علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

کهیر پوستی را چگونه تشخیص و درمان کنیم

عارضه‌های پوستی انواع و اقسام مختلفی دارند که ریشه بعضی از آن‌ها مشکلات داخلی بدن است و بعضی دیگر به خاطر عادت‌های غلط زندگی به وجود می‌آیند.کهیر یکی از این همین مشکلات پوستی است که بروز آن محدود به نقطه خاصی از بدن نمی‌شود و اغلب با سوزش و خارش همراه است. عوامل متعددی وجود دارد که در نتیجه آن‌ها تمام یا بخشی از بدن درگیر این عارضه پوستی می‌شود.

چه روش‌هایی برای درمان کهیر وجود دارد - دکتر مرتضی فلاح پور

در ادامه این مطلب، قصد داریم تا درباره انواع کهیرهای پوستی صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی در رابطه با دلیل بروز آن‌ها و راهکارهایی که به پیشگیری از آن کمک می‌کنند، ارائه دهیم. در صورتی که خود یا نزدیکان از این عارضه پوستی رنج می‌برید، تا انتها همراه ما باشید.

کهیر چیست؟

کهیر که در علم پزشکی با عنوان اورتیکاریا (urticaria) یا اسم عامیانه‌تر Hives شناخته می‌شود، باعث ایجاد تورم، خارش، التهاب و سوزش در تمام پوست بدن یا بخش‌های مختلفی از آن خواهد شد. به جرات می‌توان گفت چیزی حدود ۲۰ درصد از مردم جهان حتی برای یک بار، این عارضه پوستی را در انواع مختلف آن تجربه کرده‌اند.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کهیر، در زمره شایع‌ترین عارضه‌های پوستی قرار می‌گیرد که شاید اذیت‌کننده باشد اما در ۹۹ درصد مواقع، بیماری خطرناک و کشنده‌ای نخواهد بود.دلیل علمی بروز کهیر در پوست بدن، فعال شدن یک سری از سلول‌های ایمنی پوست که ماست سل نام دارند، بیان شده است.

زمانی که یک عامل درونی یا خارجی سلول‌های ماست سل را فعال کند، آن‌ها شروع به تولید ماده‌ای شیمیایی به نام هیستامین خواهند کرد. این ماده و مواد دیگری که توسط این سلول‌ها تولید می‌شوند، عارضه پوستی به نام کهیر را به وجود خواهند آورد. اين کلینیک پوست و مو  با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد.

آن‌چه باید درباره کهیر بدانید

متاسفانه ناآگاهی در زمینه‌های مختلف باعث شده است تا افراد در هنگام مواجهه خود یا نزدیکان به ضایعه پوستی کهیر، دچار استرس و نگرانی شوند. برای همین بد نیست نکاتی را درباره کهیر بدانید:

  • مسری نیست و سرایت پیدا نمی‌کند.
  • کشنده نیست.
  • در اکثر مواقع قابل درمان است.
  • هر قرمز و التهاب پوستی، کهیر محسوب نمی‌شود.
  • شناسایی عوامل بروز آن به‌راحتی امکان‌پذیر نیست.

معرفی انواع کهیرهای پوستی

این ضایعه‌های پوستی معمولا زود خوب می‌شوند. اما در حالت کلی اگر بخواهیم انواع کهیرهای پوستی را دسته‌بندی کنیم، باید این کار را از لحاظ مدت زمان ابتلا انجام دهیم.بنابراین با توجه به این موضوع انواع کهیر را در دسته‌های زیر قرار می‌دهیم:

کهیرهای حاد

این کهیرها مدت زمان ابتلای کمی دارند. یعنی در بهترین حالت چند ساعت و در بدترین حالت ممکن، فرد را ۶ هفته درگیر این عارضه می‌کنند. کهیرهای از نوع حاد، اغلب نیازی به درمان یا مصرف داروی خاصی ندارند و گاهی خودبه‌خود از بین خواهند رفت. شایع‌ترین کهیرهای حاد عبارت هستند از:

کهیر بارداری

یکی از رایج‌ترین کهیرهای حاد پوستی، کهیر در بارداری است. عموما خانم‌هایی که ماه‌های اول یا آخر دوره بارداری را سپری می‌کنند، با این نوع کهیر مواجه خواهند شد.هنوز دلیل اصلی این ضایعه پوستی مشخص نشده است. اما تحقیقات نشان می‌دهد، زمانی که رشد جنین منجر به افزایش سایز شکم در دوران بارداری شود، پوست در حالت کشش قرار می‌گیرد و آنتی‌ژن تولید می‌کند.

هنگامی که تولید این آنتی‌ژن‌ها به بیشترین مقدار خود برسد، پوست به التهاب، خارش، قرمزی دچار خواهد شد که به آن کهیر بارداری می‌گویند. کهیر بارداری برای مادر و جنین خطرناک نیست و سلامت آن‌ها را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد.

کهیر عصبی

تنش‌های عصبی در برخی افراد منجر به بروز کهیرهای پوستی می‌شود. این کهیرها که از اعصاب ناآرام نشات می‌گیرند، ظاهر متفاوتی با دیگر ضایعات پوستی دارند. لکه و جوش‌های برجسته قرمز رنگی که بعد از استرس، اضطراب و ناآرامی روی پوست افراد ظاهر می‌شود، همان کهیرهای عصبی است.

