علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

انواع جراحی شانه

همانطور که می‌دانید مفصل شانه جز پرتحرک ترین مفصل ها در بدن تمامی انسانها می باشد که ممکن است دچار آسیب دیدگی های مختلف شود که در این مواقع فرد بیمار درد شدیدی را در نواحی مفصل شانه تجربه می‌کند و باعث از دست دادن پایداری و استقامت مفصل شانه می شود. زمانی که مفصل شانه فرد دچار آسیب دیدگی شدید شود حتماً باید به فوق تخصص شانه مراجعه کند تا پزشک معالج به طور کامل آسیب دیدگی فرد را با استفاده از آزمایش های گوناگون بررسی کند و اگر آسیب دیدگی به طور جدی بود و باعث شده بود فرد نتواند کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهد پزشک در این مواقع تصمیم به جراحی شانه و کتف میکند. در این مقاله می‌خواهیم درباره انواع و مدل های مختلف جراحی شانه بپردازیم تا اطلاعات بیشتری در این بحث داشته باشید.

انواع آسیب دیدگی شانه

قبل از اشاره کامل به انواع و مدلهای جراحی در نواحی شانه بهتر است قبل از آن با انواع آسیب دیدگی در نواحی مفصل های شانه آشنا شوید. آسیب دیدگی های شدید مختلفی در نواحی شانه وجود دارد که در این مواقع پزشک تصمیم و جراحی شانه می گیرد.

اولین نوع آسیب دیدگی در قسمت شانه که به گفته دکتر حسن درتاج معمولاً افرادی دچار آن می‌شوند که فعالیت‌های ورزشی مکرری و سنگینی انجام داده‌اند بورسیت یا تاندونیت شانه است. به گفته فوق تخصص شانه در تهران معمولاً این افراد به دلیل انجام فعالیت های سنگین ورزشی در طولانی مدت باعث ایجاد عارضه بورسیت در نواحی شانه فرد می‌شود که در این هنگام فرد درد شدیدی را در نواحی شانه خود تجربه خواهد کرد.

دومین نوع آسیب دیدگی در قسمت شانه فرد مربوط به پارگی تاندون شانه است. اگر درباره پارگی تاندون شانه اطلاعات کافی ندارید بهتر است بدانید که آسیب های ناگهانی در قسمت شانه و یا کاهش خون رسانی به تاندون های موجود در شانه می تواند دلیل اصلی پارگی تاندون شانه باشد که به گفته دکتر حسن درتاج که یکی از فوق تخصص های درد شانه در تهران است اگر فرد دچار پارگی تاندون در قسمت شانه شود ممکن است درد بسیار شدیدی را تجربه کند که نیاز به جراحی دارد‌.

سومین نوع آسیب دیدگی در قسمت شانه مربوط به شکستگی استخوان شانه می شود. بهتر است بدانید که اگر ضربه های سنگین به نواحی شانه فرد وارد شود باعث شکستگی استخوان شانه می شود و مفصل شانه به طور کامل میشکند که معمولاً این اتفاق در زمان حوادثات رانندگی رخ می‌دهد که نیاز به جراحی دارد.

چهارمین نوع آسیب دیدگی در شانه که بسیار رواج یافته است در رفتگی در قسمت شانه فرد بیمار می شود که مفصل شانه از محل خود خارج می شود و به اصطلاح در میرود.

علائم ناشی از آسیب دیدگی شانه بیمار

زمانی که شانه فرد بیمار دچار آسیب‌دیدگی شده باشد یک سری علائم کلی وجود دارد که می‌توان نتیجه گرفت شانه فرد دچار مشکل جدی شده است و حتماً باید به فوق تخصص درد شانه مراجعه کند. به گفته دکتر حسن درتاج اگر فرد بیمار احساس درد بسیار شدیدی در قسمت شانه و یا همچنین در نواحی بازوی خود حس کند می‌توان نتیجه گرفت که شانه ها و کتف و فرد دچار آسیب دیدگی شدید شده است. همچنین اگر فردی بیمار متوجه آن شود که مفصل شانه خود به طور کامل سفت شده است می توان نتیجه گرفت که مفصل شانه دچار آسیب دیدگی شدید شده است باید آن را بررسی کند.

از دیگر علائم مهم آسیب دیدگی در نواحی شانه این است که دامنه حرکتی شانه به طور کامل محدود می‌شود و فرد بیمار دامنه حرکت محدودی را در قسمت شانه دارد. به گفته دکتر حسن درتاج یکی دیگر از علائم وجود آسیب دیدگی در قسمت شانه بیمار این است که در این مواقع معمولاً قسمت شانه قرمز و یا التهاب پیدا می‌کند و همچنین ممکن است در بعضی از مواقع صدای تق تق از مفصل شانه فرد بیمار خارج شود که یکی از نشانه های وجود آسیب دیدگی در فرد است. در ادامه انواع جراحی شانه به طور کامل اشاره خواهد شد‌.

