اجتماعیکسب و کار ایرانی

برطرف کردن مشکل شل دوختن چرخ خیاطی

هر چرخ خیاطی یک نوع بخیه روی لباس ایجاد می کند که منجر به شکل دادن لباس می شود. این بخیه ها می تواند شکل های مختلفی داشته باشد. برخی از چرخ خیاطی ها بخیه نامرئی دارند و برخی دیگر به صورت طرح دار روی لباس شما بخیه می زنند. مشکلی که ها می توانند با آن مواجه شوند، مشکل شل دوختن بخیه است. ما در این مقاله در مورد علت شل دوختن چرخ خیاطی توضیح داده ایم تا شما بتوانید مشکل خود را برطرف کنید.

یکی از دلایلی که می تواند باعث شود چرخ خیاطی به درستی ندوزد این است که پیچ های چرخ خیاطی به خوبی سفت نشده باشد. در چنین شرایطی معمولاً نخ از کانال مناسب چرخ خیاطی عبور نمی کند و به اندازه کافی سفت نمی دوزد.

یکی دیگر از عواملی که می تواند علت شل دوختن چرخ خیاطی باشد، نخ نشدن ماسوره چرخ خیاطی است. در این شرایط معمولاً ماسوره را باید به خوبی چک کنید که نخ شده باشد. اگر ماسوره چرخ خیاطی به خوبی نخ نشود، چرخ خیاطی نمی تواند به خوبی روی لباس بخیه ایجاد کند و آن را شل خواهد دوخت. برای درست دوختن چرخ خیاطی باید اطمینان پیدا کنید که نخ به خوبی از جعبه ماسوره رد می شود و آن را نخ می کند.جهت شرکت در آموزشگاه خیاطی لطفا کلیک کنید

 

  • ترکیب سوزن و پارچه اشتباه

خیلی از افرادی که به تازگی کار با چرخ خیاطی را شروع کرده اند، ممکن است که از اشتباه برای دوختن یک نوع پارچه خاص استفاده کنند؛ به همین علت شل دوختن چرخ خیاطی می تواند از سازگار نبودن پارچه و سوزن باشد.

پارچه های بسیار زیادی وجود دارند که هر کدام ویژگی ها و ضخامت خاص خود را دارند. همیشه باید بر اساس ضخامت پارچه سوزن خود را انتخاب کنید؛ زیرا بسیاری از سوزن ها نمی توانند از پارچه های سخت و ضخیم عبور کنند. در صورتی که از سوزن نازک برای استفاده کنید، سوزن خواهد شکست و در صورت نشکستن نیز چرخ خیاطی بخیه خوبی را روی پارچه ایجاد نخواهد کرد و این بخیه شل خواهد بود.

علت شل دوختن چرخ خیاطی می تواند از کشش کم نخ باشد. اگر نخ به اندازه کافی کشش نداشته باشد، نمی تواند سفت شود و به همین دلیل بخیه های چرخ خیاطی شل می شوند. برای اینکه بتوانید یک داشته باشید، باید از افراد حرفه ای و با تجربه بخواهید که کشش نخ را برای شما تنظیم کنند.

هنگامی که چرخ خیاطی شل می دوزد چه کار کنیم؟

 

  • دفترچه راهنمای محصول را بخوانید.

اولین و ساده ترین کاری که می توانید برای حل کردن مشکل شل دوختن چرخ خیاطی انجام دهید، این است که دفترچه راهنمای محصول را مطالعه کنید. در دفترچه راهنمای محصول می توانید علت شل دوختن چرخ خیاطی خود را پیدا کنید تا برای رفع کردن آن اقدام کنید.

دفترچه های راهنما می توانند اطلاعات مختلفی از قسمت های مختلف دستگاه به شما بدهند. شما می توانید با استفاده از دفترچه راهنما و کسب اطلاعات در مورد محصول، مشکل خود را برطرف کنید.

همان طور که همه ما می دانیم، اینترنت یک منبع غنی از اطلاعات است. شما می توانید به کمک اینترنت به منابع قابل اعتمادی دسترسی پیدا کنید و از طریق آن ها مشکلات خود را حل کنید. می توانید از اینترنت برای پیدا کردن علت شل دوختن چرخ خیاطی نیز کمک بگیرید.

  • از افراد حرفه ای کمک بگیرید.

راه بسیار ساده دیگری که وجود دارد، این است که از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید. سعی کنید فردی را پیدا کنید که در این زمینه اطلاعات زیادی دارد. برای پیدا کردن یک فرد حرفه ای در این زمینه می توانید به تعمیرگاه ها مراجعه کنید و از افراد تعمیرکار برای پیدا کردن علت شل دوختن چرخ خیاطی کمک بخواهید.

راه حل های مختلف برای مشکلات گوناگون در هنگام شل دوختن چرخ خیاطی

مشکل: کشش نخ بالایی یا پایینی خیلی ضعیف است یا خیلی سفت است.

راه حل: برای حل کردن این مشکل باید کشش را در هر دو طرف تنظیم کنید. شما می توانید میزان کشش نخ بالایی و پایینی را کم یا زیاد کنید تا بتوانید آن ها را به حالت تعادل برسانید.

مشکل: دستگاه به خوبی رزوه نشده است.

راه حل: برای حل کردن این مشکل حتما باید از یک فرد حرفه ای کمک بگیرید یا ویدیو هایی که در اینترنت برای حل این مشکل وجود دارند را مشاهده کنید. برای پیدا کردن علت شل دوختن چرخ خیاطی در این مورد باید از محتوا های ویدیویی کمک بگیرید.

مشکل: نخ در گیر کرده است.

راه حل: برای حل این مشکل باید به خوبی قسمت های مختلفی که نخ از آن ها عبور می کند را مشاهده کنید تا بتوانید محل گیر کردن را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن محل گره خورده، گره را باز کنید و در صورت سفت بودن، آن را ببرید.

مشکل: پایه بوبین به درستی رزوه نشده است و بوبین خودش را در جهت اشتباه باز می کند.

راه حل: برای حل کردن این مشکل کافی است که پایه ماسوره را به درستی و با دقت نخ کنید تا مشکل برطرف شود

 

·         آگاه باشید در صورت بروز این مشکل به احتمال زیاد چرخ خیاطی خود را به اشتباه نخ کرده اید:

ابتدا سیستم نخ‌کِشی دستگاه را چک کنید. نخ را یک‌بار از چرخ خیاطی در آورده و آن را دوباره و طبق اصول و به‌درستی نخ کنید. در بسیاری از موارد خودِ نخ مورد مصرف دچار ایراد است و بهتر است از دوکِ نخ به‌جای قرقره استقاده شود. هم‌چنین از سلامت نخِ مورد مصرف اطمینان حاصل کنید. مطمئن شوید نخ گره ندارد و پس از نخ‌کردن چرخ خیاطی نخ جایی گیر نمی‌کند و در مسیر گره ندارد. پس از اطمینان از نخ‌کشی چرخ خیاطی و جنس نخِ مصرفی فرآیند دوخت را آغاز کنید. اگر مشکل رَد کردن ادامه داشت وارد مرحله‌ی بعد شوید.

·         در صورت انجام مرحله‌ی ۱ و تداوم مشکل، درجه‌ی کشش نخ می‌تواند ایراد داشته‌باشد:

