علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

علت ساییدگی لگن چیست؟

التهاب، تحلیل رفتن و آسیب غضروف مفصل را آرتروز می نامند. در بیماران مبتلا به آرتروز مفصل ران، شایع ترین نوع آرتروز مفصل ران، ساییدگی مفصل ران و پارگی مفصل ران در طول زمان می تواند باعث درد پا و سفتی مفصل شود. با از بین رفتن غضروف، ساییدگی لگن افزایش می یابد و فضای مفصل محافظ بین استخوان ها کاهش می یابد. در نتیجه استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند.

وزن اضافی چگونه باعث ساییدگی و پارگی باسن می شود؟

استرس طولانی مدت می تواند مفاصل را از بین ببرد. پس از مدت زمان طولانی، مثلاً پس از بیست سال، افراد چاق بیشتر از افراد دارای وزن متعادل مستعد ساییدگی و پارگی مفاصل زانو و لگن هستند. زیرا بدن آنها تحت فشار فیزیکی بیشتری قرار می گیرد.

چگونه افزایش سن باعث آسیب لگن می شود؟

شایع ترین علت آرتریت سن است. اکثر افراد مبتلا به آرتریت بالای 50 سال سن دارند. با افزایش سن، بافت نرم از بین می رود که درد را کاهش می دهد و حرکت مفصل را تسهیل می کند. در واقع ضربه گیرهای طبیعی بدن از بین رفته و بدن در معرض عوارض جسمی بیشتری قرار می گیرد. همچنین قدرت ماهیچه ها و استخوان ها نسبت به قبل کمتر می شود که انجام فعالیت های بدنی را با مشکل مواجه کرده و عوارضی را برای بدن به همراه دارد.

بهترین درمان برای ساییدگی ران

اگر غضروف آسیب دیده درمان نشود، به طور کامل از بین می رود. همانطور که غضروف فرسوده می شود، استخوان ها به یکدیگر ساییده می شوند و باعث درد مزمن و کاهش تحرک می شوند. درمان ساییدگی لگن برای جلوگیری از آسیب غیرقابل برگشت استخوان ضروری است. بهترین راه برای درمان ساییدگی و پارگی مفصل ران، جراحی تعویض مفصل ران است که شامل جایگزینی اجزای مفصل ران با ایمپلنت مصنوعی است. جراحی تعویض مفصل ران برای ترمیم سطوح استخوانی آسیب دیده که باعث درد می شوند انجام می شود. به طور کلی ایمپلنت مصنوعی در جراحی تعویض مفصل ران جایگزین سر استخوان ران و حفره استخوان ران می شود. برای درمان درد مفاصل به دکتر منصوری مراجعه کتید.