علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

متخصص ارتودنسی کیست؟ (ویژگی‌ دکتر ارتودنسی خوب)

متخصص ارتودنسی کیست و چه ویژگی هایی دارد؟

فاصله شما تا لبخندی که همیشه آرزوی آن را داشته‌اید، پیدا کردن بهترین متخصص ارتودنسی است. اما این درمان فراز و نشیب‌های زیاد و حساسیت بالایی دارد. پس باید مطمئن شوید که در این مسیر، یک متخصص ارتودنسی خوب را انتخاب می‌کنید. قطعا خواندن این مطلب به شما در انتخاب بهترین دکتر ارتودنسی در تهران و دیگر شهرها کمک خواهد کرد، چرا که ما وظایف و تخصص یک متخصص خوب و همچنین تمامی موارد و ویژگی هایی که باید قبل از انتخاب نهایی متخصص به آن توجه کنید را به طور کامل بررسی کرده ایم. توجه به این موارد انتخاب ارتودنتیست و روند درمان را برای شما آسان می‌کند.

متخصص ارتودنسی دندان کیست؟

ارتودنتیست‌ها متخصص‌های دندانپزشکی هستند که در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان ناهنجاری‌های دندانی و فک آموزش دیده‌اند. به واسطه این آموزش‌ها، یک دکتر ارتودنسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از گزینه‌های درمانی را برای صاف کردن دندان‌های کج، اصلاح بایت‌های ناهنجار و تراز کردن فک‌ها ارائه دهد.

در واقع متخصص ارتودنسی، پس از گذراندن دوره پنج‌ساله دندانپزشکی عمومی، ۵۰۰۰ ساعت دیگر (معادل سه سال مطالعه تمام وقت) تحت آموزش تخصصی در زمینه ارتودنسی قرار می‌گیرد. این متخصصان بیشتر به مهارت‌شان در صاف کردن دندان‌ها شناخته می‌شوند، اما می‌توانند به بایت‌های دردناک و ناهماهنگ، حرکت دندان‌ها ناشی از عادت‌های بد (مانند مکیدن شست) و حتی برخی از اشکال آپنه انسدادی حین خواب هم کمک کنند.

دکتر مبینا ملایی، بهترین دکتر ارتودنسی در تهران و دیگر شهرها، دانش و توانایی لازم برای تشخیص درست درمان (از بریس‌های فلزی گرفته تا مدل‌های نامرئی مانند Invisalign)، با توجه به شرایط بیمار حتی بیمارانی با پیچیدگی و مشکلات فک و دندانی شدید را دارد.

ارتودنسی دندان چیست؟

لازمه معرفی یک متخصص که در زمینه‌ای مهارت، دانش یا تخصص دارد، آشنایی با رشته تخصصی او است. به عنوان کسی که نیاز به درمان ارتودنسی دندان دارید، ابتدا بهتر است که با تعریف ارتودنسی دندان آشنا شده و در حد کافی بدانید این رشته چیست و چگونه به شما کمک می‌کند تا لبخند زیباتر و سالمتری داشته باشید.

“ارتودنسی دندان یکی از تخصص‌های مهم در حوزه دندانپزشکی است که به اصلاح ناهنجاری‌های فکی و دندانی و همچنین اصلاح نامنظمی‌ یا نامرتبی های دندان‌ها می‌پردازد. این رشته از دندانپزشکی، شامل استفاده از ابزارها و تکنیک‌ها و مراحل مختلف درمانی است. هدف اصلی ارتودنسی دندان، اصلاح و بهبود موقعیت، ظاهر و عملکرد دندان‌ها و فک‌ها برای بهبود طرح لبخند، ظاهر صورت و در نهایت بهبود کیفیت زندگی افراد است.“

کار اصلی یک متخصص ارتودنسی چیست؟

در حالی که متخصصان ارتودنسی در درجه اول به خاطر صاف كردن (رفع نامرتبی و نامنظمی) دندان‌ها معروف هستند، اما آنها می‌توانند مشکلات و درد ناشی از بایت نادرست دندان، عادات نامناسب کودکی مانند مکیدن انگشتان و حتی برخی از انواع آپنه خواب را نیز برطرف کنند.

