عمومیکسب و کار ایرانی

درخت بادام در چه مناطقی رشد میکند

احداث باغ بادام

آب و هوا:

بادام در آب و هوای مدیترانه ای با تابستانهای گرم ،خشک و زمستانهای معتدل، مرطوب بخوبی رشد می کند. دمای بهینه برای رشد بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد (۵۹ و ۸۶ درجه فارنهایت) و جوانه های درخت نیازسرمایی از ۳۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زیر ۷٫۲ درجه سانتی گراد (۴۵٫۰ ° F) برای شکستن خواب را دارند.

خاک:

درختان بادام در خاک با زهکشی خوب کاشته می شوند. خاک دارای عمق مناسب باید باشد. درختان بادام در انواع گوناگون خاک رشد می کنند و می تواند در خاک شنی، لومی یا خاک رس خاک کاشته شوند. درختان بهترین رشد را در خاک با PH حدود ۶٫۵ خواهد داشت، هر چند آنها خاک اسیدی، سطح PH خنثی و قلیایی را نیز تحمل می کنند. حفر گودال کاشت حدود دو برابر عمیق تر و عریضتر از تراکم ریشه. گسترش ریشه در گودال و پوشش دهی مناسب ریشه و خاک در نزدیکی تنه حدود هفت سانتی متر بایستی بالاتر از زمین اطراف باشد.

کاشت:

آماده سازی یک محل برای کاشت، تست مناسب خاک و ایجاد گودال گام اول است. بسته به نتایج، اصلاح خاک و ایجاد خاک یکنواخت با استفاده از ادوات کشاورزی در آماده سازی برای کاشت می تواند انجام شود. انتخاب و طراحی یک سیستم آبیاری قبل از کاشت. فاصله درخت بسته به محل، انواع بادام و طراحی شکل باغ تعیین می گردد اغلب باغات در شکل مربع کاشته می شوند. عرض بین ردیف: ۲۲-۲۴ فوت (۶٫۵ – ۶٫۹ متر). فاصله درختان در هر ردیف: ۲۲-۲۴ فوت (۶٫۵ – ۶٫۹ متر). طول ردیف: متغیر می باشد. درختان بادام نیاز به آفتاب کامل دارند، حداقل ۶ ساعت در روز، نور آفتاب بیشتر به معنی شکوفه دهی بهتر می باشد. رنگ کردن سمت جنوبی از تنه و شاخه های بزرگ با دوغاب آهک از درخت در ببرابر آفتاب سوختی محافظت خواهد کرد. شما علاقه مندان می توانید در هر نقطه از ایران عزیزمان که قرار دارید تنها با یک تماس نسبت به خرید نهال، ثبت سفارش خود را صورت نمایید.

آبیاری:

آبیاری درخت یک بار در هفته در طول سال اول پس از کاشت لازم است. کاهش آبیاری به هر دو تا چهار هفته در سال های بعدی انجام می گیرد. تنظیم آبیاری برای جلوگیری از غرق شدن ریشه در آب و اجازه یافتن خاک به خشک شدن ضروری است.

معرفی ارقام مناسب بادام برای کاشت در مناطق گرمسیر:

همانطور که دیدید کاشت ارقام مناسب و مقاوم به شرایط محیطی در مناطق گرم و خشک از اهمیت بسیاری در احداث موفقیت آمیز باغ بادام در این مناطق برخوردار است، در این بخش برخی از ارقام پربار و تجاری مناسب برای کاشت در این مناطق را به شما معرفی خواهیم کرد.

  • نهال بادام آذر خوشه ای:

نهال بادام آذر خوشه ای که به صورت پیوندی روی پایه ی بادام تلخ در نهالستانهای معتبر تکثیر شده و به فروش می رسد به فاصله ی چهار متر در باغ کاشته شده و تا 80 سال باردهی مفید دارد، این رقم بادام که در شرایط مناسب تا 4 تن باردهی در هکتار دارد قابلیت تحمل دمای بالای تابستان را داشته و اتفاقا در مناطق گرمسیر بسیار عالی جواب می دهد.

