عمومیکسب و کار ایرانی

تمیز کردن مبل ال با چند روش ساده

نظافت مبل پارچه ای یکی از بزرگترین دغدغه های هر خانم خانه دار است. برای کاهش هزینه ها، به جای سپردن آن به کارخانه های مبلمان و شرکت های خشکشویی، می توانید مبل خود را با ماشین لباسشویی خانگی و مبل شوی پارچه ای تمیز کنید.

در این مقاله سعی داریم شما را با مراحل نظافت مبل و چند ترفند ساده و کاربردی مانند تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش، تمیز کردن مبل با جوش شیرین، شستشوی مبل پارچه ای با سرکه، تمیز کردن، آشنا کنیم. کاناپه با پراکسید هیدروژن. و… آشنا شویم. در مورد نحوه شستن مبل با شامپو فرش و هر ماده شوینده مناسب پارچه مبلمان خود اصول و قواعدی وجود دارد که با مطالعه این متن آن ها را بهتر خواهید دانست.

همچنین از این روش ها برای تمیز کردن مبل ال راحتی و یا مبل ال جدید هم میتوانید استفاده کنید.

چگونه مبل را تمیز کنم؟

تمیز کردن مبلمان پارچه ای یک کار آسان اما ظریف است. اغلب وقتی لکه و کثیفی زیادی روی مبل می بینیم، بلافاصله سراغ پارچه نظافتی و مواد شوینده می رویم و سعی می کنیم لکه ها را پاک کنیم. اما نتایج ناامید کننده و بسیار ضعیف بود. ماده شوینده علاوه بر اینکه لکه را پاک نمی کند روی پارچه مبل باقی می ماند و لکه بزرگتر می شود.

این بدان معنی است که باید قبل از استفاده از مبل شوینده در حین استفاده از مواد شوینده مناسب مبلمان پارچه اقدامات لازم را انجام داد. این مراحل که در قسمت بعدی توضیح داده شده اند بسیار ساده هستند و از لک شدن جلوگیری می کنند. پس از نظافت مرحله به مرحله مبل، باید نکات مهم خشک کردن مبل و لاک زدن را رعایت کنید.

مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای

در این قسمت مراحل نظافت مبل پارچه ای را مرحله به مرحله توضیح داده ایم تا بتوانید پارچه منزل یا محل کار خود را به راحتی تمیز کنید. تمیز کردن مبل خیلی سخت و پیچیده نیست. درعوض، با دانستن برخی اصول اولیه می توانید آن را به بهترین نحو انجام دهید.

1- مرحله اول: پاک کنید و بشویید

اولین قدم شستن مبل پارچه ای با لکه مبل، شامپو فرش، بخارشوی با جاروبرقی یا برس های غلتکی است. برای نظافت مبل پارچه ای ابتدا باید کوسن ها و قسمت های قابل جدا شدن را بردارید تا بتوانید هر چیزی که بین مبل ها افتاده است را تمیز کنید. خودکار، سکه، کنترل از راه دور، چیزی نیست که نتوانید در وسط مبل پیدا کنید! حالا جاروبرقی را روشن کنید تا گرد و غبار و زباله های ریز مبل را تمیز کند.

برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای، در شرایط ایده‌آل که می‌خواهید روکشی به جا بگذارید، از یک برس نرم برای تمیز کردن سطح مبل استفاده کنید. در حین تمیز کردن مبل، تمیزکننده ها معمولا قسمت های خاصی برای جمع آوری موها دارند، در غیر این صورت از برس های غلتکی برای تمیز کردن مبل استفاده کنید.

2- مرحله دوم: به دفترچه راهنمای شستشوی مبل دقت کنید

مرحله دوم در نظافت مبل پارچه ای توجه به راهنمای مبلمان است. بسیاری از تولیدکنندگان مبل دارای برچسب یا دستورالعمل هایی با مبل هستند که نحوه تمیز کردن مبل پارچه ای را با استفاده از شامپو فرش یا روش های دیگر توضیح می دهد.

