علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

خوردن میوه بجای صبحانه برای لاغری

بسیاری از مردم دوست دارند چربی های خاصی از بدن خود را آب کنند. برای مثال افراد دوست دارند چربی کمتری در قسمت میان تنه خود داشتند. تلاش برای از یک نقطه مشخص در بدن را کاهش وزن نقطه ای می گویند. با اینکه کاهش وزن تنها از یک نقطه در بدن بسیار عالی به نظر می آید اما متاسفانه غیر ممکن است. روش کاهش وزن نقطه ای این چنین است که وقتی عضلات خاصی در بدن را ورزش می دهید چربی نیز در آن نقطه کاهش پیدا می کند. برای مثال اگر ورزش های شکمی انجام دهید، چربی شکمی آب می کنید. با اینکه تئوری کاهش وزن نقطه ای ساده به نظر می رسد اما واقعیت متفاوت است.

یک مثال حرکت کرانچ است که  از ورزش های محبوب شکمی است. وقتی حرکت کرانچ را انجام می دهید، عضلات شکمتان را به کار می گیرید. اگر به انجام مرتب کرانچ ادامه دهید عضله شکمتان بزرگتر و قوی تر می شود.  وقتی غذا دریافت می شود کالری اضافی به قسمت ذخیره منتقل می شود. این فرآیند در ورزش برعکس است و در آن چربی برای انرژی رساندن به عضلات تبدیل به سوخت می شود. از آنجا که ورزش کردن سبب می شود بدنتان از کالری استفاده کند، بنابراین هر نوع ورزشی سبب کاهش وزنتان خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نمونه رژیم لاغری با ما تماس بگیرید و همین حالا رژیم خود را دریافت کنید.

لاغری با میوه ؛ آیا میوه لاغر کننده شکم وجود دارد؟

مواردی که گفته شد در مورد ورزش بود اما برخی ادعا می کنند غذاهای خاص به لاغری کمک می کنند. این موضوع را نمی توان کاملا تکذیب کرد اما نوع بیان آن سبب می شود افراد فکر کنند با خوردن میوه، چربی های شکم خود را تحت تاثیر قرار می دهند و بی تلاش لاغر می شوند. متاسفانه چنین چیزی امکان ندارد. مسلما خوردن غذاهای کم کالری با مواد مغذی بالا به کاهش وزن کمک می کنند اما این کاهش به یک نقطه خاص از بدن منتهی نمی شود، مثلا هلو آنقدر باهوش نیست که بعد از خورده شدن مستقیم به آدرس شکم رفته و از چربی ها بخواهد آب شوند.

در مورد افزایش وزن نیز همینطور است نمی توان گفت کالری های اضافی یک همبرگر بزرگ مستقیم به قسمت شکم می روند چون این موضوع به شکل بدنی فرد و آرایش ژنتیکی او بستگی دارد. برخی از ما مستعد افزایش وزن در شکم و برخی دیگر در پایین تنه هستیم.

متاسفانه حجم بالای اطلاعات غلط موجب شده وقتی شما لاغری با میوه را جستجو می کنید، مقالات بسیاری را پیدا کنید که این موضوع را تایید می کنند و پیشنهادهای مختلفی نیز ارائه کردند. با این حال ما هم نمی خواهیم دلتان را بشکنیم و در ادامه میوه هایی را به شما معرفی خواهیم کرد که می توانند در کاهش وزن کمک تان کنند.

نکته: بهترین راه کاهش چربی شکم پیروی از رژیم متعادل به همراه ورزش روزانه است. در این مسیر مصرف میوه ها بسیار کمک کننده است چون آنها علاوه بر مواد مغذی فراوان و کالری کم، دارای مقدار زیادی فیبر نیز هستند که به کاهش وزن کمک می کند.

با این میوه ها احساس گرسنگی را به تعویق بیاندازید

توصیه می شود زنان روزانه 25 تا 30 گرم فیبر مصرف کنند تا خطر بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و برخی از انواع سرطان از جمله سرطان پستان را در خود کاهش دهند. فیبر کمک می کند گوارش روند طبیعی خود را طی کند، جلوی نفخ را می گیرد و سبب احساس سیری در طولانی مدت می شود یعنی می توانید راحت تر وزن خود را کاهش دهید. اضافه کردن میوه تازه از موارد ضروری برای هر برنامه غذایی است. ما به شما کمک می کنیم میوه هایی انتخاب کنید که سرشار از فیبر هستند و به کاهش وزنتان کمک می کنند.

