عمومیکسب و کار ایرانی

تفاوت شستشوی دستی و ماشینی در قالیشویی

اغلب ما فرش‌های خود را در فاصله زمانی شش ماهه یا یک ساله برای شستشو به موسسات قالیشویی می‌سپاریم. این کار از جهات زیادی دارای اهمیت است. بهداشت فضای خانه، تمیز شدن خانه، زیبایی ظاهری و از همه مهم‌تر حفظ سلامت و زیبایی فرش‌ها، مهم‌ترین دلایلی است که باید شستشوی منظم فرش‌ها را جدی گرفت. اما اگر حتی یک بار با موسسات تماس گرفته باشید؛ احتمالا با عناوین مختلفی در زمینه شستشوی فرش روبه‌رو شده‌اید. در واقع اغلب موسسات قالیشویی انواع مختلفی از شستشو را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

 در این میان معمولا شستشوی معمولی یا ساده، ارزان‌ترین روش شستشو و اعلا شویی گران‌ترین روش شستشو محسوب می‌شود. اما اینکه در عمل چه تفاوت‌هایی میان این دو روش وجود دارد؛ مهم‌ترین عاملی است که می‌تواند در تصمیم نهایی شما موثر باشد. به همین دلیل نیز در این نوشته می‌خواهیم ۴ تفاوت اساسی بین شستشوی معمولی و یا همان شستشوی ویژه را با جزئیات کامل برای شما شرح دهیم.

تفاوت شستشوی دستی و ماشینی در قالیشویی

نوع مواد شوینده

اولین تفاوت اصلی میان شستشوی ساده با اعلا شویی به انتخاب مواد شوینده باز می‌گردد. در اغلب قالیشویی‌ها از پودرهای شستشو، مانند تاید، برای تمیز کردن فرش استفاده می‌کنند. در این شرایط فرقی نمی‌کند که فرش مدنظر چه ویژگی‌ها یا شرایطی داشته باشد؛ و همه آنها با پودر شوینده شسته می‌شوند.

این در حالی است که در اعلا شویی کارشناس شستشوی فرش پس از بررسی دقیق آن، تصمیم می‌گیرد که فرش شما را با چه ماده شوینده‌ای شستشو دهد. انتخاب ماده شوینده مناسب از چند جهت اهمیت بالایی دارد.در درجه دوم یک ماده شوینده مناسب باید بتواند عمیق‌ترین لکه‌ها را از بین ببرد. در این زمینه نیز هر ماده شوینده‌ای متناسب با جنسی خاص عمل کرده و در برخی از آنها قوی‌تر یا ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

در درجه سوم گاهی تنها یک ماده شوینده برای انجام شستشوی فرش کفایت نمی‌کند. در واقع آلودگی‌های موجود روی فرش، لکه‌های قدیمی و تازه و سایر موارد مشابه، همگی باعث می‌شود تا فرش شما برای به‌دست آوردن تمیزی و زیبایی کامل، نیازمند استفاده از چند ماده شوینده مختلف باشند. به همین جهت ما به شما نقدونه پلتفرم معرفی قالیشویی های اسلامی را معرفی می کنیم تا بهترین قالیشویی را پیدا کنید.

تعداد دفعات شستشو

دومین تفاوت مهم شستشوی معمولی با اعلا شویی به تعداد دفعات شستشوی فرش باز می‌گردد. در عمل برای تمیز شدن واقعی یک فرش باید حداقل دو مرتبه شستشو را برای آن در نظر بگیرید. در واقع حتی با استفاده از بهترین ماشین‌الات قالیشویی و بهترین مواد شوینده نیز، همیشه نمی‌توان همه آلودگی‌ها را در یک مرتبه شستشو از فرش زدود. این یک راز علمی است که نمونه مشابه آن را می‌توانید در برنامه‌های مختلف ماشین لباسشویی نیز بیابید. به‌طوری که اغلب آنها دارای شستشوی چند مرحله‌ای هستند.

نکته مهم اینکه اولین مرحله شستشوی فرش در این روش، به‌جز در انتخاب مواد شوینده، تفاوت چندانی با روش معمولی ندارد. اما در مرحله دوم و بر اساس نتیجه حاصل شده از مرحله اول، کارشناس شستشو تصمیم می‌گیرد تا از چه نوع ماده شوینده با چه میزانی استفاده کرده تا بهترین نتیجه حاصل شده و آلودگی‌های باقی مانده نیز از فرش پاک شود.

روش خشک کردن

سومین تفاوت مهم بین شستشوی معمولی و اعلا شویی فرش، در روش خشک کردن فرش آن است. در واقع این تفاوت بیشتر بر اساس امکانات و ماشین‌آلات موجود در یک قالیشویی ایجاد می‌شود. در شستشوی معمولی، اغلب شرایط خشک کردن فرش نیز معمولی بوده و فرش در جریان هوا و به مرور خشک می‌شود.