این دستورالعمل ها را به طور کامل بخوانید؛ زیرا توصیه های خوبی در مورد بهترین شوینده مبل برای پارچه مبلمان شما و نحوه استفاده از آن وجود دارد. به عنوان مثال، ممکن است در متن به نحوه شستن کاناپه با شامپو فرش، سرکه یا پراکسید هیدروژن نیز اشاره شود. معمولا برچسب ها یا دفترچه های راهنما نشانه هایی دارند که برای تمیز کردن مبل باید بدانید.

3- مرحله سوم: لکه زدایی

مرحله سوم در تمیز کردن مبل پارچه ای تمیز کردن نقطه ای است. اگر مشکل فقط از لکه است، لازم نیست کل پارچه مبل را بشویید. به سادگی لکه را پاک کنید در مواردی که لازم است مبل کاملا تمیز شود، بهتر است ابتدا لکه را پاک کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای، پاک کردن لکه های کثیف قبل از شستشو بسیار مهم است. از بین بردن لکه یکی از مهمترین مراحل تمیز کردن مبل است. این به این دلیل است که در طول شستشوی معمولی لکه به خوبی شسته نمی شود. و تلاش بیشتری نسبت به تمیز کردن مبل در قسمت های دیگر نیاز دارد.

4- مرحله 4: کل مبل را پاک کنید

مرحله چهارم در نظافت مبل های پارچه ای، شستشوی مبلمان است. برای تمیز کردن مبل اگر روکش مبل قابل جدا شدن باشد می توانید آن را بردارید و در ماشین لباسشویی یا خشکشویی بشویید. اگر روکش مبل را نمی توان برداشت این نکات را برای شستن و تمیز کردن مبل خود در خانه در نظر بگیرید:

هنگام استفاده از ماشین لباسشویی (یا مبل را با شامپو فرش و سرکه بشویید)، درها و پنجره ها را باز کنید و در صورت امکان هوا را باز کنید.

برای انتخاب بهترین شوینده مبل، دستورالعمل های روی برچسب یا دفترچه سازنده را دنبال کنید. تولیدکنندگان پارچه مبل معمولاً نوع پارچه و مناسب بودن صابون شستشو را در برچسب یا راهنما می نویسند. اگر نه، از فروشنده بخواهید که در تمیز کردن هر نوع ساتن، مخمل و غیره با مشکل مواجه شود. تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش اگر با مواد شوینده مناسب انجام نشود به پارچه مبل آسیب می زند.

قبل از استفاده از پاک کننده در کل تخت، مواد شوینده را روی قسمتی از تخت که مشخص نیست تست کنید. برای انجام این کار، یک پارچه تمیز را به مواد شوینده آغشته کنید و محل را تمیز کنید. بعد از چند دقیقه بررسی کنید که آیا رنگ مبل تغییر نکرده است. سپس دستمال کاغذی را تا کنید و این قسمت را فشار دهید. اگر حوله ها لک نشدند، می توانید با خیال راحت از این ماده شوینده برای تمیز کردن تشک استفاده کنید.

در این مرحله از نظافت مبل پارچه ای باید توجه زیادی به انتخاب ماده شوینده برای نظافت مبل شود.

برای شستشوی مبل با شامپو فرش و تهیه محلول می توانید علاوه بر شامپو از مواد شوینده دیگری نیز استفاده کنید. مواد شوینده و آب باید به نسبت مساوی با هم ترکیب شده و خوب مخلوط شوند. اگر می خواهید مبل پارچه ای را با سرکه تمیز کنید، قبل از استفاده حتما آن را رقیق کنید.

مبل را می توان با صابون خشک نیز تمیز کرد. برای استفاده از آن نیازی به استفاده از آب نیست. دستورالعمل های روی صابون را بخوانید و دنبال کنید. صابون را مستقیماً روی مبل نریزید. به خصوص تمیز کردن مبل مخملی. همیشه ابتدا پاک کننده مبل را روی یک پارچه تمیز بریزید و سپس آن را روی سطح مبل پهن کنید. اگر صابون هنگام تمیز کردن مستقیماً با مبل تماس پیدا کند، باعث تغییر رنگ پارچه می شود.

از چه شوینده ای روی پارچه استفاده کنم؟

در این مرحله می خواهیم چند تکنیک ساده برای تمیز کردن مبل در زمان کمتر و هزینه کمتر توضیح دهیم و بتوانید مبلمان خود را به بهترین شکل در خانه بشویید. یکی از روش هایی که در این قسمت توضیح داده شده نحوه شستشوی مبل با استفاده از شامپو فرش می باشد.

ترفند اول: تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه + هیدروژن پراکسید

تمیز کردن مبل ها با سرکه و پراکسید هیدروژن یک ترفند خانگی ارزان است. البته قبل از استفاده از پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن مبل باید به این نکته توجه کنید که این ماده می تواند به پارچه های مشکی آسیب رسانده و رنگ آنها را روشن کند. بنابراین برای تمیز کردن مبل مخملی یا شستشوی مبل پارچه ای ساتن با رنگ تیره از هیدروژن پراکسید استفاده نکنید. در این صورت مبل سرکه ای نتیجه خوبی به شما می دهد.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای با سرکه و پراکسید هیدروژن، ابتدا 4 قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن را به سرکه 50 درصد در آب اضافه کنید. سپس این محلول را در یک بطری اسپری بریزید و تکان دهید. حالا محلول را روی لکه مبل اسپری کنید. چند دقیقه صبر کنید تا راه حل اثر کند. قبل از خشک شدن محلول، سطح مرطوب را با دستمال کاغذی پاک کنید. این کار را تا زمانی که تمام لکه ها از بین بروند ادامه دهید. می توانید به سادگی از سرکه برای تمیز کردن تمام سطح مبل با بخارشوی استفاده کنید.

ترفند دوم: برای تمیز کردن مبل پارچه ای خود از جوش شیرین استفاده کنید

تمیز کردن مبل های پارچه ای با جوش شیرین یکی دیگر از روش های رایج این روزها است. این ترفند بهترین راه برای تمیز کردن پارچه های روکش مبل هایی است که خیلی کثیف و گرد و غبار نیستند. برای این کار باید جوش شیرین را روی مبل بریزید و بعد از یک ساعت جوش شیرین را روی مبل جاروبرقی بکشید. اسان گیر.

تمیز کردن مبل با جوش شیرین باعث می شود مبلمان شما بوی تازه ای بدهد. اگر قصد شستن و تمیز کردن کامل مبل را ندارید و فقط می خواهید مبلمان را کمی شاداب کنید، روی آن جوش شیرین بپاشید و بگذارید 20 دقیقه بماند تا بوی نامطبوع جذب شود. اگر می خواهید نتیجه بهتری بگیرید، جوش شیرین را یک شب روی مبل بگذارید تا بوی نامطبوع از روی پارچه مبل و کوسن ها گرفته شود (البته برای شستن کوسن های مبل می توانید از ماشین لباسشویی هم استفاده کنید). سپس سطح مبلمان را با جاروبرقی تمیز کنید. حالا مبل شما تمیز شده و شبیه روز اول شده است.

ترفند 3: نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش

تمیز کردن مبل پارچه ای با شامپو فرش بهترین و ساده ترین راه برای تمیز کردن مبل (هر مبل) است. کافی است کمی مایع شوینده به ظرف اضافه کنید و مبلمان را با پارچه ای نرم اما بادوام بشویید. تمیز کردن مبل پارچه ای خود با شامپو فرش، هرگونه آلودگی و آلودگی را از روی سطح پاک می کند. از آنجایی که فرش پس از شستشو خشک نمی شود و شامپو فرش در آن باقی می ماند، ذرات آلاینده روی سطح فرش پخش می شود. پس بهتر است بعد از تمیز کردن مبل با شامپو فرش، ذرات کثیف روی مبل را با بخار یا جاروبرقی معمولی تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مبل با شامپو فرش خیلی سخت نیست. باید آب و شامپو را به خوبی با هم مخلوط کنید تا مواد شوینده به نسبتی که روی بسته بندی شامپو مشخص شده رقیق شود. اگر این آب گرم باشد بهتر است. باید به هم زدن ادامه دهید تا شامپو به خوبی فرم بگیرد. اکنون می توانید شستشوی فرش پارچه ای مبل را با شامپو شروع کنید. با استفاده از یک پارچه نرم، فوم یا اسفنج، شامپو را روی سطح مبل بمالید تا مبل تمیز شود. پس از گذشت زمان لازم، با استفاده از یک پارچه تمیز، کف باقی مانده را بردارید تا فرآیند شامپو زدن فرش مبل به پایان برسد.

