اقتصادی

رفتن به سمت صنعت دانش بنیان به‌جای مونتاژکاری/ صف تقاضای ارز را کوتاه کردیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر اینکه در وزارت صمت دولت سیزدهم تاکید خود را بر توسعه حداکثرسازی ساخت داخل و ایجاد صنعت دانش‌بنیان صادرات محور گذاشتیم، مواردی نظیر شکستن صف‌های تخصیص ارز، تاکید بر خوداتکا شدن صنایع در بحث انرژی، تحول در استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه خودرو و توسعه استفاده از خودروهای برقی، توسعه زنجیره ارزش در حوزه معدن و… را از مهمترین اقدامات این وزارتخانه برشمرد.

به گزارش گیلونا، از ظهر امروز، کابینه دولت سیزدهم در آخرین جلسه هیئت دولت یکشنبه (۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳) به ریاست محمد مخبر به عنوان سرپرست نهاد ریاست جمهوری، گزارش عملکرد سه ساله حوزه تحت مدیریت خود را گزارش دادند.

عباس علی‌آبادی- وزیر صنعت، معدن و تجارت که حدود ۱۵ ماه، سکانداری این وزارتخانه را بر عهده داشت، در تشریح عملکرد حوزه وزارتی خود، اظهار کرد: اقداماتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت که با موفقیت‌های خوبی همراه بود؛ ارزیابی‌ها شرایط مثبتی را نشان می‌دهد و آثار سرمایه‌گذاری‌ها، قطعا در آینده خود را به خوبی نشان خواهد داد. اولین و مهمترین کاری که انجام دادیم تدوین نظام مسائل صنعت بود. کتابچه‌ای با موضوع تحلیل راهبردی از صنعت تهیه شده که به زودی منتشر خواهد شد.

سکاندار وزارت صمت، در بحث عملکرد این وزارتخانه در حوزه صنعت اظهار کرد: با توجه به اینکه سیاست، حداکثرسازی ساخت داخل بود. به طور مثال در مورد خودرو، موکت کف و لاستیک و… ساخت داخل می‌شد اما موتور ساخت داخل نمی‌شد؛ اما درصدگیری صورت می‌گرفت و چون بالای درصد مجاز می‌رفت، تصور بر این بود که موفقیت حاصل شده است؛ بر همین اساس، راهبرد اول را تاکید بر مهندسی و تاکید بر ساخت تجهیزاتی که گلوکاه هستند یا وابستگی زیاد ایجاد می‌کنند، گذاشتیم.

وی افزود: این سیاست در دولت مصوب شد و از اعضای کابینه هم تشکر می‌کنیم که رای داده و توانستیم، تعرفه‌ها را بگونه‌ای  اصلاح کنیم که به‌جای صنعت مونتاژ، به سمت صنعت دانش‌بنیان برویم. بنابراین سرمایه را به سمت سرمایه‌گذاری در ساخت زیرساخت‌های دانش‌بنیان ببریم.

کنترل مصارف ارزی دنبال و صف تقاضا شکسته شد

وزیر صمت خاطرنشان کرد: موضوع بعدی که بر آن تمرکز کردیم، بحث کنترل مصارف ارزی بود؛ متاسفانه در بحث ارز، دست‌و دلبازی زیاد می‌شد و این موضوع موجب شده بود که لیست بلندی از متقاضیان ارز، مقابل وزارت صمت، صف بکشند؛ ما این صف را شکستیم و کوتاه کردیم. از همه سوال کردیم که این ارز را به چه منظور می‌خواهند و تاکید کردیم که این ارز را به شرطی اختصاص می‌دهیم که قرار باشد افزایش ساخت داخل در کالاهای راهبری صورت گیرد یا افزایش ساخت داخل در گلوگاه‌ها داشته باشد یا بخواهد ارز را در افزایش بهره‌وری مصرف کند.  

علی‌آبادی اقدام بعدی را در بحث توسعه و توان تولید ارز دانسته و گفت: در این زمینه به سمت توسعه صادرات رفته و برنامه‌ریزی کردیم.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌هایی که صنعت با آن مواجه است، بحث انرژی است. ما تصور می‌کنیم، در بحث انرژی غنی هستیم و آب، برق و… زیاد داریم؛ در حالیکه اینگونه نیست؛ بنابراین به سمتی رفتیم که صنعت را در این دو بخش (برق و آب) خوداتکا کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: پروژه‌های پیشران نظیر خودروهای برقی تعریف شد. موضوع خودروهای برقی، چالش امروزه وزارت نفت است و نه چالش ما!   در بنزین و گازوئیل، به عدد ۲۶۵ میلیون لیتر در روز رسیده‌ایم؛ این چالش عظیم در مقابل کشور است که به‌زودی ما را به بن‌بست خواهد رساند. برای برداشتن این بن‌بست بایستی به سمت تولید خودروهایی برویم که دیگر اصلا سوخت مصرف نمی‌کنند و بتوانند از انرژی‌های تجدیدپذیر همچون خورشید، گاز، برق و اتمی استفاده کنند.

۱۳۰ هزار دستگاه خودرو برقی ثبت سفارش شده است

مقام عالی وزارت صمت، ادامه داد: این‌ها می‌توانند رفتار انرژی کشور را تغییر دهند و بنظر بنده، اقدام بسیار مهمی است که روی آن کار می‌کنیم. امروز، خودروهای برقی از مسیر خود عبور کرده و تاکسی‌های برقی به شهر آمده‌اند. در حال حاضر حدود ۱۰ هزار خودرو برقی وارد کشور کرده‌ایم و این عدد تا پایان سال از ۱۰۰ هزار دستگاه، تجاوز خواهد کرد. بیش از ۱۳۰ هزار خودرو برقی ثبت سفارش شده است و خوشبختانه، تامین ارز آن نیز توسط بانک مرکزی انجام شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

علی‌آبادی گفت: در حوزه خودروهای غیربرقی نیز تکنولوژی را به سمتی بردیم که حداقل مصرف سوخت را داشته باشد و به سمت تکنولوژی‌های جدید رفتیم.

وی در مورد دستاوردهای وزارت صمت در حوزه معدن نیز اظهار کرد: در بخش معدن که مورد فرمان مقام معظم رهبری نیز بود، تاکید را بر توسعه زنجیره ارزش گذاشتیم. در حوزه پایین‌دست معادن ورود کردیم. در مواردی که با محیط‌زیست دچار چالش بودیم، مشکلات را برطرف کردیم و به تفاهم رسیدیم که ما با توسعه فناوری، کمترین آسیب را به محیط زیست بزنیم؛ بنابراین همکاری بسیار خوبی را از این ناحیه به وجود آوردیم که این خود بنظر بنده، در طول تاریخ بی‌سابقه است که بین صنعت و محیط زیست، این چنین تفاهمی صورت گرفته باشد.

وزیر صمت خاطر نشان کرد: در زمینه صدور مجوزها، دیدیم که در گذشته؛ بسیار ساده صادر می‌شد اما دقت صورت نمی‌گرفت که این منطقه‌ای که مجوز می‌گیرد، زیرساخت و پتانسیل لازم برای کار مربوطه را دارد یا خیر؟. در این رابطه، در عین اینکه صدور مجوزها را تسهیل و تسریع کردیم، بررسی هم صورت گرفت؛ به هر منطقه‌ای هر مجوزی داده نشد.  

ادامه دارد…