علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟ انواع و دلایل استفاده از آن

تصور کنید آبی را که در مجتمع مسکونی، اداری یا حتی صنعتی خود استفاده می‌کنید، بتوانید مجدد و به صورت کاملاً تمیز برای مصارف دیگری استفاده کنید. فکر کنید آبی را که به عنوان فاضلاب یا پسماند قرار است وارد آب‌های زیر زمینی شود، به صورت تصفیه شده وارد این آب‌ها شود. حالا تصور کنید یک دستگاه نه چندان بزرگ در اختیار دارید که این رویای شما را به تحقق برساند. پکیج تصفیه فاضلاب، همان چیزی است که شما به آن نیاز دارید. استفاده از این پکیج، در مجتمع‌های مسکونی، اداری، صنعتی، کمپ‌های گردشگری، مجتمع‌های بین راهی که اغلب آب لوله کشی ندارند، ضروری است. در ادامه قصد داریم درباره پکیج تصفیه فاضلاب، انواع و دلایل استفاده از آن به صورت کامل توضیح دهیم. با ما همراه باشید.  البته در برخی پروژه ها جهت تصفیه میکروبی فاضلاب به کمک فرایندهای ته نشینی، شناورسازی و بیولوژیکی روی آن و تصفیه با حجم پایین و سبک تر از سپتیک تانک نیز استفاده می گردد.

پکیج تصفیه فاضلاب

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

اگر ادعا کنیم پکیج تصفیه فاضلاب می‌تواند یکی از راه‌های کاربردی برای جلوگیری از خشکسالی و کمبود آب باشد، گزاف نگفته‌ایم. این پکیج، مجموعه‌ای از چند مرحله تخصصی نظیر هوادهی، گندزدایی، فیلتراسیون و… است. این مراحل همگی کمک می‌کنند که پسماند آب از انواع آلاینده‌های فیزیکی، شیمایی و حتی بیولوژیکی زدوده شود. بدین ترتیب که فاضلاب وارد این دستگاه شده و پس ازگذراندن تمام این مراحل، آب تصفیه شده از دستگاه بیرون خواهد آمد. از این آب تصفیه شده می‌توان مجدد در بخش‌های صنعتی یا حتی کشاورزی استفاده کرد.

انواع پکیج تصفیه فاضلاب به لحاظ نوع پسماند

پکیج‌های تصفیه فاضلاب به لحاظ نوع پسماند ورودی، شامل دو دسته پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی و پکیج تصفیه فاضلاب انسانی می‌شوند.

پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

در بسیاری از سوله یا مجتمع‌های صنعتی، پسماند آب حاوی آلاینده‌هایی است که برای آب‌های زیرزمینی مضر است و ممکن است باعث مشکلاتی برای خاک، گیاهان یا حتی انسان‌ها شود. این پسماند که به فاضلاب شیمیایی معروف است و باعث آلودگی محیط زیست می‌شود، قابلیت تصفیه دارد. بسیاری از واحد‌های صنعتی با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی این خطرات را به حداقل رسانده‌اند. اغلب برای تصفیه فاضلاب صنعتی از پکیج تصفیه فاضلاب فلزی استفاده می‌شود. پسماند فاضلاب شیمایی در این پکیج شامل سه مرحله تصفیه فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی می‌شود.
در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی، به میزان نوع مواد سنگین و آلوده موجود در آب، مراحل مختلفی برای تصفیه انجام می‌شود. طی این مراحل، ابتدا لجن پسماند آب صنعتی ته نشین می‌شود، سپس فیلتراسیون صورت می‌گیرد و در نهایت به تصفیه بیولوژیکی می‌رسد.

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

پکیج تصفیه فاضلاب انسانی

فاضلاب انسانی به دلیل دارا بودن انواع باکتری و مواد شوینده برای محیط زیست بسیار خطرناک است. این فاضلاب می‌تواند هم برای گیاهان و حیوانات و حتی انسان‌ها مضر باشد. پکیج تصفیه فاضلاب انسانی با استقرار در مجتمع‌های مسکونی، روستا‌ها و بسیاری از نقاطی که پسماند انسانی تولید می‌شود، می‌تواند آب آلوده را به آب قابل استفاده تبدیل کند. در صورتی که فاضلاب انسانی، تصفیه نشود، آب آلوده وارد آب‌های سطحی و زیر سطحی شود.