در نهایت جزئیات دیگری نیز وجود دارد که توجه به آنها موجب تفاوت شستشوی معمولی و اعلا شویی شده است. به عنوان مثال در این روش سلامت فرش شما به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ تا اطمینان حاصل شود که شستشوی آن به روش انتخابی، مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

 شستشوی فرش به صورت سنتی در مقابل شستشوی ماشین


توضیح این قسمت را همین ابتدا بین فرش‌های ماشینی و دست باف مجزا می‌کنیم. اگر فرش دست‌باف دارید در واقع از هنر اصیل ایرانی نگهداری می‌کنید، فرشی که هر تار و پودش را دستان هنرمند یک هم وطن گره زده است. با توجه به اینکه فرش دست‌باف از نخ هایی بافته شده که به صورت سنتی رنگ شده اند  پس در شستشوی آن باید دقت داشته باشید که رنگ‌های آن با هم ترکیب نشود. ضمناً فرش دست‌باف بعد از خیس شدن به شدت سنگین می‌شود و همین سنگینی پروسه جابه جایی و آویز کردن در خانه به شدت سخت می کند. علاوه بر این فرش دست‌باف اگر خوب خشک نشود، تار و پودش دچار پوسیدگی شده و عمر مفید فرش به شدت کاهش می یابد.

با توجه به مسائل ذکر شده برای شستشوی فرش دست باف توصیه می‌کنیم به سمت روش‌های سنتی یا دستی نروید. در قالیشوی‌ها کلیه فرایند شستشوی فرش به صورت اتومات انجام می‌شود. مواد مورد استفاده در قالیشویی‌ها باعث تثبیت رنگ فرش می‌شوند و آب چرک توسط مکش‌های قدرتمند تخلیه شده و فرش دست‌باف بعد از تخلیه آب توسط دستگاه‌های خشک کن، کاملاً خشک خواهد شد.

انتخاب قالیشویی خوب در تهران

با توجه به گسترش تعداد قالیشویی ها در سطح کلانشهرهایی مثل تهران انتخاب یک قالیشویی خوب کار ساده ای نیست. توصیه می‌کنیم قبل از اینکه شستشوی فرش خود را به هر قالیشویی که به شما نزدیک تر بود بسپارید اندکی در رابطه با خدمات قالیشویی ها تحقیق کنید. بسیار دیده شده که فرآیند شستشو در برخی از قالیشویی ها به جای آن که به افزایش طول عمر فرش کمک کند، باعث تشدید آسیب‌دیدگی‌های جزئی فرش شده و عمر آن را کوتاه تر می کند. با توجه به این نکته قالیشویی می‌تواند حرفه‌ای باشد که قبل از تحویل گرفتن فرش تمام نقاط آن را از حیث وضعیت سالم بودن مورد بررسی قرار دهد.

 به عنوان مثال یک با نام تجاری قالیشویی توحید وجود دارد که کیفیت خدمات آن مورد تایید تمام مشتریانی است که به آن مراجعه کرده اند. تحویل فرش و تفکیک آن از حیث دست‌باف یا ماشینی بودن، بررسی دقیق نقاط آسیب دیده فرش، شستشوی تمام اتوماتیک، استفاده از مواد شوینده با ph استاندارد، تحویل به موقع و باکیفیت یعنی کاملا لول و کاور شده از جمله خدمات قالیشویی محدوده تهرانپارس است.

علاوه بر شستشوی فرش نجس در قالیشویی، دغدغه‌های دیگری نظیر شستشوی مبل یا موکت و یا ترمیم فرش‌های آسیب‌دیده وجود دارد. قالیشویی توحید از جمله قالیشویی‌هایی است که در آن خدماتی از قبیل شستشوی فرش ماشینی، شستشوی مکانیزه فرش دست‌باف، قالیچه و گلیم، مبل و موکت و حتی ترمیم فرش های آسیب دیده انجام می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای شستشوی مبل نیز به شیوه سنتی اعتماد نکنید چراکه عدم تخلیه آب از آن نتیجه شستشوی شما را معکوس جلوه می‌دهد. علاوه بر خدمات ذکر شده در قالیشویی توحید کلیه فرآیند غبارروبی، خیساندن، شقطعا پرتکرارترین و مهم ترین سوالی است که اکثر مشتریان در هنگام شستشوی فرش و مراجعه به  قالیشویی اصفهان ، با آن چالش دارند و دقیقا نمیدانند که کدام روش برای شستشوی قالی مناسب است و اصلا تفاوت این دو روش چیست ؟ مزایا و معایب هر کدام چیست ؟

