علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

بررسی انواع و کاربرد ورق آجدار

ورق آجدار به ورقی گفته می شود که بر روی سطح خود دارای الگو و طرح های برجسته می باشد.  گیلونا/ به نقل از قطره، ورق آجدار با توجه به کاربردهای بسیاری که در قسمت‌های مختلف صنعت دارند، بسیار مهم و کاربردی می باشد. بیش‌ ترین کاربرد این ورق‌ ها در شرایطی است که سطح شیبدار بوده و محیط اصطکاک بالایی داشته باشد که به منظور جلوگیری از سر خوردن افراد مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

ورق آجدار چیست؟

ورق های آجدار با نام‌ های دیگری مانند ورق برجسته، ورق شطرنجی و ورق کف‌ سازی نیز شناخته می‌ شود. ورق آجدار نوعی ورق فلزی تولید شده به روش نورد گرم است که در تمام سطح خود دارای یک الگوی منظم و برجسته‌ دارد و به منظور کاهش اصطکاک و به شکل‌ های متنوعی نظیر عدسی، قطره‌ ای، بادام، لوزی و دایره‌ ای تولید و ساخته می‌ شود. این نوع از فولاد در سطح دیگر فاقد طرح و الگوی برجسته است و کارایی سطح دیگر را ندارد. در اکثر موارد این ورق‌ ها دارای سطحی براق هستند و از انعطاف‌ پذیری بالایی برخوردارند. طراحی و برجستگی روی سطح این ورق‌ ها، منجر به افزایش استحکام مکانیکی نسبت به ورق‌ های ساده می‌ شود.

 آنها مزایای زیادی مانند ظاهر زیبا، مقاومت در برابر لغزش، عملکرد بهبود یافته و صرفه جویی در فولاد دارند. این به طور گسترده ای در حمل و نقل، ساخت و ساز، دکوراسیون، تجهیزات، کف، ماشین آلات، کشتی سازی و سایر زمینه ها استفاده می شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت ورق آجدار

به دلیل اینکه این ورق‌ ها در جنس‌ های مختلفی تولید می‌ شوند، بنابراین انواع مختلف آن قیمت‌ های متفاوتی با یکدیگر دارند. عواملی مانند نحوه تولید، میزان انرژی مصرف شده، بالا و پایین شدن نرخ دلار و چندین عامل دیگر بر قیمت این محصول مانند سایر محصولات فولادی موثر است.

قیمت ورق آجدار با توجه به ابعاد، گرید و وزن آن ها تعیین می‌ شود. در میان انواع مختلف این ورق‌ ها، بیشترین نرخ مربوط به قیمت ورق استیل آجدار است. پس از ورق استیل به ترتیب ورق های آجدار آلومینیومی، گالوانیزه و آهنی قرار می‌ گیرند.

بسته به انواع ورق نوع آجدار یعنی، ورق برجسته، ورق کف‌ سازی، ورق ­های آجدار شطرنجی و محصول نهایی وزن مخصوص متفاوتی خواهند داشت. برجستگی‌ های مختلف روی این ورق‌ ها وزن مخصوصی را به ورق‌ ها اضافه می‌ کنند.

شیوه تولید ورق نوع آجدار

در ساخت ورق آجدار از فرآیند نورد گرم استفاده می‌ کنند. شمش‌ ها از نوع تختال با سطح مقطع و طول مشخصی در کوره‌ های پیش گرم حرارت داده می‌ شوند. این عمل به منظور رسیدن این شمش‌ ها به دمای معین انجام می‌ شود. زمانی که شمش‌ ها به درجه حرارت معین شده رسیدند از قفسه‌ های پوسته‌ زدایی عبور داده می شوند و سپس توسط غلتک‌ های مخصوص، نورد می‌ شوند.

 به این ترتیب دچار کاهش ضخامت و افزایش طول می‌ گردند. هدف از پوسته‌‌ زدایی، کاهش سطح مقطع شمش‌ های فولادی و افزایش طول آن ها است. در مرحله نهایی، نورد پایانی و عملیات آج‌ زنی انجام می‌ شود و سپس ورق نوع آجدار با ضخامت ۱.۵ تا ۱۰ میلی‌ متر تولید و به صورت کلاف و یا ورق بسته‌ بندی می‌ کنند.

