اقتصادیکسب و کار ایرانی

چگونه NFTها دنیای گیمینگ را متحول می‌کنند؟

NFTچیست؟

طبیعتاً این فایل MP3 غیرقابل‌معاوضه است؛ زیرا دو فایل کپی آن اساساً یکسان هستند و شما نمی‌توانید فایل کپی را از فایل اصلی تشخیص دهید. در ضمن علاوه بر شما هر فرد دیگری هم می‌تواند از این فایل استفاده کنند و به آن دسترسی داشته باشد

حال تصور کنید که چیز منحصربه‌فردتری مثل تابلوی مونالیزا را می‌خواهید؛ طبیعتاً هر فردی که در زمینه هنر نقاشی متخصص باشد یا واقعاً مشتاق این هنر باشد، به شما می‌گوید که نمی‌توانید عکس از این تابلو بگیرید یا یک نقاشی از روی آن بکشید و سپس ادعا کنید که نسخه‌ای که از این نقاشی در اختیار دارید، شبیه اصل آن است؛ بنابراین تابلوی مونالیزا را باید به‌عنوان یک شیء غیرقابل‌معاوضه در نظر بگیریم.

NFT ها دارایی‌های دیجیتالی هستند که در بستری تحت عنوان بلاکچین به وجود آمده‌اند (ضرب شده اند یا به اصطلاح مینت شده‌اند). بلاکچین در حقیقت فناوری زیربنایی ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم است. اگر بخواهیم NFT ها را به مفهومی تشبیه کنیم که به‌سادگی قابل‌درک باشد، باید بگوییم آن‌ها مثل فایل‌های غیرقابل کپی یا مثل تابلوی مونالیزا غیرقابل‌معاوضه هستند.

البته فهم مفهوم عمیق و دوره آموزش ان اف تی به این سادگی نیست و زمانی که پایه و اساس این فناوری را در نظر بگیرید، قضیه پیچیده می‌شود (البته این موضوع برای تمام حوزه‌هایی که قصد داریم از NFT در آن‌ها استفاده کنیم، صدق نمی‌کند). NFT ها برای متمایز کردن اشیای دیجیتالی غیرقابل کپی از یکدیگر طراحی شده‌اند

نحوه استفاده از NFT در صنعت بازی

افرادی که این NFT ها را می‌خرند، یک مهر دیجیتالی دریافت می‌کنند که چیزی شبیه یک گواهینامه است و با استفاده از آن هنر پیکسلی خود یا یک ترک موسیقی یا کلیپ موردنظر خود را می‌سازند. NFT مزایای دیگری هم برای کاربر دارد. به‌عنوان‌مثال در مورد NFT های کونامی باید بگوییم در صورت استفاده از آن‌ها کونامی نام شما را در وب‌سایت خود درج می‌کند و فقط صاحب NFT می‌تواند محتوای آن را باز کند و ببیند.

درکل ویژگی‌های ارائه‌شده برای این نوع از NFT ها کاملاً استاندارد هستند و از یک مجموعه NFT خوب نیز جز این انتظار نمی‌رود؛ چه کالکشنNFT با بازی مرتبط باشد و چه نباشد. نوع دیگری از NFT نیز وجود دارد که به‌تازگی استفاده از آن در صنعت بازی آغاز شده است.

NFT هایی که صرفاً برای تغییر ظاهر ایجاد شده‌اند با NFT های استاندارد قابل جمع‌آوری تفاوت دارند. هر دیجیت تنها برای مدت مشخصی برای خرید از طریق پلتفرم یوبی‌سافت در دسترس است و پس از اتمام این مدت‌زمان مشخص برای همیشه از بین می‌رود؛ بنابراین درصورتی‌که قصد دارید در آینده دیجیت خاصی را بخرید، تنها راه این است که فردی را پیدا کنید که قبلاً آن را خریده باشد.