(بایت دندان اشاره به هماهنگی و روی هم قرار گرفتن دندان‌های فک بالا و پایین نسبت به هم دارد. در حالت عادی دو فک با هم همپوشانی دارند و تنها فک بالا کمی از فک پایین جلوتر است. هر حالتی به غیر از این، می‌تواند یک مشکل در بایت را نشان دهد).

مشکلاتی که یک ارتودنتیست اصلاح می‌کند کدامند؟

یک ارتودنتیست یا همان متخصص ارتودنسی دندان، مشکلات عمده زیر که تحت عنوان مال اکلوژن شناخته می‌شوند را برطرف می‌کند:

  • اوربایت (جلوزدگی بیش از اندازه فک بالا نسبت به فک پایین)
  • آندربایت (جلوزدگی فک پایین نسبت به فک بالا)
  • اپن بایت (وجود فاصله بین دندان های فک بالا و پایین حین بسته شدن دهان)
  • کراس بایت (داخل یا خارج بودن یک یا دو طرف یکی از فک‌ها نسبت به فک دیگری)
  • اورجت یا دیپ بایت (نوعی اوربایت شدید است)

سایر مشکلاتی که توسط این دکتر ارتودنسی اصلاح می‌شوند عبارتند از:

    کرادوینگ یا شلوغی و ازدحام دندان‌ها

    وجود فاصله بین دندان‌ ها

    کوتاه یا بلند بودن دندان‌ها

    دندان نهفته (معمولا دندان نیش نهفته و دندان عقل نهفته)

    کمک به درمان شکاف کام و شکاف لب

    ….

تفاوت دکتر ارتودنسی با دندانپزشک عمومی

ارتودنتیست‌ها و دندانپزشک‌ها شباهت‌های زیادی دارند؛ هردو به بهبود سلامت کلی دهان و دندانِ شما کمک می‌کنند. اما روش کار آنها بسیار متفاوت است. دندانپزشک‌ها طیف وسیعی از مسائل مربوط به سلامت دهان را پوشش می‌دهند. اما دکتر ارتودنسی یک متخصص دندانپزشکی است که روی موضوع خاصی تمرکز می‌کند: صاف کردن دندان‌ها و تراز کردن فک‌ها.

برای اینکه مراجعه‌کننده بتواند تصمیم آگاهانه‌ای درباره درمان خود بگیرد، خوب است که تفاوت‌های کلیدی بین این دو گروه بداند. در واقع یک دکتر متخصص ارتودنسی مانند دکتر درویش پور به دلیل تخصص و دانش بیشتر، مشکلات و پیچیدگی های شدید دندان و فک را انجام میدهد، اما دندانپزشک عمومی دانش لازم برای درمانهای ساده با پلاک متحرک را دارد. در ادامه میزان دانش و تفاوت هر دو را با هم مقایسه می کنیم:

میزان تخصص دکتر ارتودنسی

  • ارتودنتیست‌ها متخصصانی هستند که سه سال دیگر آموزش دانشگاهی تمام‌و‌قت در زمینه ارتودنسی، رشد و تکامل صورت، بیولوژی و بیومکانیک را گذرانده‌اند (دارای مدرک عمومی دندانپزشکی + مدرک تخصصی ارتودنسی هستند).
  • دکتر متخصص ارتودنسی متخصص رشد صورت و رشد دندان است. او دندان‌های کج، بایت‌های مشکل‌دار و فک‌های نامرتب را تشخیص می‌دهد و درمان می‌کند.
  • آنها در تمام گزینه‌ها و فناوری‌های درمان ارتودنسی برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تخصص دارند.
  • یک متخصص ارتودنسی خوب با استفاده از دستگاه‌های تخصصی از جمله بریس‌ها و هدگیر، دندان‌های کج را مرتب و بایت‌های ناهنجار را اصلاح می‌کنند. اندودنتیست‌ها اما در بافت داخلی دندان به نام پالپ متخصص هستند.
  • آنها در کانال‌های ریشه و سایر درمان‌هایی که عفونت‌های این پالپ ظریف را هدف قرار می‌دهند، تخصص دارند.

