علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

عوامل بیرونی و محیطی در ریزش سبیل و ریش

 دلایل ریزش سکه ای ریش؛ روش های پیشگیری و درمان

به نقل از بهترین دکتر کاشت ریش در تهران وجود ریش روی چهره یکی از جلوه‌های زیبایی و مُد امروز محسوب می‌شود. بسیاری از افراد علاقه‌ی خاصی به آرایش ریش خود دارند و گاهی ساعت‌ها وقت برای آرایش آن در نظر می‌گیرند. اما مانند ریزش مو، ریش افراد نیز می‌تواند دچار ریزش شود. این ریزش بیشتر به صورت یک تکه‌ی دایره‌مانند اتفاق می‌افتد که اصطلاحاً به آن ریزش سکه ای ریش می‌گویند. در مطلب زیر به این سؤال پاسخ خواهیم داد که ریزش سکه ای ریش چیست و چه روش‌هایی برای پیشگیری و درمان ریزش سکه ای ریش بجز کاشت ریش وجود دارد.

ریزش سکه ای ریش چیست؟

به نقل از سایت دکتر گویا ریزش سکه ای ریش یا آلوپسی باربا (Alopecia Barbae) یکی از انواع بیماری‌های ریزش مو محسوب می‌شود که یک بیماری خودایمنی است. این بدان معنی است که سیستم ایمنی بدن شما اشتباهاً به سلول‌های سالم حمله‌ور می‌شود. در این مورد خاص، این حمله به سمت فولیکول‌ مو صورت می‌پذیرد.

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata) یکی از علل شایع ریزش مو به شمار می‌آید که به موجب آن، روی پوست سر نواحی دایره‌ای طاس ایجاد می‌شود. آلوپسی باربا شکل مخصوصی از آلوپسی آره آتا است که بر روی ریش تأثیر می‌گذارد. معمولاً به صورت ناگهانی ظهور می‌کند و موی ریش خود را در تکه‌های دایره‌ای کوچک از دست می‌دهید.

علت ریزش سکه ای ریش

همان‌طور که گفته شد آلوپسی باربا یک بیماری خودایمنی است که در آن فولیکول‌های مو به‌وسیله خود بدن مورد حمله قرار می‌گیرند و موجب ریزش تکه‌ای مو می‌شوند. عموماً ریزش موی ریش در تکه‌های دایره‌ای کوچک و اغلب در امتداد فک رخ می‌دهد. و البته گاهی ممکن است تمام ریش خود را از دست بدهید. ریزش مو می‌تواند منحصر به ریش شما باشد یا می‌تواند در دیگر نواحی بدن مانند صورت و پوست سر رخ دهد.

در حالی‌که دلایل دقیق آلوپسی باربا ناشناخته باقی مانده است، غالباً استرس فیزیکی و روانی از جمله علل ریزش سکه ای ریش عنوان می‌شود. ژنتیک را نیز می‌توان به عنوان علت ریزش سکه ای ریش به حساب آورد. این مشکل بیشتر در رابطه با افرادی که به طاسی، آسم یا آلرژی مبتلا هستند بروز می‌کند.

داشتن خویشاوندان مبتلا به یک بیماری خودایمنی، ریسک ابتلا به ریزش سکه ای ریش را در شما بالاتر می‌برد. از جمله این بیماری‌های خودایمنی می‌توان به دیابت نوع 1، لوپوس (lupus) و پسوریازیس اشاره کرد. ویروس‌ها، مواد یا داروهای خاص را نیز می‌توان در زمره‌ی علل ریزش سکه ای ریش قرار داد.

همچنین بیماری‌های پوستی نظیر اگزما، اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و سطح پایین ویتامین D نیز می‌تواند دلایل دیگری برای ابتلا به این بیماری باشد.

علائم ریزش سکه ای ریش

پیش‌بینی این‌ مسئله که ریزش سکه ای موی صورت چگونه در بدن پیشرفت می‌کند کار آسانی نیست. ریزش مو می‌تواند به طور ناگهانی، در چند روز یا بیشتر از چند هفته به سراغ شما بیاید.

لکه‌های طاسی در تکه‌های دایره‌ای کوچک ایجاد می‌شوند. اگر ریش بیشتری را از دست بدهید این دایره‌ها برخی‌اوقات شروع به همپوشانی می‌کنند. ممکن است موهای اطراف این تکه‌های دایره‌ای نیز سفید باشد.

ممکن است قبل از ریزش مو دچار خارش و درد در پوست خود شوید که می‌تواند یکی از علائم ریزش سکه ای ریش باشد. معمولاً اگرچه پوست قابل مشاهده می‌تواند خشن باشد، اما حالت کلی آن صاف است. برخی از افراد قرمزی، تحریک و التهاب پوستی را نیز در نقاط طاسی احساس می‌کنند. گاهی نیز در اطراف بخش طاس‌شده موهای باریکی رشد می‌کنند.

ریزش سکه ای ریشآلوپسی باربا به صورت تکه‌های دایره‌ماند طاس روی ریش ظاهر می‌شود.