در زمان گذشته عملیات شستشوی فرش به صورت کاملا سنتی و توسط صاحبان فرش انجام میشد ، با استفاده از برس پلاستیکی و پارو و مقداری پودر دستی و آب . در حیاط خانه ها یا در کوچه ها فرش پهن میشد و شروع به تمیز کردن و شستشو میکردند، و تقریبا کارآمد بود. یاد اون روزها بخیر……

امروزه با توجه به تنوع زیاد فرش و قالی و نیز زندگی آپارتمان نشینی  و نیز کمبود آب و نداشتن فضای مناسب برای شستن قالی و سختی های فیزیکی آن بسیاری از مردم در شهر اصفهان ،برای شستشوی فرش و قالی به واحدهای قالیشویی مراجعه میکنند . خب حالا برگردیم به سوال اصلی این گزارش که مشتری بر چه اصولی باید روش مناسب شستشوی فرش خود را انتخاب کند ؟

شستشوی سنتی یا شستشوی اتوماتیک ؟

در ابتدای گفت و گو به تفاوت های روش های شستشوی فرش دستباف و فرش ماشینی پرداختیم که در ادامه برایتان شرح میدهیم ، در واقع در کارخانه های قالیشویی ، عملیات شستشو و تمیز کردن به ۳ روش انجام میشود :

  1. شستشو به روش سنتی با دستگاه شلاق زن
  2. شستشو به روش سنتی با فرچه
  3. شستشو با دستگاه اتوماتیک

شستشو به روش سنتی با دستگاه شلاق زن 

در این روش که توسط کارگر و متصدی انجام میشود و فرش روی زمین پهن میشود و با آب پر فشار و بوسیله دستگاه شلاق زن شستشو انجام میشود . جنس شلاق زن در واقع تسمه میباشد و با حرکت دادن دستگاه بر روی فرش عملیات شستشو و خاک گیری از فرش صورت میگیرد و نیز از پارو و جارو و برای خشک کردن از دیگ خشک کن یا آبگیر لوله ای استفاده میکنند.

استفاده ازین روش بیشتر برای شستشوی فرش دستبافت لاکی و یا فرش ماشینی لاکی یا فرش های قدیمی توصیه میشود البته حتما باید با روش اصولی انجام شود چون دستگاه شلاق زن به متن و حاشیه و کناره های فرش ممکن است آسیب وارد کند و باعث پارگی فرش شود هم چنین اگر بیش از حد برای شستشوی فرش دستباف ، از شلاق زن استفاده شود حجم زیادی از کرک و پشم از فرش جدا میشود پس حتما باید توسط استادشور با تجربه انجام گردد.

شستشو به روش سنتی با فرچه

در این روش همانند روش قبلی فرش بر روی زمین پهن میشود و توسط کارگر یا متصدی شسته میشود ولی با این تفاوت که بجای استفاده از دستگاه شلاق زن ، از فرچه های پلاستیکی دایره ای شکل استفاده میشود که با چرخش برس ها بر روی فرش و استفاده از پارو و فشار آب قوی انجام میشود ، مزیت فرچه نسبت به شلاق زن این است که هیچ اسیبی به فرش و کناره های آن وارد نمیکند ولی در نظر باید داشته باشیم که فرش باید حتما قبل از شستشو ، خاک گیری شود .هم چنین میتوان با افزایش تعداد فرچه ها سرعت کار شستشو رو بیشتر کرد و نیز خستگی نیروی کار انسانی نیز کمتر میشود مانند شکل زیر:

باید در نظر داشته باشیم که در هر دو روش گفته شده ممکن است خستگی نیروی کارگر منجر به پایین آمدن کیفیت شستشو شود مگر اینکه تعداد فرچه ها افزایش داده شود ولی در نهایت باید حتما کنترل کامل تا پایان پروسه شستشو بر روی فرش داشته باشند. هم چنین میتوان لکه بری فرش را بعد از پایان شستشو با برس و توسط نیروی خبره انجام داد مانند شکل زیر

شستشو با دستگاه اتوماتیک

در روش اتوماتیک ، فرش توسط نیروی کارگر به داخل دستگاه هدایت میشود و دستگاه از زمین فاصله دارد و عملا استادشور دخالت زیادی در پروسه شستشو ندارد و فرش نیز بوسیله برس های بزرگ شسته میشود و این روش از لحاظ زمان و صرفه اقتصادی برای واحد های قالیشویی موثرتر است ولی متاسفانه در شستشوی اتوماتیک فرش از لحاظ شرعی شاید پاک نشود مگر اینکه خود قالیشویی به صورت دستی فرش و قالی را آبکشی کنند هم چنین در اکثر دستگاه های شستشو اتوماتیک نیز فرش به صورت سطحی شسته میشود و مشکلاتی از قبیل ماندگاری کم تمیزی فرش یا چرک شدن زودتر برای فرش را نیز به همراه دارد.