علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا لمینت باعث پوسیدگی دندان میشود؟

آیا لمینت دندان باعث ایجاد حفره و پوسیدگی می شود؟ روکش های دندانی در واقع پوشش های سرامیکی بسیار نازکی هستند که مستقیماً بر روی دندان ها نصب می شوند تا هرگونه نقص زیبایی را برطرف کنند. روکش های لمینت اساساً از مواد شیشه مانند ساخته شده و با مواد خاصی به مینای دندان چسبانده می شوند. زمانی که لمینت های سرامیکی توسط دندانپزشک زیبایی طراحی می شوند و روی دندان ها قرار می گیرند، می توانند هم لبخند و هم چهره را به طور همزمان زیبا کنند. با این مطلب آموزنده از دکتر شیدا همراه باشید.

آیا روکش های دندانی بیشتر از دندان های شما محافظت می کنند یا دندان های شما در معرض مشکلات دندانی زیر روکش ها قرار می گیرند؟

پاسخ این است که پوشش لمینت سرامیکی سطح وسیعی از دندان را می پوشاند و احتمال پوسیدگی و پوسیدگی دندان بسیار کمتر است. با این حال، از آنجایی که لمینت دندان به خودی خود باعث پوسیدگی دندان نمی شود، در برابر پوسیدگی دندان نیز محافظت نمی کند. بهداشت دهان و دندان بیمار در اینجا مهم است.

هر بار که غذا می خوریم، ذرات ریز پشت دندان ها و همچنین جلوی دندان ها جمع می شوند، باکتری های موجود در دهان ما که باعث ایجاد پلاک می شوند، این ذرات کوچک غذا را می خورند و باعث ایجاد حفره و حفره می شوند. . این فرآیند برای هر کسی اتفاق می‌افتد، خواه روکش دندان داشته باشد یا نداشته باشد.

با توجه به لمینیت بودن دندان ها، ذرات ریز غذا می توانند در امتداد قسمت جلویی لثه، در فضای بین پوشش لمینت دندان و لثه جمع شوند. این مشکل می تواند منجر به پوسیدگی ریشه دندان و در بسیاری از موارد بیماری لثه شود. نکته مهم این است که لمینت ونیرها خطر ایجاد سوراخ در دندان را بسیار پایین دارند.

چگونه با لمینت دندان از پوسیدگی جلوگیری کنیم؟

خوشبختانه، اگر روکش های لمینیت شده دارید، اجتناب از پوسیدگی دندان نیازی به روال خاصی ندارد. در واقع، این فقط شامل مراقبت های بهداشت دهان و دندان می شود که همیشه دنبال کرده اید:

دو بار در روز و هر بار حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. مسواک زدن به آرامی با یک برس نرم مهم است، زیرا یک برس سخت می تواند به مرور زمان مینای دندان را خراشیده و آسیب برساند.

استفاده از نخ دندان یک بار در روز به جلوگیری از پوسیدگی دندان و بیماری لثه کمک می کند.

ویزیت منظم دندانپزشکی به دندانپزشک شما این امکان را می دهد که دندان های شما را در جایی که نمی توانید تمیز کند و از سلامت لمینت ونیرهای شما اطمینان حاصل کند. اگر دندانپزشک زیبایی متوجه مشکلی شود، می تواند آن را قبل از بدتر شدن برطرف کند.

لمینت های سرامیکی دندان تا کنون به افراد کمک کرده تا بر عیوب دندان غلبه کنند تا لبخند مورد نظر خود را داشته باشند و پس از رعایت بهداشت روزانه دهان، این لبخندها تا سال ها بدون پوسیدگی باقی می مانند.

بیشتر بخوانید: هزینه ایمپلنت دندان، ایمپلنت فوری، ایمپلنت ارزان، بهترین ایمپلنت دندان، بهترین نوع کامپوزیت دندان، عمر ایمپلنت دندان، عمر لمینت های دندان

معایب لمینت دندان

لمینت دندان یک فرآیند غیرقابل برگشت است.

هزینه لمینت دندان گرانتر از هزینه باندینگ دندان است.

لمینت سرامیکی معمولاً در صورت بریدگی یا ترک خوردن قابل تعمیر نیست.

از آنجایی که در حین لمینیت مقداری از مینای دندان برداشته می شود، دندان ها نسبت به غذاها و نوشیدنی های سرد و گرم حساس تر می شوند.

روکش های دندان دقیقاً با رنگ دندان های دیگر شما مطابقت ندارند. به علاوه رنگ روکش لمینت سرامیکی روی دندان ها دوباره سفید می شود. اگر قصد دارید دندان های خود را سفید کنید، باید قبل از گرفتن روکش دندان این کار را انجام دهید.

اگرچه احتمال شکستن روکش‌های دندان بسیار کم است. برای کاهش احتمال این اتفاق، ناخن، مداد، بستنی یا سایر اشیاء سخت را نجوید. به طور کلی، فشار زیادی به دندان های خود وارد نکنید.