تشخیص

یک پزشک یا دکتر پوست می‌تواند آلوپسی باربا را تشخیص دهد. گاهی‌اوقات با مشاهده‌ی ریزش موی شما و بررسی نمونه‌‌های موی شما زیر میکروسکوپ این کار را انجام می‌دهند. ممکن است برای تست علائم یک عفونت یا یک بیماری زمینه‌ای پزشکی‌، مانند بیماری خودایمنی به نمونه‌برداری پوست سر یا آزمایش خون نیاز داشته باشید. امکان دارد برای دیگر بیماری‌هایی که می‌توانند موجب ریزش مو شوند نظیر عفونت‌های قارچی یا تیروئید نیز مورد آزمون قرار بگیرید.

درمان ریزش سکه ای ریش

برای بیماری ریزش سکه ای ریش درمان قطعی وجود ندارد و می‌توانید علائم خود را به صورت مقطعی درمان و مدیریت کنید. با درمان مقطعی این بیماری، ممکن است رشد مو از سر گرفته شود و ریزش را شاهد نباشید اما امکان این امر وجود دارد که دوباره ریزش کند. بین زمان‌های عود بیماری ممکن است سال‌ها فاصله بیفتد. ممکن است بخشی از موهای شما بار دیگر فرآیند رشد مو را از سر بگیرند.

به یاد داشته باشید که اولین قدم برای درمان ریزش سکه ای ریش، تشخیص آن است. امکان دارد موی شما مانند قبل از دوران ریزش سکه ای رشد کند اما این پتانسیل را دارد که به رنگ و با بافت دیگری این رشد انجام شود. گاهی‌اوقات دیگر رشدی را در آن ناحیه نخواهید دید.

درمان‌های مقطعی بستگی به ویژگی‌های فرد مبتلاشده دارد. این درمان مقطعی به اندازه‌ی ریزش مو، سن شما و دیگر عوامل بستگی دارد. هدف درمان مقطعی این است که به سیستم ایمنی حمله کند، جلوی فرآیند این سیستم را بگیرد و از این طریق رشد مو را تحریک کند. به طور کلی، اگر کمتر از نیمی از ریش یا موی ریش خود را از دست داده باشید، این درمان‌های مقطعی تأثیر بیشتری خواهند داشت.

مانند تمام شکل‌های ریزش مو، هر چه قدر درمان مقطعی ریزش سکه ای ریش را زودتر آغاز کنید شانس بیشتری برای رشد مجدد مو و جلوگیری از ریزش خواهید داشت. به یاد داشته باشید که درمان ریزش سکه ای ریش فرآیند کُندی دارد و می‌تواند ماه‌ها به طول بیانجامد.

داروها

چندین داروی مختلف برای درمان موقت ریزش موی ریش شما وجود دارد که عبارتند از:

کورتیکواستروئید (Corticoteroids)

این دسته از داروها، داروهای ضدالتهابی هستند که برای سرکوب سیستم ایمنی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. کارتیکواستروئیدها معمولاً به صورت موضعی و تزریقی اعمال می‌شوند و رایج‌ترین دارو برای این نوع از بیماری محسوب می‌شوند. استفاده دارویی از کورتیکواستروئید می‌تواند ماه‌ها به طول انجامد و این مدت زمان به شدت ریزش بستگی دارد.

ماینوکسیدیل (Minoxidil)

ماینوکسیدیل از دسته داروهای موضعی است که به صورت درمان موقت برای الگوی طاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو از طریق بهبود گردش خون، فولیکول‌های مو را بازسازی می‌کند و به صورت مایع یا کف به ناحیه‌ی آسیب‌دیده اعمال می‌شود. نتایج استفاده از آن را می‌توان 3 ماه بعد مشاهده کرد. وقتی از ماینوکسیدیل استفاده می‌کنید فولیکول‌های موی شما به سرعت به مرحله آناژن (مرحله اول رشد مو) وارد می‌شوند و موجب می‌شوند تا مو رشدی پایدار را تجربه کند.

دیفن سیپرون (Diphencyprone)

این دارو را می‌توان به تکه‌های طاس اعمال کرد. اما موجب یک واکنش آلرژیک مانند سرخی، ورم و خارش می‌شود. این دارو سیستم ایمنی را فریب می‌دهد تا گلبول‌های سفید خون را به سطح پوست بفرستد و از این طریق التهاب را کاهش داده و فولیکول‌های مو را فعال نگه دارد. نتایج استفاده از این دارو را می‌توان 3 ماه بعد مشاهده کرد.

آنترالین (Anthralin)

این دارو به شکل کرم یا پماد و اغلب برای درمان موقت پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده قیرمانند روزی یک‌بار به تکه‌های بی‌مو اعمال می‌شود و از 30 دقیقه تا چند ساعت بر روی همان ناحیه باقی می‌ماند. این دارو پوست را تحریک می‌کند و رشد مو را بهبود می‌بخشد. نتایج مصرف این دارو را بین 8 تا 12 هفته می‌توان مشاهده کرد.

منبع : کلینیک الهام