علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

فواید روغن درخت چای برای سلامت پوست

خواص روغن درخت چای را بیشتر بشناسید

این روغن دارای ترکیبات ضد باکتریایی است. بنابراین آکنه پروپیونی باکتریوم که عارضه آن جوش‌های پوستی است از طریق این ماده درمان می‌شود. در واقع این روغن با از بین بردن میکروب‌های موجود در جوش‌ها، آن‌ها را بهبود می‌بخشد. اولین بار در سال ۲۰۰۶ بود که بررسی‌های دانشمندان خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی را در روغن درخت چای اثبات کرد. این موضوع نشان می‌داد که آکنه پوستی و جوش‌های ناشی از آن از طریق این ماده درمان می‌شود. سال بعد این آزمایش تکرار شد. در این بررسی جامعه آماری به مدت سه ماه و دو بار در روز اقدام به استعمال روغن درخت چای بر روی صورت خود می‌کردند. نتایج به شکل قابل توجهی بهبود آکنه و جوش‌های پوستی را نشان می‌داد.

به هر حال این روغن گیاهی به شکل غیرقابل انکاری در کاهش التهابات پوستی و عارضه‌هایی مانند جوش صورت مؤثر است. البته این تنها خاصیت روغن تهیه شده از برگ‌های درخت چای نیست. درمان اگزما، قارچ ناخن، شپش سر، شوره سر و هر عارضه‌ای که ریشه عفونی، باکتریایی و قارچی دارد، از طریق استفاده منظم و مستمر این روغن امکان‌پذیر است.

  • این ماده بکر به عنوان یک مرطوب‌کننده عمل می‌کند و می‌تواند به عنوان پاک‌کننده مواد آرایشی مورد استفاده قرار بگیرد. این ماده همچنین هر گونه گرد و غبار، چربی، آلودگی و ذرات نامطلوب را از روی پوست پاک می‌کند.
  • این روغن با چربی طبیعی پوست مخلوط می‌شود و از تبدیل شدن منافذ مسدود شده به غذای باکتری‌ها جلوگیری می‌کند.
  • روغن درخت چای به عنوان یک مرطوب‌کننده طبیعی، پوست را مرطوب کرده و به بازگرداندن تعادل روغن طبیعی آن کمک می‌کند. تولید زیاد روغن می‌تواند پوست را نسبت به مسائلی که باعث ایجاد زخم می‌شوند، مستعد کند.
  • روغن درخت چای حاوی انبوهی از آنتی اکسیدان‌ها و همچنین سایر مواد مغذی است که همه به زیبایی و سلامت پوست کمک می‌کنند.
  • روغن درخت چای، آلودگی‌ها و همچنین سلول‌های پوستی قدیمی و مرده را از فولیکول‌های مو پاک می‌کند و به بازسازی بافت پوست کمک می‌کند. این امکان رشد سریع پوست سالم و جدید را فراهم می‌کند و احتمال ایجاد زخم را کاهش می‌دهد.

نکاتی در مورد برطرف کردن جوش با روغن درخت چای

  • قبل از اینکه از این روغن بر روی پوست صورت خود استفاده کنید، مقدار کمی از آن را بر روی ناحیه آرنج خود امتحان کنید. چنانچه هر گونه خارش، سوزش، قرمزی و علائم سوختگی بر روی ناحیه مورد نظر حس کردید، مشخص می‌شود که به این ماده حساسیت دارید. در این صورت به هیچ عنوان نباید این روغن طبیعی را بر روی پوست صورت خود استعمال کنید.
  • بهتر است برای به دست آوردن نتیجه بهتر، استعمال این روغن را هر روز انجام دهید. برای مثال می‌توانید صبح و عصر را به عنوان برنامه رسیدگی به پوست خود قرار داده و در روتین زندگیتان بگنجانید. در این زمان بخشی را به استعمال روغن درخت چای اختصاص دهید.
  • خیلی از محصولات شیمیایی که در درمان آکنه‌های پوستی به کار گرفته می‌شود، حاوی عناصر سرطان‌زا است. اما روغن‌تراپی با روغن درخت چای یک روش طبیعی است و هیچ گونه عارضه‌ای ندارد.

