علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

منظور از اعتدال در رژیم غذایی چیست؟ نکات کاربردی

 

اعتدال چیست؟ در اصل، به این معنی است که فقط به اندازه نیاز بدنتان غذا بخورید. شما باید در پایان یک وعده غذایی احساس سیری کنید، اما نه پر. برای بسیاری از ما، اعتدال به معنای کمتر خوردن نسبت به الان است. اما این به معنای حذف غذاهایی که دوست دارید نیست. به عنوان مثال، خوردن بیکن برای صبحانه یک بار در هفته، اگر آن را با یک ناهار و شام سالم دنبال کنید، می تواند اعتدال در نظر گرفته شود – اما اگر آن را با یک جعبه دونات و یک پیتزای سوسیس دنبال کنید. بهترین روانپزشک در تهران

  • سعی کنید برخی از غذاها را به عنوان “غیر مجاز” تصور نکنید. وقتی غذاهای خاصی را ممنوع می‌کنید، طبیعی است که آن غذاها را بیشتر میل کنید و اگر تسلیم وسوسه شوید، احساس شکست می‌کنید. با کاهش حجم غذاهای ناسالم و عدم مصرف آنها به دفعات شروع کنید. همانطور که مصرف غذاهای ناسالم خود را کاهش می دهید، ممکن است متوجه شوید که هوس کمتری برای آنها می کنید یا آنها را فقط به عنوان یک اغراق گاه به گاه تصور می کنید.
  • به بخش های کوچکتر فکر کنید. اندازه سرو به تازگی بالون شده است. هنگام صرف غذا، به جای غذای خوراکی، یک پیش غذا انتخاب کنید، یک غذا را با یک دوست تقسیم کنید، و هیچ چیز بزرگ سفارش ندهید. در خانه، نشانه‌های بصری می‌توانند به اندازه سهم کمک کنند. وعده شما از گوشت، ماهی یا مرغ باید به اندازه یک عرشه کارت باشد و نصف فنجان پوره سیب زمینی، برنج یا پاستا به اندازه یک لامپ سنتی باشد. با سرو کردن وعده‌های غذایی خود در بشقاب‌های کوچک‌تر یا در کاسه‌ها، می‌توانید مغز خود را فریب دهید و فکر کند که وعده غذایی بزرگ‌تر است. اگر در پایان غذا احساس سیری نمی کنید، سبزی های برگدار بیشتری اضافه کنید یا غذا را با میوه کامل کنید.
  • وقت خود را صرف کنید. مهم است که سرعت خود را کم کنید و به غذا به عنوان یک غذا فکر کنید نه اینکه فقط چیزی را ببلعید که در بین جلسات یا در راه گرفتن بچه ها میل کنید. در واقع چند دقیقه طول می کشد تا مغز به بدن شما بگوید که غذای کافی داشته است، بنابراین به آرامی غذا بخورید و قبل از اینکه احساس سیری کنید، غذا را متوقف کنید.
  • تا حد امکان با دیگران غذا بخورید. تنها غذا خوردن، به خصوص جلوی تلویزیون یا کامپیوتر، اغلب منجر به پرخوری بی فکر می شود.
  • غذاهای میان وعده را در خانه محدود کنید. مراقب غذاهایی که در دست دارید باشید. اگر تنقلات و خوراکی‌های ناسالم را آماده می‌کنید، خوردن در حد اعتدال چالش‌برانگیزتر است. درعوض، خود را با انتخاب های سالم احاطه کنید و وقتی آماده بودید که با یک تخفیف ویژه به خود پاداش دهید، بیرون بروید و آن را دریافت کنید.
  • خوردن احساسی را کنترل کنید. ما همیشه فقط برای رفع گرسنگی غذا نمی خوریم. بسیاری از ما همچنین برای تسکین استرس یا کنار آمدن با احساسات ناخوشایند مانند غم و اندوه، تنهایی یا کسالت به غذا روی می آوریم. اما با یادگیری روش‌های سالم‌تر برای مدیریت استرس و احساسات، می‌توانید کنترل غذایی که می‌خورید و احساسات خود را دوباره به دست آورید.