دندان های دارای روکش هنوز در معرض پوسیدگی هستند، بنابراین باید دندان را با روکش کاملاً بپوشانید.

خمیر دندان برای چه کسانی مناسب نیست

روکش‌های دندانی برای افرادی که دندان‌های ناسالم دارند (مانند کسانی که پوسیدگی دندان یا بیماری پریودنتال فعال دارند)، دندان‌های ضعیف (به دلیل پوسیدگی زیاد، بریدگی، شکستگی) یا کسانی که مینای دندان ضعیفی دارند، مناسب نیستند.

افرادی که مسواک می زنند و دندان قروچه می کنند، کاندیدای ضعیفی برای روکش های دندانی هستند، زیرا این فعالیت می تواند باعث ترک خوردن یا بریدگی لمینت شود.

در حالت ایده آل، دندان های شما مانند همیشه در زیر ونیرهای لمینت سرامیکی قوی خواهند بود. اگر دستورالعمل های مراقبت و تمیز کردن دندان های خود را رعایت کنید، ممکن است مشکلی برای دندان های زیر لمینت ونیرهای خود نداشته باشید. مراقبت و تمیز کردن مناسب دندان به معنای پیروی از دستورالعمل های دندانپزشک برای مسواک زدن (حداقل دو بار در روز با خمیر دندان غیر ساینده)، نخ دندان کشیدن (روزانه) و معاینات و تمیز کردن دندان ها (دو بار در سال) است. اگر این کار را انجام دهید، روکش های دندانی به محافظت و حمایت از دندان های شما کمک می کنند.

با این حال، اگر از روکش های دندانی خود مراقبت نکنید و از آنها مراقبت نکنید، ممکن است در معرض خطر جدی برای ساختار دندان خود باشید. به ویژه، اگر نخ دندان نکشید، اجازه می دهید باکتری ها به طور ایمن در بین دندان های شما مستقر شوند. از آنجا، باکتری ها بین شیر و لثه جمع می شوند و در نتیجه حفره ای در پشت دندان لمینیت ایجاد می شود که تشخیص آن تا زمانی که پوسیدگی دندان را احساس نکنید، دشوار است.

زمانی که متوجه شدید دندان هایتان در معرض خطر هستند، ممکن است خیلی دیر شده باشد. ممکن است برای نجات دندان خود نیاز به درمان ریشه داشته باشید. یا ممکن است دندان مورد نظر ترمیم نشود که در این صورت باید آن را کشیده تا فضایی برای ایمپلنت ایجاد شود.

دلایل زیادی وجود دارد که ونیرها را راه حلی برای انواع خاصی از مشکلات دندانی می دانند. اگر دندان های ترک خورده، شکسته یا کج دارید، روکش های سرامیکی می توانند لبخند شما را بهبود بخشند و اعتماد به نفس بیشتری به شما بدهند. روکش های لمینت همچنین می توانند دندان های شما را درخشان تر و مقاوم تر از دندان های طبیعی کنند.

با این حال، روکش های دندانی راه حل جادویی برای همه مشکلات دندان و لثه نیستند. اگرچه خود ونیرهای لمینت شده نمی توانند پوسیده شوند، اما این احتمال وجود دارد که دندان هایی که روی آن ها لمینت می شود دچار پوسیدگی یا حفره هایی در زیر ونیرهای لمینت سرامیکی شوند.

دلایل متعددی وجود دارد که حفره دندان پوشیده شده توسط روکش دندان ممکن است ایجاد شود:

اگر لمینت دندان به درستی نصب نشده باشد، این می تواند قسمت طبیعی بدن دندان را ضعیف و در برابر پوسیدگی آسیب پذیر کند. این به دلیل این است که چه مقدار از لعاب برای پردازش لعاب حذف شده است.

برای محافظت از لمینت سرامیکی دندان باید بهداشت دهان و دندان را بررسی کرده و مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. بیشتر بزرگسالان باید هر 12 تا 16 هفته به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنند. بهداشت نامناسب دهان منجر به شکست لمینت دندان و پوسیدگی دندان می شود.

ممکن است بیمار برای خشکی دهان دارو مصرف کند یا سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشد که می تواند منجر به التهاب و عفونت لثه و در نهایت از کار افتادن لمینت دندان شود.

ممکن است بیماران در وهله اول کاندیدای مناسبی برای روکش های لمینت سرامیکی نباشند افرادی که دندان‌های ناسالم (پوسیدگی یا بیماری فعال لثه)، دندان‌های ضعیف (به دلیل پوسیدگی، شکستگی یا پرکردگی‌های بزرگ دندان) یا مینای دندان ضعیف دارند، در صورت انتخاب روکش‌های دندان، احتمالاً نتایج ضعیفی خواهند دید. این افراد قبل از گرفتن روکش دندان باید مشکلات دندانی خود را برطرف کنند

ساده ترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی روی لمینت ونیر، رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و پیروی از تمام توصیه های دندانپزشک پس از درمان است. برای انجام لمینیت دندان دکتر شیدا می توانید به سایت مراجعه نمائید.