مصرف نوشیدنی‌های الکلی و کافئین‌دار باعث می‌شود تا شدت این ضایعه پوستی افزایش پیدا کند. پس بهتر است در زمان ابتلا به کهیر عصبی، از مصرف این نوشیدنی‌ها اجتناب کنید.

کهیرهای مزمن

این نوع عارضه‌ها که به کهیر مزمن معروف هستند، در بهترین حالت ممکن بیش از ۶ هفته طول می‌کشند و اغلب پزشکان راهکارهایی برای درمان آن‌ها پیش روی افراد مبتلا قرار می‌دهند.

متاسفانه این نوع کهیر آنقدر دردناک و آزاردهنده است که زندگی شخص مبتلا را مختل می‌کند و باعث می‌شود فرد خواب، خوراک، کار و روند زندگی درستی نداشته باشد.تحقیقات نشان داده است، نیمی از کسانی که به کهیر مزمن مبتلا می‌شوند، بعد از یک سال به بهبودی کامل دست پیدا می‌کنند.

ناگفته نماند که این نوع کهیر، خود دو زیردسته دارد که به شرح زیر هستند:

  • کهیر القایی مزمن: این عارضه زمانی بروز پیدا می‌کند که عامل تحریک‌کننده با پوست تماس داشته باشد. این کهیر در علم پزشکی با عنوان Chronic Inducible Urticaria شناخته می‌شود.
  • کهیر خودبه‌خودی مزمن: این عارضه همان‌طور که نام آن نشان می‌دهد، کاملا خود‌به‌خود به وجود می‌آید و ریشه آن مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای است. در علم پزشکی این کهیر را با عنوان Chronic Spontaneous Urticaria می‌شناسند.

کهیر فیزیکی

این نوع عارضه پوستی ربطی به حساسیت‌های غذایی، دارویی، تماس عامل تحریک‌کننده به پوست و مسائل مشابه ندارد. آن‌ها زمانی به وجود خواهند آمد که پوست نسبت به تحریکات فیزیکی مانند نور خورشید، سرما، گرما و عوامل محیطی دیگر واکنش نشان دهد.

کهیر چه علائمی دارد؟

هر نوع بیماری به شیوه‌ای خود را نشان می‌دهد. کهیر هم به عنوان ضایعه پوستی، یک سری علائم و نشانه‌هایی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم. زمانی که شاهد این علائم روی پوست خود و نزدیکان بودید، می‌توانید به‌سرعت ضایعه پوستی کهیر را تشخیص دهید.

  • احساس خارش در پوست
  • قرمز شدن پوست
  • ملتهب شدن و برآمدگی پوست
  • سفید شدن قسمت ملتهب بعد از فشار دادن

چه داروهایی برای کهیر شدید استفاده می‌شود؟

گاهی برای درمان کهیر وسیع یا کهیر شدید که پلک‌ها و لب‌ها را درگیر می‌کند، تزریق آنتی‌هیستامین لازم است. داروهای کورتیکواستروئیدی نیز گاهی برای درمان موارد شدیدتر کهیر استفاده می‌شود. کورتیکواستروئیدهای خوراکی می‌توانند به کاهش تورم، خارش و قرمزی کمک کنند.

در موارد کهیر شدید که با آنافیلاکسی همراه است، ممکن است فرد نیاز به تزریق اورژانسی آدرنالین داشته باشد. افرادی که مستعد آنافیلاکسی هستند باید همیشه یک EpiPen (دستگاهی که می‌تواند برای تزریق آدرنالین در شرایط اضطراری استفاده شود) همراه خود داشته باشند.

داروهای آنتی‌هیستامین برای درمان کهیر

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی معمولاً درمان کهیر پوست هستند. این داروها می‌توانند خارش را تسکین دهند و بثورات را در اکثر افراد کنترل کنند. در اغلب موارد آنتی‌هیستامین‌های غیر آرام‌بخش ترجیح داده می‌شوند، زیرا مؤثرتر هستند، عوارض جانبی کمی دارند و به‌طورکلی باعث خواب‌آلودگی نمی‌شوند. آنتی‌هیستامین‌های آرام‌بخش (باعث خواب‌آلودگی بیمار می‌شوند) فقط در صورتی باید استفاده شوند که خارش شدید باشد.

اغلب این نوع در شب برای بیمار استفاده می‌شوند. قبل از مصرف داروها از اثرات آرام‌بخش و خطر رانندگی یا کار با ماشین‌آلات هنگام مصرف این داروها آگاه باشید، زیرا ممکن است عوارض آن‌ها خطرات جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

گاهی اوقات، ترکیبی از آنتی‌هیستامین‌ها بهتر از یک آنتی‌هیستامین به‌تنهایی تأثیر می‌گذارد. اگر کهیر به آنتی‌هیستامین پاسخ نداد، مجدد به پزشک مراجعه کنید. استفاده از لوسیون‌ها و کرم‌های ضد خارش، در ناحیه آسیب‌دیده پوست ممکن است علائم را تسکین دهد. از پزشک  خود برای انتخاب بهترین داروی موضعی کمک بخواهید.