عمومیکسب و کار ایرانی

سقف عرشه فولادی چیست؟

همانطور که می دانید تمام سقف ها با توجه به موادی که از آن ساخته شده اند نام گذاری می شوند. به این نوع سازه سقف، سقف تراس فولادی نیز گفته می شود زیرا از دو عنصر اصلی شامل ورق های فولادی گالوانیزه و کاتر تشکیل شده است. البته لازم به یادآوری است که آنچه این سقف های مدرن را از سقف ساختمان های دیگر متمایز می کند این است که دارای اجزای یکسانی هستند – ورق های فولادی گالوانیزه و برش. این نوع سازه سقف از طریق آرماتور کاری و ریخته گری بتن ورق های فولادی گالوانیزه محقق می شود. به طور طبیعی از دیگر اجزای اصلی سقف این نوع ساختمان ها می توان به وجود تیرهای ثانویه بین تیرهای اصلی اشاره کرد.

چگونه و چه کسی سقف فولادی را اختراع کرد؟

در واقع می توان گفت که کلید طراحی این نوع سقف را یک شیمیدان فرانسوی به نام پل مالوین در سال 1742 زده است زیرا این شیمیدان فرانسوی در آن زمان با فرو بردن آهن در مذاب موفق به ایجاد لایه ای روی آهن شده است. مواد معماري به نام هنري پالمر در سال 1820 آهن گالوانيزه كرد. ویژگی های ورق آهن گالوانیزه مانند: وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی بسیار بالا، جابجایی آسان و کاردستی باعث شده است که این ورق آهنی در سال های اخیر به طور چشمگیری در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار گیرد، به طوری که به تدریج تبدیل به یکی شد. این ماده در کشورهایی مانند آمریکا، شیلی، نیوزلند، استرالیا، هند و انگلیس به یک ماده پرکاربرد در صنعت ساختمان تبدیل شده است و هم اکنون در صنعت ساختمان سازی کشورمان نیز کاربرد فراوانی دارد.

سقف های تخت فولادی یا سقف های مدرن چه ویژگی ها و مزایایی دارند؟

اگر بخواهیم وزن سقف عرشه فولادی را با سایر سقف های مدرن که اغلب در ساختمان ها استفاده می شود مقایسه کنیم، باید بگوییم که وزن آن در مقایسه با سایر ساختمان ها کمتر است، بنابراین به راحتی می تواند استحکام خود را در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله های آهسته چون زلزله ها در ساختمان های با وزن کمتر نیروی کمتری دارند، واقعیت این است که قدرت زلزله با وزن ساختمان ارتباط مستقیم دارد، هر چه وزن نهایی ساختمان کمتر باشد، قدرت زلزله کمتر می شود. بر این اساس، منجر به کاهش میزان آسیب و صدمات وارده به آن و غیره می شود. سقف نیز یکی از قسمت هایی از خانه است که تاثیر زیادی در وزن نهایی آن دارد، به این معنی که استفاده از روکش فولادی سبک می تواند وزن نهایی خانه را کاهش دهد تا در زلزله آسیبی به آن وارد نشود. در قسمت دوم این مقاله به بررسی سایر ویژگی ها و مزایای این نوع ساخت می پردازیم. برای اطلاع از این موضوع با ما تماس بگیرید.

سایر ویژگی ها و مزایای سقف فولادی

همانطور که در مقاله قبل اشاره کردیم، یکی از مهمترین ویژگی ها و مزایای سقف فولادی که به لطف استفاده از آن گسترش چشمگیری یافته است، وزن بسیار کم آن است. از آنجایی که وزن رابطه مستقیمی با قدرت زلزله دارد، اگر وزن ساختمان کم باشد، از قدرت زلزله نیز کاسته می شود. اما سقف عرشه فولادی علاوه بر این مزایا، مزایای بسیار دیگری نیز دارد که یکی از آنها سرعت بالای اجرا می باشد. از آنجایی که در این نوع سازه سقف از فولاد موجدار استفاده می شود، سرعت سقف به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و در نهایت تاثیر بسزایی در سرعت کل پروژه ساختمانی خواهد داشت.

استفاده از ورق ذوزنقه ای گالوانیزه

آره، لازم به ذکر است که در ساخت و اجرای این نوع سقف ساختمان مشکلات دیگری نیز وجود دارد که مدت زمان بهره برداری آن را کوتاه می کند. مثلا، فرم دهی در اجرای سقف عرشه فولادی به این دلیل است که در اجرای این نوع سقف ساختمان از ورق های گالوانیزه بدون تغییر استفاده می شود. بنابراین نیازی به انجام فعالیت های زمان بر طراحی از زمان اجرای پروژه ساختمانی تا اتمام آن نیست. در حقیقت، برای اجرای سقف و قالب بندی این ساختمان از ورق های گالوانیزه ذوزنقه ای استفاده می شود. این امر سرعت اجرای سقف عرشه فولادی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، در اجرای این نوع سقف ها نیازی به کارهای وقت گیر دیگر مانند کف کشی و گچ کاری نیست، زیرا در این سقف بتن با سطحی بسیار صاف و منسجم ریخته می شود. کف و گچ درست کنید. بنابراین دیوار نازک را می توان به راحتی و به سرعت انجام داد.