ترفند چهارم: مبل را با بخارشوی تمیز کنید

ترفند چهارم در شستن مبل، تمیز کردن مبل با بخارشوی است. استفاده از بخارشوی برای مبل به این معنی است که این دستگاه از مقدار کمی آب برای تمیز کردن مبل استفاده می کند و از حرارت بالا برای نفوذ به پارچه مبل استفاده می کند. می توانید مبل را با بخارشوی با آب یا مواد شوینده تمیز کنید. سر بخارشوی را به آرامی روی سطح مبل حرکت دهید تا آب یا مواد شوینده در تمام سطح پخش شود. یک لحظه صبر کنید و سپس دکمه را رها کنید تا جاروبرقی فعال شود و ماده تمیز کننده اضافی از سطح مبل جمع شود.

ترفند پنجم: تخت نرم را با یک اسفنج نرم تمیز کنید.

گاهی اوقات لازم است مبل خود را با یک اسفنج نرم تمیز کنید. فقط باید محلول صابون مبل را با یک اسفنج نرم بمالید و چند بار فشار دهید تا خوب حل شود. سپس صابون را با اسفنج روی سطح مبل پخش کنید و مبل را تمیز کنید. پس از آن، صابون را با یک پارچه تمیز و کثیف از روی سطح مبل پاک کنید.

برای تمیز کردن مبل پارچه ای باید چندین بار این کار را تکرار کنید تا صابون کاملا از سطح مبل پاک شود. تمیز کردن مبل پارچه ای بدون انجام این مرحله باعث می شود که صابون روی مبل باقی بماند، به خصوص خشکشویی ها که باعث تغییر رنگ پارچه مبل می شود. ممکن است لازم باشد این کار را چندین بار تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید.

نکات مهم بعد از نظافت مبل پارچه ای

بعد از شستن مبل پارچه ای چه کنیم؟ فرقی نمی کند مبل پارچه ای خود را با شامپو فرش یا هر وسیله دیگری تمیز کنید. مراحلی وجود دارد که باید بعد از تمیز کردن مبل پارچه ای خود انجام دهید. اگر اطلاعات کافی در مورد آن ندارید، توصیه می کنم این مطلب را در زیر بخوانید.

1. خشک کردن مبل

بعد از شستن مبلمان پارچه ای از وسایلی برای خشک کردن مبل پارچه ای استفاده نکنید و بگذارید آرام آرام خشک شود. مبل برای خشک شدن نیازی به قرار گرفتن در معرض هوا ندارد. زیرا گرد و غبار داخل مبل را به خود جذب می کند و باعث ایجاد لکه در برخی نواحی می شود. در قسمت نحوه شستشوی مبل با شامپو فرش آمده است که بعد از گذشت زمان لازم شامپو را با یک پارچه تمیز از روی سطح مبل پاک کنید. توجه داشته باشید که این به معنای خشک کردن مبل نیست، بلکه به معنای برداشتن کف است.

2. استفاده از مسواک

پس از تمیز کردن مبل پارچه ای خود با شامپو فرش یا مواد شوینده دیگر، در صورتی که مبل شما قطعات پارچه ای ندارد، بسته به جنس آن باید جداگانه تمیز شود. مثلاً اگر چوبی هستند از روغن مخصوص چوب استفاده کنید، اگر فلزی هستند از مواد مخصوص برای تمیز کردن و پرداخت فلز استفاده کنید. مراقب باشید این مواد روی پارچه مبل نریزد تا زحمات شما برای نظافت مبل هدر نرود.

3. از یک تثبیت کننده استفاده کنید

بعد از تمیز کردن مبل پارچه ای، استفاده از استابلایزر به حفظ رنگ و بافت مبل پارچه ای کمک می کند. برای افزایش دوام پارچه باید پس از تمیز کردن و شستن مبل پارچه ای از این ماده استفاده کنید. استابلایزرها را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید و ابتدا آنها را امتحان کنید

با خواندن این مقاله مراحل تمیز کردن مبل پارچه ای را به همراه چند ترفند ساده و کاربردی برای نظافت مبل یاد گرفتید. اگر هنوز شروع نکرده اید به تمام نکات مهمی که در مورد شستشوی مبلمان و نظافت مبل اشاره شد توجه کنید.