میزان تخصص دندانپزشک‌ عمومی

  • این افراد مانند پزشک‌های عمومی‌اند. آنها متخصصان عمومی ماهری هستند که می‌توانند مشکلات رایجی را که دندان‌ها، دهان و لثه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند، تشخیص دهند و درمان کنند.
  • آنها مدرک عمومی دندانپزشکی دارند. و برخلاف دکتر متخصص ارتودنسی، برای نصب بریس یا نظارت بر سایر درمان‌های ارتودنسی در دانشگاه آموزش نمی‌بینند. بنابراین، دندانپزشک‌ها بیمارانی را که نیاز به درمان‌های ارتودنسی دارند، به متخصص مربوطه ارجاع می‌دهند.
  • آنها در نگهداری عمومی دهان و دندان برای همه سنین تخصص دارند. آنها همچنین درمان‌هایی مانند سفید کردن دندان، کشیدن، پر کردن و روکش کردن را هم انجام می‌دهند.

متخصص ارتودنسی چه مشکلاتی را اصلاح می‌کند؟

یک دکتر خوب ارتودنسی، در زمینه رفع برخی بیماری‌های مادرزادی مانند شکاف کام و لب (لب شکری) هم می‌تواند به مراجعان کمک کند، اما این خدمات شامل طیف وسیعی از درمان ها می‌شود. رایجترین مشکلاتی که یک دکتر ارتودنسی میتواند آن ها را برطرف کند عبارتند از:

درمان انحرافات قدامی- خلفی

انحرافات قدامی خلفی اشاره به مشکلاتی دارد که در بخش بالا یا پایین دهان یا فک بالا و پایین رخ میدهد. درمان این نوع ازط ناهنجاری‌های فک مانند ناهنجاری فک کلاس‌های دو و سه، انحراف فک، بزرگی و یا کوچکی فک‌های بالا و پایین نیز بر عهده متخصص ارتودنسی خوب است. برای مثال ممکن است فک بالا از پایین جلوتر باشد و یا برعکس فک پایین خیلی از فک بالا جلوتر باشد.

درمان انحرافات عمودی

درمان ناهنجاری‌های دندانی پیچیده مانند اورجت، دیپ بایت، اپن بایت، غیبت دندانی، ناهماهنگی خط وسط دندان‌ها، فاصله بین دندان‌ها، از شایعترین انحراف عمودی دهان و دندان می‌باشند.

اپن بایت، یعنی زمانی که یک فضای قابل توجه بین دندان ها حین بسته شدن دهان وجود دارد. در حالت طبیعی وقتی دهان را میبندیم باید هیچ فاصله ای بین دو فک بالا یا پایین نباشد. اما در اپن بایت این فضا و فاصله وجود دارد.

درمان انحرافات عرضی

انحرافات عرضی را غالباً کراس بایت می نامند. کراس بایت معمولاً با عرض فک مرتبط است. هنگامی که پهنای فک فوقانی نسبت به فک تحتانی کمتر باشد فک پایین بیمار معمولا به یک طرف متمایل میشود (مثلا بیشتر به سمت چپ یا راست میرود.) با این مشکل بیمار تنها میتواند با یک طرف دهانش لقمه بجود. اگر کراس بایت به کمک یک متخصص ارتودنسی خوب درمان نشود میتواند به مرور زمان شدیدتر شده و زیبایی صورت او را به خطر بی اندازد. از همه مهمتر عملکر او نیز دستخوش تغییرات ناخوشایندی خواهد شد.

ایجاد طرح لبخند

دندان هایی که ناهماهنگ هستند میتوانند زیبایی لبخند را به خطر بیندازند و شما لبخندی زیبا نداشته باشید. متخصصین ارتودنسی میتواند مشکلاتی که زیبایی دندان را با خطر مواجه میکند، ( ناهنجاری‌های دندانی ساده مانند وجود فاصله بین دندانها) را برطرف کرده و به ساخت یا ترمیم لبخند کمک کند.

رفع کراودینگ و ازدحام دندان ها

زمانی که دندان ها فضای کافی برای جوانه زدن و رشد در اختیار ندارند هر کدام به یک جهت رشد کرده و باعث شلوغی دندان ها میشود. در این وضعیت رسیدگی به بهداشت دهان و دندان سخت است و احتمال پوسیدگی دندان نیز به شدت بالا میرود.

آتوسا خوش خواهد

من آتوسا، خبرنگاری که تعهدی عمیق به خدمت به مردم دارم. در این سایت، با تمرکز بر مسائل مهم اجتماعی و اقتصادی، تلاش می‌کنم تا صدای گروه‌ه‌های نادیده گرفته شده را به گوش شما برسانم و برای ایجاد عدالت و برابری در جامعه تلاش کنم.