علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

انواع روش لیفت چشم گربه ای

یکی از روش‌های زیبایی که در بین خانم‌ها و حتی آقایان طرفداران زیادی پیدا کرده است، لیفت چشم توسط بهترین متخصص پوست می‌باشد. افراد زیادی به دلیل افتادگی پلک، حلقه تیره دور چشم و چین و چروک این ناحیه به دنبال روش‌های درمانی هستند. به خصوص با افزایش سن این مشکلات بیشتر شده و پزشکان متخصص زیبایی روش‌های مختلف لیفت چشم و ابرو را به افراد پیشنهاد می‌کنند. البته بهتر است، قبل از هرگونه اقدام برای لیفتینگ چشم به دنبال دلایل و یا باشید. در برخی موارد با درمان این ناراحتی‌ها، می‌توان تاثیر لیفت را افزایش داد. پس اگر شکایتی دارید و برای رفع آن به دنبال لیفت چشم هستید، بهتر است که ابتدا با جراح پلاستیک و چشم پزشک مشورت کنید.

 لیفت چشم یک متد زیبایی است، که متخصصان زیبایی برای رفع پف و تیرگی دور چشم همچنین رفع چین و چروک‌هایی مثل خطوط پنجه کلاغی از آن استفاده می‌کنند. روش‌های مختلف لیفتینگ چشم باعث بالا رفتن پلک‌ها و باز شدن چشم می‌شود. این روند از طریق تولید کلاژن و الاستین جدید در پوست انجام می‌گیرد. کلاژن و الاستین در جوانسازی و سفت شدن پوست بسیار تاثیرگذارند.

انواع روش لیفت چشم

در گذشته لیفت چشم با جراحی متداول بوده و روش‌های غیرجراحی استفاده نمی‌شد. به همین دلیل افراد زیادی به دلیل مشکلات جراحی مثل بستری شدن در بیمارستان و طولانی بودن دوره نقاهت از انجام لیفت منصرف می‌شدند. اما در حال حاضر لیفت چشم از طریق روش‌های مختلف تزریقی یا لیزردرمانی امکان‌پذیر است. پزشک متخصص زیبایی با توجه به نوع چشم و شرایط بیمار بهترین روش لیفتینگ چشم را پیشنهاد می‌دهد.

۱: لیفت چشم با تزریق ژل (فیلر زیرچشم)

اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن وجود دارد. این ماده طبیعی باعث تولید کلاژن در محل تزریق و اطراف آن می‌شود. در این نوع درمان پوست حالت هیدراته و شفاف پیدا می‌کند. برخی پزشکان از ژل در کنار تزریق بوتاکس استفاده می‌کنند، تا روند جوانسازی بهتر نتیجه دهد.

۲: لیفت چشم با تزریق چربی

اگر در ناحیه اطراف چشم گودی احساس می‌کنید، می توانید با نظر پزشک از روش لیفتینگ چشم با استفاده کنید. در این روش از ذخایر چربی بدن شخص استفاده می‌شود. عموما چربی از باسن، ران یا پشت پا برداشته می‌شود. برش کوچکی در آن ناحیه ایجاد شده و یک لوله کوچک به نام کانولا وارد برش می‌شود. کانولا از طریق فشار معکوس چربی اضافی را بیرون می‌کشد. چربی پس از لیپوساکشن در امتداد ابرو و زیرچشم تزریق می‌شود.

۳: لیفت چشم با تزریق بوتاکس

برای تزریق ژل و یا بوتاکس و هر گونه روش دیگر زیبایی چشم، لطفا با پزشک متخصص زیبایی با تجربه مشورت کنید.

۴: لیفت چشم و ابرو با نخ

روش لیفت چشم و ابرو با نخ یکی از روش‌های نسبتا جدید لیفتینگ است. در این روش با استفاده از نخ‌های مخصوص، چشم و ابرو به سمت بالا کشیده می‌شود. پزشک از یک سوزن برای قرار دادن نخ‌ها زیر پوست استفاده می‌کند. عموما برای لیفت چشم و ابرو از نخ‌های خاردار استفاده می‌شود. نخ‌‌های خاردار بهتر در جای خود قرار گرفته و احتمال حرکت آن‌ها کم است. قرار دادن نخ‌ها حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد.

در این روش علاوه بر ایجاد کشش با نخ، در ناحیه ایجاد زخم بیشتر شده و باعث پر شدن شکاف‌های پوست می‌شود. پس از یک سال با جذب نخ‌ها اثر لیفتینگ از بین رفته و نیاز به تمدید آن است. اما اثر کلی جوانسازی تا حدود ۳ سال باقی می‌ماند و می‌توان نتایج آن را مشاهده کرد.

۵: لیفت چشم با میکرونیدلینگ

زمانی که هدف از لیفت چشم کاهش خطوط و چین و چروک‌های اطراف چشم باشد، در میان روش‌های زیبایی پیشرو است. این روش باعث تولید کلاژن و الاستین پوست می‌شود. میکرونیدلینگ علاوه بر کاهش چین و چروک در از بین بردن لک‌های پوستی، اسکار و جای زخم نیز موثر است.