میوه هایی که به تناسب اندام کمک می کنند

هلو سرشار از فیبر خوراکی است.  یک وعده 100 گرمی هلو 1.6 گرم فیبر دارد. فیبر به حجم مدفوع اضافه می کند در نتیجه حرکت روده و گوارش ساده تر می شود. گوارش سالم برای بالا بردن سوخت و ساز مفید است بنابراین کاهش وزن نیز تسریع می شود. فیبر بدن را برای طولانی مدت سیر نگه می دارد. یک هلو 100 گرمی، 39 کالری دارد. بنابراین از بهترین انتخاب ها برای اضافه شدن به است.

خوردن سیب نیز به بالا رفتن تاثیر رژیم کمک می کند. سیب ها سرشار از فیبر خوراکی، فلاونوئیدها و بتا کاروتن ها هستند. تمام این موارد کمک می کنند شکمتان سیر بماند و دچار هوس غذایی و پرخوری نشوید. سیب سرشار از فیبر پکتین است؛ فیبر محلول که آب را از مسیر گوارشی تان می کشد و چیزی شبیه ژل تشکیل می دهد. این کار به آهسته شدن گوارش و عبور نرم و بی دردسر مدفوع از روده کمک می کند. بنابراین به گوارش  و کاهش وزن کمک شده است.

گوجه فرنگی به افزایش تولید آمینو اسیدی به نام کارنیتین کمک می کند. کارنیتین مولکولی ارگانیک است که در تنظیم اسید چرب و سوخت و ساز انرژی نقش مهمی دارد. گوجه فرنگی دارای ماده ای است که به کاهش لیپیدها در خون کمک می کند. در نتیجه روی پیشگیری از اضافه وزن تاثیر دارد.

آناناس نیز سرشار از فیبرهای مناسب برای کاهش وزن است. این میوه آنزیمی به نام بروملین دارد که دارای خواص ضدالتهابی است.

یک کاسه پُر توت فرنگی برای کاهش وزنتان مفید است. فیبر با کیفیت موجود در توت فرنگی نه تنها گوارش را تنظیم بلکه به کنترل دیابت نوع 2 نیز کمک می کند چون فیبر از بالارفتن ناگهانی قند خون جلوگیری می کند. در نتیجه برای کاهش وزن مفید است. از توت فرنگی به روش های مختلفی استفاده کنید.

آیا می دانستید 94 درصد هندوانه را آب تشکیل داده است؟ هندوانه کالری بالایی ندارد اما باید در مقدار مصرف آن دقت کنید. متاسفانه بسیاری از ما عادت داریم هندوانه را در حجم بالا استفاده کنیم که همین سبب می شود از غذای کم کالری یک غول کالری بسازیم.

آووکادو نیز دارای فیبر بالایی است که برای طولانی مدت سیر نگهتان می دارد و از هوس های غذایی پیشگیری می کند. آووکادو از بهترین منابع اسید چرب های غیر اشباع است که برای قلبتان نیز مفید است. این میوه کربوهیدرات پایین و چربی بالایی دارد. در نتیجه برای افرادی که را رعایت می کنند نیز کارآمد است. چربی دیر هضم است و قند خون را به مرور افزایش می دهد بنابراین زمان سیری را افزایش می دهد.

چربی پرتقال صفر است، همچنین کالری پایینی دارد و منبعی غنی از آنتی اکسیدان است، بنابراین از بهترین میوه ها برای استفاده در رژیم غذایی به حساب می آید. توصیه می شود به جای آب پرتقال از میوه کامل آن استفاده کنید تا بیشترین فیبر را دریافت کرده باشید.

کیوی برای گوارش معجزه می کند. این میوه دارای آنزیمی به نام آتیینیدین است که با خاصیت حل کنندگی پروتئین شناخته می شود. آتیینیدین به هضم پروتئین های درون بدن کمک می کند و همچنین برای بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر مفید است. سلامت گوارش با کاهش وزن رابطه تنگاتنگی دارد. گوارش ضعیف یعنی هضم و تجزیه غذاها برای بدن دشوار است. همچنین ضعف در گوارش بدان معناست که مواد مغذی غذاها کاملا مورد استفاده قرار نگرفتند و روی سوخت و ساز نیز تاثیر منفی دارند.

خوردن بعضی غذاها و نخوردن برخی دیگر هر دو به کاهش وزن بدن کمک می کنند. وقتی از غذاهای سالم به مقدار متعادل استفاده می کنید دیر یا زود متوجه کاهش وزن خواهید شد اما این کاهش وزن کلی است و ممکن است مقداری از آن نیز سهم چربی های شکمتان باشد. در نتیجه می توان گفت فلان غذا به کاهش وزن کمک می کند اما امکان دستهبسیاری از افراد دوست دارند در طول روز میوه مصرف کنند و همیشه سعی دارند بهترین زمان خوردن میوه را بدانند تا بیشترین استفاده از آن را ببرند. بهتر است بدانید ممکن است بهترین زمان خوردن میوه برای لاغر شدن از زمانی که میوه را تنها برای جذب ویتامین های آن مصرف می کنید، متفاوت باشد. در این مطلب از غفاری دایت می خواهیم به شما درباره خوردن میوه ناشتا و تاثیر خوردن میوه بعد از غذا توضیح دهیم؛ پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بهترین زمان خوردن میوه از نظر طب سنتی

در برخی از منابع ذکر شده است که ، خوردن آن با معده خالی ویا با فاصله از وعده های غذایی است. این ایده بیان می کند که چنانچه شما میوه را با غذا مصرف کنید، به دلیل حجم بالای فیبر میوه، غذا دیرتر از معده تخلیه می شود و درنتیجه مواد غذایی فاسد می شوند و ایجاد نفخ و گاز معده می کنند که می تواند دل درد، دل پیچه ویا ناراحتی گوارشی به همراه داشته باشد. اما آیا این نظریه صحت دارد و در طب سنتی به صورت ناشتا است؟!

در حقیقت شما می توانید در تمام طول روز میوه مصرف کنید و چنانچه به ناراحتی خاصی دچار نیستید که پزشک بخواهد برای شما زمان خاصی برای مصرف کردن میوه در نظر بگیرد؛ می توانید هر زمان از روز که خواستید، میوه های متفاوت را مصرف کنید. البته مصرف برخی از میوه ها، همچون هندوانه، طالبی و انار ممکن است همراه با غذا ایجاد دل درد کند. با این حال اکثر میوه ها تداخلی با مواد غذایی ندارند و می توان آن را در هر زمان از روز میل کرد. بنابراین زمانی است که شما برای خوردن میوه راحت تر هستید و ناراحتی کمتری برای دستگاه گوارش شما پیش می آید.

غذا در معده فاسد می شود؟!

در مورد تخمیر مواد غذایی و فاسد شدن آن ها در معده باید بگوییم که تخمیر توسط باکتری ها اتفاق می افتد؛ اما محیط اسیدی معده مانع از رشد اغلب باکتری ها است و به همین دلیل تخمیر صورت نمی گیرد. با اینکه نظریه دیرتر خارج شدن مواد غذایی از معده، درست است؛ اما به این معنا نیست که این فاصله زمانی می تواند سبب فساد مواد غذایی در معده شود. در هر حال مواد غذایی با مکانیسمی که در بدن قرار داده شده است، بر حسب شرایط ممکن است کمی دیرتر یا زودتر از معده تخلیه شوند و برای جذب وارد روده گردند؛ ولی نیازی نیست نگران فاسد شدن مواد غذایی در معده باشید.

در ارتباط با مصرف هندوانه باید بگوییم که بهتر است هندوانه به صورت ناشتا و همچنین بلافاصله پس از وعده غذایی مصرف نشود، زیرا می تواند به بدن آسیب برساند. از نظر طب سنتی به صورت ناشتا است؛ همچنین می توانید برای کاهش نفخ انار، آن را به همراه میل نماید.

خوردن میوه بعد از غذا

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، خوردن میوه بعد از غذا آسیب خاصی به بدن وارد نمی کند؛ مگر اینکه به میوه خاصی حساسیت داشته باشید، بیماری گوارشی خاصی داشته باشید ویا استثنای هندوانه مطرح باشد. تنها مسئله ای که در ارتباط با خوردن میوه بعد از غذا وجود دارد، این است که ممکن است سبب شود احساس سنگینی زیادی در معده خود بکنید.

