عمومیکسب و کار ایرانی

آموزش قدم به قدم نصب و راه اندازی فن کویل سقفی

دستورالعمل راه اندازی و نصب فن کویل شامل مراحل انتخاب محل نصب صحیح و نصب فیزیکی و نصب برقی و راه اندازی آن میباشد که در مقاله زیر به طور کامل آن را بررسی میکنیم. ابتدا درستورالعمل های ایمنی جهت نصب فن کویل و راه اندازی فن کویل را بررسی میکنیم. در هر مرحله اگر به مشکل یا سوال برخوردید می توانید از مشاوره های تارا تهویه استفاده کنید. در انتها نیز نکاتی در مورد نگهداری و سرویس دوره ای آن به خدمت حضورتان عرض می نماییم.

ایمنی در نصب و راه اندازی فن کویل

در هنگام نصب دستگاه

  1. کار نصب دستگاه باید توسط یک نصاب با تجربه انجام شود.
  2. قبل از نصب دستگاه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در زمان حمل آسیب ندیده است.
  3. برای جلوگیری از آتش سوزی، انفجار یا صدمات بدنی، دستگاه را در نزدیکی مواد خطرناک و یا شعله باز قرار ندهید.
  4. بررسی کنید که ولتاژ و فرکانس برق شبکه با آنچه که برای دستگاه مورد نیاز است تطابق داشته باشد.
  5. مطمئن شوید که کلیدهای ایمنی و قطع مناسب نصب شده باشد .
  6. سازنده هیچ گونه مسئولیتی در قبال نصب نادرست دستگاه و همچنین استفاده نادرست و خارج از محدوده شرایط ذکر شده در این کاتالوگ به عهده نمی گیرد.
  7. پس از نصب دستگاه، عملکرد دستگاه را مورد تست قرار دهید و طریقه استفاده و نکات ایمنی را به دارنده دستگاه آموزش دهید.

در هنگام تعمیرات

  1. برق اصلی دستگاه را قبل از هر گونه تعمیرات و یا کار کردن با قطعات داخلی دستگاه قطع کنید.
  2. برای اطمینان از کار کردن صحیح دستگاه و همچنین ایمنی اتصالات الکتریکی و مکانیکی باید دستگاه بطور منظم مورد بازدید قرار گیرد.
  3. کارهای تعمیر و نگهداری دستگاه باید توسط افراد آموزش دیده انجام شود.
  4. هرگز خودتان اقدام به تعمیر، تعویض و یا اصلاح قطعات دستگاه ننمایید.
  5. در صورت بروز هر گونه اتفاق غیر عادی شامل داغ شدن یا سوختن کابلهای برق، صدا و لرزش غیر عادی و یا استشمام هرگونه بوی سوختگی از دستگاه، با متخصص تعمیر فن کویل دستگاه تماس بگیرید.

طریقه نصب صحیح فن کویل

  1. تحویل گرفتن دستگاه
  2. بررسی کنید که بسته بندی فن کویل سالم باشد.
  3. دفن کویل را از بسته بندی خارج کرده و بلافاصله بررسی کنید که در زمان حمل به دستگاه آسيب نرسیده باشد.
  4. در داخل جعبه، بدنه اصلی بطور کامل و در صورت سفارش، کابینت دستگاه بصورت کامل قرار دارد.
  5. بررسی کنید که همه اجزای خواسته شده فن کویل در بسته بندی وجود داشته باشد.

آماده کردن فن کویل برای نصب

فن کویل را از بسته بندی خارج کنید و بصورت عمودی بر روی زمین قرار دهید. دو پیچ را که کابینت را به بدنه وصل کرده باز کنید کمی پایین کابینت را به سمت خود بکشید و سپس آنرا به سمت بالا حرکت دهید تا از بدنه جدا شود.

پیشنهاد می شود که برای جلوگیری از آسیب دیدگی، کابینت دستگاه را تا آخرین مرحله نصب در داخل جعبه نگهداری کنید.

نصب فن کویل در حالت ایستاده

به همراه فن کویل پایه های فلزی و روپوش پلاستیکی آن نیز ارسال شده است.

برای نصب فن کویل دیواری روی دیوار، چهار روی دیوار ایجاد کنید. (در صورتی که فرش یا موکت زیر دستگاه قرار می گیرد، ضخامت آنرا در تعیین محل سوراخها لحاظ کنید.)

پایه های فلزی فن کویل را به نحوی که در نشان داده شده نصب کنید. ابتدا زائده پایه را در شیار روی بدنه وارد کرده و سپس دو عدد گیره فلزی را برای اتصال پایه به بدنه استفاده کنید.

فن کویل هوایی را با چهار پیج در محل سوراخهای ایجاد شده به دیوار نصب کنید برای اینکه در زمان نصب کابینت مشکلی نداشته باشید، از پیچ های سرتخت استفاده کنید.

اتصالات آب فن کویل سقفی را طبق آنچه که  در شکل نشان داده شده است شده متصل کنید.

اتصالات برقی را طبق نقشه داخل جعبه برقی و آنچه که در مطابق با نقشه برق پشت درب باکس متصل کنید و سپس در جعبه برق فن کویل زمینی را ببندید.

برای نصب کابینت فن کویل ابتدا می توانید درب قاب کلید را در سمت مقابل قسمتی که کلید کنترل دور قرار گرفته است، با یک پیج ببندید.

روپوش پایه های پلاستیکی را طبق با چهار عدد پیچ که به همراه دستگاه ارسال شده ببندید .

کابینت فن کویل زمینی را بر روی دستگاه و دقیقا در وسط و بین دو زائده پشتی قرار دهید و پايين آنرا به عقب با اندکی فشار به سمت پایین آنرا در جای خود محکم کنید. سپس با استفاده از دو عدد پیچ به همراه دو عدد ورق کوچک زاویه دار که از بیرون آمدن فیلتر جلوگیری می کنند، کابینت را از پائین به بدنه متصل نمایید.

چند نکته نصب جدید سیستم تهویه مطبوع که باید بدانید

محل یونیت کندانسور خارجی باید به دور از محل تجمع آب به خصوص در روزهای بارانی نصب شود. در واقع، یک باران کوچک حتی می‌تواند باعث فرسایش در یک دوره زمانی گردد.

بهتر است که واحد کندانسور خارجی را در یک فضای باز با جریان هوای عالی نصب کرده و اطمینان حاصل کنید که گرمای تولید شده می‌تواند بدون هیچ مانعی به بیرون جریان یابد. اگر یونیت کندانسور روی زمین قرار دارد، مطمئن شوید که محکم شده است و از قرار دادن هر وسیله‌ای در بالا و جلوی واحد کندانسور خارجی خودداری کنید؛ زیرا ممکن است بر گرمایش و جریان هوا تأثیر بگذارد.

از قرار دادن دستگاه در نور مستقیم خورشید اجتناب کنید! مطمئن شوید که واحد فن کویل داخلی در معرض نور خورشید قرار نگیرد. واحد فن کویل داخلی را 30 دقیقه زودتر روشن کنید تا در فصل گرما به بهترین دمای خنک کننده دست یابید.

فاصله بین سقف و فن کویل داخلی نباید خیلی نزدیک به هم بوده و فاصله نباید کمتر از 10.5 سانتی متر باشد.

همچنین واحد فن کویل داخلی برای نصب در نزدیکی درب مناسب نیست؛ زیرا باعث کاهش سرعت خنک کننده در اتاق می‌شود. این موضوع به این دلیل است که هر بار که در باز می‌شود هوای خنک خارج شده و اطمینان از بسته نگه داشتن درها و پنجره‌ها همیشه به حفظ محیط خنک کننده کمک می‌کند. این موضوع همچنین باعث صرفه جویی در قبوض برق نیز خواهدشد.

جزئیات نصب فن کویل سقفی

جزئیات کلی در مورد طریقه انواع فن کویل سقفی به شرح زیر است:

ابتدا باید محل قرار گیری فن مشخص شود

باید فاصله و جهت فن نسبت به سیستم لوله کشی تطابق داشته باشد

فن باید تا کانال لوله کشی، در فاصله استانداردی نصب شود

در زمان نصب فن ها دسترسی آسان به آن ها مد نظر باشد درصورتی که مشکلی برای دستگاه پیش بیاید، دسترسی کافی وجود داشته باشد و تعمیر به راحتی انجام شود

اتصال دستگاه با کانال لوله کشی باید به درستی انجام شود

هم تراز بودن فن در محل نصب فراموش نشود

در آخر لوله تخلیه سیستم را با شیب حدود 1% نصب شود

سوالات متداول

مناسب‌ترین فن کویل برای استفاده در منزل کدام است؟

به طور قطعی نمی‌توان یک گزینه را برای استفاده در منزل انتخاب کرد. هر مدل ویژگی‌ها و کارکرد متفاوت خود را دارد و بستگی به طراحی داخلی واحد مسکونی و ظرفیت و ویژگی‌های فن کویل، مناسب‌ترین گزینه انتخاب می‌شود.

نصب فن کویل‌ها به چه صورت انجام می‌شود؟

فن کویل‌ها انواع مختلفی دارند که شامل مدل‌های زمینی، دیواری، سقفی و … هستند. هر فن کویل نحوه نصب متفاوتی دارد که هر کدام به طور کامل توضیح داده شد.