علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

عوارض بعد از عمل لنز چشم

روش های زیادی برای چشم وجود دارد که از معمول ترین آنها استفاده از عینک است. البته که اگر استفاده از عینک چندان دلخواه شما نیست، می توانید از انواع لنزها کمک بگیرید. اگر بخواهید از لنزها نیز به صورت دائمی استفاده کنید، متوجه خواهید شد که استفاده از آنها نیز دردسرهایی دارد که می تواند ضعف بینایی شما را به یک معضل تبدیل کند. امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های دائمی نیز برای از بین بردن ضعف بینایی وجود دارد، که از جمله آنها می توان به عمل کاشت لنز اشاره کرد. این روش جراحی می تواند با کمترین میزان خطر روی عملکرد بینایی شما تاثیر بگذارد. اگر می خواهید مشکلات بینایی خود را به صورت دائمی حل کنید، درادامه این مطلب همراه ما باشید تا شما را با جراحی پلک دراصفهان در  کلینیک سینایار اصفهان آشنا کنیم. برای آگاهی از کلینیک صدف  کنید.

عمل کاشت لنز چیست؟

عمل کاشت لنز یکی از انواع عمل جراحی است که برای اصلاح عیوب انکساری چشم استفاده می شود. در این عمل از انواع لنزهای دائمی کاشتنی استفاده می شود که البته نسبت به لنزهای طبی می تواند مدت زمان بیشتری درون چشم قراربگیرد.

برای استفاده از لنزهای طبی معمولی شما می توانید هر زمان که بخواهید با رعایت اصول بهداشتی آنها را درون چشم هایتان قراردهید و البته که نهایت پس از یک هفته باید آن را بردارید. در مقابل لنزهای دائمی از طریق عمل جراحی روی قرنیه قرار می گیرند و دیگر خودتان برای برداشتن و گذاشتن مجدد آن نیازی نیست کار خاصی انجام دهید.

البته دقت داشته باشید این لنزها از ترکیب ماده هایی نظیر کلاژن و پلیمر ساخته می شود که با بدن انسان سازگار است. به همین دلیل نیز می تواند به صورت دائمی روی چشم ها قراربگیرد و هیچ مشکلی را نیز برای سلامت فرد ایجاد نخواهدکرد.

عمل کاشت لنز نسبت به سایر عمل ها مشکلات بیشتری را از بینایی شما حل می کند. ازجمله مشکلاتی که می توانید با کاشت لنز برای درمان آنها اقدام کنید، می توان به نزدیک بینی ، دوربینی، پیرچشمی، آستیگماتیسم و آب مروارید اشاره کرد.

بررسی مزایای عمل کاشت لنز

شاید از خود بپرسید که عمل کاشت لنز چه مزایایی در مقابل سایر عمل جراحی دارد که سبب انتخاب آن از سوی بیمار می شود. درادامه به بررسی مزایای عمل کاشت لنز می پردازیم:

  • این عمل به هیچ عنوان آسیبی را به اعصاب قرنیه وارد نمی کند.
  • پس از انجام عمل کاشت لنز خشکی چشم را تجربه نخواهیدکرد.
  • کاشت لنز از بهترین روش های جراحی محسوب می شود که نتایج بسیارخوبی را برای بیمار خواهدداشت. درواقع پس از انجام این عمل کیفیت و وضوح دید شما نیز عالی خواهدبود. علاوه بر این قرنیه چشم نیز حالت طبیعی خود را حفظ می کند.
  • لنز دائمی از جنس کلاژن تصفیه شده هستند به همین دلیل احتمال ناموفق بودن عمل در آنها بسیارپایین است.درواقع جنس این لنزها به گونه ای است که بدن آن را به عنوان جسم خارجی نمی شناسند پس سبب بروز عفونت نیز نخواهدشد.
  • کاشت لنز دائمی کمک می کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید. زیرا برای استفاده از انواع لنزهای طبی باید با رعایت نکات بهداشتی آنها را در چشم بگذارید. شب هنگام نیز برای خواب باید لنزها را از داخل چشم بیرون آورید. تمامی این مشکلات در استفاده از لنزهای دائمی برای شما وجودنخواهدداشت.
  • این عمل قابل برگشت است یعنی هر زمان که بخواهید با مراجعه به پزشک می توانید برای خارج کردن این لنز اقدام کنید.

سایر مزایای عمل کاشت لنز

  • عمل کاشت لنز در چند دقیقه انجام می شود.
  • کاشت لنز برای تمامی افرادی که قرنیه غیرطبیعی و یا نمره چشم بالایی دارند، مناسب است.
  • ماده کومولار که در لنزهای دائمی وجوددارد، نور مرئی را به خوبی از خود عبور می دهد و اما از چشم های شما در برابر اشعه فرابنفش محافظت می کند.
  • لنزهای دائمی مبتنی بر کلاژن است به همین دلیل نیز با چشمایتان سازگاری دارد.
  • دوره نقاهت پس از عمل کاشت لنز بسیارکوتاه است به همین دلیل نیز شما می توانید به راحتی به کارهای روزمره خود رسیدگی کنید.
  • اگر از خشکی چشم رنج می برید و انجام سایر عمل جراحی چشم نظیر لیزیک برای شما مقدور نمی باشد، کاشت لنز یکی از بهترین گزینه ها برای شما خواهدبود. این موضوع درباره افرادی که نزدیک بینی شدیدی دارند نیز صدق می کند.
  • برخلاف آنچه عده ای تصور می کنند به هیچ عنوان در عمل کاشت لنز شما وجود آن را احساس نخواهیدکرد و دید کاملا طبیعی دارید.
  • این لنز نیاز به تعویض ندارد و برخلاف لنزهای طبی هیچ مراقبت خاصی را نیز نیاز نخواهدداشت.
  • کاشت لنز هیچ مانعی برای سایر عملکردهای چشم شما به وجود نخواهدآورد.
  • از مهم ترین مزایای کاشت لنز این است که اگر نمره چشم شما تغییر کند به راحتی می توانید لنز موردنظر را خارج کرده و طبق نظر پزشک آن را تعویض کنید.

براساس مزایای که از کاشت لنز بیان شد، شما می توانید برای انجام و یا عدم انجام این عمل تصمیم بگیرید.

انواع لنزهای داخل چشمی برای اصلاح ضعف های شدید

لنزهای دائمی که در عمل کاشت لنز مورد استفاده قرار می گیرند خود دارای مدل های متنوعی هستند که درادامه به بررسی ویژگی های هریک از آنها می پردازیم:

1) لنز دائمی تک کانونی (مونوفوکال)

از متداول ترین انواع لنزهایی که در عمل کاشت لنز مورد استفاده قرار می گیرد، می توان به همین لنزهای تک کانونی اشاره کرد. دقت داشته باشید عدسی طبیعی چشم شما کمک می کند تا به خوبی روی یک نقطه تمرکز داشته باشید اما این ویژگی در لنزهای مصنوعی وجودندارد.

درواقع لنزهای مصنوعی تنها روی یک فاصله ثابت متمرکز می شوند. پس زمانی که شما برای دیدن اشیا در فاصله های دور تمرکز می کنید، می توانید آنها را ببینید و اما برای اشیا در فاصله نزدیک به عینک نیاز پیدا خواهیدکرد.

شما می توانید از این لنزها برای اصلاح نزدیک بینی  و یا دوربینی کمک بگیرید. قبل از اینکه از اینکه لنزهای چندکانونی و سازگار تایید شوند، بیمار برای اصلاح بینایی با این روش یکی از چشم هایشان را برای فاصله نزدیک و دیگر را برای فاصله دور با کمک این لنزها اصلاح می کردند. البته امروزه روش های پیشرفته تر نظیر استفاده از لنزهای چندکانونی نیز تایید شده است با این وجود هنوز هم بسیاری از افراد همان لنزهای دائمی تک کانونی را استفاده می کنند.

شما می توانید کمک کاشت لنزهای تک کانونی مواردی نظیر نزدیک بینی ، دوربینی ، پیرچشمی، آستیگمات، آب مروارید و مونویژن را درمان کنید.

این لنزها مشابه عینک هایی است که عدسی آنها دارای دو کانون متفاوت است از این رو نیز با کمک آنها می توانید اشیا را در فواصل گوناگون ببینید. البته دقت داشته باشید برای کاشت لنز در این روش ممکن است خیلی در ابتدای جراحی چشم شما به این چندکانونی عادت نکند و برای اینکه دید طبیعی داشته باشید باید چندین ماه صبر کنید.

با استفاده از این لنزها شاید تا مدت ها هنگام شب هاله هایی از نور را ببینید که البته به مرور زمان از بین خواهندرفت. لازم است بدانید این مشکل در لنز های تک کانونی وجودندارد به همین دلیل نیز هنوز طرفدار دارند.

