علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

از کجا بفهمیم دندان نیاز به عصب کشی دارد؟

اغلب اوقات، دندان پوسیده هیچ علامتی نشان نمی دهد مگر اینکه پوسیدگی به ریشه دندان رسیده باشد. یعنی به عصب رسیده است و دندان باید کشیده شود. با افزایش میزان پوسیدگی ریشه، درد در دندان افزایش یافت تا زمانی که درد ثابت شد و درد با استفاده از مسکن ها تسکین نیافت. اما بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله که با عواقبی مانند عفونت لثه همراه است، درمان ریشه شروع شود. درمان ریشه و به عبارت دیگر عصب کشی زمانی موثر است که دندان و لثه عفونی نشده باشد. بنابراین اگر دندان شما نیاز به کشیدن عصب دارد، بهتر است معطل نکنید و بلافاصله با متخصص در این زمینه تماس بگیرید. در واقع بهترین نظافت به موقع و زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود. اما بهتر است بدانید که حتی با بهترین شرایط برای درمان ریشه، عصب کشی ممکن است کارساز نباشد و دندان مجبور به کشیدن شود، پس بهتر است به طور منظم چکاپ دندان انجام دهید و به جای آن به دندانپزشک مراجعه کنید. بگذارید مشکل شما را آزار دهد.

به طور کلی در این مقاله از متخصص ایمپلنت دندان در شیراز با موارد زیر آشنا می شوید:

نشانه های دندانی که به ریشه رسیده است

سطوح بازداری

دلایل شکست عصب کشی

علائم دندانی که به عصب رسیده است:

همانطور که گفتیم، درد اولین علامت پوسیدگی دندان است، اما دندان درد همیشه نشانه این نیست که دندان شما از آسیب عصبی رنج می برد. گاهی اوقات دندان درد در اثر جویدن، ضربه یا حساسیت به گرما یا سرما ایجاد می شود. پس به کمی درد حساس نباشید و نترسید شاید دندان شما هنوز سالم باشد.

با این حال، اگر هر یک از مشکلات زیر را تجربه کنید، احتمالاً به عصب کشی نیاز خواهید داشت:

چرا دندان درد مزمن و شدید دارید؟

چرا در شب احساس دندان درد می کنید؟

چون دندان هایش بیش از دو هفته سرد و گرم بود

اگر پوسیدگی دندان شما بسیار بد باشد، تغییر رنگ داده (سیاه شده) دندان ها.

اگر دندان متورم یا زخمی شده باشد

اگر دندان شما لق است

درمان ریشه را می توان آخرین روش حفظ دندان ها دانست و با استفاده از درمان ریشه دندان های طبیعی خود را حفظ کرد. برای دندانپزشک حفظ دندان طبیعی همیشه مهم است و در صورت عدم موفقیت باید برای کشیدن دندان اقدام کند. اگر مجبورید دندان های خود را بکشید، قبل از ابتلا به بیماری لثه یا سایر بیماری ها این کار را انجام دهید.

اگر نیاز به کشیدن دندان دارید، نگران نباشید، ایمپلنت شما را نجات خواهد داد. برای آشنایی با فایل های پیوست حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

ایمپلنت و ایمپلنت دندان چیست؟

مراحل جراحی مغز و اعصاب خوب

شاید وقتی متوجه می شویم دندانمان نیاز به عصب کشی دارد کمی نگران شویم و یکی از نگرانی هایمان درد ناشی از کشیدن عصب باشد. اما این را بدانید که اگر لثه های شما عفونت جدی نداشته باشد، احتمالا در حین و بعد از کشیدن با بی حسی موضعی دردی احساس نخواهید کرد، بنابراین اولین قدم قبل از شروع کشیدن، بی حسی موضعی است.

گاهی اوقات دندانپزشک برای کاهش درد، پس از تخلیه دندان پوسیده، داروی بی حسی را مستقیماً در عصب تخلیه می کند. همچنین درد پس از دناتوراسیون را می توان با استفاده از مسکن های ساده مانند استامینوفن، کدئین یا ژلوفان کاهش داد. سایر مراحل حذف نویز به شرح زیر است.

مراحل کلینیک دندانپزشکی رادیوگرافی دندان چیست؟

بی حسی دندان ها

دندان های پوسیده را بشویید

اولین مرحله بعد از بیهوشی کشیدن دندان است. این دژنراسیون معمولاً در نزدیکی عصب ادامه می یابد.

تمیز کردن کانال ریشه

توجه به این نکته ضروری است که پاکسازی کانال ریشه مهمترین مرحله در عصب کشی است و موفقیت یا عدم موفقیت عصب کشی به این مرحله از عصب کشی بستگی دارد. شستشوی کانال ریشه با سنباده زدن کانال با وسیله ای به نام فرز انجام می شود. پس از این روش، دندانپزشک از اشعه ایکس استفاده می کند تا بررسی کند که آیا کانال به درستی تمیز شده است یا خیر.

عصب کشی چرخشی

استفاده از مته برای تمیز کردن کانال ریشه

پر کردن کانال ریشه

ریشه ها با ماده ای به نام گوتاپرکا پر می شوند. این ماده با بافت انسان سازگار است و با رادیوگرافی قابل مشاهده است. رادیوگرافی پس از ریشه نیز توصیه می شود.

معمولاً پس از پر کردن ریشه دندان، آن را بانداژ می‌کنند و پرکردگی موقتی ایجاد می‌کنند، زیرا یک دوره عصب کشی وجود دارد که زمان زیادی طول می‌کشد. دوم، احتمال درد بعد از کشیدن عصب، دندانپزشک را مجبور می کند تا پرکردن دندان را برای یک جلسه دیگر رها کند.

پر کردن دندان

برای پر کردن دندان می توان از مواد آمالگام یا کامپوزیت استفاده کرد. آمگام یک ماده فلزی غیر آلیاژی است که از نظر رنگ و رنگ دندان یکنواخت است. آمالگام معمولا قویتر از کامپوزیت است اما به دلیل زیبایی که دارد باید از کامپوزیت برای دندان های قدامی استفاده کرد.

گاهی اوقات آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول و آموکسی سیلین برای جلوگیری از عفونت دندان پس از کشیدن عصب توصیه می شود.

توصیه: اگر سطح حفره و پوسیدگی زیاد است، بهتر است پس از ترمیم از روکش دندان استفاده شود. برای افزایش مقاومت دندان ترمیم شده و طول عمر بیشتر پس از تغییر شکل.

برای مراحل حذف اعصاب ویدیوی زیر را تماشا کنید.

علت نارسایی عصب کشی

همانطور که گفتیم گاهی اوقات عصب کشی با شکست مواجه می شود و باید دندان را بازسازی یا در نهایت بکشید. دلایل شکست در دبریدمان را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

1- وجود مجاری ثانویه یا اضافی که دسترسی به آنها مشکل است و به درستی تمیز نمی شوند

2- نادیده گرفتن علت.

3- دندان های ترک خورده

4- افتتاح سایت عملیاتی

5- دندان مصنوعی نامناسب

منبع: دندانپزشک شیراز