ممکن است با خود بگویید چنین قابلیتی ویژگی بسیار خوبی است. حق با شما است و معامله کردن آیتم‌هایی با ظاهر شخصی‌سازی‌شده و سفارشی‌سازی‌شده یا محتوایی که در داخل فضای بازی ایجاد شده است، برای بسیاری از بازی‌ها قابلیت مفیدی به شمار می‌رود. به همین دلیل چنین سیستمی در بسیاری از بازی‌ها ایجاد شده است. در سیستم بلاکچین نیازی نیست چیزی که قبلاً ایجاد شده است، دوباره به وجود آید.

مطمئناً سیستم معامله آیتم‌ها یا به‌عبارت‌دیگر «بازار» داخل بازی‌ها در تمام بازی‌ها یکسان نیست. در برخی از این سیستم‌ها امکان استفاده از پول واقعی وجود دارد در برخی از بازی‌های دیگر گیمرها می‌توانند از ارزهای مجازی مختص بازی استفاده کنند که تبدیل آن‌ها به پول واقعی نیز امکان‌پذیر است. در برخی از بازی‌ها هم تنها امکان استفاده از پول مجازی مختص آن بازی وجود دارد که تنها داخل بازی قابل‌استفاده هستند و امکان تبدیل آن‌ها وجود ندارد؛ اما ساختار پایه سیستم‌های معامله آیتم‌ها بین گیمر و نحوه کار آن‌ها در تمام بازی‌های یکسان است.

تولید محتوا در فضای بازی توسط بازیکنان ویژگی جدیدی نیست و در چند بازی مختلف چند روش متفاوت برای کسب درامد از طریق تولید محتوا در داخل فضای بازی ایجاد شده است.

چنانچه یک دنیای متاورس گسترده‌تر شود و فضاهای دیجیتالی ایجادشده بیشتر با یکدیگر ادغام شوند و ماندگارتر شوند، NFT ها می‌توانند در زمینه ایجاد تجارتی که تنها دیجیتال محور باشد، به‌خوبی مورد استفاده قرار گیرند؛ اما در حال حاضر نیازی به استفاده از آن‌ها نداریم یا به بیان بهتر استفاده از آن‌ها ضروری نیست؛ زیرا بازی‌هایی که سازندگان و توسعه‌دهندگان آن‌ها قصد دارد در آن‌ها از NFT استفاده کنند، هنوز تا تبدیل‌شدن به یک متاورس واقعی فاصله زیادی دارند.

در حقیقت در حال حاضر دلایل زیادی برای استفاده نکردن از NFT ها وجود دارد که در ادامه در مورد برخی از آن‌ها توضیح می‌دهیم.

دلایل عدم نیاز به NFT ها در سیستم بازی‌ها

اگر کمی در مورد رمزارزها اطلاع داشته باشید، می‌دانید که این ارزهای دیجیتالی وضعیت پایداری ندارد و ارزش آن‌ها همیشه در نوسان است؛ اگرچه رمزارزهایی که مدت‌زمان قابل‌توجهی از زمان ایجاد آن‌ها گذشته است و هنوز هم معامله می‌شوند (مانند بیت کوین)، قابل‌اعتمادتر هستند، اما در کل ارزش تمام ارزهای دیجیتالی می‌تواند در یک چشم به هم زدن از میزانی که در اوج خود قرار دارد، به‌اندازه بسیار زیادی کاهش یابد.

چنانچه ارزش رمزارزی که NFT موجود در بازی بر پایه آن ضرب شده است، به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد، ارزش دارایی‌های دیجیتالی نیز به همان نسبت کاهش پیدا می‌کند و مسلماً این موضوع عصبانیت و خشم بازیکنان و سرمایه‌گذاران این دارایی‌ها را به دنبال خواهد داشت.

یکی دیگر از دلایل عدم ضرورت استفاده از NFT در سیستم بازی‌های کامپیوتری، تاثیراث بسیار مخرب ناشی از استخراج رمز ارزها روی محیط‌زیست است (همان‌طور که گفتیم NFT ها بر پایه رمز ارزها ایجاد می‌شود). استخراج رمزارزها نیازمند انرژی برق بسیار زیادی است و افزایش مصرف انرژی برق منجر به افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی آلاینده (در بیشتر مناطق این چنین است) و درنتیجه افزایش تولید دی‌اکسید کربن می‌شود.

