علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

جنین هفت ماهه و مراقبت های لازم

علائم و نشانه‌های زایمان زودرس

  • بیش از 5 انقباض در ساعت
  • وجود خون روشن از واژن
  • ورم صورت یا دست‌ها
  • درد هنگام ادرار
  • درد شدید یا طولانی‌مدت معده
  • استفراغ حاد یا مداوم
  • ترشح ناگهانی مایع آبکی از واژن
  • درد در پایین کمر
  • فشار شدید لگن

هفته بیست و هفتم بارداری

در هفته 27 بارداری وزن سالم حدود 7 تا 13 کیلوگرم است. اگر افزایش وزن در هر هفته بیش از 1 کیلوگرم  باشد، پزشک کاهش سرعت را توصیه می کند. اگر دوقلو باردار هستید، احتمالا وزن بیشتری حدود 13 تا 20 کیلو خواهید داشت. در هفته 27 بارداری ضربات شدیدی را حس می کنید.  برای اطلاعات بیشتر از دوران بارداری و مراقبت های جنین هفت ماهه تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

Seven-month-old fetus and necessary care

تغییرات در هفته 27 بارداری

تغییراتی که در این هفته در بدن اتفاق می افتد عبارتند از :

درد در قفسه سینه و تنگی نفس باعث ترسیدن شما می شود. اما نگران نباشید. این مسئله به خاطر بزرگ شدن رحم و کشیده شدن قفسه سینه است.

– جنین با سرعت زیادی در رحم رشد می کند. با رشد جنین و رحم فضای لازم برای ریه ها کم می شود. گاهی در هنگام انجام فعالیت های ساده دچار تنگی نفس می شوید. آرام باشید و نفس عمیق بکشید.

– اندازه شکم به قدری است که می توانید به راحتی وظایف روزانه را انجام دهید و به راحتی بخوابید.

– پوست شما کشیده می شود و به زودی احساس خارش در پوست خواهید داشت. سعی کنید پوست را مرطوب نگه دارید و لباس هایی نپوشید که باعث خارش بیشتر پوست شوند.

– از حمام آب داغ اجتناب کنید و از صابون هایی که پوست را خشک می کنند استفاده نکنید.

– در هنگام بیداری به قدری خسته هستید که دوست دارید باز هم بخوابید. اما هنگامی که دراز می کشید نمی توانید بخوابید. بهترین راه در این شرایط بلند شدن و انجام کاری است که باعث خوابیدن شما شود. دراز کشیدن همیشه به شما کمک نمی کند.

سایر تغییرات در این هفته عبارتند از:

  1. رشد رحم
  2. تغییر در حجم خون
  3. خواب ها
  4. اعصاب
  5. کوبیده شدن دنده ها
  6. احتمال درد زایمان زودرس

وضعیت جنین درهفته 27 بارداری

در هفته بیست و هفتم بارداری رشد و افزایش وزن کودکتان ادامه دارد. پلک هایش را قادر است باز و بسته کند. پوست فرزندتان هنوز هم خیلی نازک و چروکیده است. هرچه فرزندتان بیشتر رشد کرده و چربی زیرپوستی انباشته تر میشود، وریدها کمتر قابل رویت هستند و بدن فرزندتان پرتر می شود.

حقایقی در مورد فرزند شما در هفته 27 بارداری

  • در هفته ی 27 بارداری کودک شما 37 سانتیمتر طول دارد و وزن آن حدود 884 گرم است.
  • جنین شما برای اولین بار در حال حاضر چشم های خود را باز می کند و مژه ها شکل گرفته اند.
  • جنین شما شروع به حرکات تنفسی میکند، حتی اگر ریه هایش هنوز اکسیژن دریافت نکنند.
  •  جنین نزدیک به 15٪ چربی در بدن خود دارد، اما تا زمانی که متولد می شود، این چربی به 30٪ افزایش می یابد.
  •  ضربان قلب کودک شما چنان قوی است که ممکن است همسرتان بتواند آن را بشنود.

سونوگرافی جنین در هفته 27 بارداری

علائم طبیعی هفته 27 بارداری

دردهای عضلانی

شما احتمالا دردهای عضلانی را تجربه خواهید داشت که در ناحیه ساق پا احساس می‌کنید. علت این مشکل رشد رحم است که با افزایش حجم آن رگ‌های تحتانی که به قلب منتهی می‌شوند و به عصبی که از بالاتنه به سمت پا می‌رود فشار وارد می‌کند این فشار باعث گرفتگی عضلات پا می‌شود.

دردهای براکستون هیکس

انقباضات رحمی خفیف بدون درد و پراکنده با فواصل نامنظم است که به‌تدریج منظم می‌شود. معمولا به این دردها، دردهای کاذب هم گفته می‌شود (درد های واقعی و کاذب زایمان را بشناسید). این دردها را ممکن است در هنگام قدم زدن حس کنید، قدم زدن از باز شدن دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

سوءهاضمه و سوز سر دل

سوز سر دل از شایع‌ترین مشکلات اواخر سه ماه دوم بارداری و سه ماهه سوم بارداری است. این مشکل به علت بزرگ شدن رحم و فشار آن بر معده است. بر اثر ترشح پروژسترون بر دستگاه گوارش این امر باعث کاهش روند تخلیه غذا در معده می‌شود و بنابراین غذاها در معده جمع می‌شود و فشار معده بالا می‌رود و ممکن است مقداری اسید معده وارد مری شود که این فرایند احساس سوزش در ناحیه مری به نام سردل را موجب می‌شود. این ناراحتی گاهی احساس قلب درد را هم در شما ایجاد می‌کند.