روش استفاده از روغن درخت چای برای درمان جوش‌های پوستی

حالا که از قابلیت این روغن گیاهی در برطرف کردن جوش‌ها اطمینان کسب کردید، بهتر است یک دستورالعمل مؤثر برای استعمال آن در پیش بگیرید. برای این کار مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

  1. صورت خود را با یک شوینده بسیار ملایم شسته و با یک حوله تمیز خشک کنید.
  1. در مرحله بعد مقداری از روغن را بر روی یک ناحیه کوچک از پوستتان امتحان کنید. اگر در آن ناحیه احساس سوزش و خارش کردید و یا پوست آن قرمز شد به هیچ عنوان روغن را بر روی پوست صورت خود استعمال نکنید.
  2. در صورتی که با گذشت نیم ساعت، هیچ عارضه جانبی در پوست خود احساس نکردید، مقداری از آن را خیلی آرام و بوسیله یک پد تمیز بر روی جوش‌ها اعمال کنید.
  3. سپس اجازه دهید روغن بر روی جوش‌هایتان خشک شود.
  4. پس از آن از یک مرطوب‌کننده ملایم بر روی پوست خود استفاده کنید.
  5. این کار را دوبار در روز تکرار کنید.

عوارض جانبی استفاده غیراصولی از روغن درخت چای

در استفاده از این روغن بر روی صورت، بهتر است خیلی احتیاط کنید. چرا که اگر ذره‌ای از آن وارد چشمتان شود، تحریک چشم و سرخی شدیدی را به دنبال دارد.استعمال روغن درخت چای بر روی پوست کسانی که به اشخاصی که بومی استرالیا هستند برگ های درخت چای را برای تهیه روغن خرد میکنند و در این مرحله از برگ های خرد شده برای درمان سرماخوردگی و سرفه از طریق استنشاق و بهبود برخی بیماری های پوستی بصورت ضماد استفاده میشود.

موارد استفاده از روغن درخت چای

روغن درخت چای را می توان برای درمان برخی شرایط و علائمی که بر روی پوست ، ناخن ها و مو تأثیر می گذارد ، استفاده کرد. همچنین می تواند به عنوان دئودورانت ، دافع حشرات یا دهانشویه مورد استفاده قرار بگیرد. در صورت استفاده موضعی ، روغن درخت چای توانایی درمان برخی مشکلات پوستی را خواهد داشت.روغن درخت چای معمولا برای جوش و آکنه، قارچ ناخن پا، بیماری پای ورزشکاران، شوره سر، از بین بردن شپش، رفع بوی بد دهان و … استفاده میشود.

مکانیزم عملکرد روغن درخت چای چگونه است ؟

این روغن دارای مواد شیمیایی از جمله Terpinen-4-ol است که توانایی از بین بردن انواع قارچ و باکتری را دارد و واکنش های آلرژیک پوستی را نیز کاهش میدهد. این ماده همچنین فعالیت گلبول های سفید را برای مبارزه با میکروب ها و سایر محاجمان خارجی افزایش میدهد.

درمان خشکی پوست و اگزما با روغن درخت چای

روغن درخت چای با کاهش خارش و سوزش می تواند به تسکین پوست خشک کمک کند. این روغن با داشتن خواص ضد التهابی تحریک پوست را کاهش میدهد و خاصیت ضد قارچی آن خارش پوست را کنترل میکند.ترکیبات ضد میکروبی روغن درخت چای با مبارزه با عفونت های پوستی از عفونت و انتشار آن به نقاط دیگر جلوگیری میکند.همچنین آنتی اکسیدان های موجود در این روغن از پوست شما در برابر آسیب سلول های رادیکال های آزاد محافظت خواهد کرد.

مطالعات انجام شده بر روی روغن درخت چای نشان میدهد که این روغن یکی از بهترین روغن های اساسی برای درمان خشکی و اگزمای پوست است. طبق گزارش مجله بین المللی پوست، روغن درخت چای دارای خواص ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ترمیم کننده است. نحوه استفاده : چند قطره روغن درخت چای را با مقدار کمی مرطوب کننده یا روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین مخلوط کنید. این مخلوط را بلافاصله پس از خارج شدن از دوش و حداقل یک بار در روز در مناطق آسیب دیده بمالید.

تاثیر روغن درخت چای برای پوست های چرب

خاصیت ضدعفونی کننده این محصول میتواند با چربی اضافی پوست مبارزه کند. ترشح بیش از حد چربی توسط غدد چربی پوست موجب ایجاد آکنه میشود. روغن درخت چای با نفوذ به پوست صورت، منافذ بسته شده پوست را باز میکند و از انسداد غده های چربی جلوگیری میکند.نحوه استفاده : چند قطره روغن درخت چای را در تونر ، مرطوب کننده یا ضد آفتاب خود مخلوط کنید. برای تهیه ماسک می توانید دو قطره روغن درخت چای را به خاک رس مخصوص ماسک اضافه کنید.

