علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

ماندگاری پروتز لب

امروزه خانم ها به دنبال روش هایی برای حجم دادن به لب های خود هستند. روش های مختلفی برای حجیم سازی لب وجود دارد. یکی از این روش ها پروتز لب است. داشتن لب های متقارن و حجیم می تواند تاثیر زیادی در زیبایی داشته باشد. پروتز لب به بهبود ظاهر لب ها کمک می کند. به گفته انجمن جراحان پلاستیک آمریکا از سال 2000 تقاضا برای جراحی زیبایی لب رو به افزایش بوده و هر ساله طرفداران بیشتری پیدا می کند.

اما آیا شما از عوارض این روش پرطرفدار هم خبر دارید؟ یا اینکه تفاوت پروتز لب و ژل لب را می دانید؟ در این مطلب تمام سوالاتی که ممکن است برای پروتز لب داشته باشید، پاسخ داده شده است. لطفا تا انتهاب مطلب با ما همراه باشید و در ادامه تجربیات خود را از پروتز لب با ما در میان بگذارید. قبل از هر اقدامی برای پروتز لب هم به دکتر زیبایی و مراجعه کنید.

پروتز لب یک روش نیمه تهاجمی است، که برای حجم دهی در لب ها استفاده می شود. در گذشته پروتز های لب برای ایجاد لب های بزرگ استفاده می شد. اما امروزه پروتز ها حالت طبیعی تری پیدا کرده و حجم دهی مناسبی در لب ها ایجاد می کنند. پروتز لب به انگلیسی، lip fillers نامیده می شود که به معنای پر کردن چیزی درون لب هاست.

  1. پروتز پرمالیپ
  2. پلی تترا فلورو اتیلن منبسط شده

روش های دیگری برای عمل زیبایی لب وجود دارد. این روش ها موقت بوده و مانند پروتز تا چندین دهه حفظ نمی شوند.

  • تزریق ژل لب: از (عموما ژل حاوی اسید هیالورونیک) برای برجسته کردن لب استفاده می شود.
  • تزریق چربی: در از چربی موجود در شکم برای برجسته کردن لب استفاده می کنند.

1. پروتز پرمالیپ

پروتز های پرمالیت از جنس سیلیکون جامد هستند. ماندگاری بالایی دارند و تا چندین سال ظاهر خوبی ایجاد می کنند. برخی پزشکان معتقدند، این نوع سیلیکون برای چانه و فک مناسب بوده، اما بهتر است برای پروتز لب استفاده نشود. زیرا خطر اکستروژن دارد. این حالت باعث می شود، پس از برداشتن پروتز روی لب اسکار و یا جای زخم ایجاد شود.

2. پلی تترا فلورو اتیلن منبسط شده

هر دو نوع پروتز لب ایمن هستند. اما طبق مطالعاتی که در سال 2002 انجام داده اند، به این نتیجه رسیده اند، که پلی تترا فلورو اتیلن در واکنش با بافت لب مناسب تر است. این پروتز نسبت به پروتز سیلیکونی نرم تر بوده و راحت تر فشرده می شود. به همین دلیل ظاهر لب طبیعی تر دیده شده و شخص کمتر آن را احساس می کند.

به نظر می رسد که پروتز لب پلی تترا فلورو اتیلن منبسط شده نسبت به پروتز پرمالیپ بهتر و طبیعی است.

مراحل انجام پروتز لب

پروتز لب یک عمل زیبایی است، که عموما در مطب یا کلینیک انجام می شود. برای انجام پروتز لب باید به مراجعه کنید.

دکتر زیبایی ابتدا در ناحیه مورد نظر از بی حسی موضعی استفاده می کند. پس از بی حس شدن لب، پزشک در هر دو گوشه دهان برشی ایجاد می کند. در برش ها یک گیره قرار داده می شود. بعد از باز شدن گیره پروتز را داخل لب قرار می دهد. با جای گیری پروتز گیره ها برداشته شده و برش با بخیه های کوچک بسته می شود.

در صورتی که حین عمل نیاز به اقدامات بیشتری نباشد، کل زمان جراحی 30 دقیقه طول می کشد.

انواع مدل پروتز لب

پروتز های لب سایزهای مختلف دارند. جراح با توجه به آناتومی لب و میزان حجم لازم اندازه مناسب را تعیین می کند. ممکن است، مراجعه کننده زمان مشاوره از بخواهد، پروتز لب اردکی یا مدل لب روسی را انجام دهد. پزشک با توجه به مدل لب شخص و سایز پروتز برای آن فرم خاص تصمیم گیری می کند.