استخراج بیت کوین و اتریوم به ترتیب باعث تولید ۶۰ میلیون و ۱۷ میلیون تن (میزان تقریبی) گاز دی‌اکسید کربن در سال می‌شود و کشوری که این میزان از گاز دی‌اکسید کربن را تولید کند، چهل و هشتمین کشور آلاینده تولیدکننده گاز دی‌اکسید کربن محسوب می‌شود. با توجه به اینکه در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ رمزارز وجود دارد، استخراج آن‌ها تهدید بسیار بزرگی برای سلامت محیط‌زیست جهان محسوب می‌شود.

وضعیت حال و آینده استفاده از NFT ها در سیستم بازی‌ها

در حال حاضر NFT ها هیچ ویژگی و قابلیت ارزنده‌ای برای گیمرها ایجاد نکرده‌اند؛ بنابراین با توجه به آثار بسیار مخرب استخراج رمزارزها روی محیط‌زیست، استفاده از آن‌ها در سیستم معامله بازی‌ها اصلاً معقول و منطقی نیست. پس چرا آن‌ها اکنون در سیستم بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌شوند؟ به نظر می‌رسد این دارایی‌های دیجیتالی صرفاً برای کسب درآمد بیشتر از بازی‌ها استفاده می‌شوند و صحت داشتن این موضوع اصلاً دور از ذهن نیست.

می‌توان گفت زمینه استفاده از NFT ها در سیستم بازی‌های کامپیوتری عمداً فراهم شده است تا منتشرکنندگان بازی‌ها و مالکان استودیوهای بازی‌سازی بتوانند از طریق جدیدترین فناوری‌های صنعت بازی که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارند و دارای کاربرد مفیدی نیستند، کسب درآمد کنند.

مطمئناً کسب درآمد هنگفت هدف خوبی برای فروش NFT ها محسوب می‌شود. به همین دلیل در سال ۲۰۲۱ آن‌ها فروش بالایی داشتند و مطمئناً فروش گسترده NFT ها در بخش‌های زیادی از اینترنت همچنان ادامه خواهد داشت و در آینده محبوبیت آن‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

مالکان استودیوهای بازی‌سازی در رابطه با سیستم‌های ایجادشده برای استفاده از NFT در صنعت بازی وعده‌های اغراق‌آمیزی داده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که این سیستم‌های ایجادشده بر پایه بهره‌مندی از بلاکچین، باعث ایجاد فرصت‌های خاص و استثنایی در بازی‌های محبوب می‌شود؛ اما همان‌طور که گفتیم قابلیت‌هایی که به‌واسطه بهره‌مندی از NFT ها در سیستم بازی ها ایجاد شده‌اند، هنوز دستاورد جدیدی محسوب نمی‌شوند.

چنین قابلیتی کاربردی و مفید است؛ اما متأسفانه در حال حاضر استودیوها و ناشران مختلف به این شکل با یکدیگر مشارکت ندارند و چنین سیستم مشترکی بین بازی‌ها وجود ندارد.

حتی اگر روزی ایجاد چنین سیستمی امکان‌پذیر شود، فرآیند ایجاد آن فرایند بسیار دشوار است و باید داده‌های ورودی زیادی توسط اعضای تیم‌های طراحی شرکت‌های بازی‌سازی مختلف در اختیار این سیستم قرار گیرد؛ بنابراین شکل‌گیری آن تقریباً بعید به نظر می‌رسد.

البته شاید در آینده وضعیت تغییر کند و چنین پروژه‌ای که تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد، عملی شود؛ اما نباید انتظار داشته باشید که NFT های قابل‌استفاده در بازی که آن‌ها را خریده‌اید، در حال حاضر در یک بازی در دسترس باشند، مگر اینکه آن‌ها را در داخل خود بازی خریده باشید. به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک مسئله خرید محتوا با استفاده از NFT در صنعت بازی موردتوجه قرار گیرد.