جالب است بدانید چنانچه میوه همراه با غذا در معده شما باشد و به آهستگی به روده تخلیه شود، جذب قند آن در روده به آرامی انجام می شود و در نتیجه قند خون شما نیز به آرامی افزایش پیدا می کند؛ همچنین ممکن است در این حالت افزایش قند خون کمتری نسبت به زمانی که با معده خالی میوه مصرف می کنید، داشته باشید. به همین دلیل خوردن میوه بعد از غذا ویا به همراه آن برای افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و همچنین برای خانم های بارداری که احتمال دیابت بارداری برای آنان مطرح است، مفیدتر واقع می شود.

خوردن میوه قبل از خواب

بعضی از افراد تصور می کنند از آنجایی که پیش از بعد از ظهر است، در نتیجه ، می تواند سبب سنگین شدن معده و فساد میوه در طول شب شود و به همین دلیل از خوردن آن پیش از خواب امتناع می کنند. همانطور که گفته شد، به بدن شما بستگی دارد و ممکن است شما پیش از خواب میل به خوردن میوه داشته باشید؛ اما در طول روز میل و فرصتی برای مصرف میوه پیدا نکنید. نکته ای که درباره مطرح است، این است که شما پس از مصرف میوه، اندکی به خود زمان بدهید تا معده مقداری از مواد غذایی را به روده تخلیه کند و برای مثال یک تا دو ساعت پس از مصرف میوه دراز بکشید. با این کار، احساس سنگینی و یا عدم هضم میوه در معده خود را نخواهید داشت و بنابراین می تواند حتی قبل از خواب باشد.

زمان آن رسیده است که درباره صحبت کنیم. چنانچه از یک اصولی پیروی می کنید، باید زمان میوه خوردن نیز در نظر گرفته شود؛ زیرا میوه نه تنها فیبر لازم برای عملکرد درست دستگاه گوارش را به بدن می رساند، بلکه مواد مغذی و ویتامین هایی دارد که می تواند به صورت طبیعی به بدن جذب شود. همچنین دانستن این نکته نیز ضروری است که خوردن میوه بهتر از مصرف آبمیوه است؛ اما چنانچه به هر دلیلی نمی توانید از میوه تازه استفاده کنید، حتماً آب میوه طبیعی که خودتان تهیه کرده اید، بنوشید و از آبمیوه های آماده که انواع مواد نگهدارنده و افزودنی دارند، استفاده نکنید.

مصرف آن به عنوان میان وعده است؛ زیرا به دلیل فیبر بالا و عدم تخلیه سریع از معده، در کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری موثر است و به همین دلیل احساس نیاز به مصرف میان وعده را کاهش می دهد. همچنین چنانچه پیش از مصرف غذا، میوه بخورید؛ حجم معده شما اشغال می شود و درنتیجه میل کمتری برای خوردن غذا دارید. البته چنانچه تحت رژیم لاغری هستید، حتماً به میزان کالری میوه ها توجه نمایید و از دستوری که مشاور تغذیه برای لاغری به شما داده است، پیروی کنید و سرخود اقدام به مصرف انواع میوه ها ننمایید.

رژیم لاغری اصولی

چنانچه در رژیم شما، فییر کافی وجود ندارد و میوه و سبزیجات و در نظر گرفته نشده است، درنتیجه انواعی از ویتامین ها و مواد مغذی در شما وجود ندارد؛ پس از رژیم غذایی درستی پیروی نمی کنید. به همین دلیل است که همیشه رژیم های بهاره غفاری طرفداران زیادی دارد؛ زیرا نه تنها لاغری و تناسب اندام، بلکه سلامتی شما نیز اهمیت دارد و رژیم هایی که به شما داده می شود، شرایط جسمانی، سن، قد، بیماری های زمینه ای و… را نیز در نظر گرفته است . نکته مهم دیگر این رژیم ها، امکان استفاده از راهنمایی های مشاور تغذیه خود، در تمام طول دوره رژیم شماست.

منبع:

vet.cornell.edu

youtube.com

دکتر رضا غیاثوند

تدریس بیش از 300 واحد تغذیه در 10 سال گذشته برای دانشجویان رشته های تغذیه، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، بهداشت عمومی و پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و استاد راهنما 35 دانشجوی کارشناسی ارشد و 10 دانشجو دکتری تغذیه.