علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

چال گونه عفونت کرده

چال گونه

این روش یک نوع جراحی سرپایی بوده که با برداشتن بخشی ازمخاط داخل لُپ ، فرورفتگی ظاهری درقسمت پوست چال لپ یا گونه ایجاد می شود. این عمل با بخیه داخل دهان همراه می باشد. برحسب تمایل شما می تواند یک یا دوطرفه باشد.

این فرورفتگی درحالتیکه صورت بدون حرکت می باشد خیلی قابل دیدن نیست و با خندیدن بیشتر دیده می شود. این عمل برگشت پذیر نبوده و درصورت پشیمانی برای برطرف کردن آن اقدام موثری وجود ندارد .

شروع نتیجه  :  

بلافاصله پس از اتمام جراحی ، فرورفتگی مختصری دیده می شود که کم کم و طی یک تا دو هفته پس ازفروکش کردن تورم و کبودی احتمالی، نتیجه نهایی به دست می آید. نکته مهم اینکه میزان فرورفتگی پوست قابل اندازه گیری نبوده و ممکن است کمتر یا بیشتراز میزان مورد نظر شما باشد.

عمل چال گونه

عمل چال گونه یک جراحی بسیار ساده می‌باشد. بر حسب سلیقه، عمل چال گونه را در محل مورد نظرتان، مثلاً دقیقاً روی گونه یا کمی پایین‌تر و حتی فقط در یک طرف صورت، می‌توانید انجام دهید. که در عین ناباوری ایجاد چال گونه در یک طرف صورت هم خیلی جذاب می‌باشد. برای حس نکردن درد در هنگام عمل چال گونه می‌توانید از بی‌حسی موضعی نیز استفاده کنید. عمل چال گونه در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به اتمام می‌رسد و به زمانی هم برای ریکاوری نیاز ندارد و شما فوراً می‌توانید به زندگی عادی خود بازگردید. عمل چال گونه ماندگاری بالایی دارد اما دائمی نیست. شاید جالب باشد که بدانید برای افرادی که مادرزادی دارای چال گونه هستند هم این عارضه دائمی نیست و شاید با کم شدن چربی و افتادگی پوست صورت از بین برود.

عوارض احتمالی :

برخی عوارض عمومی مانند تورم وکبودی وبااحتمال کم عفونت مربوط به تمام روشهایی است که با تزریق وبخیه همراهند که دراین روش نیزممکن است دیده شوند.تورم بین چندساعت تا چندروز و کبودی بین ۱ تا ۲ هفته طول می کشند. درصورت ایجاد عفونت ممکن است نیاز به بازکردن بخیه ها ومصرف دارو بوده وپس ازبهبودی ، لازم است که جراحی تکرار شود. البته شما مجدداً هزینه پرداخت نخواهید کرد.برای دیدن عوارض احتمالی می‌توانید فیلم چال لپ را مشاهده کنید.

موارد منع جراحی چال گونه :

  1. سرطان فعال بخصوص سرطان درسروگردن
  2. مشکلات خونی (کم خونی) بخصوص مشکلات انعقاد خون (کمبود پلاکت)
  3. عفونت شدید وفعال در هرجای بدن خصوصا درصورت و محل جراحی
  4. مصرف آسپیرین یا سایر داروهای ضد لخته خون
  5. درمان با داروهای شیمی درمانی یا کورتون ها
  6. اختلالات سیستم ایمنی بدن ازجمله ایدز
  7. دیابت وفشارخون کنترل نشده.
  8. بارداری وشیردهی
  9. حساسیت به داروهای بیحسی
  10. بیماری قلبی یا مغزی جدی یا شدید.
  11. مصرف روآکوتان(ایزوترتینوین)

نحوه ایجاد چال گونه به کمک جراحی پلاستیک

جراحی چال گونه (چال لپ) یک روش انتخابی است که معمولا افراد برای بهبود تصور از خود و افزایش احساس اعتماد‌به‌نفس آن را انجام می‌دهند. از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و به‌همین‌دلیل برای بهبودی، نیازی به یک شب اقامت در بیمارستان نخواهید داشت. روند بهبودی آن معمولا سریع و ساده است.

اصولا یک برش کوچک روی هرکدام از گونه‌ها ایجاد و سپس بخیه زده می‌شود تا در نهایت فرورفتگی دائمی در اثر بافت اسکار ایجادشده شکل گیرد. در ادامه به جزئیات مراحل نحوه ایجاد چال گونه اشاره خواهیم کرد:

  • ابتدا جراح یک بی‌حس‌کننده موضعی مانند لیدوکائین را در ناحیه مورد نظر اعمال می‌کند. این کار به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید که در طول جراحی هیچ درد یا ناراحتی را تجربه نمی‌کنید. حدود ۱۰ دقیقه طول می‌کشد تا داروی بی‌حسی اثر کند.
  • سپس جراح از یک ابزار بیوپسی کوچک برای ایجاد سوراخ در پوست گونه یا لپ شما استفاده می‌کند تا به‌صورت دستی فرورفتگی ایجاد کند. در این حین مقدار کمی از ماهیچه و چربی برداشته می‌شود. طول محل برش حدود ۲ تا ۳ میلی‌متر است.
  • هنگامی‌که جراح شما از ایجاد چال گونه مطمان شد، به‌گونه‌ای بخیه می‌زند که حال فرورفتگی برای همیشه حفظ شود. عمق چال گونه با سفت یا شل کردن این بخیه تنظیم می‌شود.
  • باید بتوانید مدت کوتاهی پس از عمل به خانه بروید. قبل از رفتن به منزل دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه مراقبت از محل جراحی و داروهایی که باید مصرف کنید به شما ارائه می‌شود.

معمولا عمل جراحی چال گونه به خودی خود خیلی طول نمی‌کشد، فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، اما روند آماده‌سازی و بهبودی آن به زمان بیشتری نیاز دارد. اگرچه فرورفتگی‌های ایجادشده بعد از عمل قابل مشاهده هستند، اما برای دیدن نتیجه نهایی تا دو ماه باید صبر کرد.

مدت زمان لازم برای انجام جراحی چال گونه

این موضوع تا حد زیادی به سرعت و مهارت پزشک بستگی دارد اما در حالت کلی این جراحی به صورت سرپایی در مدت زمان کوتاه و با بی حسی موضعی انجام می شود. به صورت کلی معمولا جراحی چال لپ حدود ۳۰ دقیقه زمان می برد. البته تعداد چال خنده نیز در مدت زمان جراحی تاثیر گذار است. ممکن است برخی از بیماران تقاضا داشته باشند تا تنها در یک سمت صورت آن ها چال خنده ایجاد شود و برخی دیگر تمایل داشته باشند چال در دو طرف صورت آن ها ایجاد شود.

موارد و ملاحظات پیش و پس از جراحی چال گونه :

چنانچه ازداروی آسپیرین یا سایرداروهای ضدلخته شدن خون استفاده میکنید بهتراست جهت کاهش تورم وکبودی احتمالی با مشورت با پزشک معالج بیماری خود وتایید ایشان یکهفته قبل و بعداز درمان دارو را قطع نمایید. ازمصرف انواع کرم یا پماد ولوازم آرایش درمحل درمان قبل ازانجام درمان خودداری نمایید. به دلیل تورم وکبودی احتمالی محل جراحی که گاه تا ۲هفته طول میکشد ،فاصله زمانی مناسب برای محل کار یا مسافرت یا میهمانی را درنظر بگیرید. برای مشاوره بهتر می‌توانید با دکتر ساعدی در ارتباط باشید.

لازم است که از خوردن روغن های مایع و غذاهای چرب ، مصرف مشروب الکلی، سیگار در۳ روزقبل ازجراحی خودداری نمایید.

مصرف سیگار و الکل تا حداقل دو هفته پس ازجراحی نیز ممنوع بوده و ممکن است باعث تاخیر در بهبودی زخم، ایجاد عفونت و خراب شدن نتیجه شود. روز جراحی از ۶ ساعت قبل تا ۶ ساعت بعد از جراحی باید از مصرف هرنوع خوردنی یا آشامیدنی خودداری شود.

به همین دلیل باید روز را با یک صبحانه قوی شروع نموده که درطی روز دچار ضعف نشوید . پس از جراحی استفاده از هرنوع خوراکی و نوشیدنی ترش و اسیدی مانند نوشابه، سرکه، آبلیمو، ترشیجات یا شور ها و نمک وهمچنین فلفل یا سس و ادویه های تند تا حداقل ۱۰ روز پس از جراحی مطلقا ممنوع است . در روز جراحی در۲۴ ساعت اول پس از تزریق با کمپرس کیسه یخ، محل تزریق را خنک نگه دارید. به محض مشاهده هر مشکل مهم یا جدی فورا با پزشک خود تماس بگیرید.