عمومیکسب و کار ایرانی

برای یادگیری وردپرس از کجا شروع کنیم

روش راه اندازی سایت با وردپرس بطور خلاصه

۱-ابتدا باید یک دامنه (اسم وبسایت که قبلا توسط کسی انتخاب نشده) برای سایت تان انتخاب کنید. این دامنه همان آدرس شما در اینترنت است. مثل اینکه بخواهید در یک شهر خانه بسازید و برای شروع خانه شما یک آدرس دارد. مثلا در خیابان ولیعصر کوچه ۷- این آدرس حکم همان دامنه سایت شما در اینترنت را دارد. ( یا  چک کنید ببینید اسم مدنظرتان موجود است یا قبلا گرفته شده است؟)جهت آموزش برنامه نویسی وب لطفا کلیک کنید.

۲-در حین انتخاب نام باید پسوند سایت تان را نیز انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم از دات کام (com.) به عنوان دامنه استفاده کنید. اگر هم فقط کارتان در ایران است از پسوند مخصوص سایت های ایرانی یعنی دات آی آر (ir.). و اگر شرکت یا سازمان هستید از org. استفاده نمایید. دامنه دات کام گران تر از دو دامنه دیگر است. ضمنا برای ثبت دامنه ir. باید ابتدا سایت تان رابت کنید تا مجوز آن صادر شود.برای کسب درآمد از وردپرس لطفا کلیک کنید.

۳-بعد از انتخاب نام باید یک هاست برای سایت تان تهیه کنید (هاست به زبان ساده، فضایی ست که در اینترنت به سایت شما اختصاص داده میشود. مثل اینکه بخواهید در یک شهر ساختمان بسازید و حتما باید قبل از ساخت، یک زمین خریداری کنید. این زمین حکم هاست را دارد). ما خرید هاست یا  را پیشنهاد می کنیم. (از هاست های ارزان تر شروع کنید)

۴- بعد از خرید هاست، پشتیبان هاست آدرس ورود به هاست و نام کاربری و پسوورد را به شما اعلام می کند. وارد می شوید و برای اولین کار ورپردس را روی هاست نصب می کنید. سپس یک تم برای سایت وردپرسی تان انتخاب می کنید و شروع به گذاشتن مطلب یا محتوا در آن می کنید…

کل داستان سایت همین است!

اگر ویدیوی بالا کافی نبود به خواندن ادامه دهید:

مرحله ۱: بهترین سرویس میزبانی را برای سایت خود پیدا کنید

قبل از رفتن به سایت WordPress.org به یک سرویس میزبانی یا هاستینگ (hosting) نیاز دارید. می توانید سرور را روی سیستم خود تنظیم کرده و سپس وردپرس را روی آن نصب کنید اما اگر مبتدی هستید، داشتن سرویسی که سرورهایش از قبل تنظیم شده و آماده میزبانی سایت هستند برای شما بهتر و آسان تر است. بعضی از سرویس ها رایگان هستند ولی بسیاری از آنها نیاز به پرداخت پول دارند. توصیه می کنیم از یک سرویس پولی استفاده کنید زیرا خدمات و ویژگی های با کیفیت بیشتری ارائه می دهند.

مطمئن نیستید که چه نوع یا کدام میزبان را انتخاب کنید؟ کاملاً درک می کنیم. میزبان های مختلفی با ویژگی های مثبت و منفی زیادی وجود دارد.

ویژگی های سرویس میزبانی وردپرس

مرحله ۲: یک نام دامنه انتخاب کنید

پیش نیاز وردپرس: احتمالاً از قبل اسم سایت و یا لیست کوتاهی از اسامی را آماده کرده اید. خیلی خوبه! اما اگر اینگونه نیست، مقالات زیادی وجود دارد که می توانند به شما در پرداخت ایده های ناب کمک کنند.

حتما به یاد داشته باشید که نام دامنه سایت باید نشانگر هدف سایت باشد و آنقدر جالب توجه باشد که نظر بازدید کنندگان را به خود جلب کند.

بعد از اینکه نام دامنه تعیین شد، دستورالعمل های شرکت سرویس دهنده خود را برای تکمیل مراحل راه اندازی دنبال کنید. احتمالاً باید نام دامنه را به هاست خود ارتباط دهید. کافیست فایل های راهنمای اینترنتی آنها را بررسی کنید یا برای یافتن دستورالعمل ها در گوگل جستجو کنید. کار واقعی از الان شروع می شود!

برای انجام مراحل بعدی لزوماً ترتیب خاصی وجود ندارد. می توانید به داشبورد خود دسترسی پیدا کنید و روی کاری که فکر می کنید باید سریعتر انجام شود، تمرکز کنید.