عملیات غلتک‌ کاری خطوط نورد گرم به طور مستقیم بر کیفیت محصول نهایی تاثیرگذار است. بنابراین جهت افزایش بهره‌ وری و کیفیت ورق نهایی، توجه به جنس و مشخصات متالورژیکی و مکانیکی غلتک‌ ها و همچنین نحوه استفاده از آن‌ ها و کاربرد ورق آجدار، بسیار ضروری است.

انواع ورق آجدار

بیشترین کاربرد ورق آجدار، از جنس‌ های آلومینیوم، استیل، آهن و آهن گالوانیزه تولید می‌ شوند.

  • ورق آجدار آلومینیومی: ورق آلومینیومی آجدار به دو صورت رنگی و بدون رنگ تولید می‌ شوند.
  • ورق های آجدار آهنی: برای تولید این محصول از ورق‌ های آهنی با جنس St37،St44 و St52 مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
  • ورق های گالوانیزه آجدار: ورق گالوانیزه توسط فلز روی پوشش داده می‌ شود تا در برابر زنگ‌ زدگی مقاومت بیشتری پیدا کنند. این محصول در محیط‌ هایی مثل سقف شیروانی‌ و محیط‌ های دریایی مانند کف کشتی‌ ها، کاربرد بیشتری دارد.
  • ورق های آجدار استیل: از ورق استیل ۳۰۴ جهت تهیه این نوع ورق‌ ها استفاده می‌ شود.

مزایای استفاده از ورق آجدار

ورق آجدار مزیت‌ های فراوانی دارند که به برخی از آن ها اشاره می‌ کنیم.

  • ورق‌ها دارای سطحی شفاف و روشن هستند.
  • دارای مقاومت بالایی هستند و همین امر سبب شده تا از آن ها در مواردی مانند کف کشتی‌ ها و وانت‌ بارها استفاده کنند.
  • در برابر سطوح لغزنده توان بالایی دارند.
  • خاصیت جوش‌ پذیری این نوع از ورق‌ها بسیار بالا است.
  • انعطاف‌ پذیر بودن و به راحتی قابلیت خم شدن دارند.
  • این ورق ها عملکرد تزئینی خوبی دارند و در موارد این چنینی به کار می روند.
  • این ورق دارای خاصیت ضد لغزش هستند.

کاربردهای ورق آجدار

کاربرد ورق فولادی آجدار را می توان به صورت زیر تعریف نمود:

  • ورق آجدار به طور گسترده در صنعت کشتی سازی، دیگ بخار، خودرو، تراکتور، واگن قطار و صنعت ساخت و ساز استفاده می شود.
  • صفحات فولادی با لبه های بیرون زده روی سطح برای کف، پله برقی کارخانه، پدال های قاب کار، عرشه کشتی و کف خودرو استفاده می شود.
  • صفحه فولادی با طرح الماس یا بیضی روی سطح برای پدال کارگاه ها، تجهیزات بزرگ یا راهروهای کشتی و پله ها استفاده می شود.

اقدامات لازم برای استفاده از ورق فولادی شطرنجی

  • پس از انتقال ورق به محل، باید طبق مشخصات و قطعات نصب، روی هم چیده شوند و چوب مربعی شکلی برای جلوگیری از فرسایش باران، لایه گذاری شود. ارتفاع روی هم قرارگیری آن ها هم نباید خیلی زیاد باشد تا از تغییر شکل ناشی از اضافه وزن جلوگیری شود.
  • روی صفحه فولادی شطرنجی، بند بالابر باید روی زمین جوش داده شود و سوراخ هایی که روی تیر ثانویه و تیر قاب جوش داده می شود باید با شعله بریده شوند. اندازه سوراخ ها باید 6 میلی متر در 12 میلی متر باشد و فاصله آن نباید بیشتر از 0.5 متر باشد.

کلام آخر

ورق های آجدار از مهم‌ ترین محصولات فولادی است که در بین ورق‌ های موجود بیش‌ ترین میزان استفاده را دارد. میزان تولید این ورق‌ ها در کارخانجات بالا است. تولید این ورق ارزش بالایی دارد و به گونه‌ ای است که اگر در سبد تولید یک کارخانه‌ باشد، باعث افزایش میزان ضریب امنیت تولیدات آن کارخانه می‌ شود.

منبع: ورق آجدار چیست / قطره