عمومیکسب و کار ایرانی

مراقبت بعد از عمل لیپوساکشن

امیدواریم از جراحی خود راضی بوده و تا به اینجا دوران نقاهت بعد از جراحی را به خوبی پشت سر گذاشته باشید. کیفیت مراقبت‌های بعد از جراحی در کیفیت نتیجه نهایی جراحی تأثیر مستقیم دارد؛ یعنی بعد از مهارت و تجربه جراح، این نحوه و کیفیت مراقبت بعد از جراحی است بیشتر تأثیرگذاری را دارد. باوجوداین، بسیاری از افراد نمی‌دانند بعد از جراحی و در طول زمان بهبودی باید چه‌کاری انجام دهند. دانستن این دستورالعمل‌ها و انجام دادن آن‌ها طبق دستور پزشک باعث می‌شود روند بهبودی به درستی پیش برود و نتیجه خوبی حاصل شود. در ادامه قصد داریم تا به مراقبت‌های بعد از عمل لیپوساکشن شکم و پهلو بپردازیم.

خیلی از افراد نمی‌دانند اما تورم جزء جدایی‌ناپذیر لیپوساکشن شکم و پهلو است. قسمت عمده تورم به‌طورمعمول پس از 3 تا 4 هفته معمول از بین می‌رود، اما پیش از آنکه کاملاً محو شود می‌تواند چندین ماه به طول بینجامد. این حالت در سومین روز پس از عمل به اوج خودش می‌رسد و پس‌ازآن کم‌کم محو می‌شود. در حالت کلی بهترین درمان این تورم‌ها گذر زمان است، ازآنجایی‌که در لیپوساکشن شکم و پهلو و پشت، تورم و التهاب امری عادی تلقی می‌شود چندان جای نگرانی از بابت آن‌ها وجود ندارد.

پس از لیپوساکشن شکم و پهلو، واکنشی که بدن به محل تحت درمان نشان می‌دهد به این صورت است که محل جراحی را با مایع پر می‌کند. پوشیدن گن پس از جراحی موجب کاهش درد و تورم ناشی از جراحی می‌شود؛ همچنین این پوشش به بدن کمک می‌کند تا شکل جدید و بهبودیافته خود را به دست آورد. اکثر بیماران گن‌ها را دست‌کم به مدت دو هفته یا حداقل تا زمان از بین رفتن تورم‌ها می‌پوشند، گاها برخی دیگر از بیماران به دلیل آسایش و راحتی، مدت زمان طولانی‌تری از این گن‌ها استفاده می‌کنند. پیشنهاد ما این است که بیماران به مدت شش هفته پس از عمل گن‌هایشان را بپوشند.

کمپرس سرد در کاهش تورم، کبودی و ناراحتی معجزه می‌کنند! گذاشتن کیسه‌های یخ در روزهای ابتدایی پس از عمل در نقاط متورم می‌تواند در کاهش تورم بسیار مؤثر باشد؛ اما حتماً از پزشک خود بخواهید تا در مورد نحوه استفاده از کمپرس سرد دستورالعمل دقیقی به شما بدهد. حواستان باشد که اگر اشتباه از این روش استفاده کنید می‌تواند ضررهای بسیار بدی به شما برساند.

در دوران نقاهت پس از لیپوساکشن شکم و پهلو، توصیه می‌شود ناحیه عمل را به‌آرامی و به‌دفعات در طول روز ماساژ دهید تا ترشحات و خونابه از زیرپوست تخلیه شود. این ماساژ باید از بالا و به سمت لوله‌های درن انجام شود. این ماساژ می‌تواند با افزایش تخلیه مایعات جمع شده در زیرپوست، تورم پس از لیپوساکشن را کاهش دهد.

با کاهش میزان مصرف نمک خوراکی، سریع‌تر از شر ورم‌ها خلاص می‌شوید. سدیم موجود در نمک خوراکی موجب تجمع آب و درنتیجه تورم می‌شود. پس نمکدان را از جلوی چشمانتان دور کنید تا با تورم‌های پس از لیپوساکشن وداع کنید.

بلافاصله بعد از لیپوساکشن شکم و پهلو، به‌منظور هیدراته شدن بدن و تأمین آب ازدست‌رفته، نوشیدن آب کافی بسیار حائز اهمیت است. همچنین به دلیل متورم شدن بدن، آب زیادی از دست می‌رود که می‌بایست با نوشیدن آب به مقدار کافی از این اتفاق جلوگیری کرد.

محدود کردن مصرف چربی و کالری پس از جراحی می‌تواند به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای باعث افزایش ماندگاری نتیجه عمل لیپوساکشن شکم و پهلو شود. باوجوداینکه تجمع چربی در مناطق درمان به‌راحتی رخ نخواهد داد اما می‌بایست مراقب آن باشید چراکه هرچند کم، ولی امکان چنین اتفاقی وجود دارد. یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به حفظ نتایج حاصل‌شده کمک کند! نباید از این نکته چشم پوشید که عمل لیپوساکشن جایگزینی برای کاهش وزن و محافظی در برابر افزایش وزن نیست.

پیاده‌روی کنید

این نکته بسیار مهم است که از کم‌تحرکی در دوران نقاهت خودداری کنید. پیاده‌ر‌وی به کاهش خطر لخته شدن خون کمک می‌کند؛ لختگی خون عارضه‌ای است که ممکن است پس از هر عمل جراحی رخ دهد. دقت کنید تا چهار هفته اول می‌بایست از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید.

دوران نقاهت عمل لیپوساکشن به چه شکل خواهد بود؟

1 تا 3 روز اول بعد از جراحی

در سه روز اول جراح به شما یک گن خواهد داد تا نواحی درمان شده را بپوشانید، ممکن است در نگاه اول کمی سخت باشد اما کمک خواهد کرد تا بدن فرم صحیح را بیابد. همچنین ممکن است درن‌های کوچکی در محل جراحی قرارگرفته باشند. این درن‌ها از تجمع مایعات در اطراف برش‌ها جلوگیری می‌کنند هرچند می‌توانند موجب کند شدن سرعت ترمیم شوند. پزشک درباره عملکرد آن‌ها به شما توضیح خواهد داد. در چند روز اول باید انتظار دردی مقطعی را داشته باشید. به جهت کنترل این درد به شما داروی مسکن داده می‌شود.

هفته 1 تا 2 بعد از جراحی

پس از چند روز ابتدایی با کاهش قابل‌توجه درد مواجه خواهید شد. بسیاری از بیماران پس از دو هفته به سر کار بازمی‌گردند، هرچند اگر کاری طاقت‌فرسا دارید ممکن است بخواهید برای بهبودی بیشتر، مدت زمان استراحت خود را افزایش دهید.

هفته 3 تا 5 بعد از جراحی

یک ماه پس از لیپوساکشن شکم و پهلو زمانی است که بیماران دیگر احساس درد نمی‌کنند، ممکن است همچنان تورم را در محل درمان شده مشاهده کنید اما جای نگرانی نیست. احتمالاً ماه‌ها طول بکشد تا این ورم‌ها کاملاً فروکش کنند. پس از چهار هفته اکثر افراد قادر به فعالیت‌های ورزشی سبک هستند اما همچنان می‌بایست از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنند.

هفته 6 ام به بعد

از هفته ششم به بعد بسیاری از علائم نظیر ورم‌ها و کبودی‌ها از میان خواهند رفت -هرچند برای برخی از بیماران، از بین رفتن تورم مدت زمان بیشتری به طول می‌انجامد. احتمالاً در این زمان دیگر نیازی به گن‌ها نخواهید داشت و فعالیت شما دیگر محدود نخواهد شد، مگر اینکه تشخیص پزشک چیز دیگری باشد. در این مقطع زمانی خواهید دید که لیپوساکشن شکم و پهلو تا چه موفقیتاگر افراد خواستار بهترین نتیجه از این روش بوده و می خواهند به ایمن ترین شکل ممکن چربی های اضافی خود را با انجام این روش حذف کنند باید مراقبت های بعد از لیپوساکشن را جدی گرفته و آن ها را رعایت کنند. لیپوساکشن روشی ایمن است که افراد با انجام آن می توانند چربی هایی را که با گرفتن رژیم های سخت و ورزش های طاقت فرسا قادر به از بین بردن آن ها نبوده اند را حذف نمایند.

با اینکه لیپوساکشن هم یک روش جراحی می باشد ولی دوره نقاهت آن طولانی نبوده و افراد در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بهبودی خود را مجدداً به دست می آورند.

مراقبت های بعد از لیپوساکشن چیست؟

  • بهتر است افراد از انجام فعالیت های سنگین تا زمانی که پزشک برای شان تعیین کرده خودداری کرده و به اندازه کافی استراحت کنند.
  • بیماران باید انجام فعالیت های رومزره را به بعد از گذشت 3 روز از لیپوساکشن موکول کرده و همچنین در این 3 روز از استراحت مطلق نیز پرهیز نموده و به آرامی راه بروید، این کار از لخته شدن خون در پاها جلوگیری می نماید.
  • از حمل و جابجایی اجسام سنگین به مدت 6 هفته خودداری کنید.
  • تا زمان توصیه شده توسط پزشک تان از ورزش کردن اجتناب نمایید.
  • افراد به طور معمول بعد از انجام این روش درد زیادی را تجربه نخواهند کرد ولی چنانچه احساس درد داشتید از مسکن هایی که پزشک برای تان مجاز دانسته استفاده نمایید.

دیگر مراقبت های بعد از لیپوساکشن عبارتند از:

  • مقداری تورم، التهاب و کبودی به دلیل تغییراتی که در حین عمل لیپوساکشن به منظور حذف چربی های اضافی در بدن صورت می گیرد در فرد بروز می کند که شدت و میزان آن با توجه به میزان چربی های اضافی، وسعت موضع تحت درمان و ویژگی های بدن، از فردی به فردی دیگر متفاوت است.
  • یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در شدت یافتن ورم بعد از لیپوساکشن ، نحوه تغذیه می باشد. به همین منظور از خوردن غذاهای شور، پر ادویه و چرب خودداری کنید.
  • مصرف میگو، ماهی، میوه و سبزیجات و همینطور آبمیوه تازه را به میزان زیاد در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • از بخیه های خود به دقت مراقبت کرده و از عفونی شدن آن ها جلوگیری کنید.
  • داروهای تجویز شده را سروقت، طبق دستور پزشک و به طور کامل مصرف کنید.
  • در صورت مشاهده هر گونه علائم غیرطبیعی و مشکوک با پزشک خود تماس گرفته و موضوع را با ایشان در میان بگذارید.

چه نواحی از بدن با لیپوساکشن قابل درمان است ؟

همانطور که در بالا اشاره شد ، لیپوساکشن معمولاً در نواحی از بدن انجام می شود که رسوبات چربی ، مقاوم تر از آن هستند که بتوان با ورزش و رژیم غذایی ، آن ها را از بین برد. لیپوساکشن ، معمولاً در نواحی ؛ از قبیل قسمت بالایی و پایینی شکم ، قسمت فوقانی و تحتانی کمر ، پهلوها ، بازوها ، بخش های خارجی و داخلی ران ها ، چانه ، غبغب و غیره انجام می شود.

لیپوساکشن غبغب

با بالا رفتن سن ، پوست ، حالت ارتجاعی و حجم خود را از دست می دهد و بدین ترتیب ، چین و چروک و خطوط بر روی پوست ، پدیدار شده ، پوست شل شده و رسوبات موضعی چربی ، تشکیل می شود ؛ این علائم آشکار پیری ، نخست در نواحی صورت و گردن نمایان می شوند و اغلب ، باعث تجمع چربی در گردن شده و در زیر چانه ، غبغب را به وجود می آورند.

در این نواحی حساس و بسیار قابل رویت ، لیپوساکشن غبغب ، می تواند کانتور طبیعی را با حداقل اسکار ، ایجاد کند ؛ لیپوساکشن ، به عنوان یک روند زیبایی رایج در سراسر دنیا ، به طور دائمی ، با تکنیکی که نسبت به جراحی ، حداقل تهاجمی بوده و حداقل جراحت را بر جای می گذارد ، به طور دائمی ، چربی را بر می دارد.

