علت قطع برق موتورسیکلت انژکتوری
انواع موتور سیکلت
قبل از این که دلایل روشن نشدن موتور سیکلت را بیان کنیم، بهتر است با انواع موتور سیکلتها و طرز کار آنها آشنا شویم؛ تا بتوانیم با درک صحیحی از نحوه کار آنها اقدامات لازم را انجام دهیم و در صورت نیاز جهت رفع ایراد با موتورسازی سیار تماس بگیریم.
اگر علاقهمند به موتور سیکلت باشید و از سواری با آن لذت میبرید؛ حتماً میدانید که ما دو نوع موتور سیکلتداریم. موتور سیکلت دو زمانه و موتور سیکلت چهار زمانه. موتور سیکلتهای دو زمانه و موتور سیکلتهای چهار زمانه با یکدیگر خیلی فرق دارند. نحوه کار آنها نیز بسیار متفاوت از هم است.
موتور سیکلتهای دو زمانه و طرز کار آنها
در موتورهای دو زمانه عملکرد موتور در دو مرحله صورت میگیرد: مرحله احتراق و مرحله تخلیه.
فناوری به کار رفته در این نوع موتورها بسیار ساده و ابتدایی است. تا آنجایی که به غیر از دو مرحله فوق عملکرد خاص دیگری در این موتورها صورت نمیگیرد.
در مرحله احتراق، سوخت و هوا در سیلندر ترکیب شده و زمانی که جرقه زده میشود، این مخلوط مشتعل میشود. از اشتعال این مخلوط انفجاری صورت میگیرد که پیستون را به سمت پایین سوق میدهد. همزمان که پیستون حرکت کرده و به سمت پایین سوق پیدا میکند، ترکیب سوخت و هوا به سمت محفظه پوسته موتور یا همان میل لنگ مکیده میشود.
به محض آن که پیستون به پایینترین نقطه ممکن خود رسید، راه گاه تخلیه باز شده و فشار موجود در سیلندر باعث میشود تا گازهایی که از اشتعال سوخت و هوا به وجود آمدهاند، به بیرون از سیلندر حرکت کنند. برای اطلاعات بیشتر تا انتهای مطلب با امدادسیکلت همراه باشید.
مرحله مکش
در مرحله مکش، یعنی مرحله ورود سوخت – هوا، زمانی که پیستون از پایینترین قسمت سیلندر آغاز به حرکت به سمت بالا مینماید، راه ورودی باز شده و حرکت پیستون باعث میشود مخلوط در محفظه میل لنگ فشرده شود.
با انجام شدن این فرایند ذرات درون سیلندر به یکدیگر نزدیکتر میشوند. در این مرحله گازهای حاصل از احتراق یعنی همان گازهای خروجی از سیلندر خارج شده و همزمان مخلوط تازه از سوخت و هوا وارد آن میشود.
در مرحله بعدی، یعنی مرحله تراکم مونتومی که در میل لنگ وجود دارد، باعث میشود پیستون به سر جای اول خود یعنی جایی که برای جرقه زنیِ دوباره آماده میشود، بازگردد و دوباره مرحله تراکم شکل گیرد.
زمانی که مخلوط سوخت و هوا در پیستون متراکم میشوند، در محفظه میل لنگ مکش به وجود میآید.
مکش ایجاد شده Reed Valve که شیری تشکیل یافته از ورقه فولادی نازک که باعث ایجاد جریان یک طرفه سیال میشود، را باز میکند و باعث مکیده شدن روغن – سوخت – هوا از کاربراتور میشود.
زمانی که پیستون به بالاترین نقطه ممکن رسید، مرحله جرقه انجام شده و چرخه مجدداً تکرار میشود.
نقش پیستون در موتورهای دو زمانه
همانطور که مشاهده کردید، پیستون در موتورهای دو زمانه عملیات متفاوتی را انجام میدهد:
پیستون از یک سمت دارای محفظه احتراقی است که مخلوط سوخت و هوا را متراکم میکند. این گونه است که، انفجاری را به وجود میآورد که به واسطه آن انرژی زیادی آزاد میشود.