در این مرحله مشاهده و بررسی سایت و مرور گزینه های قسمت ادمین می تواند مفید باشد. چراکه به شما کمک خواهد کرد تا بفهمید چه کاری باید انجام دهید.

مرحله ۳: طراحی سایت خود را شخصی سازی کنید

وردپرس یک تم یا قالب خاص پیشفرض دارد که می توانید یا با آن شروع به کار کنید و یا آن را به یک قالب جدید تغییر دهید.

قالب های رایگان

قالب های پولی

با وجود اینکه قالب های رایگان یک راه حل عالی برای شروع کار می باشند، قالب های پولی (برای آنها باید پول پرداخت کنید) قالب های اساسی و اصلی هستند. قالب های پولی تنوع بیشتری ارائه می دهند و اکثرا ویژگی های بیشتری را نسبت به قالب های رایگان موجود در وردپرس پوشش می دهند.

بازارهای فروش بسیار زیادی وجود دارند که می توانید یک قالب جدید را برای وب سایت خود خریداری کنید. سایت Themeforest نیز با داشتن بیش از ۱۱۰۰۰ قالب، سایت مناسبی برای یافتن یک قالب پولی است.

سفارشی ساز قالب

به طور پیشفرض، وردپرس چند ویجت دارد که بعضی از آنها فعال شده اند و در نوار کناری سایت قابل مشاهده هستند. در صورت تمایل می توانید آنها را دوباره به دلخواه مرتب کنید و یا اگر به دنبال ویجتی هستید که در ویجت های موجود در وردپرس قرار ندارد، می توانید برای اضافه کردن آن افزونه مرتبط را دانلود و نصب کنید.

قالب ممکنه به شما امکان دهد تا منو های مختلف را در مکان های مختلف سایت (در بخش محتوای اصلی، نوار بالا، پاورقی و ..) قرار دهید. اگر چنین امکانی نداشته باشد، افزونه هایی برای منو در دسترس وجود دارد. تا زمانی که چند صفحه نساخته اید، نیازی نیست درباره منوها نگران باشید.

مرحله ۴: برای اضافه کردن ویژگی های بیشتر افزونه نصب کنید

بسته به کاربرد سایت و همچنین عملکرد قالب، به احتمال زیاد نیاز به نصب و فعال سازی افزونه های مختلفی خواهید شد. این افزونه ها قابلیت های سایت را افزایش می دهند.

در ادامه سه افزونه مهمی که نصب آن ها را توصیه می کنیم، برایتان آورده ایم.

علاوه بر افزونه های گفته شده، استفاده از یک ویرایشگر زنده CSS مانند CSS Hero یا Yellow Pencil را نیز پیشنهاد می کنیم چراکه ممکنه گاهی اوقات از طراحی ظاهر قسمت هایی از قالب راضی نباشید، بنابراین با استفاده این افزونه ها می توانید طراحی سایت خود را سفارشی کنید. همچنین افزونه های مفید و بسیار خوبی برای نقشه ها، اشتراک گذاری های اجتماعی، ترجمه های مختلف و موارد دیگر نیز وجود دارد.

مرحله۵: ایجاد صفحات کلیدی سایت

به جز در حالتی که سایت تنها در یک صفحه طراحی شده است، هر وب سایت باید حداقل دارای دو صفحه باشد، به عنوان مثال یک صفحه “درباره ما” و یک صفحه “تماس با ما”. ساخت یک صفحه وبلاگ برای درج اخبار یا پست های خود نیز توصیه می شود اما بسته به هدف سایت ممکنه صفحات دیگری را نیز بخواهید، مانند صفحه نمونه کار یا گالری برای نمایش کارهایتان. اگر قصد فروش محصول در سایت خود دارید، یک صفحه فروش نیز باید وجود داشته باشد. توجه داشته باشید که برای افزودن و سفارشی کردن انواع صفحات ممکنه نیاز به نصب افزونه های بیشتری باشد.

۱صفحه اصلی

۲وبلاگ

اکثر وب سایت ها یک وبلاگ دارند – در حقیقت بسیاری از سایت ها تنها یک وبلاگ هستند! – ممکنه بسته به قالب سایت نیازی به ساخت صفحه وبلاگ نداشته نباشید، در عین حال بسیاری از قالب های وبلاگی وردپرس فقط برای ساخت وبلاگ طراحی شده اند و تنها می توانید با اضافه کردن پست ها کار کنید.

