عکسهای خارقالعاده عکاس تبریزی از نزدیکترین فاصله با حشرات
به گزارش گیلونا؛ بهتر است بدانید که عکاس خلاق این تصاویر، آنها را با دوربین معمولی خود گرفته است؛ او به عکاسی از سوژههای طبیعی علاقه زیادی دارد و برخلاف عکاسان خارجی که هزار و یک ابزار برای گرفتن عکسهای اینچنینی دارند از کمترین امکانات ممکن برای این کار استفاده میکند. آقای عکاس با خلاقیت و ابتکار دوربین معمولیاش را برای این کار تغییر داده و آن را به سمت حشرات نشانه رفته و عکسهای بینظیری میگیرد.
۲۱ ساله بود که عکاسی را شروع کرد. علاقه زیادش به دوربین و طبیعت او را به دنیای عکاسی کشاند. ۹ سال بعد از این ماجرا بود که تصمیم گرفت عکاسی مدرن را یاد بگیرد. برای همین دست به کار شد و بدون اینکه از کسی کمک بخواهد یا برای یادگیری شیوههای جدید عکاسی به آموزشگاه برود سعی کرد خودش عکاسی مدرن را یاد بگیرد. او هر روز به سایتهای خارجی سر میزد و عکسهای عکاسان حرفهای را با دقت میدید، بعد هر نکتهای را که در آن تصاویر حرفهای میدید در عکاسیاش به کار میبست.
امید گلزار بعدها شیوه تازهای را در عکاسی از طبیعت پیش گرفته و عکسهای متفاوتی گرفت. او از بین تمام زیباییهای طبیعت، دنیای بزرگ و زیبای حشرات کوچک را برای عکاسی حرفهای انتخاب کرده است. آقای گلزار در این باره میگوید: «من مدتی عکاسی معمولی میکردم. اما بعد از مدتی تصمیم گرفتم شیوه عکاسیام را عوض کنم و از سوژههای خاصی عکس بیندازم. سوژههای مورد علاقه من حشرات بودند. با آنکه امکانات لازم برای این نوع عکاسی را نداشتم عکاسی از حشرات را با همان امکانات کمی که داشتم شروع کردم.»
عکاس مبتکر
برای عکاسی در دنیای شگفتانگیز حشرات امکاناتی مانند لنزها و دوربینهای مخصوص لازم بود که امید آنها را در اختیار نداشت. اما او با فکر خلاق و ذوق عکاسی، دوربین سادهاش را طوری تغییر داد که برای عکاسی از حشرات کوچک مناسب باشد: «برای عکاسی ماکروگرافی لنز و فلاش مخصوصی وجود دارد که من آنها را در اختیار نداشتم؛ برای همین این فکر به ذهنم رسید که لنزهای آنالوگ خودم را به لنزهای ماکرو تبدیل کنم تا بتوانم با آنها حشرات کوچک را بزرگنمایی کنم و عکسهای واضحی با جزئیات بیشتر از آنها بیندازم.»
امید برای تبدیل لنزهای آنالوگ به لنزهای ماکرو کارهایی را روی دوربین انجام داد تا دوربین برای عکسبرداری از حشرات آماده شود. پس از تغییر لنزهای دوربین، جوان عکاس تمرین را شروع کرد. او با دوربینش که حالا به لنزهایی برای عکسبرداری از سوژههای کوچک مجهز شده بود آنقدر از حشرات زیبا و جزئیات محل زندگی آنها عکس گرفت که حالا عکسهایش را مجلات خارجی هم برای چاپ میخواهند: «من حدود شش ماه با لنزها و شیوه نورپردازی خاص عکسبرداری از حشرات تمرین کردم تا عکسهایم به این حد از کیفیت رسید و توانستم عکسهای قابلقبولی داشته باشم. در این نوع عکاسی، نورپردازی اهمیت زیادی دارد.»
به حشرات نزدیک شو
عکاس جوان برای عکاسی از حشرات، دوربین را در فاصله ۱۰ سانتیمتری از حشره میگیرد و بعد از تنظیم زاویه دوربین و انتخاب لنز مناسب از آنها عکاسی میکند. او برای عکاسی از هر حشره لنز مخصوصی را به کار میگیرد چرا که معتقد است لنز مورد استفاده باید جزئیات بدن حشره را به طور واضح نشان دهد. اما این کار آسان نیست، چون حتما باید در وضعیتی از حشره عکس گرفت که کاملا آرام باشد: «بعضی از حشرات خودشان آرام هستند و عکاسی از آنها زیاد سخت نیست. اما بعضی دیگر از آنها آرام نیستند. برای همین این حشرات راهم به شیوه خاصی آرام میکنم و بعد از آنها عکس میگیرم. »
آقای عکاس زیاد دوست ندارد درباره شگرد مخصوص خودش حرف بزند چرا که برای رسیدن به این شیوه زحمات زیادی کشیده است: «در این شیوه عکاسی با لنز معکوس، چون این لنزها عمق میدان کمی دارند باید تعداد بیشتری عکس گرفت تا این عمق میدان کم اصلاح شود.
مق میدان همین جزئیات کار است که در این نوع عکاسی به وضوح به چشم میآید. من بیشتر از سر حشرات عکس میگیرم و ممکن است بین ۵۰ تا ۱۲۰ شات بگیرم و بعد آنها را با استفاده از یک نرمافزار در کامپیوتر ترکیب کنم و عکس نهایی را به دست بیاورم.» گلزار از سختیهای کار برایمان میگوید و اینکه به خاطر حمایت نشدن باید تمام وسایل و امکانات را خودش تهیه کند. اما با همه سختیها خاطرات خوشی از عکاسیهایش دارد: «اولین حشرهای که از آن عکس گرفتم مگس گل بود. خیلیها از مگس بدشان میآید اما این مگس با مگسهای معمولی فرق میکند و در عکاسی ماکرو بسیار زیبا به نظر میرسد. حشرات چشمهای زیبایی دارند و من به خاطر چشمهای زیبای حشرات این نوع عکاسی را ادامه دادم. به نظر من زیبایی حشرات تمامشدنی نیست.»
مدتی قبل یک نشریه آمریکایی از گلزار خواست عکسهای حرفهایاش را برای آنها بفرستد؛ عکسهای عکاس جوان برای اولینبار در آن مجله به چاپ رسید. امید همه عکسهایش را در رایانهاش نگه میدارد. یک نسخه از همه آنها را نیز برای اطمینان در گوشی تلفن همراهش ذخیره میکند: نقاشی ازحشرات قدمتی طولانی در تاریخ دارد؛ حتی تصاویر آنها بر دیوارههای اهرام مصر حک شده است ودلیل آنهم شایدمرگباربودن برخی حشرات است البته شاید بسیاری از مردم که توسط حشرات کشته شدهاند صرفا به دلیل کنجکاوی به سمت آنان کشیده شده باشند.»
البته سختی کار عکسبرداری از حشرات به همین جا ختم نمیشود. در این نوع عکاسی گاه ممکن است سوژهها نه حشراتی معمولی که از نوع سمی و خطرناک باشند. به گفته گلزار در این سالها چند بار پیش آمده که این حشرات موذی او را نیش بزنند. اما خوشبختانه مشکلی برای او پیش نیامده و میگوید بدنش به نیش حشرات مقاوم است و هیچگاه این مساله او را از عکاسی حشرات منصرف نکرده است. او حشرات را دوست دارد و میگوید همین مگسی که همه از آن بدشان میآید از سوژههای خیلی خوب برای این نوع عکاسی است. او قبلا در طبیعت از حشرات عکس میگرفت اما حدود سه ماه است که حشرات را برای عکاسی به خانه میبرد و در خانه از آنها عکس میگیرد. برای عکاسی در خانه او حشره را در یک ظرف در بسته میاندازد تا سالم بماندو بعد از عکاسی آن در طبیعت رها میکند.