هشدارهای هفته 27 بارداری

بسیاری از متخصصان می گویند که پس از سه ماهه اول بارداری، استدر ماه هفتم بارداری چگونه از خودمان مراقبت کنیم

: با ورود به ماه هفتم بارداری ، مادر باردار به سه ماهه آخر بارداری وارد می‌شود و باید در این ماه‌های آخر آرامش خود را حفظ کند و مراقبت‌های ویژه ماه هفتم بارداری را با دقت زیاد رعایت کند.

بایدهای ماه هفتم بارداری

در ادامه برخی از مراقبت‌های ماه هفتم را برایتان بیان خواهیم کرد.

1- تغذیه و رژیم غذایی

در ماه هفتم ، مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید. کودک شما در ماه هفتم به سرعت در حال رشد بصری و شناختی است و مواد غذایی مانند ماهی ، گردو و غذاهای دریایی که سرشار از امگا 3 هستند ، سرعت رشد جنین را افزایش می‌دهد.
توجه: شما ممکن است به یک سری غذاهای دریایی خاص آلرژی داشته باشید. در چنین مواقعی برای دریافت رژیم غذایی مناسب با پزشک مشورت کنید.

2- پیاده روی مکرر

  • برای حفظ سلامت در ماه هفتم بارداری ، پیاده روی ضروری است.
    • برای مدت طولانی در یک موقعیت ثابت باقی نمانید.
    • بدن خود را با تحرک و انعطاف نگه دارید. کم تحرکی موجب افزایش درد و ناراحتی دوران بارداری می‌شود.

3- ورزش و تناسب اندام

برای داشتن یک زایمان خوب باید فعال باشید و از بی تحرکی دوری کنید. در ماه هفتم بارداری با ورزش منظم ، تناسب اندام و تحرک خود را حفظ کنید تا برای زایمان آماده شوید.

4- مراجعه منظم به پزشک

در تمام دوران بارداری باید زیر نظر پزشک باشید تا به طور منظم وضعیت شما و جنین داخل شکمتان بررسی شود. در ماه هفتم بارداری و با نزدیک شدن به زمان زایمان باید بیشتر از قبل تحت نظارت پزشک باشید تا پزشک وضعیت فیزیکی شما و جنین (قد و وزن جنین) را به طور منظم بررسی کند. به طور مثال اگر وزن جنین کم باشد ،پزشک با تغییر رژیم غذایی شما ، به افزایش وزن جنین کمک می‌کند.

5- آزمایش‌های خونی

  • در طول ماه هفتم بارداری باید میزان هموگلوبین خون تحت نظارت باشد.
    • اگر گروه خونی شما منفی باشد ، پزشک آزمایش‌های خونی بیشتری را برای بررسی آنتی‌بادی‌های شما انجام می‌دهد.
    • هر یک از جزئیات آزمایش‌های خونی شما در ماه هفتم بارداری اهمیت زیادی دارد.

6- مکمل آهن

یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های ماه هفتم بارداری ، مصرف آهن است. در این ماه باید مقدار زیادی گوشت قرمز ، تخم مرغ ، حبوبات ، غلات ، حبوبات ، میوه‌ها ، سبزیجات و ویتامین C بخورید. آهن را می‌توانید از مواد غذایی سرشار از آهن دریافت کنید و در کنار آن نیز از مکمل آهن استفاده نمایید.

7- تمرینات تنفسی و مدیتیشن در ماه هفتم بارداری

در ماه‌های آخر بارداری باید آرامش ذهن خود را حفظ کنید تا زایمان مناسبی داشته باشید. این تمرینات ورزشی برای حفظ آرامش و تنفس بهتر ، مناسب هستند. اگر چه تنگی نفس در ماه هفتم بارداری و ماه‌های قبل از زایمان بسیار رایج است ، اما باید با انجام تمرینات تنفسی ، کیفیت تنفس خود را ارتقا دهید.

8- سرگرمی‌های مفید

  • برای حفظ آرامش و تمرکز در دوران بارداری بهتر است سرگرمی‌های متنوعی برای خودتان داشته باشید.
    • حفظ آرامش برای تنظیم هورمون‌های شما ضروری هستند.
    • در ماه هفتم بارداری در فعالیت‌های ساده مانند آبیاری گیاهان، خواندن کتاب، بافندگی و یا گوش دادن به موسیقی شرکت کنید تا آرامش جسمی و روحی شما بیشتر شود.

9- وضعیت خوابیدن

در ماه هفتم بارداری باید به خوابیدن روی پهلوی سمت چپ عادت کنید زیرا در این ماه‌های آخر بارداری باید به پهلوی سمت چپ بخوابید.