علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا استفاده از تشک خوشخواب برای سلامتی مفید است؟

تاثیر تشک مناسب بر خواب و سلامت هر فرد

خواب مناسب و کیفیت بالا از اهمیت فراوان برای سلامت و روحیه ما است. تشک، به عنوان یک عامل مهم در فرایند خواب، می‌تواند تأثیر زیادی بر کیفیت و راحتی خواب داشته باشد. تأثیر تشک مناسب بر خواب، موضوعی است که بسیاری از افراد به آن توجه می‌کنند. انتخاب تشک مناسب، می‌تواند به شما کمک کند تا در طول شب بهتر بخوابید و بیدار شده واحساس استراحت و تازگی کنید. در این مقاله، به بررسی تأثیر تشک مناسب بر خواب می‌پردازیم و به برخی از عوامل مهم که باید در نظر گرفته شوند، اشاره می‌کنیم.

فرآیند خواب

خواب در اصطلاح علمی ، کاهش یا فقدان سطح هوشیاری انسان است. در زمان خواب فعالیت بدن و ذهن تغییر کرده و توهم بینائی (رویا) جایگزین تصاویر واقعی می‌شود.خوابیدن باعث سلامت و بازسازی سیستم اعصاب، ایمنی و عضلانی است.

اهمیت خواب در زندگی

کارشناسان و پژوهشگران شرکت‌های تولید کننده لوازم خواب معتبر در دنیا، پس از سال‌ها تحقیق و بررسی در مقوله خواب به این نتیجه رسیده‌اند که خوابیدن باعث می‌شود ما توانایی‌های ادراکی مانند حافظه، صحبت کردن و تفکر خلاق خود را در حد مطلوب نگهداریم. خواب نقش به سزایی در رشد مهارت‌های مغزی دارد. بهترین راه برای پی بردن به اهمیت خواب نیز بررسی عوارض بی خوابی است.

کمبود خواب سبب کاهش توانایی مغز می‌شود. برای مثال اگر یک شب را تا صبح بیدار مانده باشید ، حتما متوجه شده‌اید که روز بعد سست، فراموش کار، کج خلق و زودرنج می‌شوید حتی با حالتی از کوفتگی و بدن درد از خواب بیدار می‌شوید. یک شب بی خوابی به حد زیادی تمرکز فرد را کاهش می‌دهد و فرد نمی‌تواند برای مدت طولانی بر روی موضوعی تمرکز کند. بی خوابی مکرر در دراز مدت باعث می‌شود قسمتی از مغز که کنترل مهارت‌های زبانی، حافظه، برنامه ریزی و احساس گذشت زمان را بر عهده دارد تقریبا از کار بی افتد.

تشک مناسب چیست؟

تشک مناسب تشکی است که از نظر سختی و نرمی متناسب با وزن و وضعیت بدنی فرد باشد. تشک نباید خیلی سفت باشد که باعث درد و ناراحتی شود و نباید خیلی نرم باشد که باعث فرورفتن بدن و عدم حمایت از ستون فقرات شود. لیست قیمت تشک خوشخواب با توجه به عوامل مختلفی تعیین می گردد که در ادامه به آن می پردازیم:

بخش اول :پشتیبانی و تعادل بدن

یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر خواب مناسب، توانایی تشک در پشتیبانی و تعادل بدن است. تشک مناسب باید قادر باشد به درستی ستون فقرات را پشتیبانی کند و فشار را به طور یکنواخت بر روی اماکن حساس بدن توزیع کند. اگر تشک شما نتواند این پشتیبانی را به خوبی انجام دهد، ممکن است به مشکلاتی مانند درد عضلانی، کمردرد، و سفتی عضلات منجر شود که مانع از خواب عمیق و بهبوددهنده استراحت شما می‌شود.

