهند.

شفیعی، دارا بودن نگاه کارآفرینی، عدم رقابت با سایر کسب‌وکارهای پذیرفته شده در شتابدهنده و صرفه‌جویی ارزی را از دیگر مشخصات تیم‌های پذیرش‌شده نام برد و یادآور شد: خدمات پیش‌شتابدهی ما شامل “منتورینگ”، “فضای کار اشتراکی”، “سرمایه بذری ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلیون، ۱۵ تا ۲۵ درصد”، “معرفی به سرمایه‌گذار و در اختیار گذاشتن شبکه کسب‌وکار” می‌شود.

انتهای پیام