نهال بادام آذر خوشه ای همچنین مقاومت خوبی در برابر خشکی و کم آبی و همینطور آفات و بیماریهای بادام داشته و عملکرد خود را در اثر این عوامل از دست نخواهد داد، بهترین خاک برای کاشت نهال بادام آذر خوشه ای خاک با زهکشی مناسب مانند خاک لومی است اما در صورتی که خاک منطقه ی شما سنگین است بهتر است اقدامات لازم قبل از کاشت بادام برای اصلاح بافت خاک را انجام دهید.

مقاومت این رقم بادام به خشکی به گونه ای است که این رقم را در کاشت دیم بادام در مناطقی که از متوسط بارندگی بالاتری برخوردارند می کارند اما توصیه می شود از کاشت این رقم بادام در مناطق با رطوبت نسبی هوای بالا اجتناب شود، در برخی از مناطق گرمسیری مشکل سرمای دیر رس بهاره نیز وجود داشته که می تواند به محصول بادام خسارت بزند،نهال بادام آذر خوشه ای دیر گل بوده و نسبت به سرمای دیر رس بهاره نیز مقاوم است.

  • نهال بادام فرانسیس:

نام این نهال به زادگاه اصلی آن یعنی فرانسه اشاره دارد، نهال بادام فرانسیس یکی دیگر از ارقام بادام پربار و تجاری است که کاشت آن در مناطق گرم و خشک بازدهی خیلی خوبی خواهد داشت، فاصله ی کاشت 4 متر و ارتفاع درخت در سن بلوغ به 8 متر خواهد رسید، با توجه به اینکه نیاز سرمایی این رقم بادام با 100 ساعت سرمای زیر هفت درجه سانتی گراد هم تامین می شود بنابراین نیاز سرمایی عامل محدود کننده ی کاشت این رقم بادام در مناطق گرمسیری نخواهد بود.

باردهی این رقم بادام در شرایط مساعد تا 4 الی 5 تن در هکتار در باغات آبی و تا 800 کیلوگرم در باغات دیم خواهد رسید، برداشت میوه ی این رقم در اواخر تابستان انجام شده و توصیه می شود برای جلوگیری از صدمه زدن به شاخه ها از ماشین برداشت برای برداشت محصول استفاده شود و برداشت به صورت دستی انجام نشود.

کاشت گرده افشان برای بارور سازی درختان ضروری بوده و توصیه می شود کاشت گرده افشان در باغ بادام فرانسیس به صورت متقاطع انجام شود، مقاومت به آفات و بیماریها که بر اثر پیوند خوردن بر پایه ی مناسب ایجاد شده است از مزایای این رقم است اما در صورتی که این رقم را از مراکز فروش و نهالستانهای نامعتبر خریداری کنید به دلیل پیوند زدن روی پایه ی نامناسب ممکن است این تضمین را به دنبال نداشته باشد.

  • نهال بادام کاغذی:

نهال بادام کاغذی نیز یک رقم گرما دوست بادام بوده و به دلیل زود گل بودن قابلیت کاشت در مناطق معتدل را ندارد چرا که سرمای دیر رس بهاره برای این رقم بادام تهدیدی جدی به شمار می رود، پوست کاغذی این بادام سبب شده که طرفداران بسیاری برای مصرف آجیلی این میوه وجود داشته باشد.

خاک سرد، هوای سرد و زهکشی پایین خاک و خاک سنگین مانع از عملکرد مناسب بادام کاغذی خواهد شد اما به هر حال بادام کاغذی در شرایط مساعد تا دو تن محصول در هر هکتار تولید خواهد کرد، لازم به ذکر است که کاشت گرده افشان نیز برای باردهی بهتر ضرورت دارد.