عمومیکسب و کار ایرانی

رله در تابلو برق را چگونه انتخاب کنیم؟

رله در تابلو برق یک نوع کلید الکتریکی و مکانیکی بسیار سریع است که با عبور کردن جریان از بوبین که یک سیم پیچ است باعث ایجاد میدان مغناطیسی می شود و این میدان تیغه های مکانیکی را تحریک می کند. یک رله وظیفه دارد با یک جریان بسیار ضعیف تجهیزاتی که دارای جریان بالا است را کنترل و راه اندازی کرد.

تفاوت رله و کنتاکتور

کنتاکتورها یکی دیگر از تجهیزات الکتریکی هستند که از نظر ساختمان و ساختار فیزیکی شبیه به رله است و عملکردی مشابه به رله دارد. در بین کنتاکتور و رله یک تفاوت بزرگ وجود دارد که رله در بخش مدار فرمان قرار دارد ولی کنتاکتور در مدار قدرت دارد. رله وظیفه حفظ کردن جریان و تقویت جریان خروجی برای تجهیزات مختلف را دارد اما تقویت کردن سیگنال خروجی رله بر عهده کنتاکتور است.

رله و اجزای تشکیل دهنده ی آن

رله یک کلید است که امکان کنترل از راه دور و یا کنترل آن به صورت هوشمند وجود دارد بر این اساس رله را می توان یک کلید هوشمند نامید که ساختار بسیار پیچیده تری از یک کلید دارد. رله از اجزایی مثل بوبین، تیغه مشترک، تیغه باز، تیغه بسته تشکیل شده که در ادامه به شرح این اجزا می پردازیم. رله قطعه ای است که در مدار فرمان استفاده می شود و در موارد قدرتی حتما باید از کنتاکتور استفاده کرد. رله ها به دو شکل تکی و رله برد موجود هستند و با استفاده از ترمینال در تابلو برق نصب می شوند.

  • بوبین: بوبین، یک سیم‌ پیچ یا یک کویل است که در ورودی قرار دارد. برای اینکه بوبین در یک رله عمل کند نیاز دارد که دو سر آن به دو سر  ( + و -) منبع تغذیه وصل شود.
  • تیغه مشترک: این تیغه به پایه ی یک سیگنال مشترک وصل می‌شود.
  • تیغه باز: این تیغه یک تیغه ای است همیشه باز است و فقط در هنگام تحریک کردن بوبین بسته می‌شود.
  • تیغه بسته: این تیغه فقط در زمانی باز می شود که بخواهیم با تحریک کردن ورودی، خروجی را قطع کنیم.

کنترل فاز چیست؟ کاربرد کنترل فاز در تابلو برق

کنترل فاز یکی از تجهیزات مورد استفاده در تابلو برق بوده که از آسیب دیدن تجهیزات برقی و حفاظت از جان افراد مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر ولتاژ باعث بالا رفتن دمای تجهیز، سوختن فیوز، داشتن اضافه بار و به وجود آمدن شرایط حساس می شود. رله کنترل فاز به عنوان یک تجهیز کنترلی ساده در انواع مختلفی طراحی و روانه بازار شده است و به دلیل نصب ساده و منطبق بودن با کاربرد های سه فاز به عنوان یک جز اصلی در تابلو برق محسوب می شود. در این مقاله ضمن آشنایی با رله کنترل فاز و انواع آن، کاربرد کنترل فاز در تابلو برق و نحوه عملکرد آن را مورد بررسی قرار داده و سپس نحوه اتصال رله کنترل فاز به تابلو برق را توضیح می دهیم. دوره آموزش تابلو برق صنعتی در آموزشگاه فن آموزان بصورت عملی و ویژه بازار کار و با اعطای مدرک فنی حرفه ای در کارگاههای مجهز برگزار می شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

انواع رله اضافه بار

رله اضافه بار وسیله‌ای است که از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار و خرابی فاز محافظت می‌کند. اضافه بار به شرایطی گفته می‌شود که در آن، موتور برای مدت نسبتاً طولانی جریان را بالاتر از مقدار نامی خود می‌کشد. این بزرگ‌ترین عیب در موتور است و می‌‌تواند منجر به افزایش دما در سیم‌پیچ آن شود. از این رو جلوگیری از ادامه آن و بازگشت سریع به حالت عادی مهم است.

رله‌های اضافه بار به سه نوع رله اضافه بار حرارتی، رله اضافه بار مغناطیسی و رله اضافه بار الکترونیکی دسته‌بندی می‌شوند.

رله اضافه بار حرارتی

رله اضافه بار حرارتی یک وسیله حافظتی است و عمدتاً برای قطع برق در زمان عبور بیش از حد جریان از موتور استفاده می‌شود. برای دستیابی به این هدف‌، این رله‌ها «در حالت عادی بسته» (Normally Closed) یا (NC) هستند. هنگامی که جریان زیادی در مدار موتور برقرار می‌شود، به دلیل افزایش دمای موتور، رله باز می‌شود.

نمایندگی فروش انواع رله کنترل فاز، سه فاز، تنظیم، مدار، تک فاز، لطفا جهت استعلام خرید رله کنترلی و نمایشی، سفارش، دریافت مشخصات فنی و دانلود کاتالوگ کلیک کنید

نمایندگی اشنایدر الکتریک در زمینهٔ مهندسی برق و تولید تجهیزات الکتریکی، الکترونیکی، تولید، توزیع و انتقال انرژی الکتریکی فعالیت می کند. با مراجعه به سايت ما می‌توانيد به راحتی و با اطمینان از اصالت کالا، خرید رله کنترل فاز مورد نظر خود را انجام دهید.
مرجع مقاله: بابا ادیسون