بخش دوم :کاهش فشار نقاط حساس

تشک مناسب باید قادر باشد فشار را به طور متناسب بر روی نقاط حساس بدن توزیع کند. تشک مناسب می‌تواند به کاهش نقاط فشار در بدن کمک کند. نقاط فشار در بدن، معمولاً در مناطقی مانند کمر، شانه، گردن و مفاصل وجود دارند. اگر تشک شما نتواند نقاط فشار را بهصورت مناسب تسهیم کند، ممکن است باعث ایجاد درد و تنش در این مناطق شود و خواب شما را مختل کند. تشک‌هایی که قادر به تسهیم فشار هستند و باعث توزیع یکنواخت و تعادلی از فشار روی سطح بدن می‌شوند، می‌توانند به بهبود کیفیت خواب کمک کنند.

بخش سوم :کنترل دما و تهویه هوا

تأثیر تشک مناسب می‌تواند به تنظیم دمای بدن کمک کند. برخی از تشک‌ها قابلیت تهویه هوا را دارند و می‌توانند جریان هوای مناسب را به بدن شما ارائه دهند. این امر می‌تواند به جلوگیری از تجمع گرما و رطوبت در تشک کمک کند و به شما احساس خنکی و راحتی بیشتری در طول شب بدهد. همچنین، برخی از تشک‌ها می‌توانند با استفاده از مواد خاصی مانند الیاف با خاصیت خنک کننده، دمای بدن را تنظیم کنند و به شما کمک کنند تا در طول شب در دمای مناسب خوابیده و خواب عمیق‌تری داشته باشید.

بخش چهارم :جذب حرکت

تشک مناسب باید قابلیت جذب حرکت را داشته باشد. در طول شب، شما ممکن است بارها و بارها حرکت کنید و تغییر وضعیت بدن خود را تغییر دهید. تشک باید این حرکات را بدون تأثیر منفی بر روی خواب شما جذب کند و به شما احساس استحکام و پایداری بدهد. انتخاب یک تشک با قابلیت جذب حرکت، می‌تواند به شما کمک کند تا در طول شب بیشتر بدون اختلال خوابیده و خواب عمیق‌تری داشته باشید.

بخش پنجم :انتخاب تشک مناسب برای شما

انتخاب تشک مناسب برای شما به عواملی مانند نوع تشک، سختی، جنس، و ضخامت آن بستگی دارد. برای انتخاب تشک مناسب، می‌توانید مراحل زیر را در نظر بگیرید:

– نوع تشک :

تشک‌های فومی، لاتکسی، فنری و هیبریدی انواعی از تشک‌های موجود در بازار هستند. هر نوع تشک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد. برای مثال، تشک فومی به خاطر نرمی و انطباق بیشتر با شکل بدن مناسب است، در حالی که تشک لاتکسی مقاومت بیشتری دارد و در کنترل حرارت بدن موثر است. قبل از خرید، بهتر است انواع تشک‌ها را مقایسه کرده و بر اساس نیازها و ترجیحات خود انتخاب کنید.

– سختی تشک :

سختی تشک نقش مهمی در پشتیبانی و راحتی بدن در حین خواب ایفا می‌کند. سختی مناسب برای شما به عواملی مانند وزن بدن، قوام عضلات و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. برخی افراد ترجیح می‌دهند تشکی نرم و فشار کمتری داشته باشند، در حالی که برخی دیگر از تشک‌های سفت و با پشتیبانی بیشتر استفاده می‌کنند. بهتر است قبل از خرید تشک، آن را آزمایش کنید و مطمئن شوید که سطح سختی آن با ترجیحات شما هماهنگ است.

– جنس و کیفیت :

جنس و کیفیت تشک نیز نقش مهمی در تأثیر آن بر خواب دارد. تشک‌های با جنس‌های با کیفیت و مقاوم، عمر طولانی‌تری دارند و معمولاً با توجه به استفاده بیشتر بهترین انتخاب هستند. همچنین، تشک‌های با جنس‌های طبیعی و بدون مواد شیمیایی مضر می‌توانند برای سلامتی شما مفیدتر باشند.

