علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

هر آنچه می‌خواهید درباره گوشت مرغ بدانید

مصرف مرغ در آشپزی ایرانی، بسیار رایج است و آن را به انواع و اقسام شکل‌ها از کبابی و پخته گرفته تا در خورش‌ها و خوراک‌ها مصرف کنند. با ما همراه باشید تا نکات بسیار ارزنده‌ای را درباره خرید گوشت مرغ سالم بیاموزید.

نکات قبل از خرید گوشت مرغ

برای خرید گوشت مرغ حتما به موارد زیر توجه داشته باشید:

  1. گوشت مرغ را حتماً از فروشگاه‌های پروتئین معتبر تهیه کنید تا هم از کیفیت آنها مطمئن باشید و هم از تازه بودن آن‌ها
  2. سعی کنید همیشه در هنگام خرید گوشت مرغ، مرغ‌هایی که جثه کوچک‌تری دارد خریداری کنید.
  3. سعی کنید خرد کردن مرغ خودتان در خانه انجام دهید تا بتوان وسایل تمیزتری برای کردن قطعه قطعه مرغ استفاده کنید.
  4. تا حد امکان از مرغ های یخ زده استفاده نکنید.
  5. در هنگام خرید یا استفاده از گوشت مرغ، حتماً به رنگ ماهیچه‌ی ران‌ها و بقیه‌ی بدن مخصوصاً سینه که سفید رنگ است، دقت کنید. مشاهده‌ی رنگ‌های غیر عادی در گوشت نشان دهنده‌ی کهنگی و معایب دیگری از جمله بیماری‌ها و آلودگی ثانوی میکروبی است.
  6. گوشت مرغ را انتخاب کنید که سفید کمی مایل به صورتی می‌باشد.
  7. این مهم است که مرغ در شرایط مناسبی نگهداری شده باشد. اکثر مرغ های بسته‌بندی ذبح بهداشتی و سالم دارند.

نکته: یکی از فروشگاه‌های اینترنتی که در سطح تهران و کرج به فروش محصولات پروتئینی مشغول می‌باشد. فروشگاه استاربال می‌باشد که شما می‌توانید با خیال راحت محصولات خود را از این فروشگاه خریداری کنید.

آیا به مرغ ها هورمون تزریق می‌شود؟

چند سالی است شایعه شده که به برخی از مرغ‌های موجود در بازار هورمون‌هایی تزریق می‌شود تا رشد ظاهری بهتری پیدا کنند. همچنین گفته می‌شود که مصرف این هورمون‌ها برای انسان مضر است و او را دچار بیماری می‌کند. واقعیت این است که با رشد جمعیت جهان دیگر تولید غذاهای طبیعی و ارگانیک عملا ممکن نیست، اما استفاده از هورمون هم توجیه منطقی ندارد. چراکه تهیه هورمون در سطح گسترده هزینه گزافی روی دست تولیدکننده می‌گذارد و اصلا برایش مقرون به‌صرفه نیست. بنابراین بعید است دست به کاری بزند که برایش توجیه مالی ندارد. حالا حتی بر فرض اینکه هورمون به مرغ تزریق شده باشد باز هم آسیب جدی به مصرف‌کننده وارد نمی‌شود. به دلیل اینکه هورمون‌ها نیمه عمر دارند.

علت خون مردگی در گوشت مرغ ؟

خون مردگی روی گوشت مرغ یا سایر گوشت‌ها نشان دهنده این است که به آن ضربه فیزیکی وارد شده است. اما احتمال وجود نوعی آلودگی را هم نمی‌توان دست کم گرفت. وجود خون مردگی نشانه ی ناسالم بودن مرغ نیست و نیازی نیست تا خودتان را نگران کنید. تنها باید در نظر داشته باشید که تنها با شستشو خون مردگی برطرف نمی‌شود و باید آن تکه از مرغ را جدا کنید.

در خرید به دنبال مرغ درشت نباشید!

زیرا میزان وزن و اندازه مرغ ارتباط مستقیمی با میزان آنتی بیوتیک مصرفی دارد. هر میزان دوره پرورش طولانی‌تر باشد آنتی بیوتیک مصرفی مرغ افزایش می‌یابد. نرمال‌ترین و سالم‌ترین مرغ ها وزنی در محدوده 1600 تا 2000 گرم دارند و طول دوره پرورششان 45 روز بوده است. اگر دوره پرورش بیش از این باشد مرغ درشت و چاق‌تر شده و برعکس اگر این دامنه رعایت نگردد مرغ کوچک و درواقع ضعیف می‌شود.

بهترین روش پخت مرغ

بهترین روش برای پخت گوشت مرغ، آبپز یا بخارپز کردن آن است. اما باید مراقب باشید مرغ بیش از حد نپزد، چون ممکن است ویتامین‌های گروه B از بین بروند. هرچه برش‌های مرغ کوچک‌تر باشند زودتر مغزپخت می‌شوند و به زمان کمتری نیاز دارند. بهتر است گوشت مرغ حداقل 20 دقیقه در دمای حدود 100 درجه قرار بگیرد.

خرید سینه مرغ و استفاده از آن؛ سینه مرغ سرشار از پروتئین می‌باشد و یکی از بهترین منابع پروتئین به حساب می‌آید. پروتئین موجود در مرغ دارای اسید آمینه می‌باشد که عنصر اصلی ساخت ماهیچه است.

نکات پایانی خرید گوشت مرغ سالم

از آن جایی که ایرانی‌ها بیش از ماهی از انواع گوشت قرمز و گوشت مرغ استفاده می‌کنند، در هنگام خرید گوشت مرغ توجه به اصول بهداشتی و رعایت نکاتی که در راهنمای خرید گوشت مرغ بیان شد، مهم و ضروری است. در نهایت سعی کنید هر گوشتی را که در رژیم غذایی خود به کار می‌برید، از فروشگاه‌های و برندهای معتبر گوشت خریداری کنید تا از سلامت آن‌ها مطمئن باشید.