علمی و پزشکی

انجام موفق ترمیم دریچه میترال قلب بدون جراحی باز در بیمارستان شهید مدرس تهران

برای اولین بار در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی عمل ترمیم دریچه میترال از طریق پوست بدون نیاز به جراحی باز (میترال کلیپ) در مرکز پزشکی، آموزشی و درمانی شهید مدرس تهران انجام شد.

به گزارش گیلونا، با این فرایند درمانی نوین که توسط تیم قلب بیمارستان مدرس (دکتر محمدحسن نمازی و دکتر مرتضی صافی) و تیم اکو به سرپرستی دکتر محمدخانی و تیم بیهوشی قلب با موفقیت انجام پذیرفت، دو بیمار درمان شدند.

روش جراحی باز برای اصلاح نارسایی شدید دریچه میترال در برخی بیماران به دلیل نارسایی شدید قلبی یا ریسک بالای عمل، وجود ندارد و این امر موجب کاهش طول عمر و کیفیت زندگی این بیماران می‌شود. اما این روش نوین به صورت کار تیمی با مشارکت متخصصان قلب، فلوشیپ اینترونشن، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی و بیهوشی قلب انجام می‌گیرد.

بنابر اعلام وزارت بهداشت، در این روش، وسیله‌ای به نام کلیپ از طریق سیاهرگ کشاله ران و زیر دید اشعه ایکس از دیواره بین دهلیزی عبور کرده و وارد دهلیز چپ قلب می‌شود؛ سپس با هدایت اکوکاردیوگرافی سه بعدی از راه مری، لبه‌های دریچه میترال گشاد شده که از هم فاصله گرفتند را به هم نزدیک کرده و نارسایی را اصلاح می‌کنند.

با استفاده از این روش درمانی، طول دوره بستری بیمار در بیمارستان کاهش می‌یابد؛ به نحوی که بیمار یک تا دو روز پس از انجام پروسیجر (فرایند درمانی) می‌تواند با بهبودی قابل توجه علایم و افزایش طول عمر ترخیص ‌شود.

انتهای پیام

تیم خبری مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، با استفاده از الگوریتم BERT گوگل، هدفم این است که متونی را ارائه دهم که علاقه شما را به علم پزشکی تحریک کند و اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهم.