علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

10 خواص بی نظیر گل محمدی چیست؟ + غنچه گل محمدی خشک شده

گل محمدی یکی از گل های معروف در ایران است که در طب سنتی و گیاهی ما کاربرد فراوانی دارد. این گل از دسته گل های رز سرخ به حساب می‌آید و در سراسر جهان پرورش یافته است. غنچه گل محمدی یک درختچه است که تا ارتفاعی نزدیک به 2 متر رشد می‌کند. این درختچه دارای ساقه‌هایی چوبی و تیغ دار است. همچنین برگ‌های آن پهن و به شکل پنج وجهی‌اند. این گیاه از جمله گیاهان گل دار است که گل های آن در رنگ صورتی و قرمز روشن رشد می‌کنند. این گیاه از جمله مهم‌ترین رز ها به شمار می‌آید. منشا این گیاه خاورمیانه است.

گل محمدی خواص بسیار زیادی برای پوست و مو دارد و از عصاره آن نیز گلاب تهیه می‌شود. امروز در این مقاله درباره خواص گل محمدی برای پوست و سلامتی، خواص گل محمدی برای یائسگی و خواص گل محمدی برای مو با شما صحبت خواهیم کرد. به دلیل آب و هوای ایران، این گل به سادگی و بدون دخالت آفت کش‌ها در اکثر مناطق رشد می‌کند و همین امر باعث صادرات گل محمدی ارگانیک به سراسر جهان شده است. برای دیدن انواع گل محمدی می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید:

https://www.giahine.com/

1.   خواص گل محمدی برای پوست

یکی از خواص بارز و مهم گل محمدی برای پوست، مبارزه با حساسیت پوست و چربی اضافی و میکروب های پوست است که چنین چیزی به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان‌های فراوان در این گیاه به وجود می‌آید. همچنین گل محمدی تونر پوستی طبیعی است که آلودگی‌هایی مانند گرد و غبار را از روی آن پاک می‌کند. از دیگر خواص گل محمدی می‌توان به کاهش چین و چروک پوست پس از استفاده مرتب از آن، اشاره کرد.

 آنتی اکسیدان ها و ویتامین C موجود در این گیاه انواع لک ها و چین و چروک های پوست را از بین می‌برد. با نوشیدن دمنوش گل محمدی به دلیل تولید کلاژن، چین و چروک ها کمتر می‌شوند. مورد بعدی رفع التهابات پوستی توسط این گیاه پرخاصیت است که برای سود بردن از چنین ویژگی می‌توانید از صابون ها یا شوینده‌های گل محمدی استفاد کنید که پوست سالم و درخشانی داشته باشید.

2.   خواص گل محمدی برای آرامش روان

گل محمدی نه تنها بر روی پوست که روی سلامت روح و روان ما تاثیر دارد. برای سود بردن از خواص آن می‌توانید دمنوش این گل را تهیه و نوش جان کنید. اگر حس می‌کنید تحت تاثیر تنش‌های عصبی و استرس هستید و یا به بی‌خوابی مبتلا شده‌اید، یکی از مواردی که می‌تواند به شما کمک کند استفاده از دمنوش گل محمدی یااستفاده از غنچه گل محمدی در چایی است. همچنین مصرف دمنوش این گیاه می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی چون افسردگی و آلزایمر نیز کمک کند.

3.   خواص گل محمدی برای مو

یکی دیگر از خواص گل محمدی، تاثیر مثبت روی مو است! از این گیاه می‌توانید در آب وان حمام استفاده کنید یا از عصاره آن به عنوان نرم کننده برای موهایتان سود ببرید! عصاره گل محمدی به براق شدن، نرم شدن، خوشبو شدن، و کنترل چربی پوست سر کمک میک‌کند. برای همین خیلی از افراد به صورت هفتگی از ماسک گل محمدی و رزماری برای تقویت موهای خود استفاده می‌کنند.

برای تهیه این ماسک می‌توانید نصف فنجان روغن نارگیل را برای دو دقیقه روی حرارتی ملایم قرار داده و پس از خنک شدن حدود پنج قطره روغن رزماری به آن اضافه کرده و سپس به اندازه یک قاشق غذاخوری پودر گلبرگ گل محمدی خشک شده را به این ترکیب اضافه کرده و آن را خوب هم بزنید. پس از شستشوی موها، این ماسک را ده دقیقه روی پوست سر ماساژ دهید و اجازه تا 45 دقیقه روی موها بماند و سپس آن را با شامپو بشویید.

4.   خواص گل محمدی برای قاعدگی و بارداری

گل محمدی از گیاهان مفید برای بیماری‌ها و دردهای زنانه است، این گیاه می‌تواند دردهای رحمی و انقباضات دوران قاعدگی را کاهش دهد و به تنظیم قاعدگی و خلق و خو کمک زیادی کند. اگر شما از دسته زنانی هستید که خونریزی زیاد و دردناکی را تحمل می‌کنند، بهتر است از دمنوش گل محمدی استفاده کنید تا دوران پریودی راحت‌تری را سپری کنید. همچنین به دلیل دارا بودن ویتامین سی، منگنز، کلسیم،  منیزیم، پتاسیم، سلنیم و … این گیاه به تقویت سیستم ایمنی زن باردار و جنین کمک زیادی می‌کند. همچنین دمنوش گل محمدی باعث افزایش جذب آهن می‌شود.

