علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

چگونه پوست صورت را لایه برداری کنیم؟

بهترین روش لایه برداری پوست در منزل

لایهبرداری پوست فرآیند جدا کردن سلول‌های مرده از لایه بیرونی پوست است. این فرآیند حساس را نباید ساده گرفت. لایه بردار باید مناسب پوست شما باشد. در این مطلب، هفت اسکراب لایه برداری به شما معرفی می‌‍شود که به‌آسانی می‌توانید آنها را در خانه تهیه کنید و در فرایند از آنها استفاده کنید. هنگام انتخاب محصول لایه‌بردار باید مطمئن باشید محصول آسیبی به پوست شما نمی‌رساند یا منجر به افزایش قرمزی یا آکنه نمی‌شود. هر محصول لایه برداری برای هر نوع پوستی مناسب و مؤثر نباشد، قبل از انتخاب روش لایه برداری، خود را در نظر بگیرید.

قبل از انتخاب روش لایه‌برداری پوست، نوع خود را در نظر بگیرید

  • پوست حساس ممکن است پس از استفاده از لایه‌بردار دچار سوزش یا خارش شود.
  • پوست معمولی، شفاف و غیرحساس است.
  • پوست خشک، پوسته‌پوسته، زبر و دچار خارش است.
  • پوست چرب، براق و چرب است.
  • پوست مختلط در بعضی قسمت‌های پوست خشک و در بعضی قسمت‌های دیگر چرب است.

از سوی دیگر، دو روش عمده مکانیکی و شیمیایی برای لایه‌ برداری پوست در خانه وجود دارد. روشی را که انتخاب می‌کنید باید متناسب با نوع پوست‌تان باشد. در لایه‌برداری مکانیکی از برس، اسفنج یا اسکراب استفاده می‌شود که برای از بین بردن فیزیکی سلول‌های مرده پوست کاربرد دارند.

در لایه‌برداری شیمیایی از مواد شیمیایی، مانند آلفا هیدروکسی اسید و بتا هیدروکسی اسید، برای حل کردن تدریجی سلول‌های مرده پوست استفاده می‌شود. برای جلوگیری از آسیب دیدن پوست هنگام لایه‌برداری، بهتر است این کار را به بهترین پزشک پوست در تهران بسپارید تا پوست زیبا و شادابی را داشته باشید.

1- در انتخاب محصولات مراقبت از پوست، دقت کنید.

بعضی از داروها، مثل کرم‌های رتینوئید تجویزشده توسط پزشک یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پروکساید، یا حتی محصولات بدون نسخه ممکن است باعث پوسته‌ریزی یا حساسیت بیشتر پوست شوند. لایه‌ برداری پوست حین استفاده از این داروها یا محصولات می‌تواند منجر به بدتر شدن خشکی پوست یا ایجاد آکنه شود.

2- روش لایه‌برداری متناسب با نوع پوست خود را انتخاب کنید.

اگر پوست شما حساس، خشک یا مستعد آکنه است، شستشوی پوست با لیف و یک لایه‌بردار شیمیایی ملایم را در دستور کار خود قرار دهید؛ نه لایه‌برداری مکانیکی که ممکن است برای این نوع پوست بسیار تحریک‌کننده و سنگین باشد. اگر پوست شما چرب و ضخیم است می‌توانید از روش‌های شیمیایی قوی‌تر یا لایه‌برداری مکانیکی استفاده کنید.

البته اگر رنگ پوست شما تیره است یا پس از سوختگی متوجه لکه‌های تیره روی پوست شدید یا جای نیش حشرات روی پوست‌تان زیاد است یا آکنه‌های پوستی دارید، از انجام لایه‌ برداری پوست به صورت مکانیکی یا شیمیایی قوی خودداری کنید. برای برخی افراد به‌ویژه کسانی که پوست تیره دارند انواع شدیدتر لایه‌برداری ممکن است به ایجاد لکه‌های تیره روی پوست منجر شود.

برای انجام لایه برداری پوست اگر نیاز به کمک داشتید، می توانید با کارشناسان مجموعه الو پزشک تماس بگیرید.

3- نسبت به پوست خود مهربان باشید.

اگر شما برای لایه برداری پوست از محصولات شیمیایی استفاده می‌کنید، محصول را به آرامی و با استفاده از حرکت‌های دایره‌ای کوچک روی پوست ماساژ دهید. این کار را حدود 30 ثانیه انجام دهید و بعد با آب ولرم، نه آب داغ، پوست‌تان را بشویید. هنگام استفاده از برس یا اسفنج، ضربات کوتاه ملایم به پوست وارد کنید. در صورت داشتن زخم باز یا بریدگی روی پوست‌تان یا آفتاب‌سوختگی، به هیچ‌وجه از لایه‌بردار استفاده نکنید.

4- از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

طبق انجام شده لایه‌ برداری پوست می‌تواند باعث خشکی پوست شود؛ بنابراین، پس از لایه‌برداری بلافاصله از استفاده کنید تا پوست‌تان سالم و مرطوب باشد.

5- برنامه مناسبی برای رسیدگی به پوست خود داشته باشید.

اینکه پوست شما به چند‌بار لایه‌برداری نیاز دارد به نوع آن و روش لایه برداری بستگی دارد. به‌طور کلی، هرچه لایه‌ برداری پوست سنگین‌تر و تهاجمی‌تر باشد، دفعات کمتری باید انجام شود. مراقب باشید که بیش از اندازه از پوست لایه‌ برداری نشود؛ زیرا این کار به قرمزی و تحریک پوست منجر می‌شود.

اسکراب‌های لایه‌بردار خانگی

لایه‌ برداری پوست به جدا شدن سلول‌های مرده پوست و دیگر ناخالصی‌های باقی‌مانده روی پوست شما و همچنین تمیز نگه داشتن صورت و سلامت پوست‌تان کمک می‌کند. صنعت زیبایی محصولات فراوانی به بازار عرضه کرده است که می‌توانند به لایه‌ برداری پوست شما کند. محصولات تجاری که حاوی پلاستیک، رایحه‌های حساسیت‌زا، گلیسرین، پارابن‌ها، فتالات‌ها و سایر مواد مؤثره مشکل‌آفرین هستند، می‌توانند آسیبی جدی به پوست لطیف صورت بزنند.

چگونه در خانه ماسک لایه بردار درست کنیم؟

در ادامه این بخش، 10 لایه بردار خانگی پوست صورت معرفی شده اند. قبل از استفاده از هر کدام از این ماسک ها لازم است تا موارد مهمی را رعایت کنید. اولین مسئله شستن صورت با صابون ملایم و آب ولرم قبل از استفاده از لایه بردار می باشد. دومین نکته ای که در این رابطه لازم است رعایت کنید، اطمینان یافتن از عدم حساسیت نسبت به مواد استفاده شده در داخل ماسک می باشد. به این منظور باید روز قبل از استفاده از ماسک، آن را به مدت 30 دقیقه روی پوست دست خود بزنید. سپس اگر هر گونه حساسیتی مشاهده کردید، از استفاده از آن ماسک لایه بردار اجتناب نمایید.

بهترین ماسک لایه بردار صورت خانگی با دارچین و عسل

عسل و دارچین دو ماده شگفت آور هستند که هر دو دارای خواص بی شماری برای پوست می باشند و در درمان مشکلات پوستی دارای سابقه بسیار طولانی هستند. بدین جهت می توان از عسل و دارچین برای تهیه یک لایه بردار قوی پوست صورت خانگی استفاده کرد. عسل سرشار از اسیدهای آلی بسیار نظیر اسید گلوکونیک می باشد که وجود همین اسیدها برای لایه برداری کامل پوست کافی است. به علاوه دارچین هم با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی می تواند باعث تولید کلاژن در پوست شود و همین امر باعث می شود تا از پیری پوست جلوگیری کرده و پوستی سالم، صاف و شفاف را برایتان به ارمغان بیاورد. همچنین ماسک عسل و دارچین می تواند در از بین بردن جای جوش نقش مهمی را ایفا کند. به همین دلیل اگر به دنبال یک لایه بردار خانگی برای صورت خود هستید، به هیچ عنوان ماسک صورت خانگی لایه بردار عسل و دارچین را از قلم نیندازید.

مواد لازم:

2 قاشق غذاخوری دارچین

2 قاشق غذاخوری عسل

نحوه ساخت این لایه بردار خانگی:

برای آن که بتوانید این لایه بردار صورت خانگی را تهیه کنید، عسل و دارچین را به مقدار گفته شده با هم مخلوط نمایید. مواد را به گونه ای هم بزنید تا حالت خمیری به خود بگیرند. سپس ماسک را روی صورت خود قرار دهید و به مدت 20  تا 30  دقیقه اجازه دهید، روی پوست صورت باقی بماند. پس از گذشت این مدت زمان می توانید صورت خود را با آب گرم شستشو دهید و با حوله به آرامی خشک نمایید.

لایه برداری پوست باعث می‌شود که پوستی نرم‌،شفاف و درخشان داشته باشید.

ماسک لایه بردار قوی خانگی با نشاسته و ماست

یکی از بهترین ماسک های لایه بردار خانگی، ماسک نشاسته و ماست می باشد که هر دو مواد تشکیل دهنده آن برای پاک سازی و تمیز کردن پوست جزو برترین ها به شمار می روند و همچنین یک اسکراب خانگی برای جوش محسوب می شوند.

نشاسته با تکیه بر ویتامین ها و مواد معدنی متعددی که دارد، به خوبی می تواند سلول های مرده را از روی پوست پاک نماید، جوش ها را خشک کند و در نهایت نیز باعث شود تا پوست صورت نرم تر و زیباتر به نظر برسد. همچنین ماست نیز حاوی مقادیر زیادی لاکتیک ‌اسید می باشد که از آن می توان به عنوان یک لایه ‌بردار خانگی قوی یاد کرد. علاوه بر این ماست، مواد مغذی فوق ‌العاده دیگری هم دارد که می توانند به درخشندگی و جوانی پوست کمک نمایند.

مواد لازم:

نشاسته : 3 قاشق غذا خوری

ماست کم چرب یا پرچرب : 1 قاشق غذا خوری

توجه داشته باشید، اگر قصد استفاده از این ماسک به عنوان لایه بردار خانگی برای پوست چرب را دارید، حتما باید از ماست کم چرب استفاده کنید و در کنار آن نیز از چند قطره آب لیمو ترش کمک بگیرید. اما اگر برای پوست های خشک به کار می گیرید، می توانید از ماست هایی که درصد چربی بالایی دارند هم استفاده نمایید.

طرز تهیه لایه بردار خانگی نشاسته:

برای تهیه این اسکراب لایه بردار صورت خانگی باید نشاسته را پودر کرده و با ماست مخلوط نمایید. برای به دست آمدن ماسک آن قدر مواد را هم بزنید تا به شکل خمیری یکدست درآید. سپس ماسک خود را به مدت 20  تا 30  دقیقه روی پوست صورتتان قرار دهید. بعد از گذشت این زمان صورت خود را با آب سرد بشویید.

معرفی لایه بردار قوی برای انواع پوست

به عنوان یک قاعده کلی بهتر است بدانید که بهترین روش لایه برداری صورت در خانه این است که این کار را بر اساس نوع پوست و جنس آن انجام دهید. به عنوان مثال کسی که پوست خشک و حساسی دارد، به هیچ عنوان نمی تواند از یک لایه بردار قوی استفاده کند. از سوی دیگر یک لایه بردار ملایم نمی تواند برای کسی که پوست چرب و پر جوشی دارد، مفید باشد.

مسئله مهم دیگری که در لایه برداری پوست صورت باید به آن توجه کنید، این است که نتیجه هیچ کدام از ماسک های لایه بردار و حتی قوی ترین لایه بردار پوست خانگی در کوتاه مدت حاصل نمی شود. بلکه برای رسیدن به پوستی شفاف و درخشان باید به صورت مداوم به لایه برداری پوست خود بپردازید.

بدون شک اکنون این سوال برایتان پیش خواهد آمد که هر کدام از ماسک های لایه بردار را چند مرتبه باید استفاده نمود؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت، تعداد دفعات لایه برداری پوست صورت کاملا به نوع پوست بستگی دارد. در همین راستا در ادامه این قسمت فاصله زمانی استاندارد استفاده از هر کدام از ماسک های لایه بردار در و به تفکیک نوع پوست خشک، چرب و معمولی شرح داده شده است.