۳صفحه درباره ما

صفحه “درباره ما” در معرفی تاریخچه شرکت، اهداف و اعضای تیم برای کسب و کارها بسیار عالی است. همچنین وبلاگ نویسان مستقل نیز یادداشت های خود را درباره نحوه شروع، علایق و داستان ها شخصی در این صفحه به اشتراک می گذارند. گرچه نیازی نیست هر سایتی چنین صفحه ای داشته باشد اما بهتر است آن را در نظر داشته باشید. صفحه درباره ما یک راه فوق العاده برای ارتباط خصوصی تر وصمیمی تر با مخاطبان خود است.

۴صفحه تماس

تقریباً هر وب سایت دارای یک صفحه تماس یا ارتباط با ما است. ساخت یک صفحه تماس با وردپرس بسیار ساده است زیرا افزونه های ساده بسیاری وجود دارند که با قالب های محبوب نیز سازگار هستند. می توانید با استفاده از یکی از این افزونه های فرم “تماس با ما”، یک فرم ساده را به نوار کناری یا فوتر صفحه خود اضافه کنید و یا یک افزونه نقشه برای نمایش مکان خود در نظر بگیرید.

۵صفحه نمونه کارها

در برخی کسب و کارها باید طرح ها و کارهایشان را به کاربران نشان دهند در نتیجه داشتن صفحه نمونه کارها (یا همان پورتفولیو) بسیار مفید است. برای ساخت صفحه نمونه کارهای آنلاین یا باید یک فالب انتخاب کنید و یا یک افزونه اضافه کنید که حاوی نوع پست سفارشی نمونه کارها باشد. گزینه جدید portfolio برای پیدا کردن منو در سمت چپ داشبورد اصلی وردپرس شما اضافه می شود.

کار با آن ها اغلب مانند اضافه کردن پست در وبلاگ است. تفاوتشان این است که در پورتفولیو با توجه به هدف و کاربرد، سبک های سفارشی و گزینه های خاصی نیز وجود دارد. بنابراین یک پورتفولیو معمولا شامل گزینه هایی برای ساخت گالری، آپلود فیلم و یا حتی صدا می باشد تا شما بتوانید نمونه کارهای بسیار خوبی برای جذب مخاطبان و مشتریان بسازید.

۶صفحه فروش

و اما آخرین صفحه، آیا قصد دارید محصولات خود را در سایت به فروش برسانید و یا کالاهای فروشگاه های مرتبط را در سایت خود پیشنهاد دهید، وردپرس امکان ساخت چنین فروشگاه آنلاینی را به شما می دهد. افزونه رایگان ووکامرس (WooCommerce) مخصوص سایت های فروشگاهی طراحی شده است. افزونه WooCommerce (و سایر پلتفرم های تجارت الکترونیک مانند EDD یا Shopify) مانند پورتفولیو برای محصولات یک نوع پست سفارشی اضافه می کند. این پست ها شامل گزینه های سفارشی مانند: کالاهای دیجیتال یا فیزیکی، گالری محصولات، انواع محصولات، تخفیف ها، ارسال کالا، مالیات و موارد دیگر است.

مرحله ۶: ایمپورت و اکسپورت محتوا

اکثرا هنگام شروع کار با وردپرس بحث درباره این ابزارها نادیده گرفته می شود. اگر سابقه مدیریت وبلاگ یا سایت دارید اما در کار با وردپرس تازه کار هستید، می دانید ایمپورت (وارد کردن) و اکسپورت (خروجی گرفتن) ابزار مفیدی هستند که مجبورید با آن ها کار کنید و در وردپرس کار با آن ها آسان است. برای انتقال یا استخراج محتوا از یک وب سایت وردپرس باید از ابزار اکسپورت استفاده کنید، به صورتی که محتوای سایت در یک فایل xml ذخیره و قابل دانلود است.

مرحله ۷: اطلاعات بیشتر برای شروع کار با وردپرس

در این مقاله موارد مهم برای شروع کار و استفاده از وردپرس را برای شما بررسی کردیم. با این حال اگر هنوز احساس می کنید که بعضی از قسمت ها را متوجه نشدید می توانید سایر مقالات دیگر ما را نیز مشاهده کنید.

از دست ندهید:

نتیجه گیری

چه وب سایت خود را به تازگی راه اندازی کرده باشید و چه در کار با در وردپرس مبتدی باشید، در هر صورت ممکنه شروع کار با وردپرس دشوار به نظر برسد. داشتن راهنما و منابع در چنین شرایطی بسیار ارزشمند است. استفاده از ابزارهایی که در اینجا بررسی کردیم می تواند فرآیند کار با وردپرس را برای شما آسان تر کند و سایت خود را سریعتر راه اندازی کنید!

دوست دارید در هنگام راه اندازی وب سایت وردپرسی خود چه چیزهایی را بدانید؟ و اگر تازه شروع به کار کرده اید، چه چیزی به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری داشته باشید؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید