علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا لکه ­های سیاه روی سیب قابل پیشگیری و درمان است؟

یکی از خسارت بار­ترین بیماری­های درختان سیب بیماری لکه سیاه سیب است که با ایجاد لکه­های سیاه و گاهی چوب پنبه ای سیاه بر روی میوه ی سیب سبب کاهش بازار پسندی میوه شده و باغداران میوه­های لک دیده را باید از سایر میوه ­ها جدا کنند و همین سبب کاهش سود فروش میوه به صورت سالیانه می­شود، موضوع به همین محدود نشده و باغداران می­بینند که خسارت این بیماری سالیانه افزایش پیدا می­کند، حال ممکن است این سوال مطرح شود که برای پیشگیری و یا درمان این بیماری خسارت بار چه کاری می­توان کرد؟ با ما همراه باشید چرا که قصد داریم در این خبرنامه شما را با راهکارهای پیشگیری و درمان این بیماری آشنا کنیم.

راه­های پیشگیری از بیماری لکه سیاه سیب

قطعا جلوگیری از ایجاد بیماری هزینه کمتری نسبت به درمان بیماری دارد، علاوه بر هزینه کمتر باغداران نباید خسارت بیماری را از سود سالانه ی خود کم کنند در صورتی که در زمان درمان بیماری لکه سیاه سیب علاوه بر هزینه­های درمان باغداران مجبورند هزینه ی کاهش باردهی را نیز از سود سالانه کم کرده و به این ترتیب خسارت بیماری بسیار بالاتر خواهد بود.

اهمیت مقاومت ارقام در پیشگیری از بیماری

این بیماری از طریق زخم خود را به درون برگ و میوه ی درخت سیب می­رساند و ارقام مقاوم به دلیل مقاوم بودن دیواره خود اجازه ی ورود بیماری را نمی­دهند، این روزها در نهالستان­های معروف و معتبری مانند پالیز نهال تکثیر و فروش نهال سیب به صورت پیوندی انجام می­شود و ارقام حساس بر روی پایه های مقاوم پیوند می­خورند، این پیوند زدن بر پایه­های مقاوم سبب می­شود باغداران بتوانند ارقام حساس، تجاری و پربار را بدون ترس و نگرانی از بیمار شدن با بیماری­هایی مانند لکه سیاه سیب در باغ خود بکارند.

بنابراین اگر باغداری هستید که قصد احداث باغ سیب دارید به شما توصیه می­شود برای جلوگیری از بیمار شدن با بیمارگر لکه سیاه سیب خرید نهال سیب مقاوم را در اولویت قرار دهید، با این کار احتمال بیمار شدن درختان شما به شدت پایین آمده و هزینه ی باغداری را کاهش می­دهد.

اهمیت اصول باغداری در پیشگیری از بیماری

اصول باغداری مانند هرس، آبیاری و کود دهی می­تواند به درختان شما کمک کند تا در برابر ابتلا به این بیماری از خود دفاع کنند، هرس اصولی، کود دهی بر اساس نیاز درختان و آبیاری اصولی و به موقع می­تواند سبب افزایش مقاومت درختان در برابر ابتلا به این بیماری شود، همانطور که در مورد خود ما انسانها تغذیه مناسب می­تواند مانع از بیمار شدن شود در درختان نیز همین گونه است.

برای داشتن برنامه تغذیه ی مناسب به باغداران توصیه می­شود از آزمایش تجزیه ی خاک و برگ استفاده کنند تا بدانند در هر سال درختانشان چه نیازهای غذایی داشته و همان نیازها را برطرف نمایند.

در رابطه با هرس نیز هرس اصولی می­تواند فواید زیادی برای پیشگیری و کنترل بیماری داشته باشد به این صورت که با هرس شاخه­های بی بار به افزایش باردهی شاخه­های مثمر کمک کرده و باعث رسیدن مواد غذایی بیشتر به شاخه­های بارده می­شوید و از طرفی با خلوت شدن شاخه­های درختان نور و هوای بیشتری به شاخه­ها رسیده و رطوبت باران خیلی زود از روی شاخه­ها خشک شده و بیماری لکه سیاه نمی­تواند به درختان شما وارد شود.

اهمیت رعایت اصول احداث باغ در پیشگیری از بیماری لکه سیاه سیب

باغدارانی که قصد احداث باغ دارند گاهی با در نظر نگرفتن اصول اولیه و مهم در احداث باغ می­توانند ناخواسته خسارت زیادی به باغ خود وارد کنند، اصولی مانند خرید نهال سیب بدون گواهی سلامت که باعث ورود بیماری از نهالستان به باغ می­شود، رعایت نکردن فاصله ی مناسب بین درختان که سبب شیوع سریع بیماری در باغ می­شود، استفاده نکردن از ارقام مقاوم و یا ارقامی که بر پایه های مقاوم پیوند خورده باشند می­تواند به افزایش خسارت بیماری در باغ در صورت ابتلا کمک کند و یا شانس ابتلا به این بیماری را افزایش می­دهد.

بنابراین به باغداران توصیه می­شود که اصول اولیه در احداث باغ را با مطالعه مقالات مربوطه و یا مشاوره گرفتن از کارشناسان مشاور ماهر بیاموزید و به کار ببندید تا از ابتلای درختان خود در آینده به این بیماری پیشگیری کرده باشید، برخی از باغداران با این بهانه که قیمت نهال سیب گواهی دار بالاتر از بدون گواهی است و یا قیمت نهال پیوندی و مقاوم بالا­تر از نهال حساس است از خرید آنها سر باز می­زنند اما نمی­دانند که با این کار خود چه ضرری را در آینده متوجه محصولات باغ خود می­کنند.

درمان بیماری لکه سیاه سیب در باغ مبتلا

اگر در باغ خود با این بیماری دست به گریبان هستید باز هم نگران نباشید چرا که راهکارهایی برای کاهش خسارت این بیماری و یا ریشه کن کردن بیماری در باغ وجود خواهد داشت، در ادامه روش­های درمان درختان بیمار را به شما می­ آموزیم.

  • شناسایی و نشانه گذاری درختان مبتلا و بیمار
  • هرس شاخه­های آلوده در درختان بیمار و سوزاندن آنها
  • تقویت درختان با کودهای مورد نیاز و به ویژه کودهای آلی و پتاس بالا
  • سم پاشی درختان به ویژه پس از وقوع بارندگی با سموم قارچ کش تماسی- نفوذی
  • جمع آوری برگ و میوه­های الوده و لک دار و خارج کردن آنها از باغ و سوزاندن آنها پس از فصل برداشت و در پاییز
  • شخم و یخ آب پای درختان در زمستان به منظور از بین رفتن قارچ­های موجود در خاک و در حال زمستان گذرانی

کلام آخر

درست است که برای هر بیماری و یا آفت سمی در بازار وجود دارد اما باغداران باید بدانند که خسارت بیماری حتی پس از کنترل شیمایی بسیار بیشتر از هزینه ی پیشگیری از ابتلا به آفت و یا بیماری است بنابراین یک بار دیگر به ابتدای این خبرنامه برگردید و تکنیکهای پیشگیری از این بیمار در باغ را که برخی به زمان احداث باغ بر می­گردد مرور کنید، خبر خوب اینکه بسیاری از کارشناسان مشاور در نهالستان­ها به باغداران مشاوره­های رایگان و یا کم هزینه می­دهند تا باغ به صورت اصولی احداث و مدیریت شده و از ابتلا به بیماری مانند لکه سیاه سیب جلوگیری شود.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008