آیا بیمه هزینه جراحی لیپوساکشن را پوشش می دهد ؟

از آنجایی که لیپوساکشن ، بنا به دلایل زیبایی انجام می شود ، شرکت بیمه ، طرحی برای پوشش دادن هزینه های این درمان ندارد.

کاربرد تزریق بوتاکس در جوان‌سازی پوست

کاربرد اصلی بوتاکس حذف و کاهش چین و چروک پوست است. تزریق بوتاکس به عنوان یک روش مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان چین و چروک دور چشم و پیشانی با مسدود کردن سیگنال‌های ارسال شده به ماهیچه‌ها باعث فلج کردن موقتی آنها و جلوگیری از منقبض شدن آنها می‌شود. بنابراین پزشکان با تزریق بوتاکس به صورت کنترل‌شده در عضلات مختلف آنها را وادار به شل شدن می‌کنند که این باعث از بین رفتن چین و چروک و شادابی بیشتر پوست می‌شود.

تزریق بوتاکس معمولاً برای از بین بردن خطوط پیشانی، خطوط پنجه کلاغی (چین و چروک کنار چشم‌ها که هنگام خندیدن بیشتر نمایان می‌شوند)، خط اخم، و چروک دور لب استفاده می‌شود. این نوع چروک‌‌ها را اصطاحاً چروک‌های دینامیک می‌نامند، یعنی چروک‌هایی که به دلیل انقباض مکرر عضلات صورت ایجاد می‌شوند. از آن سو چروک‌های استاتیک که دلیل آنها نور خورشید، از دست رفتن حالت ارتجاعی پوست و نیروی جاذبه است را نمی‌توان با بوتاکس بهبود داد و باید برای از بین بردن آنها از لیفتینگ استفاده کرد.

براساس آمار بورد جراحی زیبایی آمریکا تزریق بوتاکس محبوب‌ترین عمل زیبایی در آمریکاست و تنها در سال 2016 بیش از 7 میلیون نفر از این روش برای جوان‌سازی پوست خود استفاده کردند. البته تاثیر بوتاکس دائمی نیست و بسته به نوع تزریق بین 3 تا 9 ماه ماندگاری دارد و پس از آن فرد باید دوباره اقدام به گرفتن تزریق کند.

افراد معمولاً برای تزریق بوتاکس در ناحیه‌های زیر به کلینیک‌های زیبایی مراجعه می‌کنند:

  • چروک‌های بین ابروها، خطوط عمودی شکلی که به آنها خطوط گلابلار و «خطوط 11» نیز می‌گویند
  • چروک دور چشم یا پنجه کلاغی
  • خطوط افقی پیشانی
  • خطوط گوشه‌های دهان (خطوط ماریونت)
  • چین و چروک و ناهمواری‌های ناحیه چانه که به چانه سنگفرشی معروف است

همچنین برخی پزشکان ممکن است از بوتاکس برای بهبود گودی زیر چشم یا آسیب‌های مو بهره ببرند هرچند شواهد محکمی مبنی بر تاثیر بوتاکس مو و بوتاکس گودی زیر چشم وجود ندارد.

بوتاکس پیشانی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای بوتاکس برطرف کردن چین و چروک پیشانی است. بوتاکس پیشانی برای صاف کردن خطوط افقی پیشانی و خطوط عمودی بین دو ابرو (خط اخم) انجام می‌شود و با ریلکس کردن ماهیچه‌هایی که باعث ایجاد این خطوط می‌شوند تا چند ماه شما را از شر این چین و چروک‌ها خلاص می‌کند.

تزریق بوتاکس پیشانی یکی از درمان‌های زیبایی است که سازمان غذا و داروی آمریکا آن را تأیید کرده است. با این حال در صورت تزریق نادرست و با دوز بالا می‌تواند باعث ریلکس شدن بیش از حد ماهیچه‌های پیشانی و افتادگی ابروها شود. بنابراین انتخاب یک متخصص بوتاکس مجرب بسیار مهم است.