عمومیکسب و کار ایرانی

چرم مصنوعی مزایا و معایب، روش های نگهداری و تمیز کردن آن

چرم مصنوعی چیست؟

کرم براق کننده چرم نانوسان: چرم مصنوعی که در محصولات مختلفی از  جمله مبل، کفش، اتومبیل، پالتو و … مورد استفاده قرار می گیرد از برترین اختراعات بشر است که توانسته کمک زیادی به زیبایی زندگی انسان‌ها کند. چرم بعد از سنگ و چوب، ابزاری قدیمی و قابل استفاده برای انسان‌ها بوده است. از دوران انسان‌های نخستین تاکنون چرم به‌عنوان پوششی برای انسان استفاده شده است. چرم را از پوست حیوانات به شکلی که قابل استفاده شود تبدیل نموده‌اند. به‌طوری‌که از آن برای ساخت کیف چرم، کفش چرم، پوشاک و مبلمان چرمی بهره گرفته شده است.

محصولات نانوسان دکتر بیز: چرم مصنوعی هم نوعی از چرم است، با این تفاوت که کاملاً از مواد مصنوعی تشکیل شده و به دلیل پرهزینه بودن چرم، امروزه چرم مصنوعی جایگزین مناسبی برای چرم است. اما تشخیص چرم اصل از چرم مصنوعی به دلیل شباهت بسیار زیاد به‌راحتی امکان‌پذیر نیست. گفتنی است که چرم مصنوعی را با نام‌های چرم اگزما، چرم پلی اورتان و چرم وگان نیز معرفی می‌کنند که در تولید وسایلی چون کفش، کیف، و اثاثیه منزل از چرم مصنوعی به‌عنوان روکشی چرم‌مانند برای آن و در زمانی که این چرم از پلاستیک ساخته شود، در تولید پوشاک و پارچه از آن استفاده می‌شود. فروشندگان هم نام‌های چرم مصنوعی، چرم صنعتی، چرم غیرطبیعی، چرم PU، چرم گیاهی، leatherette ،faux leather ،PU leather و … برای فروش بکار می‌برند.

اسپری دوراکلین خودرو نانو: در تولید چرم مصنوعی، یک پوسته لایه پوشش در بالای یک پلیمر مصنوعی مخلوط قرار خواهد گرفت و در تولید آن دیگر نیازی به دانه‌های چرم گاو برنزه و یا لایه‌های فیبری نیست. شایان ذکر است که مزیت اصلی آن پایین بودن قیمت آن و دوام و مقاومت آن در مقابل پارگی و سائیدگی است که باعث می شود هنگام استفاده به عنوان چرم مصنوعی کفش رضایت مشتریان را فراهم آورد.

دو نوع اصلی چرم مصنوعی از نظر ساختار،  پلی اورتان (PU) و پلی وینیل کلراید- وینیل (PVC) هستند. یکی دیگر از پراستفاده‌ترین نوع چرم مصنوعی Faux Leather است که غالباً برای چرم ساختگی (موجود در مبل، صندلی، اثاثیه و لوازم داخلی) و چرم پارچه نما یا کاغذی (موجود در اثاثیه یا لوازم خودرو و لباس) و کوشیکن در تولید کالاهای مصرفی به کار گرفته می‌شود.

تفاوت چرم مصنوعی و طبیعی

  • رنگ پشت ماده مورد نظر: چرم طبیعی در پشت به‌صورت فیبری می‌باشد اما چرم مصنوعی پارچه‌ای است که با پلاستیک صاف و دانه‌ای پوشیده شده است. گفتنی است که نمونه‌های چرم مصنوعی وجود دارند که پشت آن‌ها دقیقاً مانند چرم حقیقی است.
  • ساختار دانه: الگو و ساختار دانه چرم مصنوعی در مقایسه با چرم طبیعی بسیار منظم‌تر است چون چرم مصنوعی به جهت وجود نقش بایستی سطحی یکنواخت داشته باشد.
  • لبه برشخورده: هنگامی که دو تکه از چرم مصنوعی و چرم طبیعی را برش می‌دهیم، لبه‌ای صاف و تمیز در چرم مصنوعی ایجاد می‌شود؛ درحالی‌که در چرم طبیعی هم تا حدودی مشابه همین رخ می‌دهد. چرم به‌رغم داشتن ساختار فیبری، با ذره‌بین قابل مشاهده است که در چرم طبیعی یک لایه فیبر متراکم است که به نسبت مرکز و عقب، فیبر بیشتری دارد ما در چرم مصنوعی لایه بالاتر بدون فیبر و بسیار متراکم است.
  • رفتار در مقابل افزایش دما: چرم طبیعی در مقابل حرارت بالا و آتش، فقط می‌درخشد و نمی‌سوزد و رایحه‌ای مانند موهای سوزانده شده به خود می‌گیرد. چرم مصنوعی در آتش، به‌خوبی می‌سوزد و رایحه‌ای مانند پلاستیک سوخته دارد.

انواع چرم مصنوعی

چرم مصنوعی پلی اورتان: چرم‌های مصنوعی از نوع پلی اورتان و وینیل در صنعت لوازم منزل و پوشاک مورداستفاده قرار می‌گیرند. اما هر کدام از این دو نوع مزایای منحصربه‌فردی دارند. چرم مصنوعی پلی اورتان یا PU جهت تولید محصولات باکیفیتی که با پوست انسان تماس مستقیم دارد مانند پوشاک و اثاثیه و لوازم منزل کاربرد دارد. پارچه چرم مصنوعی پلی اورتان به نسبت پارچه وینیل بسیار نرم‌تر، انعطاف‌پذیرتر و دارای تنفس بیشتری است. اما چرم مصنوعی وینیل در حد چرم مصنوعی پلی اورتان،  ظریف و قابلیت تنفس ندارد. غالباً از چرم مصنوعی وینیل برای ساخت محصولات نیازمند رطوبت همانند جلد و شیراز کتاب استفاده می‌شود. البته قابل‌ذکر است که استفاده از این محصول در دستگاه‌های الکترونیکی بسیار کاربردی است.

چرم مصنوعی منفذدار: چرم مصنوعی منفذدار نوع دیگری از چرم‌های مصنوعی است با قابلیت تنفس که از پوششی پلاستیکی پلی اورتان در یک لایه پایه فیبر از پلی‌استر ساخته شده است. این نوع چرم مصنوعی خود بر دو نوع است: ۱) کورفوم: چرم مصنوعی منفذدار کورفوم اولین بار در نمایشگاه چرم مصنوعی کفش شیکاگو به نمایش درآمده بود و تاکنون در بسیاری از جاهای رسمی، محبوبیت کفش‌های براق کورفوم زبان‌زد است. همچنین از این چرم در تولید محصولاتی همچون زین سوارکاری محکم استفاده می‌شود. ۲) چرم: چرم هم شکل دیگری از چرم‌های مصنوعی است با پایه پلاستیکی و پوشش پارچه‌ای ساخته شده از فیبر طبیعی یا مصنوعی که با لایه‌ای از PVC پوشانده شده است. از این نوع چرم در تولید جلد کتاب‌ها و دوربین‌ها و انواع مختلف پوشاک چرمی به کار گرفته می‌شود. مزیت عمده چرم در ماشین‌ها است که به‌راحتی شکسته و محو نمی‌شود و در مقایسه با چرم طبیعی، خیلی کمتر به کار برده می‌شود. اما متأسفانه این نوع از چرم هوا را از خود عبور نداده و موجب انباشته شدن عرق بر روی لباس و روکش صندلی می‌شود.

چرم مصنوعی اکلیلی: چرم مصنوعی اکلیلی از نظر مقاومت، درخشندگی و سطح برق و تنوع در رنگ‌پذیری بی‌نظیر است. این چرم محبوب را در رنگ‌هایی چون قرمز، آبی، طلایی و نقره‌ای می‌توانید بیابید. در واقع می‌توان گفت یکی از پرکاربردترین و مورداستفاده‌ترین نوع چرم‌ مصنوعی موجود در بازار را چرم مصنوعی اکلیلی دانست که بیشتر استفاده از آن را در تولید مبلمان، کیف، کفش و امثال آن‌ها می‌توان مشاهده نمود.

چرم مصنوعی طرحدار: چرم مصنوعی طرح‌دار یکی از انواع چرم مصنوعی است که در کارخانه‌ها به‌صورت یک صفحه از طرح‌های متفاوت مانند طرح پوست مار، طرح پوست کروکدیل و طرح سنگی تولید می‌شود. برای تولید چرم مصنوعی طرح‌دار به حرارت و فشار بسیار بالایی نیاز است. قابل‌توجه طرفداران این نوع چرم، قیمت طرح پوست مار به نسبت سایر چرم‌های مصنوعی کفش بسیار کمتر است.

چرم مصنوعی اشبالت: چرم اشبالت مصنوعی ترکیبی از دو نوع چرم طبیعی و مصنوعی است. چرم اشبالت مصنوعی معمولاً به‌صورت دورو بوده و در تولید کیف، کفش و کارهای هنری و دستی در رنگ‌های مختلف بسیار کاربردی است. چرم اشبالت مصنوعی در ظاهر پرز مانند است و ضخامت آت به حدید ۵ تا ۸ میلی‌متر می‌رسد. اگر شما مایل به خرید چرم نوع اشبالت مصنوعی به عنوان چرم مصنوعی کفش هستید حتماً به دنبال نوع باکیفیت از این چرم باشید.

——————————————————-

می توانید مقاله مفید و مرتبط «» را از بخوانید

——————————————————-

برندهای مهم در صنعت چرم مصنوعی

  • چرم کلارینو: مورد استفاده در لباس ورزشی، دستکش، ماشین، لوازم منزل و …. می‌باشد.
  • چرم فابریکوید: یک برند DuPont، لباس پنبه‌ای که با نیتروسلولز پوشش داده شده است.
  • چرم کایدکس: یک PVC اکریلیک اسید که توسط Kleerdex ساخته شده است.
  • چرم لریکا: ماده‌ای اولیه که توسط یک دباغ ایتالیایی به نام Lorica Sud اختراع و تولید شده است.
  • چرم MB-Tex: در پایه‌ بسیاری از قاب‌های مرسدس بنز به کار گرفته می‌شود.
  • چرم Sta-Kleen و NuLeather: از نوع پلی اورتان با کارایی فوق‌العاده هستند که به‌عنوان یک برند لوازم خانگی با گروه میشل قرارداد بسته‌اند.
  • چرم Rexine: برند پوشاک چرم بریتانیایی است که در قاب‌های داخلی ماشین و صحافی کتاب مورداستفاده قرار گرفته است.

کاربردهای چرم مصنوعی

چرم مصنوعی با وجود کاربردهای فراوانی که دارد، اخیراً بسیار رواج یافته است. قیمت ارزان به نسبت چرم طبیعی، تنوع در طرح و رنگ، وزن بسیار سبک، سهولت در برش و داشتن بافت یکنواخت موجب محبوبیت چرم مصنوعی شده است. از مهم‌ترین موارد کاربردی آن می‌توان به استفاده از آن در تولید روکش‌های مبل و صندلی و خودروسازی، انواع کیف و کفش، دستکش، کمربند، کاپشن، کاغذ دیواری، جلد دفتر و تقویم، چادر کامپیونت‌ها، و … اشاره کرد.

  • چرم لباس: تولید انواع لباس مردانه و زنانه به‌خصوص کاپشن و پالتو
  • چرم کفش: تولید انواع کفش ورزشی، کلاسیک مردانه، مجلسی زنانه و بچه‌گانه
  • چرم کیف: تولید انواع کیف رسمی، اداری، مجلسی، ورزشی، مردانه، زنانه و بچه‌گانه و چمدان مسافرتی
  • چرم مبل و صندلی: تولید روکش انواع مبل، صندلی و قابل استفاده در صنعت اتومبیل‌سازی و تزیینات داخلی
  • چرم آستر: قابل استفاده در صنعت مبلمان جهت آستر مبل، صندلی استیل و صندلی ماشین. در صنعت پوشاک برای آستر لباس، کیف و کفش. در صنعت فرش به‌منظور ترمز و کناره‌ی فرش. در بیمارستان به جهت روکش تخت بیمارستانی. گفتنی است پرکاربردترین محصولات چرم مصنوعی در بخش چرم آستر است.
  • پارچههای ضد آب (Waterproof): تولید و ساخت انواع چادر مسافرتی، چادر کامیون، سایبان فروشگاه‌ها و انواع کیف و کفش مدرسه دخترانه و پسرانه
  • روکش جلد یا گالینگور (Hardcover): استفاده در جهت تهیه‌ی روکش جلد کتاب، دفتر، سررسید، زونکن و کاغذهای دیواری. استفاده از نوع مرغوب‌تر گالینگور به‌منظور تولید ست تبلیغاتی سازمانی مانند انواع تقویم و دفتر تلفن. لازم به ذکر است گالینگور خارجی با وجود قیمت بسیار بالا به نسبت نموده داخلی، تنوع فراوانی در طرح و رنگ دارد.
  • چرمهای متفرقه مانند چرم کرستی، لمینیت شده، گاگولیت و …: این نوع چرم در عین ظرافت و شیکی، بسیار بادوام و مقاوم بوده است.