در میکرونیدلینگ از چند سوزن کوچک استفاده می‌شود. این سوزن‌ها لایه بالایی پوست را تحریک کرده و از این طریق باعث می‌شود. این روش بدون درد است و پوست به سرعت التیام پیدا می‌کند. میکرونیدلینگ را می‌توان با سرم‌های جوان‌کننده ترکیب کرد. به عنوان مثال سرم پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) تاثیر این درمان را افزایش می‌دهند. برای کاهش چین و چروک اطراف چشم، میکرونیدلینگ بهترین روش لیفت چشم است.

۶: لیفت چشم با لیزر فرکشنال CO2

برای لیفت چشم با لیزر، لطفا با پزشک متخصص زیبایی با تجربه مشورت کنید و از مراجعه به کلینیک های بدون مجوز یا آرایشگاه ها خودداری کنید.

۷: لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی روی پوست پلک بسیار تاثیرگذار است. این روش سیاهی دور چشم و خطوط اطراف را هدف قرار می‌دهد. در لایه برداری شیمیایی از اسید آزلائیک و رزورسینول برای کاهش تیرگی و تغییر رنگ ناحیه اطراف چشم استفاده می‌شود. همچنین برای تولید کلاژن و الاستین در پوست از اسید سالیسیلیک، اسید لاکتیک، اسید هیالورونیک، اسید سیتریک و اسید فیتیک استفاده می‌شود. این درمان به تغذیه پوست، جوانسازی و شادابی پوست کمک می‌کند.

برای ایجاد تاثیر در این روش و رفع تیرگی پلک بالا و پایین باید ۳ تا ۵ لایه برداری انجام شود. تکمیل این فرآیند برای روشن شدن پوست اطراف چشم و رفع خطوطی مثل خطوط پنجه کلاغی لازم است.

۸: روش بلفاروپلاستی (جراحی پلک)

رایج‌ترین روش لیفت چشم با جراحی است. در این روش بیمار بیهوش می‌شود و جراح در امتداد پلک بالایی برشی ایجاد می‌کند. پس از برش چربی، عضله و پوست اضافی برداشته شده و بخیه زده می‌شود. جراح در پلک پایین نیز همین روند را تکرار می‌کند. پس از جراحی بیمار باید چندین روز استراحت کند. در این مدت باید از مالش چشم، لنز و قرارگیری در معرض نور خورشید خودداری کند. از آن‌جایی که روش لیفت با جراحی عوارض جانبی و هزینه زیادی دارد، بسیاری از افراد روش‌های غیرجراحی را ترجیح می‌دهند.

در صورتی که جراحی هر دو پلک انجام شود، عمل حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. بخیه‌های پلک بالا ۳ تا ۶ روز بعد عمل کشیده می‌شوند. پلک پایین با توجه به تکنیک جراح ممکن است، به بخیه نیاز نداشته باشد. پس از چند سال پلک‌ها دوباره کمی افتادگی پیدا می‌کنند. در این حالت ممکن است، پزشک پوست، مو و زیبایی لیفت پیشانی را پیشنهاد دهد.

بهترین روش لیفت چشم کدام است؟

بهترین روش لیفت روشی است، که از ترکیب چند روش استفاده شود. در این حالت تاثیر لیفتینگ چشم افزایش پیدا می‌کند. البته به طور کلی بهترین روش لیفت چشم با توجه به نیاز بیمار و اهداف زیبایی توسط پزشک تعیین می‌شود. در مشاوره اولیه با پزشک خود در مورد وضعیت پوست، سوابق پزشکی و مدل لیفت مورد انتظار خود صحبت کنید. متخصص زیبایی با توجه به تمام این شرایط بهترین روش لیفتنیگ را به شما پیشنهاد می‌دهد.

اگر به دنبال روشی دائمی هستید و چین و چروک اطراف چشم شما زیاد است، روش‌ جراحی پلک مناسب خواهد بود. اما اگر هنوز خطوط اطراف چشم شما کم است، بهترین روش لیفت روش‌های غیرجراحی است. این روش‌ها مزایای زیر را دارد.

  • مدت زمان عمل زیبایی در روش‌های تزریق ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است.
  • هزینه روش‌های غیرجراحی پایین است.
  • بلافاصله پس از لیفت چشم می‌توان فعالیت‌های روزمره را انجام داد.

انواع مدل لیفت چشم

لیفت چشم و ابرو مدل‌های زیادی دارد. بسیاری از افراد به دنبال مدل طبیعی لیفت چشم هستند. اما برخی افراد به خصوص جوانان تمایل دارند، مدل چشم گربه ای را با ایجاد کنند. برخی چشم‌ها حالت افتاده دارند و از گوشه‌ها به سمت پایین هستند. پزشک متخصص زیبایی با استفاده از لیفتینگ چشم و ابرو مشکل را رفع می‌کند. لیفت گوشه چشم از شقیقه با استفاده از نخ امکان‌پذیر است.

