علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

شنوایی بعد از عمل گوش

جراحی گوش یکی از اقدامات پزشکی حساس است که با هدف‌های مختلفی انجام می‌شود. با اینکه میزان مهارت جراح در موفقیت آمیز بودن عمل تاثیرگذار است، اما بخشی از موفقیت درمان‌های جراحی بستگی به مراقبت های بعد از جراحی گوش دارد و درصورتی‌که بیمار به آن توجه نکند نتایج جراحی رضایت‌آمیز نخواهد بود. به همین دلیل قصد داریم در این مطلب شما را با مراقبت‌های بعد از جراحی گوش آشنا کنیم.

تغذیه مناسب بعد از جراحی گوش

سوال اغلب کسانی که عمل گوش میانی یا عمل زیبایی لاله گوش انجام داده‌اند این است که بعد از عمل چه خوراکی را می‌توانند بخورند یا اینکه خوردن چه مواد غذایی برای آن‌ها مضر است. واقعیت این است که هیچکدام از گروه‌های غذایی برای سلامتی کسی که جراحی گوش انجام داده است مضر نیست، اما میزان سفتی و نرمی غذا اهمیت زیادی دارد.

با این حساب یکی از اولین و مهم‌ترین مراقبت های بعد از جراحی گوش این است بیمار نباید غذای سفت یا جویدنی بخورد. زیرا جویدن غذا باعث می‌شود حرکت‌های فک شدید شود و به گوش فرد فشار وارد شود. در نتیجه با فشار زیادی که به گوش وارد می‌شود درد و تورم در ناحیه‌ی عمل بیشتر می‌شود. بهترین غذاها سوپ‌ حاوی سبزیجات تازه و روان یا غذاهای آبکی مانند فرنی است.

به این نکته هم توجه کنید که بهتر است روز عمل فقط مایعات بخورید، درصورتی‌که تهوع و استفراغ نداشتید از روز بعد از عمل می‌توانید غذا خوردن را شروع کنید. کسانی که درگیر افت شنوایی می‌شوند باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند تا پزشک بر اساس وضعیت فرد روش مناسب برای بهبود شنوایی را به کار ببرد.

مصرف داروها بعد از جراحی گوش

برای پیشگیری از عوارض ناخواسته و آسیب رسان جراحی گوش لازم است داروهایی که پزشک تجویز می‌کند مرتب مصرف شود. آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده از بروز عفونت جلوگیری می‌کند و داروهای مسکن درد و تورم گوش را التیام می‌دهد. حتی ممکن است پزشک برای بهبود وضعیت بیمار مکمل‌های خوراکی و مولتی‌ویتامین تجویز کند. اما این نکته را هم باید به خاطر داشته باشید که اجازه‌ی استفاده‌ی خودسرانه از دارو ندارید و حتماً باید داروهایی که مصرف می‌کنید تحت نظر پزشک باشد.

ترک مصرف سیگار و الکل

مراقبت های بعد از جراحی گوش میانی شامل ترک مصرف سیگار و الکل تا زمان بهبودی کامل بعد از جراحی هم می‌شود. زیرا سیگار و الکل ترمیم بافت‌ها را به تاخیر می‌اندازد و باعث می‌شود بهبودی بعد از عمل گوش کندتر شود.

محدود کردن فعالیت‌های بدنی

بعد از جراحی گوش به مدت ۳ روز لازم است فعالیت‌های بدنی فرد محدود شود و استراحت کند. زیرا افزایش تحرک موجب بیشتر شدن میزان گردش خون می‌شود که ممکن است برای گوش آسیب‌رسان باشد. به همین دلیل به کسانی که جراحی گوش انجام داده‌اند توصیه می‌شود تا دو هفته بعد از عمل تحرک زیادی نداشته باشد، اجسام سنگین بلند نکنند و تا حد امکان کنند. همچنین انجام ورزش‌های سنگین هم باید تا زمان بهبودی نسبی به تعویق بیفتد.

مراقبت از بخیه‌ها بعد از عمل گوش

یکی از موارد با اهمیت بعد از جراحی گوش مراقبت‌ از محل جراحی و ضدعفونی کردن آن است. لازم است محل بخیه‌ها روزانه سه مرتبه ضدعفونی شود. هیدوژن پراکسید برای شستشوی روزانه بخیه‌ها مناسب است. بعد از شستشو و ضدعفونی محل بخیه‌ها می‌توانید با یک حوله تمیز محل را خشک کنید و کمی وازلین روی آن بزنید تا محل بخیه نرم شود. درصورتی‌که بخیه‌های گوش از نوع جذبی نباشد و لازم باشد کشیده شود، باید به مدت ۷ روز صبر کنید و بعد از این مدت برای کشیدن بخیه‌ها نزد پزشک اقدام کنید و به هیچ وجه نباید محل بخیه‌ها را دستکاری کنید.