پیستون که در محفظه میل لنگ قرار گرفته است، مخلوط سوخت و هوا را از کاربراتور میمکد و از Reed valve از مخلوط گذشته و به دلیل فشاری که در سیلندر وجود دارد، مخلوط به سمت داخل محفظه احتراق حرکت میکند.
همزمان قسمتی از پیستون مانند سوپاپ عمل کرده و موجب باز و بسته شدن راه گاههای ورودی و خروجی میشود.
بنابراین پیستون در موتورهای دو زمانه از اهمیت به سزایی برخوردار است و کارهای بسیاری انجام میدهد.
لازم به ذکر است در موتورهای دو زمانه، روغن آنها باید همراه سوخت بنزین و به طور همزمان به داخل باک ریخته شود.
با انجام این کار میل لنگ دیواره سیلندر و میله متصل کننده روان کاری میشوند.
در موتورهای دو زمانه چنانچه روغن به باک ریخته نشود، عمر موتور بسیار کوتاه خواهد شد و کارکرد خود را سریع از دست خواهد داد.
موتور سیکلتهای چهار زمانه و طرز کار آنها
در موتورهای چهار زمانه عملکرد موتور در چهار مرحله انجام میگیرد: مرحله مکش، مرحله تراکم، مرحله توان و مرحله تخلیه.
روش کار موتور چهار زمانه با روش کار موتور دو زمانه بسیار متفاوت است.
موتور چهار زمانه فرایند پیچیدهتری دارد و از به روزترین و رایجترین سیستمهای موتوری دنیاست.
بااینحال شرکتهای تولید کننده موتور سیکلت در ساخت و تولید موتور سیکلتها بیشتر از موتورهای دو زمانه استفاده میکنند. آن هم دلایل خاص خودش را دارد که از حوصله این بحث خارج است.
ما در این مقاله به بیان دلایل کلی که باعث میشوند هر نوع موتور سیکلتی روشن نشود خواهیم پرداخت.
موتور سیکلت چهار زمانه
بعد از آشنایی با موتورهای دو زمانه، چهار زمانه و نحوه کارکرد آنها، نوبت به دلایل روشن نشدن میرسد.
در زیر به اختصار عواملی را بررسی میکنیم؛ که هر یک میتواند عاملی برای روشن نشدن موتور سیکلت باشد.
در حالت کلی روشن نشدن موتور سیکلت دو دلیل اصلی دارد:
- وجود مشکل در سیستم برق رسانی موتور سیکلت
- وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی.
اختلال در کارکرد هر یک باعث میشود موتور سیکلت روشن نشود.
خالی بودن باک
در برخی مواقع ممکن است دلایل روشن نشدن موتور سیکلت خالی بودن باک آن از بنزین باشد.
شما باید هر چند وقت یک بار باک موتور سیکلت خود را چک کرده و اطمینان حاصل کنید بنزین دارد.
اگر بنزین نداشت دلیل روشن نشدن آن مشخص میشود؛ اما اگر موتور سیکلت بنزین داشت و روشن نشد باید به دنبال عامل و یا عوامل دیگری باشید.
درضمن این نکته را از یاد نبرید که، در موتور سیکلتهای دو زمانه همراه با بنزین باید روغن هم به باک اضافه کنید تا موتور خوب کار کند.
تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت
یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتور سیکلت عدم تنظیم کاربراتور است.
کاربراتور وسیلهای است در سیستمهای کاربراتوری و سوخت رسانی که وظیفه دارد سوخت مورد نیاز موتور را به نحوی آماده کند که موتور در هر شرایطی به بهترین نحو ممکن کار کند.
یک کاربراتور زمانی که مشکلی نداشته باشد و نیز به خوبی تنظیم شده باشد، باید در زمانی بسیار کوتاه هوا و سوخت را به طور صحیح با هم مخلوط کند؛ تا موتور بتواند در هر شرایطی کار کند.
این گونه است که، مصرف سوخت موتور در وضعیت عادی کاهش مییابد.
در حالت بار کامل حداکثر قدرت را تامین مینماید و باعث روشن شدن موتور سیکلت در هر درجه حرارتی میشود.
زمانی که موتور سیکلت در یکی از زمینههای فوق مشکل داشته باشد؛ نشان دهنده این است که کاربراتور مشکل دارد و یا این که به خوبی تنظیم نشده است.
به طور مثال اگر در هنگام تاپ اسپید زدن بعد از چند لحظه . نشان دهنده این است که سوزن متصل به شناور بیش از حد کیپ است و یا پیچ هوا به خوبی تنظیم نشده است و نسبت بنزین به هوا بیشتر است.
تنظیم نبودن کاربراتور موتور سیکلت
کمبود ولتاژ باتری
یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتور سیکلت میتواند مربوط به کمبود ولتاژ باتری باشد. در واقع گاهی اوقات ممکن است، پایین بودن ولتاژ باطری موجب سخت استارت خوردن موتور سیکلت شود. در برخی مواقع نیز ممکن است باطری شارژ خالی کند که در این صورت موتور سیکلت روشن نخواهد شد.
گیرپاژ کردن موتور سیکلت
اصطلاح گیرپاژ کردن که در مکانیکیها و تعمیرگاهها زیاد شنیده میشود، به معنی قفل کردن موتور است.
گیرپاژ کردن از جمله عواملی است که باعث میشود موتور سیکلت روشن نشود.
همانطور که میدانید پیشرانه موتور سیکلت شامل قطعات متعددی است که با همدیگر به صورت تنگاتنگ همکاری میکنند؛ تا موتور روشن شود و حرکت کند.
از آنجایی که این همکاری در فضایی متحرک انجام میگیرد، دما به مقدار زیادی افزایش مییابد.
از طرفی گرمایی که ناشی از احتراق و در تماس بودن قطعات است، به نوبه خود باعث افزایش دما میشود.
اگر افزایش دما، به درستی دفع نشود؛ مشکلاتی را برای موتور به وجود میآورند.
پیشرانهها طوری طراحی شدهاند که در حالت عادی، دفع گرما و روان کاری به شکل مناسبی انجام میگیرد.
چنانچه مشکلی در این بین به وجود آید، باعث کم کاری در یک بخش شده و در نتیجه پیشرانه از آن قسمت دچار مشکل میشود.
در صورتی که این نقص و کم کاری در سطح وسیعی انجام بگیرد، باعث میشود پیشرانه از کار بیفتد.
زمانی که پیشرانه از کار میافتد به اصطلاح میگویند موتور قفل کرده و یا گیرپاژ کرده است.
موتور سیکلت انژکتوری بهتر است یا کاربراتوری؟
خیلی از افراد هنگام خرید موتورسیکلت این سوال را می پرسند. باید بگوییم که قطعا موتور سیکلت انژکتوری به خاطر امکاناتی که دارد و عیب یابی ساده آن، بسیار بهتر است و پیشرفت بیشتری داشته است؛ اما چون اکثر افراد با این سیستم آشنایی ندارند و برایشان ناشناخته است، فکر می کنند که موتورسیکلت های کاربراتوری بهتر هستند. حتی برخی افراد به دنبال این هستند که چگونه موتورسیکلت انژکتوری را به کاربراتوری تبدیل کنند.
اما در این مقاله ما شما را با روش عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری آشنا می کنیم تا بتوانید مشکلات عادی خودتان را با استفاده از نمونه هایی که در این مقاله گفته می شوند برطرف کنید و برای مشکلات جدی تر هم می توانید به تعمیرکار موتورسیکلت انژکتوری مراجعه کنید تا در سریعترین زمان ممکن عیب یابی و تعمیر آن را برایتان انجام دهد. شما می توانید را به تیم حرفه ای هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع این کار را برای شما انجام دهند.
