عمومیکسب و کار ایرانی

چرا رب الوچه کپک میزند؟

شکل دادن به رب آلو و رب گوجه فرنگی یکی از مشکلاتی است که خانم های خانه دار با آن مواجه هستند. اگر ماکارونی شما کپک زده است، احتمالا یکی از کارهای زیر را درست انجام نمی دهید. در این مقاله از سایت ترش واش به بررسی علل کپک زدن و راه حل آن می پردازیم.

به دلیل کپک زدن رب آلو و رب گوجه فرنگی

تفاوت دمای یخچال و رب

دمای پایین یخچال و دمای بالای رب گوجه فرنگی باعث می شود لایه ای از قالب روی رب گوجه فرنگی تشکیل شود. پس اگر خودتان رب درست می کنید، پس از خنک شدن کامل حتما آن را در یخچال قرار دهید.

توجه داشته باشید که سموم ایجاد شده توسط قالب رب به لایه های زیرین رب نیز نفوذ می کند. این سموم نامرئی برای سلامتی شما بسیار خطرناک هستند. بنابراین هیچ بخشی از رب کپک زده قابل خوردن نیست.
برای اطلاع از قیمت ترشی آلوچه کلیک کنید.

آیا کپک خطرناک است؟

کپک نوعی قارچ است که ساختارهای چند سلولی و کرکی ایجاد می کند. زمانی که کپک روی غذا رشد می کند، معمولا با چشم قابل مشاهده است و در بسیاری از موارد ظاهر غذا را تغییر می دهد. غذا می تواند نرم و کم رنگ باشد، در حالی که کپک می تواند بافتی کرکی، کرکی یا نقطه چین داشته باشد.

هاگ های تولید شده در قارچ باعث تغییر رنگ معمولاً سبز، سفید، سیاه یا خاکستری می شوند. غذای کپک زده طعم تقریباً عجیبی دارد و تا حدودی شبیه خاک مرطوب است و همچنین بوی قارچ مانندی تولید می کند. حتی اگر فقط روی سطح غذا کپک ببینید، ممکن است ریشه ها عمیق تر باشند.

آیا می توان از خمیر قالب گیری استفاده کرد؟

اگر غذا نرم است اصلا آن را ننوشید زیرا حتی برداشتن روسری هم کمکی به بهبودی او نمی کند زیرا قارچ زیر لباس علاوه بر سمی که وارد غذا می شود دارای هاگ است. قارچ ها نیز جزو غذاهای ناسالم هستند قسمت هایی از قارچ را نمی توان با چشم غیرمسلح دید و سموم را می توان با آزمایش های ویژه تشخیص داد. ما نباید فکر کنیم که غیب نمی تواند به ما آسیب برساند

آیا آب جوش کپک را از بین می برد؟

جوشاندن روش خوبی برای از بین بردن کپک نیست. این یکی از راه های جلوگیری از کپک زدن با استفاده از آب و سرکه قبل از کپک زدن است.

از کپک زدن در ماکارونی گوجه فرنگی و انار آلویی جلوگیری می کند

1. در شرایط خشک نگهداری شود

کپک معمولا در شرایط رطوبت بالاتر ایجاد می شود. بنابراین نگهداری رب آلو در جای خشک بسیار مهم است. بهتر است آن را در ظروف درب دار نگهداری کنید که قابل بسته باشد. همچنین پس از هر بار استفاده حتما در ظرف را محکم ببندید.

2. برای جلوگیری از کپک زدن در یخچال قرار دهید

در صورت امکان، رب آلو را در یخچال نگهداری کنید. تشکیل قالب در دماهای پایین کمتر است. همچنین رب آلوچه خود را در سمت راست یخچال نگه دارید تا تکان نخورد و آسیب نبیند.

3. از یک قاشق تمیز استفاده کنید و پاک کنید

قبل از استفاده از خمیر آلو از خشک بودن قسمتی که باید جدا کنید مطمئن شوید. از یک چنگال تمیز استفاده کنید و بگذارید خوب خشک شود. رطوبت در کاربردها باعث رشد کپک می شود.

4. استفاده از یک نگهدارنده طبیعی

مواد طبیعی خاصی را می توان به عنوان نگهدارنده طبیعی به خمیر آلو اضافه کرد تا رشد کپک را کاهش دهد. اسید استیک در چند قطره خمیر آلو؛ اسید سیتریک یا نوعی شکر را اضافه کنید. این مواد می توانند به عنوان بازدارنده رشد کپک عمل کنند.

5. هر از گاهی استفاده کنید

رب آلو مانند بسیاری از محصولات دیگر تاریخ انقضا دارد. استفاده از خمیر پیاز قبل از تاریخ انقضای آن ضروری است. همچنین پس از هر بار استفاده، محصول را به خوبی ببندید تا از ورود هوا به آن جلوگیری شود.

با انجام این مراحل می توانید از رب آلو برای مدت طولانی بدون کپک زدن استفاده کنید. اما اگر به دلایلی مطمئن نیستید، بهتر است رب آلو را دور بریزید.