برای برداشتن پانسمان گوش بعد از عمل استخوانچه هم باید نزد پزشک مراجعه کنید و نباید در منزل اقدامی برای برداشتن آن انجام دهید. بعد از برداشتن بانداژی که روی گوش قرار دارد لازم است بیمار از تورکشی استفاده کند. این اقدام می‌تواند ریسک آسیب به گوش بعد از جراحی را کاهش دهد. این نکته را هم در نظر داشته باشید، تا زمانی که پانسمان روی گوش قرار دارد و مایع خونی در گوش وجود دارد، ممکن است دچار افت شنوایی شوید. پس با بروز آن نگران نشوید و تا زمان برداشتن پانسمان صبر کنید.

چه کسی کاندیدای خوبی برای اتوپلاستی است؟

اتوپلاستی معمولا بر روی گوش‎هایی انجام می‎شود که:

  • حالت برجسته داشته باشند و فاصله آن‎ها از سر غیرمعمول باشد.
  • بزرگتر یا کوچکتر از حد معمول باشند.
  • به‎دلیل آسیب، ضربه یا یک مشکل ساختاری از بدو تولد شکل غیرطبیعی داشته باشند.

علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است قبلا جراحی زیبایی گوش انجام داده باشند و از نتایج خود راضی نباشند. در این شرایط برای اصلاح دوباره مجبور به انجام عمل اتوپلاستی گوش هستند. بهترین افراد برای انجام جراحی زیبایی گوش کسانی هستند که:

  • سن ۵ سال یا بیشتر دارند، زیرا مطمانا ساختار گوش به طور کامل تکامل پیدا کرده است.
  • در سلامت کلی خوبی هستند، زیرا داشتن یک بیماری زمینه‎ای مانند دیابت می‎تواند خطر بروز عوارض را افزایش دهد یا بر روند بهبودی تأثیر منفی بگذارد.
  • غیرسیگاری باشند، زیرا سیگار کشیدن می‎تواند سرعت جریان خون را در ناحیه جراحی کاهش دهد و روند بهبودی را آهسته کند.

بهتر است بدانید که اتوپلاستی معمولا برای بهینه‌سازی تقارن یا اندازه هر دو گوش انجام می‌شود و این روش نمی‎تواند محل گوش‎ها یا توانایی شنوایی شما را تغییر دهد.

انواع جراحی زیبایی گوش

اصولا از اتوپلاستی به‎عنوان جراحی زیبایی گوش نیز یاد می‎شود. زیرا این کار روی قسمت‎های قابل مشاهده یا خارجی گوش انجام می‎شود. گوش شامل چین‎های غضروفی است که با پوست پوشانده شده‎اند. این ساختار قبل از تولد شروع به رشد می‎کند و در سال‎های بعد از تولد به رشد خود ادامه می‎دهد.

در این حین، اگر لاله گوش شما به‎درستی رشد نکند ممکن است برای اصلاح اندازه، موقعیت یا شکل گوش‎های خود جراحی زیبایی لاله گوش را انتخاب کنید. انواع مختلفی از عمل اتوپلاستی گوش وجود دارد که عبارتند از:

  1. جراحی بزرگ کردن گوش. برخی از افراد ممکن است به‎صورت ژنتیکی گوش‎های کوچک یا گوش‎هایی داشته باشند که به طور کامل رشد نکرده است. در این موارد ممکن است بخواهند برای افزایش سایز بخش خارجی گوش خود جراحی زیبایی گوش انجام دهند.
  2. جراحی سنجاق کردن گوش. این نوع اتوپلاستی برای نزدیک‌تر کردن گوش‌ها به سر انجام می‎شود و با عنوان عمل جراحی گوش برجسته از آن یاد می‎شود. در واقع روی افرادی انجام می‎شود که گوش‎هایشان به طور برجسته از دو طرف سرشان بیرون زده است. هزینه جراحی گوش برجسته تا حد زیادی به سایز اولیه گوش بستگی دارد.
  3. جراحی کوچک کردن گوش. رشد بیش‎ازحد لاله گوش یا همان ماکروشیا باعث بزرگتر دیده شدن سایز گوش‎ها می‎شود. افراد مبتلا به ماکروشیا ممکن است برای کاهش سایز گوش خود جراحی زیبایی گوش بزرگ را انجام دهند.

عوارض جراحی گوش

در صورتی که جراحی گوش ، توسط جراحی چیره دست و زبده انجام شود پس از اتمام جراحی بیمار دچار عوارضی نمی شود ؛ تنها کمی تورم و کبودی به وجود می آید که با رعایت مراقبت های صحیح ، به سرعت از بین می رود اما در غیر این صورت ممکن است عوارضی هم چون درد شدید ، عفونت ، نا متقارنی گوش ها ، بی حسی گوش ، شنیدن صدا در گوش و غیره در بیمار به وجود آید. همچنین رعایت مراقبت های بعد از جراحی گوش می تواند از بروز هر گونه عوارض در این دوره مراقبتی پیشگیری کند