در ادامه با هم برخی از شایع ترین مشکلات موتورسیکلت های انژکتوری را بررسی می کنیم. باید بدانید که آشنایی با علامت های چراغ انژکتور بسیار مهم است که با استفاده از دفترچه راهنمای موتورسیکلت می توانید با این موارد آشنا شوید. اما در این مقاله ما می خواهیم چند مورد از مشکلات آن را بگوییم و سپس بگوییم که مشکل از کجای موتورسیکلت است تا بتوانید این مشکلات را برطرف کنید و موتورسیکلت خودتان را سالم و بدون مشکل نگهداری کنید.
علت روشن نشدن موتورسیکلت انژکتوری چیست؟
اولین مورد در عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری این است که موتورسیکلت روشن نشود. برای این موضوع باید ببینید کدام وضعیت برای شما وجود دارد:
۱- موتورسیکلت با استارت روشن نمی شود:
اگر موتورسیکلت شما با استفاده از استارت روشن نمی شود ولی می توانید با استفاده از هندل آن را به راحتی روشن کنید و مشکلی در این بخش وجود ندارد، احتمالا توان باتری موتورسیکلت شما کم است و باتری نمی تواند انرژی موردنیاز برای استارت الکتریکی را تامین کند.
همچنین ممکن است این مشکل به خاطر فاصله زیاد بین پیکاپ و فلاویل باشد که باید این مورد را هم بررسی کنید و فاصله آن را تنظیم کنید.
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موتور سیکلت در محل هم ارائه میده؟
۲- پمپ انژکتور صدای زیادی دارد و موتور روشن نمی شود:
در این حالت ممکن است اشکال از بنزین باشد. چک کنید که بنزین به خوبی به پمپ بنزین برسد و در مسیر بنزین قطعی وجود نداشته باشد. همچنین ممکن است این مشکل به خاطر این باشد که شیر بنزین موتورسیکلت بسته شده است و در این حالت باید آن را باز کنید.
همچنین ممکن است این موضوع به خاطر گرفتگی در لوله فلزی بنزین یا خراب بودن صافی بنزین باشد که در این صورت، باید این موارد را بررسی کنید تا بتوانید عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری خودتان را به بهترین شکل انجام دهید.
علت افت سرعت موتورسیکلت انژکتوری در سرعت بالا چیست؟
یکی دیگر از نکات مهم در عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری این است که گاهی اوقات ممکن است موتورسیکلت در سرعت های بالا، ناگهان افت سرعت داشته باشد و در این حالت نتواند سرعت واقعی خودش را داشته باشد.
برای این مشکل باید بخش های مختلفی را بررسی کنید و در صورت نیاز مشکلات آنها را برطرف کنید. یکی از ایراداتی که باعث این مشکل می شود، جابجا بودن سر سیم های کوئل است؛ در این حالت باید بررسی های لازم انجام دهید و سر سیم های کوئل را جابجا کنید.
یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است وجود داشته باشد، شل بودن فیوز است و با بررسی این قطعه می توانید آن را محکم کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. یکی دیگر از مشکلاتی که باعث ایجاد این حالت می شود، اتصال نادرست سیم های باتری و سوییچ است که باعث می شود گاهی اوقات در سرعت بالا اتصال قطع و وصل شود و شما این حالت را تجربه کنید که با بررسی این سیم ها می توانید آنها را محکم کنید.
همچنین نداشتن اتصال بدنه انجین و موتورسیکلت و همچنین مسدود بودن فیلتر بنزین از مشکلات دیگری هستند که باعث چنین حالتی می شوند و می توانید با بررسی آنها و رفع اشکالی که در آنها وجود دارد، به راحتی این حالت را برطرف کنید و مشکل را حل کنید.
علت دیر شتاب گرفتن موتور سیکلت انژکتوری چیست؟
در عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری ممکن است با این مشکل مواجه شوید که موتورسیکلت دیر شتاب می گیرد؛ اما در دورهای آرام مشکلی ندارد. در این حالت می توانید با روش هایی که در ادامه گفته می شود،به راحتی ایرادات موتورسیکلت را برطرف کنید.
این مشکل ممکن است به خاطر این باشد که روی شمع دوده جمع شده است و نیاز به تمیز کاری دارد یا چینی آن شکسته و نیاز است که آن را تعویض کنید. روغن زدگی شمع هم می تواند در این موضوع موثر باشد که در این حالت باید شمع موتور را بررسی کنید تا بتوانید متوجه ایراد آن شوید.
همچنین ممکن است اتصالات کوئل، قطع یا جابجا شده باشند. در این صورت توصیه می کنیم سیم های کوئل را بررسی کنید و اگر قطعی ندارند آنها را جابجا کنید تا عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری خودتان را به خوبی انجام دهید.
میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موتور سیکلت در محل هم ارائه میده؟
گاهی اوقات هم ممکن است که این مشکل به خاطر بسته شدن مسیر بنزین باشد و بنزین به خوبی به موتور نرسد یا انژکتور دچار مشکل شده باشد که در این صورت توصیه می کنیم کار را به یک تعمیرکار حرفه ای موتورسیکلت بسپارید. را به هوم سرویز بسپارید.
مشکل دیگر این است که ممکن است در ارتفاع زیادی از سطح دریا باشید یا نشتی هوا از رینگ های پیستون و واشر سیلندر وجود داشته باشد که این موضوع هم تخصصی است و باید توسط یک مکانیک بررسی شود.
با بررسی این بخش ها که در این قسمت گفته شد، شما می توانید عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری خودتان را انجام دهید و سپس به تعمیر آن بپردازید تا راحت تر در سرعت های بالا شتاب بگیرد.
چرا مصرف سوخت موتورسیکلت انژکتوری بالا است؟
در عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری گاهی اوقات ممکن است با این مورد برخورد کنید که مصرف سوخت موتور بالا است؛ اما موتور قدرت کمی دارد و حتی دود مشکی از اگزوز خارج می شود. در این حالت می توانید با بررسی بخش های زیر مشکل موتورسیکلت را حل کنید.
ابتدا سنسور اکسیژن موتور سیکلت را بررسی کنید که مطمئن شوید مشکلی ندارد و به خوبی در حال کار کردن است. این کار را می توانید با استفاده از دستگاه دیاگ یا تعداد چشمک چراغ انژکتور بررسی کنید و متوجه شوید که سنسور اکسیژن خراب است یا خیر.
اگر این قطعه مشکلی نداشت، ممکن است سنسور دما دچار خرابی شده باشد یا مشکل داشته باشد که باید آن را هم بررسی کنید. می توانید آن را هم با استفاده از دستگاه دیاگ یا تعداد چشمک چراغ انژکتور متوجه شوید.
اگر این موارد را بررسی کردید و متوجه شدید مشکلی وجود ندارد، احتمال دارد مشکل از انجین موتورسیکلت باشد و باید انجین را باز کرده و سرویس کنید تا مشکل حل شود.
چرا موتورسیکلت انژکتوری سرعت کمی دارد؟
یکی دیگر از مشکلات رایج در عیب یابی موتور سیکلت انژکتوری این است که موتور سیکلت نمی تواند به حداکثر سرعت خود برسد و کمی کند است. در این حالت می توانید با بررسی بخش هایی که در ادامه گفته می شود، مشکل را بررسی و حل کنید.
ابتدا باد تایرها را بررسی کنید که به اندازه مناسب باشند و با یک دستگاه آن را به خوبی تنظیم کنید. اگر مشکل از تایرها نبود باید هواکش موتور سیکلت را بررسی کنید که بسته نشده باشد. بسته شدن هواکش هم می تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود.
گاهی اوقات هم ممکن است این مشکل به خاطر ساییدگی دنده زنجیر یا خود زنجیر باشد. در این حالت بهتر است زنجیر را باز کرده و خود زنجیر و دنده را به خوبی بررسی کنید. در آخر هم ممکن است این مشکل به خاطر مسدود شدن مسیر اگزوز باشد که باید اگزوز را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید تا مشکل حل شود. جهت خرید قطعات موتور از سایت دیجی کالا نیز میتوانید استفاده کنید.