نحوه تشخیص آسیب دیدگی شانه برای عمل جراحی

مهمترین سوالی که ممکن است برای فرد بیمار پیش بیاید این است که نحوه تشخیص آسیب دیدگی شانه به چه صورت است و آیا نیاز به عمل جراحی دارد یا خیر. در این مواقع معمولاً فرد بیمار اگر درد شدیدی را در قسمت شانه و کتف دست خود حس کند پزشک با گرفتن شرح کامل بیمار اقدام به معاینات پزشکی می کند و معمولاً از سی تی اسکن و ام آر آی برای بررسی دقیق تر مفصل شانه استفاده می کنند. آزمایشات گفته شده تصویربرداری دقیقی از قسمت شانه و کتف بیمار انجام می‌دهد و فوق تخصص شانه می تواند به راحتی عضلات و تاندون های موجود در قسمت شانه را به طور کامل بررسی کند.

اگر متخصص شانه متوجه وجود آسیب جدی و یا پارگی تاندون در قسمت شانه شده باشد در سریع ترین زمان ممکن پیشنهاد جراحی شانه بیمار را میدهد تا مشکل بزرگتری برای شانه فرد ایجاد نشود. اما اگر مشکل جدی برای فرد ایجاد نشده باشد معمولاً پزشک با آزمایشات فیزیکی بر روی دست هم می تواند مشکل بیمار را حل کند که در این مواقع پزشک معالج دستور به انجام دادن یک سری فعالیت‌های ورزشی خاص می دهد که با انجام دادن آنها مشکل شانه های فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن حل خواهد شد.

انواع جراحی شانه

حال نوبت به بررسی انواع جراحی شانه می شود. همانطور که اشاره شد اگر فرد بیمار دچار آسیب دیدگی شدیدی در قسمت شانه خود شده باشد و اگر نتواند دست خود را به خوبی حرکت دهد ممکن است پزشک تصمیم به جراحی شانه فرد بیمار بگیرد. اگر آسیب دیدگی در قسمت شانه فرد بسیار شدید و یا به زبان ساده اورژانسی باشد دکتر معالج تصمیم به جراحی فوری فرد می گیرد. بهتر است بدانید که دو نوع جراحی برای جراحی شانه وجود دارد که نوع اول آن جراحی عمل باز قسمت شانه و مفصل های آن است و نوع دوم آن جراحی آرتروسکوپی می باشد که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است.

جراحی عمل باز

نوع اول جراحی که دکتر تصمیم می‌گیرد به آن صورت باشد جراحی عمل باز است که نام دیگر آن جراحی کلاسیک می باشد. درباره این جراحی بهتر است بدانید که جراح یک برش بزرگ بر روی مفصل شانه فرد بیمار ایجاد میکند تا جراح به طور کامل به مفصل و عضلات شانه دسترسی پیدا می‌کند تا مشکل و آسیب دیدگی را برطرف کند. بهتر است بدانید که به گفته دکتر حسن درتاج معمولاً برای تعویض مفاصل از جراحی عمل باز استفاده میشود و بهتر است بدانید که دوران نقاهت جراحی عمل باز بسیار طولانی است.

جراحی آرتروسکوپی

نوع دیگر جراحی که با استفاده از یک دستگاه انجام میشود جراحی آرتروسکوپی می باشد با استفاده از یک دوربین کوچک و سایر ابزارهای جدید جراحی انجام میشود. در این مواقع به گفته دکتر حسن درتاج یکی از بزرگ‌ترین متخصص های درد شانه در تهران است جراح یک مایع را به داخل مفصل شانه فرد بیمار تزریق می‌کند که باعث متورم شدن شانه فرد آسیب دیده می‌شود تا جراحی به راحتی انجام شود.

در مرحله بعدی برش و سوراخ های بسیار کوچک نواحی شانه فرد آسیب دیده ایجاد می‌شود و با وارد کردن آرتروسکوپ به آن قسمت جراح می تواند به طور کامل مفصل فرد را با کمک تصویر های دریافتی مشاهده کند و با استفاده از ابزارهای مخصوص کار جراحی خود را آغاز می‌کند و به ترمیم مفاصل آسیب دیده شده می پردازد. بعد از انجام جراحی برش های ایجاد شده با استفاده از بخیه بسته می‌شوند و می‌توان نتیجه گرفت که دوران نقاهت این جراحی بسیار کمتر از جراحی عمل باز است.