علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

معرفی تعدادی از بیسکویت ‌های مناسبِ موجود در بازار برای کودکان

بیسکویت برای کودکان مفید است یا مضر؟

استفاده از بیسکویت نارگیلی پذیرایی ۸۹۰گرمی برای کودکان یکی از سوالاتی است که مادران زیادی در مورد آن پرس و جو می‌کنند. انتخاب بهترین بیسکویت برای کودکان در شرایطی که کودک هنوز به طور کامل تغذیه با مواد جامد را شروع نکرده است، به وسواس زیادی نیاز دارد. اینکه بگوییم در هیچ شرایطی به کودک خود بیسکویت ندهید، اغراق کرده‌ایم. در هر حال گاهی شرایط ایجاب می‌کند که از این تنقلات نیز برای کودک خود تهیه کنیم؛ اما حتما باید بدانیم که کدام بیسکویت برای کودک مفیدتر و کم‌ضررتر است.

چه بیسکویتی به کودک بدهیم؟

با توجه به اینکه انواع مختلفی از بیسکویت‌ها در بازار وجود دارد، انتخاب یک بیسکویت مناسب کودک می‌تواند کمی سخت و گیج‌کننده باشد. در وهله اول باید بدانید که برای دادن بیسکویت به کودک خود حتما باید به سن او توجه کنید. برای کودکان زیر یک سال و آنهایی که به تازگی خوردن غذای جامد را شروع کرده‌اند، معمولا بهترین انتخاب بیسکویت پذیرایی “مادر” است، اما به طور کلی باید بدانید که در انتخاب بیسکویت توجه به چه نکاتی ضرورت دارد.

کدام بیسکویت برای کودک مناسب است؟

شاید در مورد خواص ساقه طلایی برای کودکان سوال داشته باشید؛ به طور کلی باید بدانید که بیسکویت‌هایی که چربی ترانس پایین داشته باشند و ترجیحا با آرد سبوس دار تهیه شده باشند، بهترین انتخاب هستند. اگر هنگام خرید به برچسب درج شده روی بیسکویت توجه کنید، به راحتی می‌توانید اطلاعات تغذیه‌ای بیسکویت را بیابید.

بیسکویت‌هایی که چربی ترانس صفر دارند، بهترین هستند. همچنین بیسکویت‌های تهیه‌شده از آرد جو یا جو دو سر در مقایسه با سایر بیسکویت‌ها برای کودکان مناسب‌تر هستند. این روز‌ها بیسکویت‌های غنی شده با ویتامین دی، روی، آهن و … نیز در بازار وجود دارد که می‌تواند انتخاب خوبی باشد. به علاوه بیسکویت‌های شور یا اصطلاحا چوب‌شورها هم به دلیل فراهم کردن الکترولیت‌های بدن  کودکانی که در آب و هوای گرم زندگی می کنند، مفید است.

چه قدر به کودک بیسکویت بدهیم؟

با توجه به اینکه در هر صورت بیسکویت‌ها محصولاتی صنعتی هستند که در تهیه و تولید آنها از مواد صنعتی استفاده شده است، بنابراین اگر استفاده از این ماده غذایی در حداقل میزان ممکن باشد، نمی‌تواند خطرناک یا زیان‌رسان باشد. مهم این است که نه خودتان و نه کودکتان به مصرف بیسکویت عادت نکنید و فقط نگاه تفننی به آن داشته باشید. اغلب مواد تشکیل‌دهنده بیسکویت ‌های صنعتی در صورت استفاده مداوم و بیش از اندازه می‌تواند کودک را در معرض خطراتی نظیر پوسیدگی دندان، چاقی، کاهش اشتها برای خوردن وعده‌های غذایی اصلی، عدم وزن گرفتن کودک و حتی ناراحتی‌های گوارشی قرار دهد.

اگر همچون همیشه برای مصرف بیسکویت نیز حد اعتدال را نگه دارید و به استفاده از این ماده غذایی اعتیاد پیدا نکنید، می‌توانید مطمئن باشید که ضرری متوجه فرزند شما نخواهد شد؛ اما چنانچه بیسکویت به یک ماده غذایی ثابت و همیشگی در سبد غذایی کودک شما تبدیل شود، می‌تواند نگران‌کننده باشد.

آیا بیسکویت مادر چاق کننده است؟

Biscuit مادر یا هر شکلی از بیسکویت که به صورت مدام و به عنوان یک میان‌وعده ثابت در رژیم غذایی کودک استفاده شود، می‌تواند چاق کننده باشد. برای تهیه بیسکویت مادر با شیر پاستوریزه هم به سن کودک توجه داشته باشید و هم اینکه در استفاده از این ترکیب غذایی افراط نکنید. حتما به جدول ارزش غذایی بیسکویت مادر توجه کنید و در مورد عوارض بیسکویت مادر که ممکن است در برخی از کودکان ظاهر شود، مطالعه کنید؛ مثلا حساسیت یا اسهال مزمن می‌تواند ناشی از استفاده از بیسکویت مادر در کودک زیر هشت ماه باشد. بنابراین مصرف بیسکویت مادر برای نوزاد پنج ماهه کاملا قدغن است.

میزان مصرف بیسکویت برای کودکان

بیسکویت نوعی ماده غذایی بوده که از مواد و افزودنی های مختلفی تشکیل شده و در انواع و مدل های مختلفی موجود می باشد. بیسکویت برای کودکان خوراکی مناسب و خوشمزه ای بوده که مادران در طول روز می توانند به عنوان یک ماده غذایی مفید به فرزندان خود بدهند.

خواص مصرف بیسکویت برای کودکان

اغلب بیسکویت ها پرکالری بوده که در هر صد گرم آن ها حدود ۳۳۰ کیلو کالری انرژی موجود می باشد که به طور معمول این مقدار در بیسکویت های کرم دار و شکلاتی بیشتر می باشد. از اقسام بیسکویت برای بچه ها می توان به عنوان میان وعده ای پرخاصیت در برنامه غذایی آن ها استفاده کرد. البته باید این نکته را در نظر گرفت که استفاده زیاد بیسکویت بوسیله کودک نباید باعث حذف یک وعده غذایی و یا منجر به بی اشتهایی در وعده غذایی بعدی او گردد.

میزان مصرف مناسب بیسکویت برای بچه ها از دیدگاه کارشناسان تغذیه روزی ۲ الی ۳ عدد برای میان وعده می باشد. همچنین برای دوری از افراط پیشنهاد می شود والدین به فرزندان خود عادت داده که از بیسکویت های سبوس دار یا درست شده با آرد جو یا جو دوسر به جای انواع بیسکویت های معمولی و ساده استفاده کنند.

خواص بیسکویت برای بچه ها

به طور کلی می توان گفت بیسکویت برای بچه هایی که عادات بد غذایی دارند مفید می باشد. در واقع از انواع مواد غذایی که بچه ها به ویژه از سنین ۲ سال به بالا تمایل دارند مصرف نمایند انواع مختلف بیسکویت می باشد. دلیل اصلی که بچه های کوچکتر دوست دارند بیسکویت بخورند به این خاطر می باشد که می توانند خیلی راحت و خودشان بدون کمک آن را در دست گرفته و بخورند. به گونه ای می توان از بیسکویت ها در جایگاه مواد غذایی انگشتی اسم برد که برای اغلب بچه های بد غذا می توان از آن ها به عنوان فراهم کننده انرژی و مواد مغذی مورد احتیاج بدنشان اسفاده نمود.

بیسکویت به علت دارا بودن آرد به ویژه اگر با آرد سبوس دار درست شده باشد ارزش تغذیه ای بالایی دارد. آرد در واقع منبع سرشاری از پروتیئن، ویتامین های گروه B، کربوهیدارت و املاحی همچون آهن می باشد. البته ارزش غذایی بیسکویت کامل نمی باشد ولی در کل می تواند میان وعده مناسب برای کودکان باشد.

شکر، روغن و کربوهیدرات موجود در آن می تواند انرژی و کالری مورد نیاز بدن را فراهم نماید و با در نظر گرفتن این موضوع که بیسکویت کالری زیادی دارد نباید در خوردن آن زیاده روی نمود. بیسکویت را می توان به تعداد ۳ الی ۴ عدد برای میان وعده مصرف نمود. البته بهتر است که بیسکویت سبوس دار با میزان روغن و شکر کم استفاده گردد.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.