بهتراست برای انتخاب نوع لنز برای عمل کاشت عوارض هریک از انواع آنها را بدانید تا بتوانید با دید بازتری برای انتخاب آنها اقدام کنید. البته نباید مزایای استفاده از لنزهای چندکانونی را نیز نادیده گرفت از جمله مهم ترین مزایای این لنزها می توان به عدم استفاده از عینک مطالعه برای دیدهای نزدیک اشاره کرد.

دقت داشته باشید شما نمی توانید از انواع لنزهای چندکانونی برای درمان آستیگماتیسم نیز کمک بگیرید. تنها کاشت لنز می تواند برای اصلاح نزدیک بینی ، دوربینی و پیرچشمی مورداستفاده قرارگیرد.

3) لنز دائمی سازگار

یکی از شبیه ترین انواع لنزها به عدسی چشم که در عمل کاشت مورد استفاده قرارمی گیرد، لنز دائمی سازگار است. این لنزها انعطاف پذیری بسیاربالایی دارند و می توانند روی بیش از یک فاصله نیز تمرکز کنند. استفاده از لنزهای دائمی سازگار بیشتر برای بیمارانی طراحی شده است که سعی می کنند از نزدیک روی آیتمی تمرکز داشته باشند.

این نوع لنزها نیز برای اصلاح آستیگماتیسم مناسب نیست و تنها می توانید از آن برای رفع نزدیک بینی ، دوربینی، پیرچشمی و آب مروارید کمک بگیرید.

4) لنز توریک

اگر چشمان شما مبتلا به آستیگماتیسم می باشد، همیشه و در هر نقطه ای تار می بینید که برای اصلاح آن نیز نمی توانید از هر یک موارد یاد شده استفاده کنید. لنز توریک از انواع لنزهای دائمی است که بهترین درمان برای آستیگماتیسم می توان از آنها استفاده کرد. در عمل کاشت لنز توریک به هیچ عنوان برای اصلاح آستیگماتیسم نیازی به عینک پیدا نخواهیدکرد.

درمان آستیگماتیسم با کمک لنزتوریک مشابه عینک است و شما در همان حد می توانید دید مناسبی را تجربه کنید. البته دقت داشته باشید برای کاشت این لنز باید جراح حاذقی را انتخاب کنید زیرا در صورت عدم درست قرارگرفتن آن نتیجه درستی نیز نخواهیدگرفت.

البته اینکه می توانید از توریک برای درمان آستیگماتیسم استفاده کنید بدین معنا نیست که اصلاح سایر عیوب بینایی با کمک آن امکان پذیر نمی باشد. شما می توانید برای درمان پیرچشمی ، نزدیک بینی ، دوربینی و عمل جراحی آب مروارید نیز از این لنزها کمک بگیرید.

5) ایمپلنت فاکیک

از انواع عمل کاشت لنز می توان به ایمپلنت فاکیک اشاره کرد که در طی عمل جراح به لنز طبیعی چشم دست نمی زند. در ایمپلنت فاکیک یک برش روی قرنیه انجام می شود و لنز مصنوعی در بخش جلویی لنز طبیعی قرار می گیرد. بدین ترتیب می توانید در اصلاح عیوب چشمی موثر عمل کند. به دلیل اینکه در این روش لنز طبیعی از چشم خارج نمی شود، نمی توان از آن برای درمان آب مروارید کمک گرفت.

در این روش از دو نوع لنز دائمی استفاده می شود که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

هریک از انواع این لنزها توسط پزشک انتخاب شده و برای درمان بیمار مورد استفاده قرارمی گیرد.

بیماری که به آب مروارید مبتلا می شود، عدسی کریستالی چشم وی درواقع کدر شده است. در صورت کدرشدن این عدسی اشیا تار به نظر می رسند و یا رنگ تیره ای دارند.

برای درمان این وضعیت راه های زیادی را پیش رو ندارید و عمل بهترین گزینه برای خلاص شدن از این وضعیت است. در جراحی کاتاراکت لنز کدر از روی چشم برداشته می شود و سپس با یک لنز داخل چشمی پلاستیک جایگزین خواهدشد. هردو این مراحل به صورت همزمان انجام می شوند.

برای انجام عمل آب مروارید می توانید از انواع لنزهای توریک، چندکانونی، سازگار و مونوکال استفاده کرد. درواقع می توان گفت تنها لنز فاکیک برای این عمل کاربردی ندارد.