کاهش هزینه های نهایی با معرفی سقف عرشه فولادی

همه اینها باعث شد تا سقف فولادی در کمترین زمان ممکن اجرا شود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که تمام ویژگی ها و مزایای سقف فولادی باعث کوتاه شدن عمر این سقف و از همه مهمتر کاهش قیمت نهایی شی ساختمانی می شود.

سقف فولادی چگونه نصب می شود؟

در واقع سقف عرشه فولادی مانند هر سقف ساختمانی دیگر برای راه اندازی و اجرا نیازمند مراحل متعددی است. به روشی که در چند مرحله اجرا می شود. مراحل اجرای این نوع سقف ساختمان به شرح زیر است:

دپو و انتقال به کف: پس از رسوب قطعات کامپوزیت در کارگاه. آنها را به محل ساخت ساختمان برده و در آنجا تنها با استفاده از یک آسانسور و بدون نیاز به نیروی انسانی به طبقات مختلف طبقه منتقل می شوند.

انبار به معنای ذخیره سازی مواد اولیه است. انبار به چند دلیل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا خطرات ایمنی مانند سقوط کارگران از ارتفاع را کاهش می دهد، هزینه های پروژه را کاهش می دهد، آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهد، سفر به کارگاه را به حداقل می رساند و همچنین از کیفیت مواد مصرفی در پروژه ها جلوگیری می کند.

نصب عرشه های فولادی: عرشه های فولادی دارای گیره های نری و مادگی هستند تا بتوان به راحتی آن ها را سوار کرد و بدون ترس از افتادن روی آن راه رفت.

نصب میلگرد و ناودانی: دو جزء اصلی این سقف ها میلگرد و ناودانی می باشد.

تسمه برای اتصال فلز به فلز استفاده می شود. مزیت این روش کاهش وزن فولاد مصرفی است.

بتن ریزی: قسمت عمده دیگر بتن ریزی است که مرحله نهایی ساخت سقف عرشه فولادی است. از آنجایی که بتن ریزی پس از چسباندن میلگردها به عرشه فولادی انجام می شود، این روش بتن را روی سطحی صاف قرار می دهد و به سرعت هوا را از آن خارج می کند.

سقف عرشه فولادی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سقف عرشه فولادی از چهار جزء اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

بشقاب استیل:

یکی از اصلی ترین و مهم ترین مصالح مورد استفاده در سقف عرشه فولادی، ورق فولادی است. ضخامت آن از 0.8 میلی متر تا 1.2 میلی متر است. نکته مهم در زمینه سازه فولادی گالوانیزه این است که پس از شکل گیری این ورق با استفاده از تجهیزات خاص و حرفه ای به صورت موج دار در می آید.

سر یا کاتر:

اگر بخواهیم اصطلاح ناودانی را که نام دیگر آن کاتر است بیان کنیم، باید بگوییم که ناودانی یا کاتر به عنوان رابط بین ورق گالوانیزه و بتن استفاده می شود، بنابراین بدون ناودانی یا کاتر امکان اتصال ورق گالوانیزه وجود ندارد. برای بتن قطر در نظر گرفته شده برای ناودانی یا کاترها در صورت متغیر بودن ارتفاع این اجزا برابر با 20 میلی متر است، زیرا ارتفاع ناودانی با توجه به اندازه ورق های فولادی گالوانیزه معادل 40 میلی متر و کمتر از این مقدار تعیین می شود. شاید برای شما سوال پیش بیاید که چگونه کانترها یا کاترها را به ورق های فولادی گالوانیزه متصل می کنند؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که پین ​​ها یا کاترها با استفاده از دستگاه جوش قوس الکتریکی مخصوص به تیرهای سازه جوش داده می شوند. در ساخت و ساخت ناودانی یا کاتر باید اشاره کنیم که برای ساخت این اجزای سقف از عرشه فولادی از روشی استاندارد به نام آهنگری سرد استفاده می کنیم.

روتور:

نام دیگر آرماتور میلگرد است، در واقع از میلگرد یا آرماتور برای جبران مقاومت کششی پایین بتن استفاده می کنند. بنابراین با استفاده از آرماتور یا میلگرد در بتن، هم مقاومت کششی پایین آن را تکمیل می کند و هم مقاومت ساختمان را افزایش می دهد. نکته مهم در مورد استفاده از آرماتور در سقف های عرشه فولادی این است که به جای استفاده از دنده های معمولی از مش پیش ساخته استفاده می شود که باعث تسریع عملیات آرماتوربندی می شود.

بتن:

یکی از اجزای اصلی سقف عرشه فولادی بتن است. همانطور که می دانید بتن از سه ماده اصلی تشکیل شده است: آب، ماسه یا ماسه و سیمان. بتن به عنوان یکی از مهم ترین مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز دارای انواع مختلفی است که در مقاله قبل به تفصیل به آن اشاره کردیم.

یکی از اصلی ترین و مطمئناً مهمترین قسمت سازه سقف آن است.