  • پوست چرب: کسانی که پوست چربی دارند، باید بدانند که پوست آن ها نسبت به ماسک های لایه بردار مقاومت و تحمل بیشتری دارد و می‌توانند تا 5 بار در هفته هم از این لایه بردارها استفاده کنند.
  • پوست خشک: کسانی که پوست خشک و حساسی دارند، به هیچ عنوان نباید بیش از هفته ای یک بار پوست خود را لایه برداری کنند.
  • پوست نرمال و معمولی : کسانی که پوست نرمال و معمولی دارند، می توانند از هر نوع روش لایه برداری برای پوست صورت استفاده کنند. با این حال فقط می توانند در هر هفته یک یا حداکثر دو بار لایه برداری سطحی انجام دهند.

اگر قصد دارید، پوست صورتتان را در خانه لایه برداری کنید، باید با توجه به نوع پوست خود از مواد گیاهی و طبیعی مفید استفاده کنید تا پوستتان آسیبی نبیند.

بهترین لایه بردار پوست چرب خانگی

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که پوست چرب و مستعد انواع جوش و آکنه دارند؟

مراقبت و لایه برداری پوست صورت چرب، کار آسانی نیست. شما باید در انتخاب لایه بردار صورت خانگی دقت بیشتری به کار بگیرید؛ چرا که انتخاب و استفاده مواد نامناسب روی پوست چرب می تواند، چربی آن را تشدید کند و به دنبال آن جوش و آکنه روی پوست صورت ظاهر شود. در ادامه این قسمت به معرفی 3 لایه بردار خانگی برای پوست چرب می پردازیم.

بهترین ماسک لایه بردار خانگی برای پوست چرب

اگر قصد لایه برداری صورت در خانه با مواد طبیعی را دارید، از ماسک لیمو ترش و شکر غافل نشوید. دانه ‌های شکر این قدرت را دارند تا سلول های مرده سطح پوست را از بین ببرند و به پاکسازی و لایه برداری پوست صورت کمک نمایند. همچنین با لایه برداری پوست صورت خود با این ماسک احتمال بروز هر گونه جوش و آکنه را هم کاهش داده و پوستی نرم و روشن را برای خود به ارمغان بیاورید.

در کنار آن استفاده از لیمو ترش روی پوست چرب که سرشار از اسیدیته و آنزیم های متنوع می باشد، باعث کاهش اندازه منافذ پوست شده و میزان  phپوست را خنثی می نماید. تمامی این فعالیت ها در کنار هم باعث کاهش تولید بیش از حد چربی در پوست می شوند. به همین خاطر ماسک لیمو ترش و شکر را می توان به عنوان قویترین لایه بردار صورت برای پوست چرب استفاده نمود.

مواد مورد نیاز:

1 قاشق چای‌خوری آب لیمو ترش

2 قاشق چای‌خوری شکر قهوه ای یا شکر سفید

چند قطره عسل یا روغن زیتون

طرز تهیه لایه بردار خانگی و نحوه استفاده از آن:

برای لایه‌برداری پوست صورت به کمک این ماسک لایه بردار و روشن کننده پوست چرب باید شکر و عسل را به آب لیمو اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مخلوط کاملا یکدست شود. پس از آماده شدن ماسک آن را روی پوست خود بمالید و به مدت  5 تا  10 دقیقه اجازه دهید تا روی پوست باقی بماند. سپس پوست صورت خود را به خوبی شستشو دهید.

ماسک لایه بردار صورت چرب با جوش شیرین و سرکه سیب

به جرات می توان گفت که یکی از مطمئن ترین روش های خانگی برای لایه برداری پوست صورت، استفاده از جوش شیرین در کنار سرکه سیب می باشد. جوش شیرین تعادل pH را حفظ کرده و از بروز جوش و آکنه پیشگیری می کند. علاوه بر این با کمک جوش شیرین به راحتی می توانید چربی های اضافی روی پوست خود را از بین ببرید و به لایه برداری پوست صورت خود بپردازید.

در کنار آن استفاده از سرکه سیب که یک ماده ضد باکتریایی و ضدعفونی کننده طبیعی است، خواص این ماسک را برای لایه برداری پوست چرب دوچندان کرده است. به همین علت می توان آن را به عنوان یک لایه بردار قوی برای لک صورت خانگی معرفی نمود.

مواد مورد نیاز:

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب

طرز تهیه و استفاده:

برای آن که بتوانید از خواص سرکه سیب و جوش شیرین به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست چرب استفاده کنید، لازم است تا این مواد را به میزان گفته شده با هم مخلوط نمایید. سپس آن را روی تمامی قسمت‎های صورت بمالید. سپس به محض این که احساس کردید پوست صورتتان خشک شده است، آن را با آب سرد بشویید. به یاد داشته باشید که این ماسک لایه بردار قوی خانگی برای پوست چرب مناسب است.

لایه برداری صورت با سفیداب

یکی از قدیمی ترین روش های لایه برداری پوست صورت در خانه ، استفاده از سفیداب است. این روش به ویژه برای کسانی که پوست بیش از حد چرب دارند و پوستشان به صورت مداوم جوش می زند، بهترین و قوی ترین ترین روش لایه‌ برداری پوست صورت است. سفیداب این قدرت را دارد تا سلول های مرده پوست را از بین برده و به رفع سریع جوش و لک پوستی کمک نماید.

مواد مورد نیاز:

یک عدد سفیداب یا روشور

مقداری گلاب

طرز تهیه و استفاده:

برای تهیه این ماسک خانگی لایه بردار پوست چرب ابتدا باید یک عدد سفیداب را در مقداری گلاب قرار دهید و به آن فرصت دهید تا مدت 10 تا 12 ساعت داخل گلاب خیس بخورد. بعد از گذشت این زمان سفیداب را به خوبی له کنید و مجددا با گلاب مخلوط نمایید. به همین سادگی ماسک شما آماده است و می توانید آن را برای چند دقیقه روی پوست صورت خود ماساژ دهید و پس از آن صورت خود را آب سرد بشویید. به عقیده بسیاری از افراد، سفیداب بهترین اسکراب لایه بردار خانگی است.

لابه برداری پوست صورت باعث می شود تا سلول های مرده از پوست جدا شوند و جوش های زیر پوستی و سر سیاه نیز از بین بروند که در نهایت پوستی شفاف و درخشان را به ارمغان می آورد.

بهترین لایه بردار پوست خشک

بدون شک اگر شما هم پوست خشکی داشته باشید، ممکن است بارها شنیده باشید که پوست خشک نیاز به لایه برداری ندارد. در صورتی که افرادی که پوست خشک دارند برای آن که بتوانند پوستی زیبا، جوان و عاری از لک و جوش داشته باشند، لازم است تا پوست خود را لایه‌برداری نمایند.

لایه برداری پوست صورت خشک قدری حساس تر از پوست چرب است؛ چرا که در صورت هر گونه اشتباهی در انتخاب لایه بردار، پوست شما خشک تر شده و دچار مشکلات جدی خواهد شد. در ادامه به معرفی 3 ماسک لایه بردار خانگی برای پوست خشک می پردازیم.

بهترین لایه بردار خانگی با آووکادو

آووکادو یکی از بهترین موادی است که می توان برای لایه‌برداری پوست صورت خشک از آن استفاده کرد؛ چرا که حاوی چربی های سالمی است که با تکیه بر آن می تواند پوست را به خوبی تغذیه کرده و مشکلات پوست خشک را درمان نماید. این میوه جادویی علاوه بر آن که به لایه برداری پوست صورت کمک می کند، درخشندگی بی نظیری هم روی بافت پوست ایجاد کرده و از بروز جوش و آکنه جلوگیری می نماید.

مواد مورد نیاز:

یک عدد آووکادو

یک قاشق چای خوری عسل

یک قاشق چای خوری خامه

طرز تهیه و استفاده:

برای تهیه این لایه بردار طبیعی پوست صورت ابتدا باید آووکادو را خرد کنید و دو قاشق چای‌خوری از آن را با یک قاشق چای‌خوری عسل و یک قاشق چای‌خوری خامه مخلوط نمایید. بدین ترتیب ماسک میوه ای شما آماده است. اما اگر حس کردید ترکیب به دست آمده غلیظ است، می توانید برای رفع این غلظت چند قطره گلاب که آن هم برای پوست خواص متعددی دارد را اضافه نمایید. سپس مواد را روی پوست صورت خود بمالید و پس از گذشت تقریبا 10 تا 15 دقیقه صورت خود را بشویید.

منبع : (https://drgoya.com/blog/)