عمومیکسب و کار ایرانی

راهنمای عیب‌یابی، سرویس و تعمیر پکیج ایمرگاس

تأمین آب گرم مصرفی و گرمای مطبوع در فصل‌ زمستان، از نیازهای اساسی هر خانه است. امروزه پکیج‌های دیواری به یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین وسایل گرمایشی منازل جهت این منظور تبدیل‌شده‌اند. مزیت‌های استفاده از پکیج از جمله دستگاه پکیج ایمرگاس نسبت به سیستم شوفاژ و موتورخانه مرکزی فراوان است. مجزا بودن، کم‌هزینه بودن و نصب و استفاده آسان، برخی از مزایای پکیج دیواری است. تعمیر پکیج ایمرگاس هم براحتی میسر است.

در میان انواع پکیج‌های دیواری که در بازار داخل وجود دارد، پکیج ایمرگاس، جایگاه خاصی دارد. این پکیج دیواری، یک برند اروپائی است که در ساخت آن از بهترین متریال استفاده‌ شده است. از ویژگی‌های پکیج ایمرگاس داشتن خدمات عیب‌یابی، سرویس و ، است که به بهترین شکل ممکن انجام می‌گیرد.

دلایل خرابی پکیج

دلایل متعددی می‌تواند باعث خرابی و ایجاد نقص در پکیج‌ها شود، آنچه مسلم است این است که هرچه اطلاعات یک تعمیرکار درمورد عملکرد پکیج بیشتر باشد بهتر و سریع‌تر می‌تواند علت خرابی را تشخیص داده و برای برطرف کردن آن اقدام کند. برای تعمیر پکیج ایمرگاس و هرنوع پکیج دیگری داشتن اطلاعات فنی بیشتر بمنزله شناسایی بهتر مشکل است. همواره در فرآیند تعمیر هر قطعه‌ای مهمترین کار شناسایی مشکل است. از جمله اطلاعاتی که دانستن آنها لازم است؛ اول اینکه سیستم گاز رسانی و سیستم خروج محصولات احتراق شامل: فن یا کلاهک تعدیل، شیر کنترل گاز, مشعل, جرقه زن و سیستم یونیزاسیون است. سیستم هیدرولیکی پکیج هم شامل: مبدل اصلی و ثانویه، سیستم کنترل یا برد پکیج و پمپ آب است؛ سیستم کنترل هم شامل: کنترلرهای فشار و جریان آب, سنسورهای دما یا NTC ترموستات حد.

قطعات تشکیل‌دهنده پکیج

همه پکیج‌ها، از قطعات مختلفی تشکیل‌شده‌اند که برای تعمیر پکیج ایمرگاس شناخت این قطعات ضروری است. در ادامه این قطعات را نام‌برده و به عملکرد برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

برد پکیج

در حقیقت برد پکیج ، مغز دستگاه است که فرمان‌های لازم را به سایر قطعات می‌دهد. در فرآیند عیب یابی پکیج ایمرگاس بررسی صحت کارکرد برد پکیج باید در اولویت قرار گیرد.

ترانس تغذیه

وظیفه این قطعه، تنظیم ولتاژ برق ورودی به پکیج ایمرگاس است.

فلوسوئیچ پکیج ایمرگاس

این قطعه در مسیر آب ورودی به پکیج ایمرگاس قرارگرفته و مانند یک کلید باعث قطع و وصل شدن جریان الکتریکی می‌شود. اگر در فرآیند سرویس یا تعمیر پکیج متوجه مشکل در عملکرد فلوسوئیچ پکیج شدید، نیازی نیست که از همان ابتدا این قطعه را تعویض کنید بلکه تعمیر فلوسوئیچ پکیج هم باید در دستورکار قرار گیرد.

شیر سه‌طرفه

این قطعه باعث هدایت آب گرم از شوفاژ به مدار آب گرم مصرفی می‌شود. شیر سه‌طرفه پکیج ایمرگاس مانند سایر پکیج‌ها از جمله قطعاتی است که در سرویس‌های دوره‌ای صحت عملکرد آن باید بررسی شود. تعمیر شیر سه طرفه مقرون‌به صرفه نمی‌باشد و در صورت خراب بودن باید سرویس شود و نهایتا اگر درست نشد می‌توان آنرا تعویض کرد.

برد جرقه زن

برد جرقه پکیج ایمرگاس وظیفه افزایش ولتاژ ورودی و منتقل کردن آن به مشعل را بر عهده دارد.

پمپ سیرکولاسیون

پمپ سیرکولاسیون یک نوع پمپ خطی است که بمنظور تامین فشار لازم مدار گرمایش طراحی شده است.

شیر پرکن پکیج دیواری

این قطعه بیشتر در پکیج دیواری ایمرگاس به کار رفته و وظیفه آن آب‌گیری مخزن تنظیم فشار آب است.

شیر تخلیه مدار گرمایشی

در هنگام خرابی، سرویس و یا تعمیرات پکیج ایمرگاس، لازم است آب درون سیستم گرمایش تخلیه شود. این کار را شیر تخلیه انجام می‌دهد.

سنسور حرارتی آب گرم مصرفی

از این قطعه برای تشخیص دمای آب موجود در داخل لوله مبدل پکیج ایمرگاس استفاده می‌شود. تعمیر سنسور حرارتی کار ساده‌ای نیست و ممکن است گزینه تعویض انتخاب بسیاری از سرویس‌کاران پکیج باشد

شیر اطمینان پکیج دیواری

هنگامی‌که دمای سیستم گرمایشی بالاتر از حد معمول می‌رود، فشار درون سیستم هم افزایش می‌یابد، اگر این فشار تخلیه نشود مشکلی برای پکیج ایمرگاس بوجود خواهد آمد، لذا با باز شدن مسیر خروجی این شیر، آب اضافی و فشار از دستگاه خارج می‌شود.

گیج فشار و دما

این قطعه در اصل همان دماسنج و فشارسنج بوده که روی دیواره پکیج نصب‌شده و دما و فشار دستگاه را مشخص می‌کند.

بای پاس پکیج دیواری

از این قطعه برای پیشگیری از بسته شدن مسیر آب استفاده می‌شود تا در مواقع لزوم این بای پس عملکرده و از سوختن پمپ جلوگیری کند.

ترانس جرقه زن پکیج دیواری ایمرگاس

در تمامی پکیج‌های دیواری صرف نظر از برند آنها، روشن شدن مشعل با جرقه‌زنی انجام می‌شود. برای روشن شدن مشعل، برد پکیج ایمرگاس باید دستور صادر کند؛ یعنی وقتی فرمان جرقه‌زنی از سوی برد صادر می‌شود، ولتاژ 220 ولت به ترانس جرقه داده می‌شود.ترانس جرقه‌زن هم این ولتاژ را دریافت کرده و آن را به 18000 ولت افزایش می‌دهد تا مشعل روشن شود. بنابراین وظیفه اصلی ترانس جرقه‌زن ، افزایش ولتاژ جهت روشن کردن شعله مشعل پکیج است.

الکترود تشخیص شعله

میله یون یا همان الکترود یون پکیج که الکترود تشخیص شعله هم گفته می‌شود به این شکل کار می‌کند؛ اگر یک ولتاژ متناوب بین میله و بدنه مشعل ایجاد شود، یک جریان یک سو از طریق میله و بدنه مشعل برقرار می‌شود؛ که دلیل برقرار شدن این جریان این است که ولتاژ اعمال شده بین میله و بدنه، میدان مغناطیسی ایجاد کرده و باعث حرکت الکترون‌ها و یون مثبت درون شعله می‌شود. الکترود یون پکیج ایمرگاس تعمیر خاصی ندارد، تنها می‌توان آنرا تنظیم نمود.

کلید حرارتی مدار گرمایش

ترموستات دود پکیج

سنسور یا ترموستات دود ، یک کلید حساس در برابر حرارت می‌باشد که بر روی کلاهک تعدیل نصب شده و در صورتی که دمای کلاهک تعدیل به 75 درجه سانتی گراد برسد ، به برد پیغام داده و برد دستگاه را خاموش می نماید. سنسور دود به نام‌های ترموستات دودکش و یا کلید ایمنی دود و یا ترموستات ایمنی دودکش نیز معروف است.

منبع انبساط پکیج ایمرگاس

وظیفه منبع انبساط پکیج ایمرگاس ثابت نگه داشتن فشار آب داخل سیستم گرمایش است. بدین ترتیب منبع انبساط که در آن بالشتک هوایی وجود دارد، افزایش فشار پکیج را در خود نگه می‌دارد.

شیر هواگیری پکیج

شیر اتوماتیک هوا یا شیر خودکار هواگیری پکیج ایمرگاس معمولا بر روی محفظه چرخشی پمپ قرار دارد. جریان آب یک گرداب در قسمت پایین شیر اتوماتیک هوا ایجاد می‌کند و به علت اینکه وزن هوا کم است، هوا از قسمت میانی خارج شده و بدین طریق هوای تشکیل شده در مدار سیستم گرمایش خارج می‌شود. در شیر هواگیری پکیج یک دیافراگم قسمت بالا را از محفظه گردابی جدا می‌کند.

سیستم ضد یخ‌زدگی

سیستم ضد یخ زدگی پکیج ایمرگاس در واقع یک برنامه‌ای است که داخل میکروکنترلر پکیج برنامه نویسی شده است. وقتی ترمیستور یا ntc پکیج دمای 7 درجه سانتی گراد رو حس کند، برد الکترونیکی پکیج به صورت اتوماتیک پمپ را راه اندازی می‌کند تا دما به بالای 7 درجه سانتی گراد برسد؛ زمانی هم که دمای آب به زیر پنج درجه سانتیگراد برسد، برد الکترونیکی، مشعل را روشن می‌کند تا دما افزایش یابد.وقتی‌که دمای آب به بالای 35 درجه سانتی گراد رسید ، مشع خاموش شده و پمپ هم بعد از حدود 30 ثانیه خاموش خواهد شد.

مبدل حرارتی

مبدل حرارتی ایمرگاس یا مبدل گرمایی در پکیج های دیواری، وسیله‌ای است برای منتقل کردن حرارت موثر بین دو سیال.

محدودکننده جریان آب پکیج

به دلیل کوچک بودن مسیر آب گرم ورودی به پکیجایمرگاس، در محل ورود آب سرد شهری به پکیج، قطعه محدودکننده جریان آب نصب می‌شود تا از ورود جریان آب بیشتر از 10 لیتر بر دقیقه به پکیج جلوگیری نماید تا فرصت لازم برای گرم کردن آب فراهم شود.

پرشر سوییچ آب

کار پرشر سوئیچ آب پکیج یا حسگر فشار آب، این است که پکیج تنها زمانی روشن شود که آب در سیستم باشد و اگر آب در مدار نباشد از روشن شدن پکیج جلوگیری می‌کند. سرویس پرشر سوئیچ پکیج ایمرگاس از جمله مواردی است که یک سرویسکار باید به بررسی و سرویس آن بپردازد. هدف از معرفی قطعات آشنایی با سیستم عملکرد پکیج است. برای تعمیر پکیج ایمرگاس باید از سرویس‌کار دوره دیده استفاده کنید.

مراحل نصب پکیج دیواری ایمرگاس

به‌طورکل مراحل نصب پکیج دیواری ایمرگاس عبارتند از:

  1. نصب پایه نگهدارنده به دیوار.
  2. نصب پکیج روی پایه.
  3. اتصال لوله‌های آب و گاز.
  4. اتصال دوشاخه پکیج به پریز برق.
  5. نصب دودکش.
  6. تنظیم فشار آب.
  7. هواگیری سیستم گرمایش: یادگیری یک مسئله کاملا ضرورری است زیرا می‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.

نکات ایمنی هنگام نصب پکیج دیواری

  • دیواری که پکیج ایمرگاس به آن نصب می‌شود باید از استحکام کافی برخوردار باشد.
  • هنگام پر شدن پکیج از آب، وزن پکیج چندین برابر شده که در این صورت دیوار باید تحمل وزن پکیج را داشته باشد. در غیر این صورت احتمال سقوط پکیج زیاد است.
  • محل نصب پکیج باید به‌گونه‌ای باشد که گردش هوای آزاد در آنجا میسر باشد.
  • نصب پکیج دیواری ایمرگاس در محل‌هائی مانند: انباری، رختکن، زیرزمین، حیاط، توالت و حمام، مجاز نمی‌باشد.
  • نصب استاندارد دودکش اهمیت زیادی دارد، محل نصب باید به‌گونه‌ای باشد که کلیه موارد ایمنی نصب دودکش را بتوان در آنجا رعایت کرد.
  • نصب پکیج باید به‌گونه‌ای باشد تا درصورت لزوم تعمیر پکیج ایمرگاس به سهولت انجام شود.

سرویس پکیج دیواری

معمولاً مدار سیستم دستگاه پکیج ایمرگاس در اثر مرور زمان، دچار جرم و رسوب می‌شود و متأسفانه عده‌ی زیادی از مردم تصور می‌کنند که رسوب‌زدایی دوره‌ای پکیج، هزینه اضافی یا کاری بیهوده می‌باشد؛ درحالی که این کار، راهی جهت پیشگیری از ایجاد خسارات جبران‌ناپذیر یا تعمیرات پکیج با هزینه‌های بالا می‌باشد.

رسوب‌زدائی پکیج دیواری به دو روش انجام می‌شود.

درروش اول، رسوب‌زدائی پکیج ایمرگاس به شکل سنتی انجام می‌شود بدین‌صورت که اول پکیج را خاموش کرده و بعد از باز کردن روکش یا کاور دستگاه مبدل را بازکرده و بیرون می‌آورند. سپس آن را درون یک تشت آب قرار می‌دهند و توسط یک قیف آب اسید مخصوص این کار را وارد مبدل می‌کنند.

بعد از آن آب را با فشار وارد مبدل می‌کنند تا جرم و رسوبات ایجادشده خارج شوند. سپس مدار را با آب و مواد شوینده به‌خوبی شستشو می‌دهند.در انتها با تنظیم بار پکیج ایمرگاس، دستگاه را راه‌اندازی می‌کنند. لازم به ذکر است در این روش به جهت استفاده از اسید و جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، استفاده از دستکش مخصوص و عینک محافظ، الزامی است.

در روش دوم، برای رسوب‌زدائی از پمپ‌های مخصوص استفاده می‌کنند. به این صورت که بعد از خاموش نمودن و باز کردن مبدل، یک سر پمپ را به ورودی مبدل و سر دیگر را به خروجی آن وصل می‌کنند. در مرحله بعد پمپ مخصوص، در مدت‌زمان 15 الی 20 دقیقه، عملیات رسوب‌زدائی و شستشو را به‌صورت خودکار انجام می‌دهد.

مزایای سرویس پکیج دیواری ایمرگاس

  • هنگام بازدید و سرویس پکیج ایمرگاس اگر نقص و ایرادی در دستگاه مشاهده شد، باید تعمیر قطعه معیوب در دستور سریع قرار داده شود.
  • با انجام سرویس‌های منظم پکیج، عمر دستگاه بیشتر شده و همچنین راندمان آن افزایش می‌یابد.
  • با پرداخت هزینه کمتر برای سرویس‌های دوره‌ای و منظم می‌توان از هزینه‌های بیشتر تعویض قطعه و تعمیر پکیج جلوگیری نمود.
  • با سرویس به‌موقع پکیج خصوصاً جرم‌زدایی و رسوب‌گیری، آب مصرفی بهداشتی در دسترس خواهد بود.

عیب‌یابی پکیج ایمرگاس

رایج‌ترین اشکالاتی که ممکن است برای پکیج ایمرگاس و سیستم گرمایشی شما اتفاق بیافتد، شامل این موارد می‌باشد:

آب بیش‌ازاندازه داغ می‌شود

گاهی اوقات هنگام استفاده از آب مصرفی، متوجه می‌شوید حرارت آن بیش از حد بالا می‌باشد که علت بروز آن بدین شرح است:

  • تنظیم دمای بسیار بالا برای دستگاه.
  • مسدود شدن لوله‌ها و فیلتر آب.
  • جرم گرفتن سردوشی و سرشیرها.
  • معیوب بودن سنسور حرارتی پکیج ایمرگاس.

پکیج دیواری به‌طور ناگهانی خاموش می‌شود

یکی از مشکلات رایجی که برای تعمیر پکیج ایمرگاس به وجود می‌آید، خاموش شدن آن است که دلایل آن عبارتند از:

  • فشار پائین آب و نبودن آب کافی در مدار.
  • افت فشار گاز ساختمان.
  • عدم تخلیه دود توسط دودکش.
  • معیوب بودن الکترودیون پکیج.
  • معیوب بودن ترموستات پکیج.
  • وجود انسداد در مدار گرمایشی.
  • وجود هوا در سیستم گرمایشی.
  • ایراد در پمپ پکیج دیواری.
  • ایراد در مشعل و پیلوت پکیج ایمرگاس.

آب سرد و گرم می‌شود و دمای ثابتی ندارد

این مشکل یکی از کلافه کننده‌ترین ایرادات پکیج دیواری ایمرگاس است، خصوصاً هنگام استحمام می‌باشد.

دلایل ایجاد این مشکل بدین عبارتند از :

  • نوسانات فشار آب.
  • معیوب بودن سنسور یا حسگر آب گرم.
  • جرم داشتن مبدل دستگاه.
  • خرابی فلومتر پکیج ایمرگاس
  • خرابی فلو سوئیچ یا فلومتر.
  • معیوب بودن پرشر دستگاه.

چکه کردن آب از پکیج دیواری

اگر آب حاصل از نشتی پکیج ایمرگاس به برد دستگاه راه پیدا کند، هزینه زیادی را در بر خواهد داشت و احتمالاً مجبور به تعمیر پکیج و یا تعویض آن خواهید شد. بنابراین پیدا کردن محل نشتی و برطرف نمودن آن در اسرع وقت، اهمیت زیادی دارد.

مواردی که باعث نشتی آب از پکیج ایمرگاس می‌شوند شامل این موارد می‌باشند:

  • نصب و آب‌بندی نامناسب اتصالات دستگاه.
  • پوسیدگی و سوراخ شدن اتصالات ولوله‌ها.
  • ترک‌خوردگی و پوسیدگی مبدل دستگاه.
  • معیوب بودن شیر اطمینان پکیج.
  • خرابی پمپ سیرکولاتور پکیج.
  • معیوب بودن شیرپرکن دستگاه.
  • خرابی دیافراگم در منبع انبساط پکیج.

کدهای خطای پکیج ایمرگاس

امروزه عیب یابی پکیج‌های دیواری جدید توسط یک سیستم تشخیص خطای خودکار انجام می‌شود. اگر پکیج شما عیبی را در سیستم شناسایی کند، یک ارور یا کد خطا نشان می دهد که معمولاً به‌صورت ترکیب عدد و حروف نمایش داده می‌شود. این کدها در حقیقت یک نوع آدرس است که به شما می‌گوید در کدام قسمت و کدام قطعه پکیج مشکل پیش‌آمده است. آگاهی از علت بروز این کدها به شما کمک می‌کند که اقدام آگاهانه‌تری برای برطرف کردن آن انجام دهید. برخی از این کدها با تنظیمات ساده و برخی با انجام سرویس پکیج برطرف می‌شوند، اما برخی از ایرادات نیاز به تعمیر پکیج ایمرگاس شما و یا تعویض قطعات آن می‌شوند.

کدهای خطای پکیج ایمرگاس عبارتنداز:

کد خطای 01: روشن نشدن شعله یا عمل نکردن جرقه زن.

علت: نبودن گاز، پایین بودن شعله، نقص در شیر گاز، معیوب بودن الکترود پکیج ایمرگاس

کد خطای 02: نقص در کارکرد ترموستات حد

علت: عدم گردش آب در مدار شوفاژ، خرابی سنسور مدار شوفاژ، وجود هوا در مدار.

کد خطای 03: فعال شدن حس گر دود (در مدل بدون فن).

علت: ترموستات دود عمل کرده.

کد خطای 03: فعال نشدن پرشر سوییچ دود (در مدل فن دار).

علت: معیوب بودن پرشرهوا، گرفتگی مسیر دودکش.

کد خطای 04: معیوب بودن ترموستات حد و ترموستات دود.

علت: قطع شدن اتصال دودکش، حمل نصب سنسورها ایراد پیدا کرده.

کد خطای 05: معیوب بودن سنسور رفت شوفاژ.

علـت: وجود قطعی در اتصالات سیم‌کشی، خراب بودن سیم‌کشی، خراب بودن سنسور.

کد خطای 06: معیوب بودن سنسور مدار آب گرم مصرفی.

علـت: وجود قطعی در اتصالات سیم‌کشی، خراب بودن سیم‌کشی، خراب بودن سنسور.

کد خطای 010: مدار شوفاژ پائین است.

علت: پائین بودن فشار، خرابی یا قطعی پرشر سوییچ آب.

کد خطای 011: عمل نکردن پرشر سوییچ دود.

علت: دیافراگم پرشر سوئیچ معیوب است، دودکش خراب است، سیم‌کشی معیوب است، اتصال پرشر سوئیچ دورباز است.

کدخطای 015: نقص در برد دستگاه.

علت: خرابی برد الکترونیکی و یا اشتباه در اتصال کانکتورها .

کد خطای 020: نقص در سیستم شعله.

علت: برد الکترونیکی معیوب، خراب بودن الکترود.

کد خطای 027: گردش آب در مدار کم است.

علت: وجود هوا درمدارسیستم، عدم گردش آب در مسیر.

کد خطای 028: نشتی داشتن آب گرم مصرفی.

شیرآلات و یا اتصالات در مسیر آب‌بندی نیستند.

کد خطای 031: عمل نکردن ترموستات اتاقی.

اتصالات ترموستات اتاقی قطع‌شده، معیوب بودن ترموستات اتاقی.

نکته پایانی

همان‌طوری که پکیج گرمایشی دیواری به یکی از اعضاء ثابت خانه‌ها تبدیل‌شده، به همان میزان هم متقاضی جهت نصب، عیب‌یابی، سرویس و تعمیر پکیج نیز رو به افزایش است. تعمیرات پکیج ایمرگاس دیواری امری کاملاً تخصصی است که باید توسط افراد متخصص و ماهر در این زمینه انجام شود. از آن گذشته بعد از انتخاب و خرید پکیج، در صورتی که دستگاه مشمول گارانتی و خدمات پس از فروش می‌گردد که دستگاه توسط نمایندگان و افراد دوره‌دیده شرکت مربوطه نصب و راه اندازی شود.

اگر متخصصین پکیج دیواری شهرتان را نمی‌شناسید، با استفاده از وب‌سایت و اپلیکیشن کارچی‌داری، می‌توانید به بهترین تعمیرکاران و سرویس‌کاران، دسترسی داشته باشید. ، متشکل از افراد متخصص در هر زمینه، همواره آماده پاسخ گوئی و سرویس به شما عزیزان می‌باشند. همچنین متخصصین آریل سرویس مجموعه در تمامی زمینه‌های مربوط به تعمیر ، سرویس و ، آماده ارائه خدمات مشاوره رایگان هستند.