برای تنظیم درجه‌ی کشش نخ، ابتدا چرخ خیاطی را کامل نخ کنید. پس از آن پایه‌ی چرخ را پایین برده و نخ را به آرامی بکشید (ممکن است نخ گیر کرده و حرکت نکند، به زور این کار را انجام ندهید!). پس از آن درجه‌ی کشش نخ را شُل کرده (درجه را به سمت شماره‌های کم‌تر بِبَرید) تا حدِ آستانه‌ای که نخ از را بتوان از بعد از سوزن کشید (خیلی شُل نشود). هنگامی که به این مرحله رسیدید، پایه‌ی چرخ را بالا داده و درجه‌ی کشش نخ را حدود ۲ الی ۳ درجه به سمت شماره‌های بالاتر ببرید. یعنی اگر روی شماره‌ی ۲، نخ از سوزن کشیده می‌شود، پایه‌ی کار چرخ را بالا داده و تنظیم نخ را روی شماره‌ی حدود ۴ الی ۵ بِبَرید. توجه کنید هنگامی که پایه‌ی کارِ دستگاه پایین باشد، نخ نباید از بعد از سوزن قابل کشش باشد و باید گیر کند. در صورتی که با چرخاندن چند درجه ای درجه‌ی کشش نخ تغییری در میزانِ کشش نخ بعد از سوزن مشاهده نمی‌کنید وارد مرحله‌ی بعد شوید.

·         در این مرحله ابتدا پایه‌ی کارِ دستگاه را بالا برده و نخ را به‌طورِ کامل از دستگاه خارج کنید:

ابتدا به درجه‌ی کششِ نخ نگاه کرده و پولک‌هایی را که نخ از بینِ آن‌ها رد می‌شود شناسایی کنید. پس از آن یک سوزنِ باریک و بلند را (حداقل به‌طول اندازه‌ی سوزن چرخ خیاطی و مهم نیست سوزن حتما نو و سالم باشد) بین پولک‌های درجه‌ی کشش نخ از بالا به پایین بکشید و بین پولک‌ها را تمیز کنید. حتما توجه داشته باشید در طول انجام این مرحله، پایه‌ی کارِ چرخ خیاطی همواره بالا باشد. به‌علت رد شدن مداوم نخ از بین این پولک‌ها، پرزهای نخ بین این پولک‌ها جمع‌شده و مانع از عملکرد صحیح این درجه می‌شوند. در هنگام انجام فرآیند تمیز کردن پولک‌ها شاهد خارج‌شدن پرزها و تکه‌های نخ از بین این درجه خواهید بود.

·         در صورت انجام مراحل فوق و باقی ماندنِ مشکل، باید نخ قسمت زیر را چک کنید:

ماسوره را از دستگاه خارج کرده و از درستیِ نخ آن اطمینان حاصل کنید. نخ باید به‌صورت مساوی در بالا و پایین ماسوره پیچیده باشد. هم‌چنین نخ نباید دورِ ماسوره شل باشد و نباید از یک ماسوره برای چند رنگ نخ استفاده نمود. آموزش پُر کردن ماسوره را می‌توانید در این قسمت مشاهده کنید. پس از انجام این مرحله ماسوره را به‌درستی داخل ماکو (جای ماسوره) جایگذاری کنید. آموزش جایگذاری ماسوره در ماکو را برای دستگاه خود می‌توانید در این قسمت ببینید. پس از انجام این مرحله می‌توانید فرآیند دوخت را پیگیری کنید.

·         در صورتی که از چرخ‌های خیاطی با سیستم ماکو از رو استفاده می‌کنید‌:

(در صورتی که نمی‌دانید چرخ خیاطی شما از زیر است یا از رو. این قسمت را کلیک کنید.)، مطمئن شوید ماسوره را به‌درستی در دستگاه جایگذاری کرده‌اید (آموزش جایگذاری ماسوره در چرخ‌های خیاطی ماکو از رو). ممکن است ماسوره برعکس جاافتاده باشد.

  • در صورت انجام تمامی مراحل فوق و عدم برطرف شدن مشکل شل دوختن (زیر ریختن) در چرخ خیاطی (تاکید می‌شود مراحل فوق را کاملا و به درستی انجام دهید)، این بدان معنی است که دستگاه از تنظیم خارج‌شده و باید توسط متخصص بررسی شود. در صورت نیاز مشتریان محترم می‌توانند با هماهنگی قبلی به‌صورت حضوری به فروشگاه مهر دوخت مراجعه کنند

منبع : سیماکده

vintagesewingschool.com