اجتماعی

امضاء تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری تهران و وزارت علوم

تفاهم نامه همکاری مشترک بین شهرداری تهران و وزارت علوم منعقد شد.

به گزارش گیلونا، در مراسم تبادل تفاهم نامه بین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری تهران امروز به منظور هم افزایی و به اشتراک گذاری توانمندی های این دو مجموعه با یکدیگر، با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در محل ساختمان شهرداری برگزار شد.

علیرضا زاکانی در این مراسم گفت: مفتخریم امروز تفاهم نامه ای را امضا کنیم که به مدیریت صحیح شهر، رشد آگاهی و دانش، توسعه فناوری و شکل گیری شهر هوشمند کمک می کند. از سوی دیگر با توجه به ظرفیت های بالای موجود در شهر تهران این تفاهم نامه کمک می کند تا بزرگترین مجموعه دانش کشور با سطح بالایی از خدمات برخورد شود.

وی با بیان اینکه در این دوره از مدیریت شهری مدیریت مشارکتی را برای دستیابی به پیشرفت مادی و معنوی در ابعاد مختلف تجربه می کنیم، افزود: عظمت علم بر همگان آشکار است. امروز مفتخریم که با یکی از مراکز علمی تفاهم نامه امضا کردیم و پس از آن نیازهای شهرستان را به اهالی دانش اعلام کردیم و سعی می کنیم خدمات خود را به دانشگاه نیز ارائه دهیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه رسالت ما در مدیریت شهری ایجاد سه تحول است، ادامه داد: اولین تحول تبدیل به کالبد شهر است، از این رو با نوسازی شهری در محور حمل و نقل و ایجاد هویت جدید معماری سعی در آوردن آسایش داریم. امنیت شهر را تامین کرده و کاستی های آن را جبران کند. در واقع با این نوسازی شهری ما به دنبال شهر نمونه هستیم.

شهردار تهران افزود: تحول در حوزه نرم و روح شهر دومین سطح تحولی است که همه حوزه های مرتبط با این بخش در فرهنگ و جامعه به آن می پردازند و این موضوع باید به ایجاد یک الگوی شهروندی

وی سومین سطح تحولی که این دو بخش را به هم پیوند می دهد، تحول فناوری است که منجر به شهر هوشمند می شود، گفت: امیدواریم بتوانیم این تحولات را ایجاد کنیم و با مشارکت وزارت علوم، بهره مندی و ارزش افزوده برای آموزش عالی داشته باشیم. از آن برای شهر استفاده کنیم و البته مدیریت شهری باید در خدمت خالق این ارزش افزوده باشد.

در ادامه محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در تماس تلفنی با شهردار تهران از جامعه دانشگاهی کشور گفت: بدیهی است شهردار تهران با چنین ویژگی ها و سابقه ای جایگاه ویژه ای برای علم و فناوری دارد. و البته این دیدگاه به طور کامل در یادداشت تفاهم منعکس شده است. هدف از این تفاهم نامه شناخت توانمندی های موثر یکدیگر و تعامل هم افزایی است.

وی گفت: تصمیم شهردار برای قرار دادن هویت شهر در مدار علم و فناوری برای وزارت علوم یک توانایی ویژه است و از این بابت خوشحالیم.

زلفی گل با بیان اینکه این تفاهم نامه به وزارت علوم در اموری مانند پیوند بین دانشگاه های پراکنده در سطح شهر تهران کمک می کند، گفت: این پراکندگی هزینه دانشگاه را افزایش می دهد. بنابراین شهرداری می‌تواند در تغییر کاربری مورد نظر از دارایی‌های دانشگاه مشارکت داشته باشد و در بحث زمین‌های متعلق به شهرداری و دانشگاه در مکان‌های مختلف همکاری کند تا آنها را در یک پردیس ادغام کند، بدیهی است که هزینه شهرداری به طور کامل پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار سایت شهر، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، ایجاد پارک علم استان تهران را از دیگر ارکان این تفاهم نامه برشمرد و افزود: در تلاش هستیم تا سوابق و تندیس افراد استثنایی را در یک پارک قرار دهیم. در معرض دید عموم قرار گیرد. همچنین بر اساس این تفاهم نامه خواسته شده است که اساتید فرصت مطالعه و آشنایی با مشکلات شهر و شهرداری را از نزدیک داشته باشند و وزارت علوم نیز توان پژوهشی و نوآوری خود را در اختیار اساتید قرار دهد. شهرداری و پایان نامه ها و موضوعات پژوهشی دانشجویان و اساتید متناسب با نیاز شهرداری و با کمک جامعه تحصیلکرده دانشگاهی، شهر تهران به شهری هوشمند و بانشاط تبدیل خواهد شد و خواهیم دید که تصمیمات شهرداری بیشتر مبتنی بر دانش و علم است.

انتهای پیام