ماندگاری لیفت چشم چقدر است؟

لیفت چشم غیرجراحی بسته به روش مورد استفاده بین چند ماه تا یک سال ماندگاری دارد. افرادی از لیزر یا بوتاکس برای لیفتینگ چشم استفاده می‌کنند، باید به طور مداوم برای تمدید آن نزد متخصص زیبایی بروند. بوتاکس معمولا بین ۳ تا ۶ ماه ماندگاری دارد. لیفت چشم با تزریق ژل با توجه به نوع برند استفاده شده و شرایط بیمار حدود ۹ ماه تا یک سال دوام دارد.

کلیه روش‌های لیفت چشم بدون جراحی موقت بوده و پس از مدتی نیاز به تمدید آن است. اما نتایج حاصل از آن‌ها بلافاصله قابل مشاهده است. در روش لیفت با جراحی نتایج تقریبا دائمی بوده و حالت آن برای همیشه حفظ می‌شود. در هیچ یک از روش‌های لیفت نمی‌توان جلوی روند پیری را گرفت. عموما جراحی پلک بالایی برای ۵ تا ۷ سال ماندگار است و پس از آن دوباره شروع به افتادگی می‌کند. این روند در مورد پلک پایین به ندرت اتفاق می‌افتد و ظاهر آن برای مدت زمان بیشتری حفظ می‌شود. لیفت چشم بدون جراحی موقت بوده و بسته به روش مورد استفاده بین چند ماه تا نهایتا یک سال ماندگاری دارد.

نکات مهم قبل از لیفت چشم

قبل از لیفتینگ چشم و ابرو باید با پزشک متخصص زیبایی خود مشاوره داشته و سوابق پزشکی خود را شرح دهید. برخی بیماری‌ها مثل دیابت یا فشار خون بالا در بهبودی زخم و عوارض لیفت تاثیر می‌گذارند. ممکن است، پزشک متخصص از انجام لیفت چشم و ابرو برای این افراد خودداری کند. همچنین استفاده از برخی داروهای ضدالتهاب و مکمل‌ها پیش از انجام لیفت منع می‌شود. بنابراین ارائه اطلاعات کامل به دکتر زیبایی می‌تواند عوارض و خطرات لیفت چشم را به حداقل برساند.

روند بهبودی بعد از لیفت چشم چگونه است؟

در روش‌های غیرجراحی لیفت نیازی به مراقبت‌های بعد عمل نیست و می‌توان پس از لیفتینگ چشم به فعالیت‌های روزمره پرداخت. تنها باید از مالش محل تزریق خودداری کنید و در روش تزریق ژل مقدار نوشیدن آب را افزایش دهید. افزایش میزان آب بدن به حفظ و ماندگاری فیلر زیر چشم کمک می‌کند. در صورتی که از بوتاکس برای لیفتینگ چشم استفاده کرده‌اید، در روز اول نباید سر خود را پایین بگیرید. پایین گرفتن سر باعث تشدید سردرد می‌شود. با رعایت این نکات انجام سایر فعالیت‌های روزمره مشکلی ندارد.

در روش لیفتینگ چشم با جراحی نیاز به مراقبت‌های بیشتری است. برخی افراد دچار می‌شوند. پزشک در این حالت قطره چشم یا اشک مصنوعی تجویز می‌کند. این عارضه به ندرت بیش از ۲ هفته طول می‌کشد. اگر خشکی چشم بیش از دو هفته طول کشید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک برای کاهش تورم کمپرس یخ را توصیه می‌کند. در این مدت به دلیل خطر افزایش خونریزی نباید از داروی آسپرین استفاده کرد.

معایب لیفت چشم با جراحی (بلفاروپلاستی)

لیفتینگ چشم با جراحی مانند هر عمل جراحی عوارضی در پی دارد. پس از عمل ممکن است، خشکی چشم را تجربه کنید. تا چند ساعت بعد عمل کمی در دید مشکل خواهید داشت. عوارضی مثل کبودی، زخم و تورم پس از لیفت کاملا طبیعی است. اما ضرر لیفت چشم به ندرت می‌تواند بیشتر شود. در صورت بروز عوارض زیر حتما باید با جراح زیبایی تماس گرفت.

  • خونریزی
  • عفونت
  • تغییر رنگ غیر طبیعی پلک‌ها
  • جمع شدن غیرطبیعی پوست پلک
  • ناتوانی در بستن کامل چشم‌ها
  • کشیدگی در خط مژه پلک پایین
  • از دست دادن بینایی.

اگر بعد از عمل لیفت چشم دچار خشکی یا قرمزی چشم زیاد شدید یا هر گونه مشکی در بینایی داشتید، سریعا به چشم پزشک مراجعه کنید.