علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

معرفی انواع تجهیزات دندانپزشکی

معرفی انواع تجهیزات دندانپزشکی

اگر می خواهید یک دستیار دندان پزشک حرفه ای شوید، باید حتما با لیست پرکاربردترین تجهیزات دندانپزشکی نیز آشنایی داشته باشید. این ابزارها در همه کلینیک های حرفه ای دندان پزشکی کارایی داشته و وجود آن ها حائز اهمیت است. شما می توانید با استفاده از این لیست فهرست کاملی از ابزارهای مورد نیاز در کلینیک خود را نیز به دست آورید. در دنیای امروز استفاده از تجهیزات به روز و مدرن اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده و بر همین اساس در حوزه های پزشکی نیز از مدرن ترین لوازم کار استفاده می کنند. برخی از این ابزارها را در ادامه بررسی می کنیم.

دستگاه ساکشن

یکی از پر استفاده ترین تجهیزاتی که در هر دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه ساکشن نام دارد؛ تجهیزاتی که برای تخلیه مواد اضافی موجود در دهان به کار می رود. این دستگاه ها با سری های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند که کارایی آن ها را در هر یک از پروسه های درمانی دندانپزشکی مطلوب می کند.  عملکرد این دستگاه ها مشابه با یک جاروبرقی پیشرفته است. در حین انجام برخی از عملیات های دندانی، آب و خون و مواد اضافی در دهان بیمار جمع می شود که نیاز به تخلیه دارند. قدرت مکش دستگاه های ساکشن، تخلیه این مواد را از دهان بیماران ساده تر می کند. در هر یک از عملیات های درمانی از میزان به خصوصی از قدرت مکش این دستگاه ها استفاده می کنند که بسته به صلاحدید پزشک مورد نظر تعیین می شود.

انبرهای دندان پزشکی

یکی دیگر از لوازم کار مورد نیاز در مطب های دندان پزشکی، انبرهای حرفه ای هستند که برای کاوش بین دندان ها به کار می روند. یافتن انواع پوسیدگی های دندانی و لثه ای با استفاده از این ابزارهای ساده که کاربری آسانی دارند، میسر خواهد شد. انبرک ها از اجزا و بخش بندی های مختلفی تشکیل شده اند. دسته همه آن ها بلند است و در بخش سری از تیغه های متفاوتی در ساختار آن ها استفاده می شود. سری این ابزارها اغلب ضخیم و منعطف ساخته می شود. دندان پزشکان استفاده های متفاوتی از این ابزارها به عمل می آورند که از میان آن ها می توان به پیدا کردن بخش های پوسیده دندان، تراش دادن پلاک های دندانی و جرم های به وجود آمده و… اشاره کرد.

اسکیلر دندان پزشکی

این وسیله برای پاکسازی دهان و دندان از اجرم اضافی در حین انجام عملیات های دندان پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد و از اهمیت بسیار زیادی در این حوزه برخوردار است. این دستگاه ها با رنج قیمتی متنوعی در بازارهای مربوطه در دسترس مشتریان قرار می گیرند. استفاده از آن ها در فرایند جرم گیری دندان متداول تر است. از آن ها برای پاکسازی جرم ها و پلاک های دندانی استفاده می شود. پزشکان استفاده ساده ای از این دستگاه های مجهز دندانپزشکی دارند.

سرنگ های مخصوص دندانپزشکی

سرنگ تزریقات دندان پزشکی تفاوت های عمده ای با سرنگ های معمولی دارد. این سرنگ ها اغلب برای تزریق داروهای بی حسی در داخل لثه مورد استفاده هستند و شکل ظاهری منحصر به فردی دارند. سوزن آن ها در مدل های مختلف اغلب بلندتر است و دقت عمل دندان پزشکان را در حین اجرای تزریق افزایش می دهد. برخی از سرنگ های دندان پزشکی با نام آب و هوا مشخص می شوند که کاربری متفاوتی دارند.  برخی از این سرنگ ها مخصوص پاشیدن آب در داخل دهان در حین اجرای کار مورد استفاده قرار می گیرند. برخی نیز برای خشک کردن دهان از آب به کار رفته و با عنوان سرنگ هوا مشخص می شوند. هر یک از آن ها کارایی به خصوصی در برخی از عمیات های درمانی دندان پزشکی دارند.

قالب های دندان پزشکی

در برخی از عملیات های ترمیمی دندان پزشکی از قالب های به خصوصی برای محافظت از دندان های بیمار استفاده می کنند که طول عمر دندان ها را افزایش می دهند. این قالب ها در مدل های مختلفی تولید می شوند که هر یک برای برخی از دندان ها در طبقات مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. پزشکان بر اساس فرم دهان و دندان شما از این قالب های تخصصی استفاده می کنند. این قالب ها با استفاده از یک ماده نرم به کار برده شده و در داخل دهان بیمار قرار می گیرند.

تری و سینی دندان پزشکی

ابزارهای عمل جراحی در دندان پزشکی جایگاهی مهمی دارند. سینی ها و تری ها بخش مهمی از تجهیزات دندانپزشکی را تشکیل می دهند و استفاده های مهمی دارند. تری دندان پزشکی مدل ها و طراحی های متفاوتی دارد که هر یک برای برخی از خدمات درمانی به کار می روند. سینی های بهداشت و دندان، سینی های عملیات دندانی و جراحی در این میان از کارایی بیشتری برخوردار هستند.

انواع برنیشر دندان پزشکی

برنیشرها نیز جایگاه مهمی در پروسه های درمانی دندان پزشکی دارند. این ابزارهای خاص در مدل های فوت برنیشر، تی برنیشر و… ارائه می شوند و هر یک کاربری خاص خود را دارند. مدل فوتبال برنیشر برای صاف و صیقلی کردن آمالگام پس از فشرده سازی در دهان به کار می رود و برای انجام عملیات های ترمیمی بیشترین استفاده را دارد. از آن برای تمیز کردن سطح آمالگام استفاده می کنند.  دسته بندی بعدی این ابزارها برای تراشیدن آمالگام به کار می رود. تی برنیشرها اغلب ابزارهای فلزی و نرمی هستند که سری آن ها توپی شکل است. این ابزارها برای تراشیدن اولیه آمالگام به کار می روند. هر یک از این برنیشرها با قیمت به خصوصی در دسترس دندان پزشکان قرار می گیرند.  جمع بندی در این بخش برخی از پرکاربردترین دسته بندی های ابزارهای دندان پزشکی را بررسی کردیم که وجود آن ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. رنج قیمتی هر یک از این ابزارها بر اساس برند سازنده و نوع و مدل آن ها متفاوت است. به همین خاطر باید پیش تر استعلام هزینه و قیمت آن ها را از فروشگاه های معتبر انجام دهید. کاربری هر یک از ابزارهای معرفی شده در بخش هایی از فرایند درمان دندان پزشکی است. برای انتخاب هر یک باید حتما به کاربردهای مورد نظر دقت داشته باشید.