بیشتر پزشکان به مراجعه کنندگان پیشنهاد می کنند، پروتز لب طبیعی را انتخاب کنند. زیرا احتمال پشیمانی در مدل های فانتزی بیشتر است. اگر می خواهید لب هایتان متفاوت از حالت طبیعی باشد و به دنبال پروتز لب خیلی بزرگ هستید، تزریق ژل یا چربی گزینه بهتری است. زیرا این روش ها موقت بوده و پس از مدتی فیلر یا چربی جذب می شوند.

1. پروتز لب دائمی

به نقل از ، برخی از افرادی که از روش های موقت رضایت ندارند و تمایل دارند که برای مدت طولانی لب های آنها یک فرم ثابت را داشته باشد، می توانند از فیلرهای دائمی برای لب های خود استفاده کنند. اما چه نوع فیلری دائمی است؟

به فیلری که برای بیش از 10 سال بر روی لب های شما باقی بماند و تجزیه نشود، فیلر دائمی گفته می شود. اخیرا این فیلرها توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کرده اند و از انواع فیلرهای پراستفاده شده اند. به طوریکه در 20 سال گذشته از این فیلرها برای بیش از 400 هزار بیمار استفاده شده است و تقریبا بیشتر آنها رضایت داشته اند.

آسیب ها و عوارضی که فیلرهای دائمی برای مراجعه کنندگان دارند، بسیار بیشتر از فیلرهای موقتی است. افرادی که از این فیلرها استفاده می کنند، حتما باید از آسیب هایی که ممکن است به آنها وارد شود، آگاه شوند. حتما این مورد را خودتان از پیش حدس زده بودید.

به فیلری که برای بیش از 10 سال بر روی لب های شما باقی بماند و تجزیه نشود، فیلر دائمی گفته می شود.

2. پروتز لب موقت

بیشتر کسانی که می خواهند لب های خود را بزرگ تر و درشت تر نشان دهند، معمولا از فیلرهای موقتی استفاده می کنند. کم تر کسی را می بینید که از روش های دائمی و پروتزهای جراحی برای بزرگ تر کردن لب های خود استفاده کند. معمولا برای زیباتر کردن لب ها از تزریق ژل ها و سایر فیلر هایی که در زمان های کوتاه تری اثر آنها از بین می رود، استفاده می شود.

هزینه ای که برای فیلرهای موقتی پرداخته می شود بسیار کم تر از فیلرهای دائمی است. از طرفی این فیلرها عوارض جانبی کمتری در بدن ایجاد می کنند. این فیلرها در بازه ی زمانی کوتاه تری تجزیه می شوند و معمولا از بین رفتن آنها همزمان با از بین رفتن اثر آنها است.

یکی دیگر از خوبی هایی که فیلرهای موقتی لب دارند این است که اگر از فرم آنها بر روی لب های خود خوشتان نیاید، زمان کمی برای باقی ماندن آنها لازم است و بعد از مدتی از بین می روند. پس نگران نباشید اگر از فرم فیلرهای خود خوشتان نیامد.

3. پروتز لب عروسکی

در دوره ای عروسک های باربی بسیار زیبا در نظر گرفته شدند و صنعت زیبایی بسیاری از روش های زیبایی دائمی و موقتی را برای شبیه تر شدن به این عروسک ها پیشنهاد کرد. یکی از این روش ها، پروتز لب یا است که لب ها را شبیه به عروسک های باربی می کند.

در پروتز لب عروسکی، لب پایین و بالا هر دو بزرگ تر می شوند و معمولا نسبت به روش های دیگر، از ژل بیشتری استفاده می شود. در این روش لب پایین نسبت به لب بالا بزرگ تر شده و برجسته تر نشان داده می شود.

لب بالا هم تغییر فرم می دهد و v بالایی لب تغییر شکل پیدا می کند. اگر از ژل های موقتی استفاده کنید، لب های عروسکی شما برای 6 تا 18 ماه باقی خواهند ماند. برای انجام تزریق ژل لب و یا پروتز لب عروسکی باید به دکتر ماهری مراجعه کنید تا دچار عوارض شدید این روش زیبایی نشوید. یکی از شایع ترین عوارض ها ایجاد ناهمگونی و عدم تقارن در لب های بالا و پایین و حتی در یک لب است.