انواع پکیج به لحاظ جنس استفاده شده در بدنه

پکیج‌ها به لحاظ نوع جنس استفاده شده در بدنه خود انواع متفاوتی دارند. این تفاوت به دلیل شرایط و مکان مورد استفاده شده است. در ادامه با انواع پکیج به لحاظ جنس بدنه آشنا می‌شویم.

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

این پکیج از جنس فلز ST ۳۷ ساخته شده است. هم قسمت داخلی و هم قسمت بیرونی این پکیج از لایه‌های محافظ زینک ریچ، اپوکسی میو و پلی اورتان تشکیل شده است. از پکیج تصفیه فاضلاب فلزی، اغلب برای تصفیه فاضلاب صنعتی برای واحد‌ها و سوله‌های صنعتی استفاده می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب پلی‌اتیلن

این پکیج از جنس پلی‌اتیلن تشکیل شده است. بدنۀ پلی‌اتیلن به کار رفته در این پکیج، دو جداره است. پکیج تصفیه فاضلاب پلی‌اتیلن دو مدل دفنی و غیر دفنی دارد. در مدل دفنی، تمام تجهیزات زیر زمین دفن می‌شود و در مدل غیر دفنی تجهیزات روی زمین نصب خواهد شد.

پکیج تصفیه فاضلاب کامپوزیتی یا فایبرگلاس

این پکیج از جنس کامپوزیت یا فایبرگلاس ساخته شده است. پکیج کامپوزیتی، ساختار فلزی با پروفیل و پوشش اپوکسی یا گالوانیزه گرم و جنس بدنه فایبرگلاس دارد. بدنۀ فایبر گلاس این پکیج، توسط یک لایه ژلکوت پوشانده شده است.

دلایل مهم برای استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب

  • عدم آلودگی اب‌های سطحی و زیر سطحی. با استفاده از دستگاه پکیج تصفیه فاضلاب انسانی یا صنعتی، آبی که از مجموعه یا واحد مسکونی یا صنعتی شما وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود، آلوده نخواهد بود.
  • امکان استفاده مجدد از آب. از آب به دست آمده از پکیج تصضیه فاضلاب، می‌توان برای آبیاری فضای سبز، کشاورزی و استفاده مجدد در صنعت بهره برد. این مهم می‌تواند به صرفه‌جویی در آب جهت جلوگیری از مصرف بی‌رویه آب خوراکی در مصارف نابجا کمک کند.
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها در درازمدت. با استفاده از این پکیج می‌توان در هزینه‌های آب مصرفی در طولانی مدت صرفه‌جویی کرد. شاید در ابتدا خرید و راه‌اندازی دستگاه تصفیه فاضلاب هزینه بر باشد، اما حتم داشته باشید در طولانی مدت این کار به نفع شما خواهد بود.
  • توجه و محافظت از محیط زیست. یکی از دلایل مهم برای استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب، توجه و محافظت از محیط زیست است. این محافظت شامل آب، خاک، گیاهان، حیوانات و حتی انسان‌ها می‌شود.

پکیج تصفیه فاضلاب زلال آب

پکیج تصفیه فاضلاب زلال آب

شرکت زلال آب پارتاک، با بهره‌گیری از روش‌های مدرن و صنعتی و به کمک متخصصان توانسته پکیجی را طراحی کند که بتواند در زمانی کوتاه به صورت کامل فاضلاب را تصفیه کند. در پکیج‌های تصفیه فاضلاب زلال آب، پسماند آب، پس از ورود به دستگاه وارد بخش خنثی‌سازی می‌شود. پس از عبور از تانک هوادهی، آب وارد زلال ساز و سپس فیلتر ثانویه می‌شود.

البته لازم به ذکر است که قسمت فیلتراسیون اختیاری است و تنها در صورتی که مایل به استفاده مجدد از آب باشید، می‌توانید از آن استفاده کنید. در مرحله آخر آب وارد بخش کلر زنی می‌شود و آبی بدون بو و ناخالصی از دستگاه خارج می‌شود.

سخن آخر

در صورتی که به استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب علاقمند هستید، می‌توانید با کارشناسان شرکت زلال آب تماس بگیرید. کارشناسان ما با برآورد و بررسی نوع مصرف شما، جنس، اندازه و ظرفیت، پکیج را طراحی و قیمت نهایی را به شما اعلام می‌کنند. شما می‌توانید هم اکنون برای دریافت مشاوره با کارشناسان شرکت زلال آب پارتاک تماس بگیرید.