اقتصادیعمومیکسب و کار ایرانی

دستگاه چیلر چیست و عملکرد آن چگونه است؟

چیلر چیست و کاربرد آن

 دستگاه کولینگ تاور سرد کردن آب برای سرمایش هوا می‌باشد. آبی که توسط چیلر سرد شده است توسط چیلر به ساختمان و البته واحدهایی که دارای کانال های خنک کننده هوا هستند، پمپاژ می‌شود.

این  پکینگ کولینگ تاور می‌توانند فن کویل هایی باشند که در ساختمان ها تعبیه می‌شوند.

آبی که توسط چیلر خنک می‌شود در یک مدار بسته جریان می‌یابد. یعنی هیچ راهی که آب سرد به بیرون نفوذ کند، وجود ندارد. یعنی آب تبخیر نمی‌شود و احتمال نشتی آن نیز وجود ندارد.

یک چیلر کوچک، می‌تواند کل سرمایش یک ساختمان را تامین کند. زمانی که آب سرد به لوله های مسی وارد شود.

دمای آن به شدت کم می‌شود و زمانی که هوا با دستگاه برخورد کند، دمای آن نیز به شدت کاهش پیدا می‌کند و وارد اتاق های منزل یا هر محیط دیگری می‌شود.

چیلر تراکمی هواخنک

برعکس این اتفاق در زمستان با پکیج می‌افتد و دمای آب بسیار افزایش یافته و موجب گرم کردن هوایی می‌شود که از طریق مکش به آن برخورد کرده است.

در واقع، آب سرد در چیلر ها به عنوان یک مبرد عمل می‌کند.

مبرد به ماده ای گفته می‌شود که می‌توانند چیلر را خنک کنند و انواع مختلفی نیز شامل: آب سرد، هوای سرد و همچنین حالت تبخیری دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد چیلر پیشنهاد می کنیم که مقاله را مطالعه نمایید.

چیلر در ساختمان چیست

چیلر ها را می‌توان از لحاظ سرمایش به دو دسته تقسیم کرد :

چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی.

چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی، در نوع مبردی که به کار می‌برند تفاوت دارند اما تفاوت آن ها محدود به نوع مبرد نمی‌شود و تفاوت های دیگری نیز دارند.

انرژی که در چیلرهای ارکمی مورد استفاده قرار می گیرد انرژی الکتریکی است و در چیلرهای جذبی، از انرژی حرارتی برای سرد کردن استفاده می‌شود.

خود چیلرهای تراکمی و چیلر های جذبی، به انواع مختلف دیگری تقسیم می‌شوند.

برای نمونه، چیلر تراکمی شامل چیلرهای کمپرسور رفت و برگشتی، چیلر کمپرسور اسکرال و … و چیلرهای جذبی شامل چیلرهای تک اثره و دو اثره می‌باشند.

چیلر تراکمی خود از ۴ بخش مختلف تشکیل شده است. کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط و کمپرسور اجزای اصلی تشکیل دهنده چیلر تراکمی هستند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیلر های تراکمی پیشنهاد می کنیم که مقاله را مطالعه نمایید.

مبردی که درباره آن صحبت کردیم، در اواپراتور نگهداری می‌شود و با گرفتن گرما از هوا و یا آب، تبخیر می‌شود.

در ادامه این گرما که در اثر نزدیک شدن به آب گرم به وجود آمده است باید از مبرد گرفته شود.

همان طور که پیش تر گفته شد، چیلر ها با انتقال حرارت از یک قسمت به قسمت دیگر کار می‌کنند و در مورد چیلرهای تراکمی نیز این موضوع صادق است.

مبرد هایی که گرم شده اند باید گرمای خود را به محیط اطراف منتثل کنند.

چیلرهای جذبی، امروزه کاربرد بیش تری نسبت به تراکمی ها دارند و علت آن مزایایی است که چیلر جذبی نسبت به تراکمی دارد.

به طور مثال چیلرهای جذبی انرژی کم تری نسبت به چیلرهای تراکمی مصرف می‌کنند. در واقع چون چیلرهای جذبی از گرمای هدر رفته و منابع اصلی انرژی استفاده می‌کنند، مصرف برق بسیار کم تری دارند.

با توجه به صرف کم تر انرژی الکتریکی و برق، هزینه استفاده از چیلرهای جذبی هم بسیار کم تر از چیلرهای تراکمی است و همین موضوع باعث می‌شود خرید چیلرهای جذبی با آن که قیمتی بالاتر از چیلرهای تراکمی دارند، بسیار به صرفه تر باشد.

استفاده از یک پمپ کوچک به جای کمپرسور در چیلرهای جذبی باعث می‌شود سر و صدای کم تری داشته باشند.

این مزیت ها به علاوه آلایندگی بسیار کم تر چیلر جذبی باعث می‌شود چیلرهای جذبی از محبوبیت بیش تری برخوردار باشند و از هر لحاظ مناسب تر باشند.

برخی مزیت های چیلر موجب شده است که این وسیله بسیار مورد توجه قرار گیرد. چیلرها با استفاده از آب گرم می‌توانند در زمان بسیار کم تر و در فضاهای بزرگ تر، سرمایش و گرمایش را تامین کنند.

به خصوص در فضاهای صنعتی که انرژی هدر رفته زیادی وجود دارد می‌توان از طریق چیلرها از مصرف بیش از حد انرژی جلوگیری نمود.

به طور کلی استفاده از چیلر نسبت به سایر وسیله های سرمایشی دارای مزیت هایی مثل صرفه جویی در مصرف انرژی، کم تر کردن هزینه ها و … می‌باشد.

از نظر زیست محیطی نیز این وسیله های سرمایشی و گرمایشی آلایندگی کمتری دارند.

مزایای چیلر نسبت به کولر گازی

نخستین موضوعی که درباره انتخاب چیلر یا کولر گازی باید در نظر بگیرید ظرفیت آن هاست.

کولر گازی را معمولا برای فضاهای کوچکی مثل اتاق های ساختمان های کوچک تر از ۱۵۰ متر استفاده می‌کنند. ( در هر اتاق یک کولر گازی ) ولی چیلر برای چند واحد مسکونی و واحدهای بزرگ و کوچک کفایت می‌کند.

اگر بخواهیم مزایای چیلر نسبت به اسپیلت را بررسی کنیم همین موضوع در ابتدای کار باید در نظر گرفته شود: شما کولر گازی و یا چیلر را برای چه فضایی مد نظر دارید ؟

دومین مسئله، نمای ساختمان است. برای هر کولر گازی یا اسپیلت یک یونیت خارجی نیاز است که موجب می‌شود کمی از زیبایی نمای ساختمان کم شود. این در حالی است که چیلرها دارای لوله کشی داخلی هستند و از بیرون چیزی دیده نمی‌شود.

نکته بعدی که باید هنگام انتخاب بین کولر گازی و چیلر در نظر بگیرید، کنترل و تنظیم رطوبت است. می‌توانید رطوبت چیلر را به طور دقیق و قابل کنترل، تنظیم کنید ولی این امکان در کولر گازی و اسپیلت وجود ندارد.

از نظر مصرف انرژی، با توجه به این که چیلرها معمولا از انرژی سوخت گاز شهری استفاده می‌کنند، هزینه های کم تری نیز به دنبال خواهند داشت.

مزایای چیلر نسبت به فن کویل

تفاوت چیلر و فن کویل در این است که در چیلر آب به دمای نزدیک صفر می‌رسد و با پمپ، این آب را به فن کویل های ساختمان منتقل می‌کند و موجب سرمایش میشود. فن کویل ها داخل ساختمان نصب می‌شوند. سپس با سرد کردن هوا به وسیله این آب سرد، آن را داخل ساختمان به جریان درمی‌آورند.

چگونه سرمای چیلر را افزایش دهیم

برای آن که بتوانید بازدهی چیلر را افزایش دهید باید ابتدا از عدم وجود هر گونه نشتی در سیستم مطمئن شوید. همان طور که می‌دانید سیستم چیلر به گونه ای است که آب تنها در یک مدار بسته جریان می‌یابد و به هیچ عنوان نباید راه خروجی برای آن وجود داشته باشد وگرنه از بازدهی آن کاسته می‌شود و سرمایش کم تری به همراه خواهد داشت.

همچنین تمیز کردن لوله ها و آنالیز روغن و مبرد چیلر از راه های دیگری هستند که می‌توانند موجب افزایش بازدهی چیلر شوند.

تمام موارد گفته شده، فعالیت هایی است که طی سرویس سالانه چیلر توسط تکنسین ها انجام می‌شوند بنابراین برای این که بتوانید بهترین بازدهی و بیش ترین میزان سرمایش را از چیلر دریافت کنید باید حتما سالیانه برای سرویس آن اقدام نمایید