تشک چه تاثیراتی بر روی خواب می گذارد؟

همانطور که در قسمت بالا گفته شد خواب در زندگی هر انسانی نقش مهم و اساسی دارد بنابراین برای داشتن خواب مناست و کامل باید تمام شرایط را مهیا کنیم. زیرا هرچه خواب ما کامل و با آرامش باشد سلامتی جسمی و روحی ما درصد تضمین می‌شود. یکی از عواملی مهمی که بر روی خواب ما تاثیر می‌گذارد جای خواب و تشک استاندارد است. با انتخاب تشک مناسب می‌توانید یک خواب شیرین و راحت را تجربه کنید. یک تشک مناسب و خوب نباید باعث کمردرد و دردهای عضلانی شما شود.

انتخاب یک تشک مناسب و داشتن یک خواب شبانه مفید و با کیفیت تاثیر به سزایی در یادگیری و تقویت حافظه دارد. خیلی از افراد تصور می‌کنند که در هنگام خواب هیچ فرایند در مغز ما انجام نمی‌شود. اما بالعکس در زمان خواب مغز ما در حال ذخیره سازی اطلاعات دریافتی کل روز است. در هنگام خواب اطلاعات به صورت موثرتر در حافظه ما ذخیره می شوند.

تاثیر خواب مفید بر مغز و وزن انسان

جالب است بدانید که خواب خوب و مفید ارتباط مستقیم با کنترل وزن دارد. یکی از تاثیرات خواب راحت و کافی، صرف وعده غذایی در زمان منظم است و تاثیر دیگر بر روی هورمون لپتین است که کمبود این هورمون باعث گرسنه‌تر شدن شما خواهد شد که منجر به صرف غذای بیشتر و بالا رفتن چربی و کلسترول می‌شود. هورمون لپتین در هنگام خواب در بدن ترشح می‌شود که با کمبود خواب، کمبود این هورمون نیز به وجود خواهد آمد.

بر اساس تحقیقات کارشناسان، خواب راحت و با کیفیت شبانه خلاقیت شما را بیشتر خواهد کرد. بیشتر افراد بالغ به 7 تا 8 ساعت خواب نیاز دارند. در صورت خوابیدن کمتر از این زمان در طی دو هفته، اثر ذهنی این امر با سه روز نخوابیدن برابری می‌کند. کمبود خواب و بی خوابی بر بی حوصله‌گی، عصبانیت و افسردگی شما تاثیر به سزایی دارد.

مزایای تشک مناسب

استفاده از تشک‌های طبی استاندارد و با کیفیت تاثیرات بسیاری در زندگی ما دارد. برای آگاهی از تاثیرات آن می‌توانید یک چارت روزانه برای خود تهیه نمایید و گزینه‌هایی را بنویسید که بتوانید از صفر تا 10  به آنها امتیاز دهید. گزینه‌هایی همچون سرحالی اول صبح، اشتها، مثبت اندیشی، لبخند زدن، خندیدن، حرف زدن و … را انتخاب کنید که بیانگر مود رفتاری شما باشند.

سپس با امتیاز دادن به آنها در روزهای متفاوت به خصوص روزهایی که شب قبل خواب بد یا خوبی را تجربه کرده‌اید، متوجه تفاوت حس و حال و عملکردتان در طول روز خواهید شد. به طور کل پژوهش‌ها نشان می‌دهد یک تشک خوب که منجر به خواب آرام شود می‌تواند تاثیر مستقیمی در جنبه‌های مختلف روحی و روانی انسان داشته باشد این جنبه‌ها شامل:

  • سرحالی و نشاط
  • کاهش استرس
  • درمان افسردگی
  • جلوگیری از چاقی
  • افزایش هوشیاری
  • افزایش طول عمر
  • درخشندگی پوست
  • متابولیسم بهتر بدن
  • تقویت حافظه بلندمدت
  • کاهش تنش‌های جسمی
  • کاهش بیماری‌های قلبی
  • جلوگیری از چروک پوست
  • جلوگیری از پیری زودرس
  • عملکرد بهتر سیستم دفاعی بد

منبع: نمایندگی تشک خوشخواب

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.