“این فقط چیزی نیست که می خورید، بلکه زمانی که می خورید”

“صبحانه بخورید و در طول روز وعده های غذایی کمتری بخورید. یک صبحانه سالم می تواند متابولیسم شما را جهش کند، در حالی که خوردن وعده های غذایی کوچک و سالم انرژی شما را در تمام طول روز حفظ می کند.

از خوردن غذا در اواخر شب خودداری کنید. سعی کنید شام را زودتر بخورید و 14-16 ساعت ناشتا باشید تا صبح روز بعد. مطالعات نشان می دهد که خوردن تنها در زمانی که بیشترین تحرک را دارید و به سیستم گوارش خود استراحتی طولانی در روز می دهید ممکن است به تنظیم وزن کمک کند.”

میوه و سبزیجات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید

میوه ها و سبزیجات کم کالری و مواد مغذی متراکم هستند، به این معنی که مملو از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و فیبر هستند. بر خوردن مقدار توصیه شده روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات تمرکز کنید و به طور طبیعی شما را سیر می کند و به کاهش مصرف غذاهای ناسالم کمک می کند. یک وعده، نصف فنجان میوه یا سبزی خام یا یک سیب یا موز کوچک است. بسیاری از ما باید مقداری را که در حال حاضر می خوریم دو برابر کنیم.

برای افزایش مصرف:

  • توت های غنی از آنتی اکسیدان را به غلات صبحانه مورد علاقه خود اضافه کنید؛
  • ترکیبی از میوه های شیرین – پرتقال، انبه، آناناس، انگور – برای دسر بخورید؛
  • غذای جانبی معمولی برنج یا پاستا خود را با یک سالاد رنگارنگ عوض کنید؛
  • به جای خوردن میان وعده های فرآوری شده، از سبزیجاتی مانند هویج، نخود برفی یا گوجه فرنگی گیلاسی همراه با هوموس تند یا کره بادام زمینی استفاده کنید.

 

طرز تهیه سبزیجات خوشمزه

در حالی که سالادهای ساده و سبزیجات بخارپز شده می توانند به سرعت ملایم شوند، راه های زیادی برای طعم دادن به غذاهای سبزیجات شما وجود دارد.

  • رنگ اضافه کنید. سبزیجات با رنگ روشن‌تر و عمیق‌تر نه تنها حاوی غلظت‌های بالاتری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، بلکه می‌توانند طعم و مزه را تغییر دهند و غذا را از نظر بصری جذاب‌تر کنند. رنگ را با استفاده از گوجه فرنگی تازه یا خشک شده، هویج یا چغندر لعابی، کلم قرمز برشته شده، کدو زرد، یا فلفل شیرین و رنگارنگ اضافه کنید.
  • سبزی سالاد را زنده کنید. فراتر از کاهو انشعاب کنید. کلم پیچ، آرگولا، اسفناج، سبزی خردل، کلم بروکلی و کلم چینی همگی سرشار از مواد مغذی هستند. برای طعم دادن به سبزی سالادتان، سعی کنید با روغن زیتون بریزید، یک سس تند به آن اضافه کنید، یا با خلال بادام، نخود، کمی بیکن، پارمزان یا پنیر بز بپاشید.
  • شیرینی خود را به اندازه کنید. سبزیجات طبیعی شیرین – مانند هویج، چغندر، سیب زمینی شیرین، سیب زمینی، پیاز، فلفل دلمه ای و کدو حلوایی – به وعده های غذایی شما شیرینی می بخشند و میل شما به شکر اضافه را کاهش می دهند. آنها را به سوپ، خورش یا سس ماکارونی اضافه کنید تا یک ضربه شیرین رضایت بخش داشته باشید.

لوبیا سبز، کلم بروکلی، کلم بروکسل و مارچوبه را به روش های جدید بپزید. به جای جوشاندن یا بخارپز کردن این طرف های سالم، سعی کنید آنها را کباب کنید، کباب کنید، یا با فلکه فلفل قرمز، سیر، موسیر، قارچ یا پیاز سرخ کنید. یا قبل از پخت در لیمو ترش یا لیمو ترش مرینیت کنید. بهترین دندانپزشک در تهران