5.  گل محمدی و کاهش علائم یائسگی

یکی از دوران سخت برای زنی، دوران یائسگی می‌باشد. با مصرف دمنوش گل محمدی از خواص این گل برای آرام کردن دردها و سپری کردن دوران یائسگی ساده‌تری بهره ببرید.

6.  خواص گل محمدی برای عفونت های زنانه

گل محمدی دارای ویتامین B1, B2، پکتین و بتاکاروتن بوده که این موارد در درمان و بهبود عفونت‌های زنانه بسیار مفید و موثر هستند.

7.  خواص گل محمدی برای یبوست

برای درمان یبوست با گل محمدی دو راه دارید: 1. استفاده از دمنوش این گیاه که به دلیل فیبر بالا باعث تحریک روده‌ها و مبارزه با یبوست می‌شود، 2. استفاده از روغن گل محمدی که یک ملین طبیعی بوده و به درمان یبوست کمک زیادی می‌کند.

8.  خواص گل محمدی برای کبد و کلیه

اگر کبدتان چرب است خوب است بدانید که دمنوش گل محمدی به پاکسازی کبد و صفرا کمک زیادی می‌کند و از آنجایی که می‌تواند حجم ادرار را افزایش دهد، گزینه مناسبی برای پیشگیری از سنگ کلیه است.

9. خواص گل محمدی برای پیشگیری از بوی بد دهان

با قرقره کردن گلاب می‌توان از دچار شدن به بوی بد دهان جلوگیری کرد.

10. خواص گل محمدی در درمان دیابت

همانطور که می‌دانید اختلال بدن در تولید انسولین باعث افزایش قند خون و بیماری دیابت می‌شود که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دنیای مدرن است. گل محمدی برای کاهش قند خون و درمان دیابت گزینه مناسبی است!

نحوه استفاده از گل محمدی

گل محمدی را می‌توان به روش‌های زیادی مانند دمنوش یا اضافه کردن گل خشک محمدی به چایی مصرف کرد. برای درست کردن دمنوش گل محمدی باید:

یک لیوان گل محمدی را در قوری با چهار لیوان آب گرم مخلوط کرد و سپس آن را به مدت 10 الی 15 دقیقه روی سماور یا کتری قرار داده تا دم بکشد.

پس از آماده شدن می‌توانید به دمنوش گرم (نباید داغ باشد) عسل یا دارچین اضافه کرده و میل کنید.

همچنین برای اضافه کردن گل محمدی به چایی می‌توانید:

گلبرگ های خشک شده گل محمدی را با سه فنجان آب ترکیب کنید و آن را بجوشانید (پس از مدتی جوشیدن، گلبرگ ها سفید می‌شوند)، سپس ترکیب را از چایی صاف کن رد کنید تا چایی گل محمدی شما حاضر شود.

آیا مصرف گل محمدی ضرر دارد؟

گل محمدی یکی از گیاهانی است که مصرف آن در صورتی که به اندازه مصرف شود ضرری ندارد. مصرف بی رویه هر ماده غذایی مفیدی، باعث ضرر زدن به بدن انسان می‌شود، گل محمدی نیز از این قاعده مستثنی نیست. همچنین به دلیل ویتامین سی فراوان این گیاه، بهتر است افرادی که دارای تالاسمی هستند بیشتر مراقب باشند. اگر از گل محمدی بیش از حد استفاده کنید دچار اسهال، استفراغ، سرگیجه، خستگی، سوزش معده و بی خوابی می‌شوید. وگرنه در حالت عادی و با مصرف درست، این گیاه هیچ ضرری برای شما نخواهد داشت.

 کلام آخر

برای تهیه دمنوش و چایی گل محمدی بهتر است از گل محمدی تازه و باکیفیت استفاده کنید تا از طعم و عطر خوش آن لذت ببرید. برای خرید گل محمدی و اطلاع از قیمت عمده آن نیز می‌توانید از طریق فروشگاه گیاهینه اقدام کنید. در هنگام خرید گیاهان دارویی باید به یک سری از نکات دقت کنید، تا کیفیت محصول خریداری شده مناسب باشد و در عین حال هم هزینه گزافی را برای آن پرداخت نکنید. گل محمدی خشک یکی از این محصولات است که کاربردهای متنوعی در بخش گیاه دارویی و تهیه ادویه‌جات ترکیبی دارد.

به همین دلیل در هنگام خرید گل محمدی خشک باید نوع کاربرد آن را بدانید تا بتوانید بسته به نیاز خود اقدام به خرید این محصول کنید؛ دلیل این کار وجود انواع گل محمدی است که برای کاربردهای متنوع در بازار موجود است و قیمت‌های متفاوتی دارد. کارشناسان ما به صورت تمام وقت آماده پاسخگویی به سوالات شما و راهنمایی و مشاوره خرید هستند.

آدرس فروشگاه: