علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

تغذیه مناسب برای سم زدایی بدن

روز اول دیتاکس هفت روزه صبح را با نصف لیمو ترش در آب گرم یا چای گیاهی سم زدا شروع کنید. پس از آن پیاده روی سریع، دوچرخه سواری، یوگا و شنا را فراموش نکنید.

  • صبحانه: آب سبزیجات تازه (می‌توانید یکی را از لیست زیر انتخاب کنید)
    • هویج/ چغندر/ کرفس/ نعنا/ گشنیز/ جعفری/ علف گندم/ اسفناج/ کلم پیچ
    • یک قاشق غذاخوری دانه چیا را به آب میوه خود اضافه کنید تا فیبر اضافی و قدرت آن تقویت شود.
  • ناهار: سبزیجات خام یا کمی بخارپز با انواع سبزیجات فصلی ترجیحا ارگانیک. شما می‌توانید از موارد زیر انتخاب کنید:
    • قارچ/ اسفناج/ برگ خردل/ برگ شنبلیله/ چغندر/ کلم بروکلی/ کلم/ فلفل دلمه‌ای/ کدو تنبل/ هویج/ پیاز/ سیر
  • شام: برای شام باید از یک خورش سبزیجات استفاده کنید. فراموش نکنید که سیر و پیاز را به خورش خود اضافه کنید. در طول روز می‌توانید به مقدار دلخواه آب و چای گیاهی شیرین نشده بنوشید. حداقل ۸ لیوان آب در روز مصرف کنید. ترکیبی از آجیل و دانه‌هایی مانند گردو، بادام، تخم کدو تنبل، تخمه آفتابگردان، تخم خربزه، دانه چیا  و دانه کتان درست کنید. همچنین می‌توانید میوه‌هایی مانند گلابی، سیب، پرتقال، توت فرنگی، هلو، آلو و زردآلو هم بخورید.

روز دوم ر‌ژیم سم زدایی هفت روزه وعده‌های غذایی و فعالیت‌های دیتاکس هفت روزه در روزه‌های مختلف تقریبا یکسان هستند و فقط ممکن است در یک وعده غذایی خاص تفاوت کمی با هم داشته باشند. برای مثال، در روز دوم باید سبزیجات کم پخته را همراه با سالاد کینوا میل نمایید. برای شام هم می‌توانید خورش سبزی همراه با فلفل دلمه‌ای و روغن زیتون بخورید. روز سوم صبح را با یک فنجان ماست طبیعی همراه با میوه‌های تازه و خلال بادام و گردو شروع کنید. در صورت تمایل می‌توانید کمی عسل را نیز همراه با صبحانه میل نمایید. فراموش نکنید همراه با هر وعده از دمنوش‌های گیاهی مانند چای سبز استفاده کنید. برای ناهار می‌توانید عدس پلو یا خورشت سبزی بخورید. روز چهارم دیتاکس هفت روزه برای صبحانه می‌توانید شیر نارگیل یا شیر موز مصرف نمایید. برای نهار خورش سبزی همراه با یک کاسه کینوا میل نمایید.

۵. رژیم‌ سم زدایی ۲۱ روزه .  این رژیم نیز مانند بسیاری از رژیم‌ها دریافت کالری را محدود می‌کند و طبیعتا مانند آن‌ها باعث کاهش وزن می‌شود. اما برای لذت بردن از نتایج طولانی مدت، باید یک برنامه پایدار داشته باشید. دیتاکس ۲۱ روزه یکی از آن مواردی است که می‌تواند فواید سلامتی طولانی مدتی برای شما داشته باشد. بدن شما به طور طبیعی برای سم زدایی هر روز مجهز شده است. کبد و کلیه‌های شما مسئول تجزیه مواد زائد در بدن شما به طور طبیعی هستند.

بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که به آنها اجازه دهید، تا با تلاش برای رفع نیازهای تغذیه‌ای خود، بهترین عملکرد را داشته باشند. رژیم ۲۱ روزه سم زدایی، غذاهای خاصی را که حاوی مواد نگهدارنده و مواد شیمیایی بالایی هستند حذف می‌کند، در حالی که غذاهای سالمی را اضافه می‌کند که توانایی پاکسازی کبد را افزایش می‌دهند و سرعت متابولیسم را افزایش می‌دهند.

۶. رژیم‌ سم زدایی چهل روزه دیتاکس ۴۰ روزه فقط یک رژیم سم زدایی نیست، در واقع این رژیم می‌تواند روح و روان شما را از هر گونه اضطراب و استرس دور کند. دستور انجام این رژیم نیز با دیگر دیتاکس‌ها تفاوتی ندارد، فقط باید مدت زمان طولانی‌تری پرهیز غذایی خود را نگه دارید. توجه داشته باشید تمامی رژیم‌های معرفی شده، در کنار فواید خود مضراتی نیز دارند و شما قبل از هر کاری باید با یک دکتر تغذیه مشاوره کنید!

۷. رژیم‌ سم زدایی بلغم رژیم سم زدایی بلغم که با عنوان سم زدایی بدن با طب سنتی نیز شناخته می‌شود، نوعی دیتاکس است که بر مبنای مزاج شما صورت می‌گیرد. هر فرد دارای طبع خاصی است و با برخی غذاها سازگارتر از موارد دیگر است. برای مثال، خوردن گوشت گاو یا ماهی ممکن است برای فردی مفید باشد و در مقابل خوردن همین مواد ممکن است باعث بلغم در فردی دیگر شود. قبل از هر کاری شما باید اول به سراغ بروید تا بتوانید مزاج خود را تشخیص دهید. بعد از تشخیص آن می‌توانید درباره طبع هر غذا تحقیق کنید و غذاهای سازگار با خودتان را انتخاب کنید. به طور کلی افراد بلغمی، می‌توانند مواد خوراکی زیر را در دیتاکس خود بگنجانند:

  • تخم مرغ نیم‌پز
  • مصرف پنیر همراه با گردو، زیره و سیاه‌دانه
  • نان سنگک و نان جو
  • ارده کنجد همراه با عسل یا شیره انگور
  • گوشت شتر، گوسفند و گنجشک
  • ادویه‌جات گرم مانند دارچین و زنجبیل
  • مارچوبه
  • لیمو ترش
  • گندم
  • نخود
  • کدو حلوایی.

با رژیم‌ سم زدایی، کدام سموم دفع می‌شوند؟

برخلاف دستگاه سم زدایی، رژیم‌های سم‌زدایی به ندرت سموم خاصی را شناسایی و حذف می‌کنند. در واقع شواهدی مبنی بر حذف سموم وجود ندارد. بدن شما می‌تواند خود را از طریق کبد، مدفوع، ادرار و عرق از بسیاری از سموم پاک کند. با این حال برخی کارشناسان معتقدند دیتاکس باعث حذف سمومی مانند آلاینده‌ها، فلزات سنگین، فتالات‌ها و بیسفنول می‌شوند. این مواد سمی تمایل دارند در بافت چربی یا خون انباشته شوند و ممکن است مدت زیادی طول بکشد تا بدن آن‌ها را دفع کند.

رژیم‌های سم زدایی چقدر موثر هستند ؟

برخی از افراد گزارش می‌دهند که در طول و بعد از رژیم‌های سم زدایی احساس تمرکز و انرژی بیشتری دارند. با این حال، این بهبود رفاه ممکن است صرفاً به دلیل حذف غذاهای فرآوری شده، الکل و سایر مواد ناسالم از رژیم غذایی شما باشد. همچنین ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی را دریافت کنید که قبلاً کمبود آن‌ها وجود داشت. به طور کلی اثرات رژیم سم زدایی به شرح زیر است. کاهش وزن: با شروع رژیم، افراد ذخایر مایعات و کربوهیدرات زیادی را از دست می‌دهند که این امر موجب کاهش کوتاه مدت وزن می‌شود. اگر رژیم سم زدایی ادامه دار باشد، می‌تواند درصد چربی دور کمر و باسن را کاهش دهد. همچنین دیتاکس می‌تواند مقاومت به انسولین، التهاب و سطوح لپتین در گردش را کاهش دهد. رفع استرس: برخی از رژیم‌های لاغری می‌توانند روی سطح سروتونین شما تاثیر بگذارند. سروتونین ماده شیمیایی در مغز است که وظیفه کمک به انتقال پیام را بر عهده دارد.

مزایا و معایب دیتاکس

قبل از انجام هزینه برای یک رژیم سم زدایی باید اول مزایا و معایب آن را بسنجید. مزایا

  • شما از افزایش ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور طبیعی با مصرف آب میوه‌ها و سبزیجات و یا مکمل‌های نوشیدنی سود خواهید برد.
  • رژیم سم زدایی می‌تواند به شما در شناسایی حساسیت‌های غذایی با حذف برخی غذاها برای چند روز کمک کند، سپس به تدریج غذاهای محرک احتمالی را دوباره معرفی کنید.