——————————————————-

می توانید مقاله مفید و مرتبط «» را از بخوانید

——————————————————-

استفاده از چرم مصنوعی در پوشاک و پارچهها

بیشترین موارد استفاده از چرم مصنوعی در پوشاک و پارچه‌هاست. چرم مصنوعی با وجود پوشش پلاستیکی در مقایسه با چرم حقیقی، به نگهداری کمتری نیاز دارد و به‌راحتی رنگ خود را از دست نمی‌دهد و همچنین ترک برنمی‌دارد. اما عیب بزرگ استفاده از چرم مصنوعی، نداشتن حالت متخلخل است که اجازه‌ی عبور هوا را نمی‌دهد و این موجب عرق کردن در مواردی چون چرم مصنوعی کفش، چرم پوشش صندلی اتومبیل و تهیه انواع لباس‌هاست.

اثاثیه یا لوازم داخلی ساختهشده از چرم مصنوعی وینیل

اثاثیه یا لوازم داخلی وینیل از پلی‌استر مستحکم ساخته‌شده و سپس فیبرها با وینیل از پلی وینیل کلرید (PVC) و پلاستیک یا اسید فتالیک پوشش داده شده‌اند. وینیل با ذوب شدن روی سطح الیاف، دقیقاً به شکل آن‌ها درمی‌آید و از نظر ظاهری به ساختار لایه‌های زیرین نزدیک شود و سطحی تقریباً ضد آب، انعطاف‌پذیر و بادوام ایجاد می‌کنند. استفاده از چرم مصنوعی وینیل در اماکنی مانند بیمارستان‌ها و رستوران‌ها به دلیل سهولت در تمیز کردن و نگهداری از آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این محصول اگر در معرض نور آفتاب باشد، گرمای زیاد و نامطبوع آن بسیار آزاردهنده خواهد بود و همچنین در استفاده طولانی‌مدت، ترک برمی‌دارد. این ماده محبوب ترین چرم مصنوعی کفش است.

اثاثیه یا لوازم داخلی ساختهشده از چرم مصنوعی پلیاورتان

چرم مصنوعی پلی اورتان از جنس پنبه، پلی‌استر یا چرم خردشده با پلیمری قابل‌انعطاف تولید شده است. این نوع درست مانند لایه زیرین پوست حیوانات است که به هنگام دست کشیدن بر روی سطح آن بسیار به نمونه چرم طبیعی شبیه است. این نوع از چرم مصنوعی را در ساخت اثاثیه یا لوازم خانگی به کار می‌گیرند. از آن‌جایی که رزین‌های PU از یک پلیمر نرم‌تر ساخته‌ شده است؛ در اثاثیه و لوازم خانگی هیچ‌ پلاستیکی وجود ندارد، پس ترک‌خوردگی و لایه‌برداری در آن نیز ایجاد نخواهد شد. البته گاهی از این محصول هم برای چرم مصنوعی کفش استفاده می کنند. استفاده از آن در تولید مبلمان موجب نرمی و راحتی می‌شود. چرم مصنوعی پلی اورتان به نسبت چرم مصنوعی وینیل همواره طبیعی‌تر و تاز‌ه‌تر به نظر می‌آید. هزینه پلی اورتان خیلی کمتر از هزینه چرم طبیعی است اما تولید آن گران‌تر از چرم مصنوعی وینیل است