روغن درخت چای برای جوش و آکنه

آکنه از نظر علمی به عنوان یک بیماری التهابی پوستی تعریف می شود. این تعریف ، آکنه را به عنوان یک بیماری پوستی نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن ما به آن واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد لکه های ملتهب و صورتی و قرمز بر روی پوست می شود.

دلایل ایجاد آکنه چیست؟

ترشح بیش از حد سبوم یا چربی بر روی پوست

منافذ پوست دارای غده های چربی ای هستند که از خود چربی ترشح می کنند. تولید بیش از حد چربی ، آغاز چرخه ایجاد آکنه است ، به همین دلیل پوست های چرب مستعد جوش و آکنه هستند.

پوست مرده به دام افتاده در داخل منافذ

سلول های پوستی ما تقریباً به طور کامل هر 30 روز یکبار ریخته می شوند و سلول های جدید جایگزین آن ها خواهد شد. اما این روند طبیعی لایه برداری در بعضی مواقع می تواند کمی کند باشد که اغلب منجر به تجمع پوست مرده در داخل منافذ پوست شده و نتیجه آن ایجاد آکنه است.

آیا روغن درخت چای به از بین رفتن جوش و آکنه کمک میکند؟

روغن درخت چای دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است. به همین ترتیب ، می تواند به کاهش التهاب همراه با آکنه کمکم کرده و از ایجاد ضایعات پوستی جلوگیری کند. به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی ، روغن درخت چای توانایی مقابله با ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها را دارد. با مبارزه با چنین میکروب هایی به جلوگیری از بروز جوش و آکنه و چندین مشکل پوستی دیگر کمک می کند که بسیاری از آنها ممکن است منجر به ایجاد جای زخم بر روی پوست شود.

به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی ، روغن درخت چای پوست را مرطوب کرده و به ترمیم تعادل چربی طبیعی پوست کمک می کند.این محصول طبیعی حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و همچنین سایر مواد مغذی است که همگی به زیبایی و سلامت پوست شما کمک خواهند کرد.روغن درخت چای باعث حذف آلودگی و همچنین سلولهای قدیمی و مرده پوست از فولیکول های مو شده و به بازسازی بافت پوست کمک می کند.

این امر باعث رشد سریع پوست جدید و سالم می شود و احتمال ایجاد زخم ناشی از جوش و آکنه را کاهش می دهد.این روغن گیاهی التهاب را کاهش می دهد ، سلول های مرده پوست را از بین می برد و به رشد سلول های جدید پوست ، بازگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست و به حداقل رساندن ظاهر زخم های پوستی کمک می کند.

طریقه مصرف روغن درخت چای برای جوش و آکنه

مقداری روغن نارگیل را درون یک ظرف بریزید ، دو یا سه قطره روغن درخت چای را به آن اضافه کنید و سپس با یکدیگر بخوبی مخلوط کنید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید تا ترکیب را مستقیماً روی جوش ها بمالید. صبح پوست را شستشو دهید.

درمان پسوریازیس با روغن درخت چای

روغن درخت چای به دلیل داشتن خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده در بهبود بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس موثر خواهد بود.نحوه استفاده : 1 تا 2 قطره روغن درخت چای را به مقدار کمی روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین ترکیب کنید. به آرامی آن را چندین بار در روز روی منطقه آسیب دیده ماساژ دهید.

درمان شوره سر

روغن درخت چای با از بین بردن آلودگی و سلول های مرده بر روی پوست سر میتواند برای از بین بردن شوره سر مفید باشد. استفاده از این روغن همچنین به افزایش سلامت و رطوبت پوست سر و همچنین افزایش رشد مو نیز کمک میکند.نحوه استفاده : مخلوطی از روغن درخت چای و روغن حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن بادام شیرین را بر روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید. بگذارید 20 دقیقه بر روی موهای شما بماند.سپس موهارا با شامپو گیاهی چهل گیاه شستشو دهید. چند دقیقه قبل از شستشو آن را بر روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید.

آیا روغن درخت چای برای استفاده برای نوزادان یا خردسالان بی خطر است؟

تا به امروز ، هیچ تحقیقی در مورد ایمنی یا کارآیی استفاده از روغن درخت چای برای معالجه اگزما نوزادان انجام نشده است.مصرف این روغن برای نوزادان زیر 6 ماه توصیه نمیشود. بهتر است قبل از استفاده برای کودکان با پزشک یا متخصص کودک خود صحبت کنید.