معایب طبق گفته معایب به شرح زیر هستند:

  • دیتاکس‌ها کالری کمی دارند، که باعث می‌شود انرژی کمی برای ورزش داشته باشید و ممکن است سرعت متابولیسم و ​​سطح گلوکز خون شما را مختل کند.
  • ممکن است ناراحتی گوارشی و دفع مدفوع مکرر را تجربه کنید.
  • رژیم‌های سم زدایی پروتئین کمی دارند.

عوارض ر‌ژیم سم زدایی

انواع رژیم‌های سم زدایی می‌توانند مضرات و عوارضی هم داشته باشند. برخی از این عوارض را در ادامه آورده‌ایم:

۱. محدودیت شدید کالری دیتاکس‌ها معمولا سطح پایینی از کالری را دارند. مصرف کم کاری ممکن است منجر به خستگی، تحریک‌پذیری و بوی بد دهان شود. کمبود مواد معدنی و ویتامین‌ها از عوارض دیگر رژیم سم زدایی هستند.

۲. مصرف بیش از حد یک ماده معدنی  برخی از رژیم های سم زدایی ممکن است خطر مصرف بیش از حد مکمل‌ها، ملین‌ها، دیورتیک‌ها و حتی آب را به همراه داشته باشد. مصرف بیش از حد یک ماده معدنی ممکن است منجر به خطرات سلامتی شود. برای مثال افزایش سطح ملین‌ها ممکن است باعث اسهال شود.

۳. مشکلات شدید در برخی افراد سالمندان، کودکان، زنان باردار و شیرده، افرادی هستند که در معرض خطر قرار دارند و استفاده از رژیم سم زدایی برای آن‌ها مناسب نیست چرا که ممکن است زندگی آن‌ها را با فقدان مواد مغذی تهدید کند. با این رژیم ممکنه مشکل گوارشی بگیری، قبلش از دکتر نوبت بگیر

برای گرفتن ر‌ژیم سم زدایی باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

گرفتن هر نوع رژیمی نیاز به تخصص و دانش کافی دارد و شما نمی‌توانید بدون در نظر گرفتن تمامی جوانب رژیم بگیرید. متخصصان تغذیه پزشکانی هستند که می‌توانند مناسب‌ترین غذاها را برای سم زدایی بدن شما تشخیص دهند. شما می‌توانید از بخش مشاوره تلفنی دکترتو با بهترین ارتباط تلفنی برقرار کنید و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید. همچنین اگر نیاز به آزمایشات بیشتر باشد، می‌توانید از بخش نوبت مطب، وقت ملاقات حضوری دریافت کنید.

سوالات متداول شما

در ادامه پرتکرار ترین سوالات درباره رژیم سم زدایی را بررسی خواهیم کرد. اگر سؤالی دارید که در این مطلب پاسخی برای آن پیدا نکرده‌اید، لطفا سؤال خود را در انتهای این صفحه برای ما کامنت کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت به آن پاسخ دهند.  آیا می‌توان با ر‌ژیم سم زدایی وزن کم کرد؟  بله. دیتاکس‌ها همانند می‌توانند به طور کوتاه مدت وزن شما را کاهش دهند. توجه داشته باشید که این کاهش وزن به دلیل کمبود آب و مواد معدنی در بدن شماست و با برگشتن به رژیم معمول، وزن شما هم به حالت قبل برخواهد گشت.

چه غذاهایی را برای رژیم ‌سم زدایی حذف کنیم؟  بدترین غذاها در رژیم سم زدایی گوشت، لبنیات، گندم، الکل و کافئین هستند: گوشت هضم را کند می‌کند، روده‌ها را مسدود می‌کند و به رشد باکتری‌ها در روده شما کمک می‌کند. شیر، پنیر و سایر محصولات لبنی برای بدن اسیدی هستند که منجر به عملکرد ضعیف سلول‌ها و کند شدن سم زدایی می‌شوند. آیا رژیم سم‌ زدایی بی‌خطر است؟  خیر، رژیم‌های سم زدایی کاملا بی خطر نیستند و می‌توانند عواقبی را به دنبال داشته باشند. به طور کلی دیتاکس‌ها برای برخی افراد مبتلا به بیماری‌های خاص مانند دیابت مناسب نیست.